Hjulbent cyklist. "Justera" knäna? Tips?

Putteman

Aktiv medlem
Hej Bullen

Jag är hjulbent, och gillar att cykla, både lvg och mtb. Idag så var det en vänlig lvg medcyklist i gruppen som tyckte att min position "ser ansträngd ut". Det han syftade på var ju just att pga att jag är född hjulbent så pekar ju mina knän inte rakt uppåt/framåt när jag cyklar, utan en del utåt såklart. Det är min naturliga "grundposition" när jag liksom slappnar av i benen.

Diskussionen hamnade i huruvida det kan vara positivt att försöka få en rakare linje i benen vid cyklingen? Förstår att kraftöverföring osv. blir ju mer direkt, och sannolikt bättre, med rakare position. Men den stora frågan är såklart ifall det eventuellt är skadligt att forcera fram en sådan position när den inte känns naturlig? Jag gissar att man enklast gör det genom att vrida klossarna på skorna så att hälarna liksom pekar mer utåt?

Vad tror den samlade expertisen här? Hur ska man resonera?

Jag är lite extra försiktig med knäna då jag har både korsbandsplastik och menisk op, vill liksom inte fördärva nåt.

/Putteman

Jag tror inte ens att du kan tvinga in knäna med hjälp av klossarna. Du kommer bara ligga och trycka mot mekanismen för utlösning. Men jag har egentligen ingen bra koll, och det kan eventuellt bero på pedaler & klossar?

Med din knähistorik skulle jag rekommendera professionell hjälp. Om du bor i Stockholmsområdet kan jag tipsa om en bra (men dyr) bike-fit. Ev kan jag förmedla kontakt till en sjukgymnast som cyklar en del själv.

Putteman sa:
Hej Bullen
Vad tror den samlade expertisen här? Hur ska man resonera?
/Putteman
Käre signatur Putteman,
Självklart ska man inte ställa till det än mer genom att vinkla fötterna fel i längsled oxå. Det rätta är snarare att anpassa skor/klossar till den anatomi man är skapt med. I detta fall borde det innebära kilar till klossarna, och då inte för att vinkla in underbenen utan för att vinkla ut fötterna. Tänk bara på den där knarkarn pisenisse - han vann ju TdF och Vueltan i fjol och Girot i år - och hans armar och ben pekar ju åt alla de väderstreck. Så gräm dig inte över din disposition utan gör det bästa av den.

Var hos Jacob Moe i Uppsala på bikefit. Föredetta proffs och numera även kiropraktor. Vill minnas att han inte förespråkade att tvinga kroppen till något den inte var skapt till. Alltså om knäna tex va lite ut när man stod normalt, så inte nödvändigtvis tvinga in dem på cykeln. Så det ä inte självklart att du ska tvinga in knäna om jag får säga det

Tvinga inte in kroppen i en position bara för att någon cyklister har åsikter om hur det ser ut.
Det är ju hur det känns i din kropp som är det viktiga.

När jag gick hos sjukgymnast efter min knäoperation var det i princip bara att hålla knät i linje med foten som var det viktiga. Sen vilken vinkel foten har fick bero på hur man var skapt.

Ps. Jag är också lite hjulbent. Är det insida knä du har haft problem med?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp