Hjul med lätta fälgar?

Hjul med lätta fälgar?
Letar efter bra billiga racer-hjul för typ. 3500-4500 sek/par. De flesta väger runt 1700-1900 gram/par i denna prisklass, men jag saknar information om det viktigaste (för mig) - nämligen vikten på själva fälgen. Vid acceleration är det ju dess vikt (och ekrarna) som skapar trögheten/motståndet.

Så är det någon som har något tips? Vill helst hålla kostanderna lågt, då jag har en del annat på köplistan också som jag vill prioritera mer ...

/Tack på förhand

Hjul med lätta fälgar?
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Shimano WH-RS81 C24

^^ This
Eller så låter du Actionsports bygga hjul. I deras laufradkonfigurator ser man väl vad varje enskild komponent väger?

Hjul med lätta fälgar?
OT: Men hur fan kan LVG-hjul vara så tunga? Det finns ju MTB-hjul som tål både det ena och det andra på nedåt 1500 gram paret och inte helt orimliga priser (~5 lax).

Hjul med lätta fälgar?
Makten skrev:
> OT: Men hur fan kan LVG-hjul vara så tunga?...

Det är de inte. tskogstrom är dålig på att leta.

Hjul med lätta fälgar?
ja, fulcrum racing 3 har jag tittat på, och Mavic Ksyrium Equipe S WTS och även Shimano Ultegra 6800 Road Wheelset som är ca 1000 kr billigare och 100-150 g tyngre. RS81 C24 är ett nytt bra alternativ, givietvis då i toppen av budgetintervallet.

EXEMPEL:
Fortfarande irriterar det mig att det inte framgår vikten på fälgarna, som borde vara mest utslagsgivande vid fartväxlingar/acceleration (- ja är man t.ex. spurtare eller vill spara krafter i en ryckig klunga så är det inte lika intressant att ha platta ekrar och aero). Tittar man på Mavic och Ultegra-aternativet här ovan så är priset ungefär detsamma (mavic i detta exempel inkl. däck också) och shimano väger 1640g och mavic 1690g/par.

Mavic: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mavic-ksyrium-equipe-s-wts-road-wheelset-2014/rp-prod87223
Ultegra: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-ultegra-6800-road-wheelset/rp-prod109835

Skulle fälgen för den ena av dem vara lättare, skulle det vara utslagsgivande. Den informationen finns ju aldrig i web-shopparna.

Shimano RS81 C24 är antagligen bättre, men på dessa idiotiska web-shoppar finns inte ens totalvikten med, ännu mindre fälgvikten:
http://www.wiggle.co.uk/shimano-wh-rs81-c24-carbon-laminate-clincher-wheelset/
http://www.cyclecomponents.com/shimano-wh-rs81-c24-hjulset-kanttrad-svart-11s.html

På chainreaction http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-rs81-c24-carbon-road-wheelset/rp-prod109804 framgår åtminstone 1502g/par. Men fortfarande finns inte något beslutsunderlag om det är det bästa att köpa, vikten kanske främst är lägre genom ett lättare nav, vilket inte ger något.

Hjul med lätta fälgar?
tskogstrom skrev:
> Letar efter bra billiga racer-hjul för typ.
> 3500-4500 sek/par. De flesta väger runt 1700-1900
> gram/par i denna prisklass, men jag saknar
> information om det viktigaste (för mig) -
> nämligen vikten på själva fälgen. Vid
> acceleration är det ju dess vikt (och ekrarna)
> som skapar trögheten/motståndet.
>
> Så är det någon som har något tips? Vill helst
> hålla kostanderna lågt, då jag har en del annat
> på köplistan också som jag vill prioritera mer
> ...
>
> /Tack på förhand

PRO-LITE gör bra, prisvärda hjul.
Deras Bracciano (A27?) körde jag på för något år sedan och de var väldigt trevliga.
De har bra rykte; inte haft en massa strul

Novatec-nav tillsammans med KINLIN-fälgar i kombination med någon som är duktig på att bygga hjul faller också inom din budget. Kolla också nav från Cirkus Monkey. Finns på Ebay för runt 1000-lappen för ett par och håller inte alls tokig kvalitet. Se bara till att ordna en extra body; de är i Alu och inte särskilt slitstarka.

Hjul med lätta fälgar?
tskogstrom skrev:
> Fortfarande irriterar det mig att det inte
> framgår vikten på fälgarna, som borde vara mest
> utslagsgivande vid fartväxlingar/acceleration (-
> ja är man t.ex. spurtare eller vill spara krafter
> i en ryckig klunga så är det inte lika
> intressant att ha platta ekrar och aero

Vad menar du med att ha platta ekrar och aero inte skulle vara intressant för spurtare?
Alltså vilka hastigheter är det du siktar på att spurta i?

/Håkan

Hjul med lätta fälgar?
jofahjalm skrev:
> Dina hjul håller inte för det enda och det andra
> Makten. De håller eventuellt för rådjursstig i
> solsken.

Och slät asfalt skulle kräva starkare hjul än rådjursstig? Verkar helt vansinnigt. Särskilt med tanke på hur viktfixerade de flesta LVG-cyklister verkar vara.

Hjul med lätta fälgar?
Titta på Roses RS1400. Fram 550g, bak 850g. Det blir just 1400g för setet. Aningen dyrare dock, men kommer komplett med spännen, slang och Conti GP 4000 däck.

Hjul med lätta fälgar?
Bracciano hade jag på crossen i 3 år. Lika raka när den såldes som när de var nya. Väldigt prisvärda och föe min del var det avgörande att de skulle hålla bättre än de 1400g hjul som ersattes.

Hjul med lätta fälgar?
Rickard.v skrev:
> Jaha inlurad i en LVG tråd igen!
>
> Vänligen skriv LVG i rubriken!

Kan du sluta älta den där skiten i varje tråd? Det är ett cykelforum. Finn dig i det eller stick.

Hjul med lätta fälgar?
Makten skrev:
> OT: Men hur fan kan LVG-hjul vara så tunga?

Hela höjden av bromsytan är ju eliminerat på en modern mtb fälg (från notubes beadhook och framåt), sen har dom ju ofta en högre profil för att vara lite aero.

Hjul med lätta fälgar?
Och så är landsvägscyklisterna högst intresserade av styvhet för trampeffektivitetens skull. Något jag förmodar att de flesta fullgunglirare skiter i då det försvinner tiopotenser mer i länkage och dämpare.
Då kan man inte göra dem hur lätta som helst. Det "kostar" nog lika mycket att göra fälgarna styva som att göra dem slagtåliga. Materialet bara hamnar på andra ställen i profilen.

Hjul med lätta fälgar?
bojsänke skrev:
> Och så är landsvägscyklisterna högst
> intresserade av styvhet för trampeffektivitetens
> skull.
..
> Det "kostar" nog lika mycket att göra fälgarna
> styva som att göra dem slagtåliga.

Visst är det bra med styva fälgar. Men det viktigaste är ju ändå att hjulet är styvt, eller åtminstone upplevs som styvt. Tyvärr kan en styv fälg göra att hjulet upplevs som onödigt flexigt, en självklar åtgärd är då fler, och kanske även grövre, ekrar.
Men få-ekrade hjul säljer bättre.

Läs mer om problemet med styvfälgade, men samtidigt onödigt flexande, hjul här:
http://www.slowtwitch.com/Tech/Debunking_Wheel_Stiffness_3449.html

/Håkan

Hjul med lätta fälgar?
Enda problemet de definierar där är att extremt styva fälgar på normalstarka ekrar (byggda till mer än normalstyva hjul) kan skrapa mer mot bromsen än något mindre styva fälgar på samma uppbyggnad. Om hela ens upplevelse av hjuls styvhet beror på bromsskrapet må det vara hänt om man tror dem vara svagare därför, men då har man helt enkelt bara fel.

Hjul med lätta fälgar?
Tack alla för åsikter, även om inte någon berörde mitt huvudämne, nämligen hur lätta fälgarna är. Alla resonerar utifrån vikten på hela hjulet. Intressant. För info: jag nu beställt enligt "Forsbacka"s förslag från:

http://superlight-bikeparts.de/Crit...radlaufradsatz-Leichtbau-Lightweight-Racebike

Och nej, jag vet inte vad dess ram väger. Däremot vet jag vad totalen är, och vad de två naven väger. Dock har jag resignerat och inte frågat leverantören om vikt-uppgiften, eftersom jag inte har tid att leta reda på samma uppgifter från alternativa hjul för att benchmarka. Vill tillägga till protokollet dock att säljarna är "dumma" som inte ger relevant information. (fast alla de siter som inte ens skriver ut vikten på själva hjulen är väl ännu djupare in i dimman).

Jag slänger iväg en kommentar i denna tråd i vår, när hjulet rullat ett tag, och berättar hur den känns.

Hjul med lätta fälgar?
bojsänke skrev:
> Om hela ens upplevelse av hjuls
> styvhet beror på bromsskrapet må det vara hänt
> om man tror dem vara svagare därför, men då har
> man helt enkelt bara fel.

En sådan inställning (missnöjda kunder har alltid fel) verkar vara mångas erfarenhet av flera olika företags bemötande enl otaliga inlägg här.

/Håkan

Hjul med lätta fälgar?
Hur man bemöter felinformerade kunder och hur det faktiskt ligger till är helt olika saker. Om man inte ids förklara varför ett styvare hjul överför hela deflektionen till motstående ände där ett svagare hjul bara flexar i en sida så får man skylla sig själv.

Det är väl tvärt om bra om fler får förklarat för sig hur saker fungerar än att missuppfattningarna får frodas fritt för att ingen ska känna sig tillrättavisad? Jag tar mycket hellre mot en förklaring till hur prylen fungerar om jag är missnöjd av fel skäl, än överger en produkt jag faktiskt vill ha. Egentligen.

Hjul med lätta fälgar?
HåkanC skrev:
> ...det viktigaste är ju ändå att hjulet är styvt, eller åtminstone upplevs som styvt...

Nu blir jag förbryllad, varför vill du ha styva hjul?

Hjul med lätta fälgar?
För att det inte ska försvinna en massa benkraft bara till att bända hjulet fram och tillbaka i stället för att driva cykeln framåt. Det är väl självklarheter? Varför man skulle vilja ha ett hjul som bara upplevs styvt (efter någon godtycklig missuppfattning) men inte egentligen är det kan jag dock inte begripa.

Hjul med lätta fälgar?
Hjul med lätta fälgar?
bojsänke skrev:
> Varför man skulle vilja ha
> ett hjul som bara upplevs styvt (efter någon
> godtycklig missuppfattning) men inte egentligen
> är det kan jag dock inte begripa.

+1
Dessutom finns det flera tester som visar att (lateralt) styva hjul upplevs som lättare/snabbare/kvickare.
Vem vill inte ha sådana hjul? Även på bekostnad av några xtra ekrar?

/Håkan

Tillbaka
Topp