Hjul, hur stor är skillnaden

supermeggah

Ny medlem
Alltså, hur stor är skillnaden på olika hjul för en vanlig motionär. Är det rullet, hållbarheten eller mest bara vikten som är lägre på dyrare hjul. Om skillnaden är verkligt märkbar för ett dyrare hjul, hur högt upp ska man gå för att få ett vettigt ratio mellan pris/prestanda. Just nu sitter det wh-r500 på cykeln och jag kan inte riktigt förstå hur det ska kännas bättre med ett par hjul för några tusen till:)

Som exempel:
shimano wh-r500(500kr)
whr5600 (1100kr)
Shimano Ultega (1500kr)
shimano dura ace(2700kr)

Priserna är hämtade från en nätbutik och är för ett hjul.

Ett hjuls vikt och styvhet gör oerhört mycket för hur cykeln upplevs. Lättare hjul ger bättre bromsning, bättre acceleration, bättre reaktion på viktförflyttningar med kroppen (även om det kanske inte förekommer inom LVG mer än nån enstaka kurva här och var då...) men framförallt så kommer cykeln som helhet att upplevas som betydligt livligare och därmed roligare.

Låter det inte spännande?

Motsatsen till en livlig cykel är en död cykel. Så se det så... Det är sjuttsingen välinvesterade pengar att uppgradera hjulen...

Hallå där! Skillnaden märks först när utbyteshjulen hamnar uppåt 5-6 000 kr extra för hjulparet. Men det beror också mkt på vad du huvudsakligen ska ha hjulen till: Klättring, pendling, tempo, långlopp osv. Till vanlg träning och pendling mm så skulle jag inte byta hjul men om målsättningen är att kanske tävla eller klättra i berg eller köra tempo så kan vikt, aerodynamiska egenskaper och styvhet vara desto viktigare och därför värda att betala extra för.

För egen del kan jag illustrera med ett exempel: På en gammal träningsracer jag hade för många år sedan hade jag ett par fabrikshjul på av märket ambrosio som levererar bla till bianchi mfl . När jag skulle köra vättern lånade jag ett par hembyggda hjul på mavicfälgar, dt-ekrar och tunenav och för mig var skillnaden mer än bara klart märkbar. Viktskillnaden i sig, ca 400 gr, var ju påtaglig men hjulen var även styvare och man kände hur hela cykeln svarade bättre när man tryckte till ordentligt.

Men, det var till tävling... Till pendling och träning skulle jag inte köpa nya hjul. Shimanos 500-hjul är förvisso instegsmodellen som fått en hel del kritik men så har även Ultegramodellen fått, som kostar åtskilligt mer... Alltså, för att ksillnaden ska bli märkbar behöver du nog slanta upp kring 5-6000 kr till ( kanske köpa ett par kolfiberhögprofilfälgar).

Lycka till!

Jag har nyss köpt en racer men har cyklat en hel del tidigare fast på en hybrid. Jag kommer att cykla mycket, men mest pass runt 50-70km på egen hand och på sin höjd delta i motionstävlingar för träningens skull.

Låt oss då säga att jag slantar upp 5000 för att par hjul, det är över 30 procent av värdet på hela cykeln. Ekonomi är ju tyvärr också en faktor för en del av oss här i livet :)

Svårt att motivera ett sånt köp, men i en framtid om det verkligen ger så mycket bättre känsla.
Blir det mer lättrampat och snabbare eller svarar det mest bara bättre när man ska spurta sig ifrån klungan (som jag aldrig kommer göra...)

Cykeln är för övrigt en sån här, kanske inte ens är värt att uppgradera något på den vad vet jag:
http://www.erlan.se/ShowProduct.aspx?prodid=2375&cat=742

Senast redigerad av en moderator:
mraffogato skrev:
-------------------------------------------------------
>Alltså, för att ksillnaden ska bli
> märkbar behöver du nog slanta upp kring 5-6000
> kr till ( kanske köpa ett par
> kolfiberhögprofilfälgar).

Nja. Jag säger nog att ett par handbyggda hjul med Shimano/DT/Mavic kan ge en väldig massa åkglädje för halva den summan. Om det blir bättre än wh-r500 är jag inte kapabel att avgöra, men jag gillar idén att den som byggde hjulen vet vem jag är och hur jag cyklar.

Edit: Ja just det: Jag är ju allergisk mot hjul med få ekrar sedan en Vätternrunda då en eker gick av och hjulet såg ut som en kringla efteråt. Så tycker man att pålitlighet är en bra egenskap för hjul bör man kanske fundera över standardhjul som kan rulla även när saker går sönder. Men det är ju bara min åsikt.

Jag köpte Mavic Cosmic Elite (snikvarianten alltså!) för ~3.500 kr paret från CycleComponents till min Bianchi Via Nirone för att ersätta Xenon/Ambrosio-originalhjulen. RUSKIG skillnad säger jag bara! ...nu var ju iofs lågbudget originalhjulen mjuka som smör trots ordentligt välspända ekrar... Men viktskillnaden kändes tydligt av och 3.500 kr tycker jag inte var farligt för dyrt för den skillnaden...

Har även kört gamla Mavic Ksyrium SSC-SL på Columbus billigaste Sora-kittade instegsracer för några år sen (skulle bara prova på lvg och fastnade...) och även där, det var en helt annan cykel!

Inte ska du hänga upp dig på Shimanohjul bara för du har Shimanoväxlar, du kan köpa finare Campagnolohjul med Shimanobody för Shimanokassett... :-) T

evosmos skrev:
> Annars kan du ju kolla vad velo.se tycker om dem.
>
> http://www.velo.se/view.php?id=2509

Det blir lite som rappakalja för mig:
"WH-R610 är the king of the road i detta sällskap. Inte så oväntat med tanke på den solida konstruktionen. Alla orden i hjultestarmanualen kommer som på ett snöre, rappt, snabbt, styvt men inte stötigt."

Rappt snabbt och styvt känns för mig när man läser om ramar, att det ska svara när man stampar på. För mig är det när man ska dra på utav helvete för att cykla ifrån någon. Det ger mig inte så stort hum och fördelen med ett dyrare hjul för mig som motionär. Kvaliten kan jag hålla med om, den är säkert bättre på ett dyrare som med det mesta här i livet.

-----

Little Stereo:
Nej då, jag har inte hängt upp mig på shimano. Tog bara hjul från en tillverkare för att mina hjul-exempel skulle bli lätta att följa.

-----

Niko/Frost:
Kan du förklara lite mer med vad du menar att originalen kändes "mjuka som smör".

Tusen frågor och snabba svar, tackar för det :)

Rappt=svarar direkt, dvs fälgen är lätt (vilket jag iofs har svårt att tro om Shimanos med så få ekrar)
Snappt=aero
Styvt=styvt, bromsen tar inte i eller nåt.

Jag kan hålla med om att velo.se är inte Tour precis, men de tycker i alla fall nåt.

Äh, köp Ultegra, det skulle jag ha gjort eller 601:an som är Ultegra fast i svart.

Niko/Frost skrev:
> Jag köpte Mavic Cosmic Elite (snikvarianten
> alltså!) för ~3.500 kr paret från
> CycleComponents till min Bianchi Via Nirone för
> att ersätta Xenon/Ambrosio-originalhjulen. RUSKIG
> skillnad säger jag bara! ...nu var ju iofs
> lågbudget originalhjulen mjuka som smör trots
> ordentligt välspända ekrar... Men viktskillnaden
> kändes tydligt av och 3.500 kr tycker jag inte
> var farligt för dyrt för den skillnaden...
>
> Har även kört gamla Mavic Ksyrium SSC-SL på
> Columbus billigaste Sora-kittade instegsracer för
> några år sen (skulle bara prova på lvg och
> fastnade...) och även där, det var en helt annan
> cykel!

hur mycket vägde dina förra hjul då? för cosmic elite är ju knappast nå lätta hjul de heller. på gränsen till tyngre än shimano 500 hjulen. styvheten kan ju dock skilja.

visst märker man skillnad på lite finare hjul, i alla fall bra sådana. men om det är värt merkostnaden kan man ju bara avgöra själv. man kan finna eller bygga rätt fina hjul för runt 3000 kr me.

Jensen, vägde inte första hjulparet då köksvågen var trasig vid tillfället, men de var märkbart tyngre när man höll hjulparen i handen bredvid varandra. Men som du säger, viktskillnaden kanske inte var den stora avgöraren utan snarare styvheten som nog bidrog till att mer effekt gick ned i backen också...

Supermeggah, det jag menar med att hjul är mjuka är precis som det låter motsatsen till att vara styva. Dom rör sig i sidled, närmast ormar sig fram, när man står på och spurtar. Det är ju helt klart bortspilld effekt som bara rinner ut i sanden, så att säga...

Men det låter på dig som att du kopplar ihop motionsåka med att bara ligga och nöta... Personligen kopplar jag ihop motionsåka med lek och aktiv utmaning. Att hela tiden spurta, ligga djupt i kurvorna, klämma på utav bara helsike uppför varje backe och försöka slå sitt personbästa fartrekord på varje raksträcka...

Sitter man dock mest ned i sadeln och bara maler på, nöter sig fram, helt oengagerat, då är väl kanske hjul lite bortkastade pengar med. Fast då är det iofs enligt min mening rätt bortkastat att cykla överhuvudtaget...

Niko/Frost:

Ok, då fattar jag lite bättre vad som menas med styva hjul.

Jag cyklar ju för att jag tycker det är kul och jag trivs med att sitta och nöta och se att man orkar mer och mer varje gång man är ute. Snitthastigheten ökar osv. Jag kommer oftast hem trött och flåsandes så jag söndagsåker ju inte direkt men jag ligger ju en bra bit från snabba cyklister vad gäller hastighet och är väl inte direkt explosiv i min cykling.

Visst händer det att man maxar ur när läge ges för att få en cool toppfart (coolt i mitt fall är strax över 50). Men jag åker ju inte ut och cyklar för att ligga på max i intervaller eller bränna genom en kurva asfort. Jag kör mina 5-7mil i ett tempo(strax under 30 i snitt) som jag vet tar mig hem, sen sista milen brukar jag försöka trampa på och bränna ur låren i backar både uppför och nedför.

Nu vet jag inte vad som räknas som långt i lvg-sammahang, men en tur på mer än 5mil räknar jag som långtur även om jag ska försöka cykla runt vättern om ett par veckor men det är mer ett extremfall :)

Kan jag tolka det som att dyrare hjul ger mer för en spurtande, explosiv åkning än för en stil som mer håller ett jämnt tempo?

Markus F skrev:
> mraffogato skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Alltså, för att ksillnaden ska bli
> > märkbar behöver du nog slanta upp kring
> 5-6000
> > kr till ( kanske köpa ett par
> > kolfiberhögprofilfälgar).
>
> Nja. Jag säger nog att ett par handbyggda hjul
> med Shimano/DT/Mavic kan ge en väldig massa
> åkglädje för halva den summan. Om det blir
> bättre än wh-r500 är jag inte kapabel att
> avgöra, men jag gillar idén att den som byggde
> hjulen vet vem jag är och hur jag cyklar.
>
>
> Edit: Ja just det: Jag är ju allergisk mot hjul
> med få ekrar sedan en Vätternrunda då en eker
> gick av och hjulet såg ut som en kringla
> efteråt. Så tycker man att pålitlighet är en
> bra egenskap för hjul bör man kanske fundera
> över standardhjul som kan rulla även när saker
> går sönder. Men det är ju bara min åsikt.

Mmm, håller med om uttalandet med handbyggda hjul ( som jag själv tog upp i min egen kommentar längre upp). Men om man ändå bara ska träna på dem, utan något tävlingssyfte, varför inte bygga lite pannben genom att köra på ett par stålhärkeklossar till hjul? :-) Allt som kommer efter kommer kännas som paradiset...

Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle man vilja cykla med tunga, ostiffa hjul? Bra hjul och däck ger mycket bang for buck, om man vill ha åkglädje, vill säga, eller det kanske man inte vill? :)

Lotta B skrev:
> Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle man
> vilja cykla med tunga, ostiffa hjul? Bra hjul och
> däck ger mycket bang for buck, om man vill ha
> åkglädje, vill säga, eller det kanske man inte
> vill? :)

Hehe... De flesta vill säkert ha åkglädje men sen finns ju alltid de som gillar när det gör lite ont och är lite jobbigt. Jsg tex vill gärna ha det så när jag tränar. Ta exv Per Elofsson som brukade springa i blötmyr eftersom det sög extra bra, eller Göran Kropp som släpade lastbilsdäck i snöre efter sig på vintern, eftersom det då blev så mkt lättare att dra en riktig pulka.

Mao, det beror på målsättningen meed att cykla... Att fin öra på färingsö med kolfiberspjutet med zipp 404:or är ju en annan typ av upplevelse och kan vara lika jobbigt beroende på hur du kör, eller hur?

Tillbaka
Topp