Hjul lvg / gravel alu disc och FFWD i synnerhet

glitch

Aktiv medlem
Går i tankar om att komplettera med ett par aluhjul som dels ska funka som gravelhjul dels som jag ska kunna plocka framhjulet på för blåsiga dagar för att få en lite lugnare upplevelse på racern med sina högprofilare.

Då dessa hjul mest skulle stå får alu räcka och jag hade tänkt max 4.000 kr.
Sen ska dem också finnas i lager i dessa tider så Hunt t.ex. går bort.

Snubblade äver dessa FFWD
De brukar väl använda DT nav på sina finare hjul i alla fall? Tycker på bilderna det ser ut som DT straight pull, någon som vågar gissa vilka nav det är? Hittar tyvärr inget om dem varken hos FFWD eller på google.

Ett annat alternativ är Fulcrum Rapid 5 Gravel men Fulcrum själva brukar bara ange Schwalbe Pro One som kompatibelt med deras tubeless lvg fälgar och jag undrar om inte de blir lite väl breda med id23 för asfaltsgummi?
Sen har jag ingen erfarenhet av Fulcrums hjul alls vad hållbarhet och reservdelar angår.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har ingen som helst koll på FFWD-hjulen
jag undrar om inte de blir lite väl breda med id24 för asfaltsgummi?
Sen har jag ingen erfarenhet av Fulcrums hjul alls vad hållbarhet och reservdelar angår.
I annonsen står det att den YTTRE bredden är 24mm
"Mit einer Felgenbreite von 24 mm (außen)". Även så i den engelskspråkiga annonsen
"With a rim width of 24 mm (outside)"
Under "Datenblatt/Fact Sheet" står det: "Maulweite / inner profile width:" 19mm
Vilket nuförtiden snarare betraktas som smalt även för lvgdäck

Med svensk moms blir priset: 346,63 €

Men du kanske redan hade koll på detta?

BJS

Aktiv medlem
Jag har ingen som helst koll på FFWD-hjulen

I annonsen står det att den YTTRE bredden är 24mm
"Mit einer Felgenbreite von 24 mm (außen)". Även så i den engelskspråkiga annonsen
"With a rim width of 24 mm (outside)"
Under "Datenblatt/Fact Sheet" står det: "Maulweite / inner profile width:" 19mm
Vilket nuförtiden snarare betraktas som smalt även för lvgdäck

Med svensk moms blir priset: 346,63 €

Men du kanske redan hade koll på detta?

Smalt och smalt. 19mm ib med 25mm däck och 24mm yb är ju rätt trevligt. Eller varför inte P Zero Race TLR 24mm och kör TL så har du lätta, snabba aerodynamiska hjul?

Men visst är man tung eller cyklar på sämre vägar vill man kanske gå på 26-28mm och då hellre välja ett hjul med lite bredare fälg.

glitch

Aktiv medlem
Verkar vara något slags DT derivat på FFWD naven - de kallar det FFWD RATCHET derived from DT star ratchet och rankar det navet som snäppet billigare än DT350. Då undrar man ju hur lite det egentligen skiljer.

Topp