Hjul till en lite äldre racer

Du har inget bakhjul, så än är du inte ute och cyklar.

Förutom kassetten som är för brant (du vill nog ha en 12-25 eller något sådant) så tror jag du kommer bli nöjd. Pro²Race är ett slitstarkt och bra däck, men du behöver inte en 60mm ventil. Jag ser inte heller någon anledning med Revolution-ekrar. Kör med Comp överallt.

Du skulle ju kunna bygga dina hjul själv! Det är inte alls så svårt, och det är väldigt kul!
Man lär sig väldigt mycket, och se'n kan man serva dom själv om dom skulle behövas riktas efter ett tag. Jag byggde mina hjul själv, Mavic OpenPro 32 håls fälgar, Shimano Ultegra nav (dom "gamla" naven, dom som var lite mer rundade i formerna, mycke snyggare än dagens mer "fyrkantiga").
Men då behöver du ju förstås ett riktställ....Hade jag bara haft tid kunde jag byggt dom åt dig! ;-)

*edit*

Ultegra 6500 hette naven som jag byggde med, här är en liten bild på dom, jag tycker dom är vackra! :)

hb_6500.jpg ht=168

Senast redigerad av en moderator:
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har inget bakhjul, så än är du inte ute och
> cyklar.
>
> Förutom kassetten som är för brant (du vill nog
> ha en 12-25 eller något sådant) så tror jag du
> kommer bli nöjd. Pro²Race är ett slitstarkt och
> bra däck, men du behöver inte en 60mm ventil.
> Jag ser inte heller någon anledning med
> Revolution-ekrar. Kör med Comp överallt.

Jag förstår att den där siffran är inväxling eller så, men har inte greppat mer än så. Har du en enkel förklaring på 12-23, 12-25 osv? Tyvärr verkar det där vara ända varianten tyskarna hade som 8-speed, får rota lite mer då.

48mm var inte i lager, hade tagigt det annars. Kan kolla en alternativ slang.

Jag tyckte priset var skit samma, så tänkte bättre är bättre. Men jag tar comp då det är det ni duktiga cyklister har röstat 2-1 till dess fördel so far. Nu ska jag ut en runda på min skrotcykel, jag tittar in senare ikväll!

Dan C skrev:
> Du skulle ju kunna bygga dina hjul själv! Det är
> inte alls så svårt, och det är väldigt kul!
> Man lär sig väldigt mycket, och se'n kan man
> serva dom själv om dom skulle behövas riktas
> efter ett tag. Jag byggde mina hjul själv, Mavic
> OpenPro 32 håls fälgar, Shimano Ultegra nav (dom
> "gamla" naven, dom som var lite mer rundade i
> formerna, mycke snyggare än dagens mer
> "fyrkantiga").
> Men då behöver du ju förstås ett
> riktställ....Hade jag bara haft tid kunde jag
> byggt dom åt dig! ;-)

Intressant! Jag hade fått för mig att det var halvt omöjligt. Låter både väldigt kul och intressant då. Ett riktställ verkar kosta 400-2000 hos cyclecomponents, vad behöver man om man med stor sannolikhet kommer använda det för endast två hjul? Eller någon i Linköping som kan låna (hyra) mig ett riktställ över en stund kanske till och med?

Någon mer feedback på detta roliga förslag? :)

Jag har ett Minoura, det enklaste av deras riktställ. Ca 500:- har jag för mig.
Men mina 4-5 första hjul byggde jag med två träreglar ihoplappade med en kloss i ungefär samma bredd som naven där hjulet kunde snurra fritt. Funkade utmärkt! Det behöver inte vara så märkvärdigt att bygga hjul :)

starkmjolk skrev:
> Jag förstår att den där siffran är inväxling
> eller så, men har inte greppat mer än så. Har
> du en enkel förklaring på 12-23, 12-25 osv?

Det är antalet kuggar på kransarna. Den minsta kransen har 12 kuggar och sedan blir de större och större till den största som har 23 eller 25 kuggar. Eller i ditt fall då, 30. Utväxlingen beror sedan på vilka klingor du har fram. Kan tänka att du har 53-39 fram, och då kan det vara skönt att ha lite lägre växlar (om det finns backar i Linköping?) Men 39 (fram) -30(bak) är ju nästan löjligt.

42 eller 60mm är alltså hur lång ventilen är. Du kan ju egentligen utan problem ha en 120mm-ventil också, men det ser lite fånigt ut med ett litet fyrtorn på fälgen.

Nu är jag tillbaka från nästan 5 mil på en inte speciellt hel cykel. Var en väldigt härlig tur även om vattnet tog slut på vägen hem. Dricker ikapp nu. :)

Jag anade något sådant med sifforna men på något sätt lät de för låga så jag tänkte inte efter själv. Ventilstorleken tolkade jag rätt då, och du har rätt i att det kanske kan bli ganska fånigt redan vid 60 mm. Försöker hitta en kortare helt enkelt.

Backar i Linköping finns men är ovanligt, som större delen av södra Sverige är det platt platt platt. :)

Jag är ganska intresserad av tanken att sätta ihop mina egna hjul. Då är prisskillnaden inte jättestor heller så kan se om jag kan hitta allt till bra pris i Sverige. Finns det några bra sidor på nätet som kan hjälpa mig om jag köper fälgar, nav och ekrar löst, eller ska jag komma upp här och fråga er alla mina undringar?

Jag kan bumpa upp min tråd med en till fråga: 32 eller 36 ekrar? 32 fram/36bak? bara 32? bara 36? Jagar komponenter för hjulen i diverse butiker nu.

32 fram 32 bak. Eller om du tror att det behövs (du kommer köra över alla tjälskott och väger över 90 kg) ta 36 fram och bak.

Gå till närmsta Bibliotek och låna standarverket Tidens Cykelbok av Staffan Skott! Där finns en alldeles utmärkt och grundlig genomgång om hjul och hjulbyggnation. Det är i den boken jag lärde mig att bygga hjul :)
Annars finns det även flera fina guider här på Happy, har för mig Leo skrev en väldigt bra guide för några år se'n.

Tackar, många bra tips. Jag ska se om jag börjar sätta mig in i det här efter jobbet idag, annars har jag ju hela helgen på mig! ;)

Har lite svårt att bestämma mig för om jag ska beställa här ifrån sverige eller ut i europa, men det får jag väl bestämma mig för själv.

Open Pro med Ultegra (alternativt 105) nav och DT Comp ekrar har jag förstått är det som gäller iaf. Kanske postar en till shoppinglista sen.

Tack för alla länkar, blir mycket läsande innan jag kan börja cykla på min fina cykel igen. Nu har jag börjat göra rent allt och montera ner allt. Vad borde göras?

Jag tog loss bakväxeln men ska jag öppna den helt? plocka ur små kugghjulen och allt?
Ska jag plocka ner pedalerna/kugghjulen där?
Jag fick ner framväxeln, den var lätt att få loss. :)
Ska jag ta ner bromsarna? Ta ned dem, försöka skruva isär dem?

Jag skruvar och putsar på men några tips vore uppskattade. :)

Plocka av, ta isär och rengör vad du tycker verkar rulla dåligt/skramla/se smutsigt ut. Glöm inte att fetta in innan du sätter tillbaka allt. Själv kör jag smörjfett på allt rörligt och på nästn alla gängor.

Om allt ändå är avplockat kan det vara en god idé att tvätta och vaxa ramen samt gaffeln. Kromytorna mår alltid bra av lite autosol. Wire och wirehölje har du säkert redan tänkt på att byta.

Det är din tid, lust och ork som sätter gränserna för vad som kan göras. Å andra sidan går det ju ofta att köra utan att göra någonting alls.

Lycka till!

Det mesta är rätt skitigt, men med mina mått mätt rullar det bra. Jag tar mig gärna tid att lära mig cykeln lite just nu, så då passar det väl sig att mecka lite med den.

Jag har bara cykelolja och 5-56 som kan vara relevant hemma just nu, men ska köpa in både autosol och fett.

När det gäller alla nya delar funderar och letar jag på nätet över helgen, ska försöka få iväg en beställning så en butik kan ha den måndag morgon.

När det gäller wire/wirehöljen, flera har sagt att de är bra att byta men jag har inte fått någon förklaring varför sålänge de ser hela och fina ut?

Låter bra. Kan ju räcka med att köra ett varv med tandborste, tvål och trasa. Men som du säger så är det ju ett utmärkt tillfälle att lära sig alla delar.

Själv drog jag under en "tävling" av en äldre bromswire som jag inte alls trodde det var något fel på. Därtill kan löpet gå trögt i gamla höljen, även om det givetvis går att smörja.

Bromklossar kan vara en idé att kolla upp. Hur slitna är de, hur bra biter de? Så länge man kan bromsa gör det ju inget om växlarna rasar i backen, styret lossnar och kedjan trasslar in sig i foten.

Point taken, vet inte om jag någonsin bytt vajrar så är väl dags. :) Men jag tror båda bromsvajrarna går i ramen, hur gör man med dem?

Bromsarna har jag alltid varit imponerad av hur bra de funkat på den här cykeln, men om det inte fortfarande gäller så byter jag klossar!

För de som kanske vill datera min relik mer exakt så hittade jag ett modellnummer på insidan av Shimano 105 bakväxel: RD-1055.

Det var ju mycket äldre än jag trodde, bra kvalitét som fortfarande fungerar så bra som de gjort. :)

Hade glömt bort bilden helt, ursäktar för det. Det gick faktiskt att få ut det relevanta: Mavic GP 4

Bilagor

• P1010758.JPG
    P1010758.JPG
    88.4 KB · Besök: 18
Ahhhhhh, Mavic gp4 är bombproff, om man någon gång får för sig att cykla igenom ett minfält eller köra paris- roubaix är dom ett bra val.

www.equusbicycle.com/bike/mavic/images/13and14.jpg

Ah, men nu känns det ju dumt att bakhjulet skulle försvinna så. Jag trodde inte de var så speciella. :(

Kan man hitta en ny sån och behålla framhjulet eller är det bättre om jag satsar på två Open Pro?

nja, så speciella är dom inte ,mavic gjorde säkert flera miljoner,
på ebay kan du hitta nya ja, då måste du köpa två för framfälgen ser ganska "trött" ut, och
då måste du även köpa tubdäck, och tubdäck använder man helst bara till racing, så köp
2 open pro.

Senast jag cyklade mer än transport var det på denna, med tubdäck. Gick bra tyckte jag, men du har säkert rätt i att det är bekvämare med kanttråd ändå. Då kör jag vidare på min tidigare plan.

Nu sitter baknavet tillbaka, ser rent och fint ut. Får inte loss pedaldelen dock då jag inte har de kraftigaste verktygen. Det enda jag hade hemma som passade var ett väldigt litet rese-cykelverktyg. Bra för att ha med sig, men räcker inte alltid hemma.

Jag är fortfarande lite förbryllad över länken för bakväxeln, sent 80-tal? Jag hade fått för mig som äldst sent 90-tal, men jag köpte den begagnad så han kanske inte var helt ärlig om det stämmer. Hursom har den fungerat bra för mig så kanske inte mycket att beklaga sig över.

1992 var senaste året som RD-1055 tillverkades.

Edit: Sedan tar den bara 28T också, så 12-25 kassett funkar bra, men inget större (förutsatt att det är ett 53-39 vevparti du har)

Min hjuldesign går framåt. Har studerat alla bra länkar jag fått nu, och upptäckt konstformen ekermönster. :P

Min nuvarande plan är följande: Fortfarande Ultegranav, Open pro fälgar. DT Comp ekrar rakt igenom. 32 ekrar fram, 36 bak

32_spoke_2lead_2trail.jpg ht=725

Framhjulet: 2-leading, 2-trailing.

36_spoke_crows.jpg ht=725

Bakhjulet, drivsidan: Crows foot,

36_spoke_3lead_3trail.jpg ht=725

Bakhjulet, vänstersidan: 3-leading, 3-tailing.

Vad tror ni? Framhjulet funkar säkert bra, men bakhjulet verkar lite svårare att få rätt. http://www.geocities.com/spokeanwheel/lacingsr.htm rekommenderade crows foot på drivsidan, och 2- eller 3-cross på den andra. Då 3-leading, 3-tailing verkar väldigt lik 3-cross tror jag det kommer fungera bra, men lika bra att fråga.

Det jag undrar dock, är om det spelar roll hur jag roterar mönstren i förhållande till varandra? Jag tror att vissa lägen kan vara snyggare, men frågan är om några är bättre?

Tillbaka
Topp