Hjul till en lite äldre racer

starkmjolk

Ny medlem
Hej!

Som ni säkert ser är jag alldeles ny här.

Jag håller på att plocka upp min cykling igen då det är något jag saknat mycket! Men min landsvägscykel, som jag trivdes bra med, var med om ett missöde mot slutet av sin förra karriär. Baknavet la av för ca 4 år sen. Inget mer att göra än att ta in hjulet till lokala sportaffären så de kunde hitta en ersättare. Tråkigt nog gick de i konkurs strax därpå och jag fick aldrig igen se röken av mitt bakhjul. Sen dess har min cykel som jag hade så kul med stått i ett garage. Men det tänker jag ändra på nu.

Jag kommer förmodligen byta ut framhjulet samtidigt. Frågan jag vill ställa är det jag glömt, nämligen mer exakt vad för något jag hade. :)

Det är Shimano 105-komponenter nästan rakt igenom, och det jag kommer ihåg är att kasseten var skruvfäst. Det jag inte kommer ihåg är om den var 8- eller 9-delad.

Har ni tips på vad jag ska ha och var jag ska köpa det? Jag är inte speciellt insatt men kommer förmodligen cykla ganska mycket.

Jag har på mina egna efterforskningar på nätet hittat bikebuster och en hel del komponenter för att piffa upp cykeln som jag tycker verkar prisvärda. Innan vi går in på det vill jag dock gärna veta att jag letar efter rätt sak. :)

Tidigare fälgar var från mavic och hade tubdäck, men det är inget krav att de nya har det.

Så här kommer utan mer fördröjning lite bilder på cykeln. Är det 8-delars jag ska ha? Vad mer ska jag tänka på innan jag (med er hjälp?) hittar alla nya komponenter till min cykel?

Bilagor

• P1010742.JPG
    P1010742.JPG
    106.2 KB · Besök: 45
  • P1010744.JPG
    P1010744.JPG
    110.7 KB · Besök: 24
  • P1010746.JPG
    P1010746.JPG
    82.7 KB · Besök: 32
  • P1010747.JPG
    P1010747.JPG
    78.2 KB · Besök: 13
  • P1010749.JPG
    P1010749.JPG
    110.3 KB · Besök: 30
Du får väl helt enkelt testa hur många växlar....
Kör reglaget till ena endläget och stega över till det andra så märker du ju hur många lägen det är! Obs! räkna ej "klicken" utan antalet lägen, 8 klick innebär ju 9 lägen!

105 sti av den modellen borde väl vara 8-delad, i så fall kan du köpa vilket modernt hjul som helst med shimanobody förutom vissa shimano fabrikshjul.

Tack för tipset, och det hade jag redan gjort men visste inte om man fick avgöra det bara så. :)

7 klick och 8 växlar. 8-delat ska det väl vara då, tur att minnet inte är sämre än så iaf.

Då kommer steg två: Vad ska jag köpa för kul prylar? och är bikebuster ett bra ställe att handla från eller finns det andra bra tips? Jag har kollat på följande komponenter:

* Campagnolo Scirocco hjul, finns med nav som passar shimano 8-delat.
* Shimano HG-50 8-delad kasett, en av få jag hittar som finns kvar som är <9 (man kan välja på 12/23 och 12/25, vad innebär detta?)
* Continental GP 4000 däck
* Shimano LX HG 70 7/8 speed kedja

Några tankar och idéer? Är det bara att tuta och köra? :)

Om kassetten var "skruvfäst" så gjordes dom i max 8delar, din ram har 126mm bredd mellan bakgaffeländarna, så du kan enkelt få ditt ett nytt som är 130mm, släng dom gamla hjulen och köp
ett nytt par, Mavic cosmos tillex som kostar ca 2600paret, köp en ny 105grupp också :)

Senast redigerad av en moderator:
Indurain skrev:
-------------------------------------------------------
> Om kassetten var "skruvfäst" så gjordes dom i
> max 8delar, din ram har 126mm bredd mellan
> bakgaffeländarna, så du kan enkelt få ditt ett
> nytt som är 130mm, släng dom gamla hjulen och
> köp
> ett nytt par, Mavic cosmos tillex som kostar ca
> 2600paret, köp en ny 105grupp också :)

Hur ser du att det är 126 mm på bilderna? Hehe, bra jobbat iaf. :)

Var hittar jag Mavic Cosmos? Jag kan inte utbudet på cykelbutiker på nätet så bra. (Menade du Cosmic? sånna hittar jag)
Campagnolo Scirocco kostade 1900 för paret på rea, lät rätt lockande om de är bra? Någon som vet?

Jag kommer nog uppgradera eftersom jag känner att det ger ett mervärde, börjar nog att cykla på det befintliga systemet. Eller såg det så slitet ut tycker du?

Jag är grymt imponerad av forumet, vilket tempo ni har! :)

Fram-bak växlarna samt bromsarna håller nästan hur länge som helst på en racer. 105 är dessutom en bra grupp, byt inte den i onödan. Plocka ner dem, rengör och smörj istället, putsa upp med lite autosol så ser de lite fräschare ut.

Jag hoppades på att de skulle rulla en bit till. :)

Tack åter igen för alla bra tips, här kommer jag lära mig mycket verkar det som. Försöker nog börja montera ner och gå igenom det jag har här imorgon kväll.

Ska kolla till ekonomin men vilken dag som helst beställer jag nog prylar. Om ingen har några förslag på listan ovan blir det säkert precis allt det från bikebuster. Strax över 3000 med frakt för hjul+däck+slangar+kasett+kedja tycker jag låter svårslaget.

Nu ska jag sova, men tittar säkert nyfiket in här från jobbet imorgon. God natt!

Scirocco hjulen är ok, köp nya bromswirar + höljen, nya växelwirar + höljen + nya bromsgummin

starkmjolk skrev:
> Det är Shimano 105-komponenter nästan rakt
> igenom, och det jag kommer ihåg är att kasseten
> var skruvfäst. Det jag inte kommer ihåg är om
> den var 8- eller 9-delad.

Den version av 105-gruppen som visas på dina bilder är 8-delad.

Och som någon skrev, den är alldeles utmärkt för motionärer etc,
gör rent, smörj och byt vid behov olika slitdelar.

/Fedde

På en sådan klassisk vacker stålram ska du ju ha klassiska 32håls 3-kors ekrade hjul tycker jag! Det blir snyggt! Så jag hade tagit den evigt klassiska kombinationen Mavic OpenPro fälgar med Shimano Ultegra nav. Snyggt, enkelt, billigt, lättservat och riktigt bra hjul fortfarande.

Dan C skrev:
> På en sådan klassisk vacker stålram ska du ju
> ha klassiska 32håls 3-kors ekrade hjul tycker
> jag! Det blir snyggt! Så jag hade tagit den evigt
> klassiska kombinationen Mavic OpenPro fälgar med
> Shimano Ultegra nav. Snyggt, enkelt, billigt,
> lättservat och riktigt bra hjul fortfarande.

Min plan är lite att över åren byta ut cykeln bit för bit, och modernisera den lite eftersom det behövs. Rent utseendemässigt gillade jag verkligen Campagnolos 3-grupperade ekrar, men du kanske har rätt i att det bryter stilen på resten av cykeln.

Kan du länka mig i rätt riktning för att kunna få tag på kombinationen du föreslår? Jag ska åtminstonde självklart se på det och ge det en funderare. :)

Det gamla framhjulet är för slitet på dekalerna för att se exakt vad det är, men Mavic, 36 ekrar och tubdäck är det iaf.

Indurain skrev:
> Släng upp en bild på fälgdekalen, Mavic cosmos
> är byggd med open pro fälgar, 24h fram & 28h bak

Ah, mycket intressant då, men var köper jag dem? (Eller är det mot forumets regler att länka till butiker osv?) Jag tar som sagt gärna emot alla tips, det enda jag har att gå på annars är priset och vad tillverkarna själva säger, och det har sällan mycket med verkligheten att göra. :)

Jag hugger tag i kameran och tar en bild så fort som jag kommer hem ikväll.

Hej
Tidigare inlägg verkar missa att du vill uppgradera allt eftersom. Gör du det så bör du nog välja ett baknav som tar 9-delad kasset eftersom (som jag förstår det) nyare växelgrupper nästan alltid är 9-delade.

De som är kunnigare än mig får säga om jag tänker rätt eller inte.
Vänligen
//kaj

Ah, väldigt bra tanke. Men finns det något nav som tar både 8-delade (till nuvarande system) och 9-delade (för ett nytt system)? Eller kanske till och med även 10-delat? (Shimano 105 verkar vara endast 10-delat i senaste versionen.)

Isåfall vill jag verkligen ha ett sånt. :)

Jag hade för mig att 5-6-7 delad frihjulsnav är 126mm medans 8-delad frihjulsnav är 130mm.

Indurain skrev:
> Om kassetten var "skruvfäst" så gjordes dom i
> max 8delar, din ram har 126mm bredd mellan
> bakgaffeländarna, så du kan enkelt få ditt ett
> nytt som är 130mm, släng dom gamla hjulen och köp
> ett nytt par, Mavic cosmos tillex som kostar ca
> 2600paret, köp en ny 105grupp också :)

Daner skrev:
> Jag hade för mig att 5-6-7 delad frihjulsnav är
> 126mm medans 8-delad frihjulsnav är 130mm.

Ni får ursäkta mig för att jag är lite trög i starten men cykelteknik är inget jag hunnit lära mig mycket om (än). :)
Innebär detta någon skillnad för mig? Ska jag mäta på cykeln när jag kommer hem?

Jag tror inte jag kommer beställa en ny grupp nu, jag går igenom och rengör den jag har i första hand. Hjulet har jag inte bestämt mig för än, men många verkar ju rekommendera Mavic Cosmos så det kanske är smart om jag hittar det någonstans, annars blir det säkert Campagnolo Scirocco.

Jag såg nu att Scirocco såldes med titeln: Campagnolo Scirocco 2008 hjul Shimano 8/9

Detta är kanske ett delvis svar på den tidigare frågan, Shimano 8- och 9-delade passar väl då, men inte 10? Innebär detta att jag måste byta baknav när jag kommer upp till nästa system (och det är 10-delat)? Finns det en mer framtidssäker lösning vore det väldigt bra.

EDIT: Google är min vän. Hittade Mavic Cosmos här och var, och de påstår att M10-navet klarar Shimano 8/9/10 speed. Det låter nästan för bra för att vara sant!

Hej starkmjölk! Jag föreslår att du köper bara ett bakhjul, handbyggt på Tiagra- eller 105-nav alternativt ett enkelt fabrikshjul. Samt kassett, kedja och nya bromsklossar. Då har du en komplett cykel att trampa runt på!

Spara sedan ihop stålar till att köpa en ny komplett cykel. Det blir troligen billigare jämfört med att köpa delar var för sig. Dessutom har du då kvar den gamla som pendlar/fylle/vinter-hoj. :-)

/Ola

Daner skrev:
> Jag hade för mig att 5-6-7 delad frihjulsnav är
> 126mm medans 8-delad frihjulsnav är 130mm.

Det stämmer, fel av mig

Jag har Mavic Cosmos på en av mina cykalar och är mycket nöjd med dem. De har ganska många ekrar jämfört med de flesta fabriksbygda hjul, vilket ju är bra om man skulle råka ut för ett ekerbrott.

En nackdel med Cosmos-hjulen, jämfört med att bygga egna hjul, är att de har raka ekrar. Det gör det lite svårare/dyrare att byta ekrar och rikta hjulet. Det gäller iofs de flesta andra fabriksbygda hjul också...

För övrigt håller jag helt med om att du gott kan fortsätta att köra på dina gamla komponenter ett tag till.

När det gäller bredden på baknavet så är det inte så viktigt. Tanken är ju såklart att baknavet ska vara lika brett som bakgaffeln på cykeln för att det ska passa, men i praktiken spelar inte några millimetrar hit eller dit någon roll. Särskillt inte om man har en gammal stålram.

Lycka till med renoveringen!

DBS skrev:
> Hej starkmjölk! Jag föreslår att du köper bara
> ett bakhjul, handbyggt på Tiagra- eller 105-nav
> alternativt ett enkelt fabrikshjul. Samt kassett,
> kedja och nya bromsklossar. Då har du en komplett
> cykel att trampa runt på!
>
> Spara sedan ihop stålar till att köpa en ny
> komplett cykel. Det blir troligen billigare
> jämfört med att köpa delar var för sig.
> Dessutom har du då kvar den gamla som
> pendlar/fylle/vinter-hoj. :-)
>
> /Ola

Jag satt just och funderade på om jag måste slänga bort framhjulet eller ej, men har inte riktigt bestämt mig. När möjligheten finns brukar jag faktiskt gilla att lägga lite tid och mecka med prylar. Så på något plan vore det roligare att få den här cykeln till allt det jag vill få ut bit för bit.

Jag hade fått bilden att jag kunde spara en slant mot att köpa en ny komplett cykel i slutändan, men där kanske jag hade fel. Reservcyklar har jag i princip redan, en halvt trasig MTB (som jag kör på nu) och en lugn gubbcykel som bara ska flyttas hit till Linköping förr eller senare (står i Stockholm just nu).

Ni är för snabba, jag måste få mer jobb gjort också! :) Tack för feedbacken på Mavic Cosmos boson.

Nu måste jag innan jag går vidare bara bestämma mig om jag ska ha som mål att behålla denna cykel eller ej, lutar klart mot behålla för översenlig framtid om ni inte övertygar mig om annat. :)

Om jag kör vidare på den här och hoppas det blir bra, gillade jag Mavic-hjulen där navet ska klara både Shimano 8-, 9- och 10-delat. Låter som sagt väldigt smidigt.

Om man inte kollar på fabriksgjorda hjul förstår jag att jag inte kan ekra upp dem själv, vem kan göra det då och vad ska jag vänta mig att det kostar?

Jag tycker du ska behålla hojen. Med lite autosol, svarta buntband istället för de vita och en ny styrlinda så kommer den bli riktigt snygg!

Ser ut att vara en cool hoj, jag skulle behålla så mycket som möjligt, lite av charmen är ju att den inte är helt modern. Kanske gå upp till bakhjul som tar upp till 9-delat , det kommer förmodligen att finnas reservdelar till dessa under hela din livstid (förmodligen till 8-delat också).

Ingen större idé att modernisera den helt tycker jag, den förlorar lite av sin själ då.
Det är ju inne med "relicerade" prylar (bilar, elgitarrer mm.) och denna är ju relicerad på naturlig väg och ser skitcool ut, kan ju vara kul att ha nåt som inte ser ut som alla andras.

Söker efter nåt liknande, så vill du sälja så..

mzi: Tack för att du hoppa in här också. Jag ska se till att putsa upp den, börjar nog med det jobbet ikväll. Förresten, vad är en styrlinda?

ignatius: Jag planerade inte att byta ut hela så, just nu vill jag bara få den att rulla. Men visst har du rätt, lite charm har cykeln, det ska vi inte förstöra. Ni får helt enkelt hjälpa mig hitta hjul som kan passa. Cosmos var väl kanske åt rätt håll? Tyvärr så håller jag nog i min cykel just nu. :)

Kan begagnade hjul vara något att kolla på? Jag har råd med ett par nya, men kan man få det samma billigare så klagar jag inte direkt. :)

Ah, intressant. Blir himla många val. Vad tror ni för utseendet, svarta eller silverfärgade fäljar/ekrar?

Men nya shimanonaven klarar väl inte 8-delade kasetter? Av vad jag kunnat läsa mig till går det inte ihop iaf.

Jag röstar på silverfärgade fälgar/ekrar/nav. Passar nog bättre än svart på en gammal hoj.
Om inte de dyrare Shim-naven passar för 8-delat (jag vet inte..) så funkar väl åtminstone Tiagra.

/Ola

Jag tror det nästan jag med, silver får det bli.

evaldsmtb.jetshop.se verkar ha allt jag tänkte beställa för någorlunda pris, nu har jag en ny lista efter alla god råd jag fått här:

* Hjul: Mavic Cosmos Silver (Set M10-body (Mavic/Shimano))
* Kasett: Shimano Ultegra, 8 del
* Kedja: Shimano HG70, 8 del
* Däck: Specialized All Condition Sport, 25 mm, 2 pack
* Slang: Specialized Presta, 48 mm Ventil

Totalt landar kalaset på 3555 + runt 200 i frakt. Lite dyrare men kanske lite bättre.

Jag skulle nog passa på och beställa en styrlinda samtidigt =) du får ursäkta, men den du har är inte alltför snygg, och om den har stått ett tag kan den nog vara lite hoptorkad.

Det kan jag göra, så fort som jag vet vad en styrlinda är!

Vad är en stydlinda? :)

EDIT: I will use google before asking dumb questions. I will use google before asking dumb questions. I will use google...

starkmjolk skrev:
> Men nya shimanonaven klarar väl inte 8-delade
> kasetter? Av vad jag kunnat läsa mig till går
> det inte ihop iaf.

Då har du nog läst felaktig info.

Ultegra-navet som används, FH-6600, klarar både 8,9 och 10-delade kassetter (tom 7-delade med en distans)
Kolla själv hos Shimano http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181667&bmUID=1216909846432
fh-6600-large_v1_m56577569830550603.jpg

> * Däck: Specialized All Condition Sport, 25 mm,

Jag skulle välja bättre 25mm däck, typ http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SA000100
Enl mig är däcken viktigare än hjulen för 'känslan' när man cyklar.

/Håkan

Oj, där ser man! Tackar Håkan, du har helt rätt.

Jag har vägt lite fram och tillbaka med däcken, men förstår att de är viktiga så ska inte snåla i onödan.

Då är ju tyska länken jag fick också ett alternativ. Om jag skulle beställa handbyggda hjul från tyskland, hur lång tid ska jag vänta mig att det tar? Kommer jag kunna cykla min första tur på cykeln innan första snön?

Tror jag föredrar att köpa det i sverige om prisskillnaden inte är allt för stor, blir lättare på många vis. Måste nog maila den butiken, de har väldigt difus lagerstatusrapportering men ser ut som om Cosmoshjulen är svåra att få tag på.

Om jag inte får tag på mavic cosmos, finns det andra alternativ i liknande stil/prisklass?

Billiga var de iaf, det klagar jag inte på. :)

Jag såg att cyclecomponents.se som du länkade till kunde bygga ihop hjul också.

Den tidigare föreslagna kombinationen OpenPro + Ultegra nav verkar hamna över 3000 för paret inklusive montering och ekrar, men jag ska kolla mer på det hemifrån.

Fördelen med de handbyggda hjulen är att du kan gå in i vilken cykelmek som helst i Sverige för service, eller göra dn själv. Action Sport tar 20€ för att skicka hjulen också, så runt 2000 kr landar det på med fälgband. Tyvärr har Action Sports bäst sortiment för MTB, så det kan vara svårt att köpa däck, kassett och liknande därifrån också, annars hade du kunnat pressa priset med någon femhundring och ändå fått bättre däck.

Kollade action sports nu, priserna är ju rätt bra iaf, och sortimentet var inte så illa ändå.

Har du koll på ungefärliga leveranstider, veckor eller månader? Här är listan som verkar vettig därifrån iaf, någon pryl var gul i lagerhållning, 5-7 dagar stod det på dem:

* Hjul: Ultegra 6600 nav, Mavic Open Pro silver fälg, DT Revolution ekrar, mässingsnipplar.
* Kasett: Shimano XT Cassette CS-M 737 8-fach 11-30
* Kedja: Shimano LX Kette HG 70 8fach
* Däck: Michelin Pro Race 2 Rennradreifen
* Slang: Continental Race 28 Schlauch 42 oder 60mm

Totalt €314.30 (2975 med nuvarande kurs) exklusive frakt. Och då är det alltså bättre hjul, bättre nav, och bättre däck. Inte illa ändå. Några kommentarer?

11-30 är en mtb kassett, är det 32hål du valt?..ta dt revolution överallt förutom drivsidan
bak där väljer du dt competition...3kors överallt

starkmjolk skrev:
> DT Revolution ekrar

Bra val, mkt bättre hjul än de jag föreslog tidigare.

Men jag skulle ta DT Comp ekrar istf Revolution.
Det är enklare/snabbare att bygga hjul med DT Comp.

> * Däck: Michelin Pro Race 2 Rennradreifen

Du är medveten om att det då blir 23mm däck?
Iofs innebär det i praktiken inga större problem.

/Håkan

HåkanC skrev:
> starkmjolk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DT Revolution ekrar
>
> Bra val, mkt bättre hjul än de jag föreslog
> tidigare.
>
> Men jag skulle ta DT Comp ekrar istf Revolution.
> Det är enklare/snabbare att bygga hjul med DT
> Comp.

Det behöver ju inte stakrmjolk bry sig om.

Det är inte jag som bygger ihop hjulen, de kommer att levereras hopbyggda. Det var €11 billigare med Competition, är det ett bättre val då?

Jag såg att de var 23mm, men tänkte enkelt att 2mm inte kunde vara hela världen. Jag bara väljer lite på känsla, plus det ni ger mig här. Det är bra att du säger till när/om jag är ute och cyklar. ;)

starkmjolk skrev:
> Det är inte jag som bygger ihop hjulen, de kommer
> att levereras hopbyggda. Det var €11 billigare
> med Competition, är det ett bättre val då?

kortfattat: nej!...orkar inte förklara varför.

starkmjolk skrev:
> Det är inte jag som bygger ihop hjulen, de kommer
> att levereras hopbyggda. Det var €11 billigare
> med Competition, är det ett bättre val då?

Ja!

> Jag såg att de var 23mm, men tänkte enkelt att
> 2mm inte kunde vara hela världen.

Stämmer.
Men ovan valde du 25mm, eftersom 23mm är det allra vanligaste trodde jag du hade en tanke bakom ditt val.
Typ: Xtra hög vikt på cyklistn och/eller mkt cykling på dåliga vägar/grusväg.

/Håkan

Tillbaka
Topp