Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du med fläta? Roterat/vridit dom?jag har byggt ett gäng 16 tums hjul och känner inte igen problemet. tensiometer använder jag inte och har aldrig saknat. mina hjul håller i decennier utan problem.
har du möjligen flätat ekrarna?
För att känna att det är hög nog spänning räcker det rätt bra med den metoden, för riktigt jämn spänning utan mätare kan man räkna hur många varv man gängar varje nippel. (Dock svårt i efterhand)Jag har precis byggt ett 20 tums hjul och stötte på en lite intressant problematik. När jag skulle spänna upp hjulet upptäckte jag att jag varken kunde få en ordentlig ton från ekrarna eller sätta på en tensionmeter eftersom ekrarna var för korta. Jag slutade med at klämma på dom i par för att kontrollera om spänningen var jämn men jag blev lite nyfiken på om det finns andra tricks för att testa spänningen?
med fläta menar jag att man låter ekrarna byta plats yttre korset. de kommer då att få kontakt och böja till varandra. vissa tror det ger ett starkare hjul vilket jag tvivlar på, hursomhelst är det inte ett problem jag känt behov av att lösa.Vad menar du med fläta? Roterat/vridit dom?
Dom är byggda med 32 ekrar och 3-kross (vilket kanske var lite väl optimistiskt). Det är till en lastcykel, därav överdimensioneringen. Tensionmeter är i sig inte ett måste, använder den ibland och ibland inte. Det handlar mer om at tonen blir så stum eller djup när ekrarna är korta. Det betyder att skillnaderna blir svåra att höra.
Vilka är det som tror att det du kallar flätning skulle ge ett starkare hjul?med fläta menar jag att man låter ekrarna byta plats yttre korset. de kommer då att få kontakt och böja till varandra. vissa tror det ger ett starkare hjul vilket jag tvivlar på
+1trekors på så litet hjul kan i vissa fall ge kontakt mellan eker och angränsande ekerhuvud inne vid navet.
Nja, kan du inte länka till någon källa så verkar det snarare som (ytterligare ett av dina helt ogrundade påståenden.att flätade jul skulle vara starkare är en sån där uppfattning som flyger runt lite diffust, utan att man förstår varifrån det konmit.
med fläta menar jag att man låter ekrarna byta plats yttre korset. de kommer då att få kontakt och böja till varandra. vissa tror det ger ett starkare hjul vilket jag tvivlar på, hursomhelst är det inte ett problem jag känt behov av att lösa
Det vanliga svaret är väl Kina.Hello,
Söker lite tips på var man bör leta 29” kolfiberfälgar till vettig kurs?
28h och gärna i modern bredd. (Dvs typ 30mm).
Vikt är inte den viktigaste faktorn.
du håkan bidrar inte till att det här är ett trevligt cykelforum. vi andra kan diskutera fördelar och nackdelar med olika inpass utan att ägna oss åt personliga påhopp så snart vi inte samtycker med en utsaga.Nja, kan du inte länka till någon källa så verkar det snarare som (ytterligare ett av dina helt ogrundade påståenden.
Men jag blir gärna motbevisad, om det går.
det tycker jag också!Ah ok, så förstår jag (tror jag...). Det har jag gjort - det är så jag har lärt att bygga. Har aldrig fördjupat så mycket i varför om jag ska vara ärlig.
Att bygga hjul för mig handlar lika mycket om en trevlig syssla och att få de kombinationer av nav, fälg och ekrar som jag vill. Målet är trots allt att cykla. ?
Jag har redan flera ggr redan frågat efter en källa till ditt påståendehär efterfrågar du att bli motbevisad att det flyger runt olika uppfattningar om flätade ekrars fördelar och nackdelar? eller vad egentligen??
med fläta menar jag att man låter ekrarna byta plats yttre korset. de kommer då att få kontakt och böja till varandra. vissa tror det ger ett starkare hjul vilket jag tvivlar på
Du har ännu inte kommit med en enda länk/citat som visar att någon annan än du påstår det.Vilka är det som tror att det du kallar flätning skulle ge ett starkare hjul?
Nja, kan du inte länka till någon källa så verkar det snarare som (ytterligare ett av dina helt ogrundade påståenden.
Men jag blir gärna motbevisad, om det går.
NejSäger båda samma sak men tjafsar ändå?
Nej, han verkar säga att han tror att det INTE ger några generella fördelar?Nej
Än så länge är det endast @kais01 som påstår att det han kallar flätning skulle ge ett starkare hjul.
Ingen annan.
Men, som jag också har skrivit flera ggr, jag blir gärna motbevisad, om det går.
Sant, det blev fel där. Borttaget nu.Nej, han verkar säga att han tror att det INTE ger några generella fördelar?
Nej det gör det intei länken jag gav framförs precis den uppfattning jag hävdade fanns torgförd därute, nämligen att flätade ekrar skulle öka styrkan i hjulet, i den länken hävdades den laterala stabiliteten.
Intressant "utväg" med en alldeles egen definition av styrka,intressant tolkning av vad som är stabilitet och styrka i ett hjul. du tycks möjligen mena lasttålighet?
Lyxigt!Dynamohjulen ska bli kokos.
Vilka delar använder du?
Och är bra att göra med.Hello,
Söker lite tips på var man bör leta 29” kolfiberfälgar till vettig kurs?
28h och gärna i modern bredd. (Dvs typ 30mm).
Vikt är inte den viktigaste faktorn.
Det här med att "fläta" eller ej är ju en ganska stor grej när man bygger hjul, och precis som du skriver blir det lite svårare när man spänner upp om man gör så. Plus att ekrarna nöts i kontaktytan i korset vilket jag inte riktigt gillar även om det nog är sällan de går av där. Samtidigt är det så man brukar göra och det är inte omöjligt att det ger fördelar när det gäller hur ekrarna belastas.med fläta menar jag att man låter ekrarna byta plats yttre korset. de kommer då att få kontakt och böja till varandra. vissa tror det ger ett starkare hjul vilket jag tvivlar på, hursomhelst är det inte ett problem jag känt behov av att lösa.
det ger iaf en mer dämpad ljudupplevelse, och krånglar även till uppspänningen, som då kommer ett påverka två ekrar på samma sida, åt gången. plus förstås andra sidan. krånglig situation när man justerar. och går en eker av slappas även den andra i det flätade paret.
jag praktiserar bara metoden när det är nödvändigt för att ge plats åt ett bromsok.
kortare ekrar ger högre ton, inte lägre. vad som dämpar hos dig verkar oklart, om det nu inte flätats. trekors på så litet hjul kan i vissa fall ge kontakt mellan eker och angränsande ekerhuvud inne vid navet.
Hur mkt ekrarna nöts i kontaktytan i korset borde framgå avPlus att ekrarna nöts i kontaktytan i korset vilket jag inte riktigt gillar även om det nog är sällan de går av där
flätar som sagt bara om det löser problem med trängsel gentemot bromsok eller växel, och bara berörd sida.Inte jag, tänkte skriva ett lite längre inlägg i ämnet, men intresset saknas nog hos publiken så jag get inte.
Ovädret sköt upp långturen och jag har nog fått en släng av vinterkräksjukan eller nåt så jag har haft lite tid över och ägnade en del av den till att fundera över vilka fördelar det skulle kunna ge ur hållfasthetssynpunkt. Slutsatsen var i varje fall att det kan ge flera fördelar men att det är svårt att säga om skillnaden är tillräckligt stor för att ha praktisk betydelse.
Har precis fått hem delar till ett nytt bakhjul och en tanke är att ekra ena halvan av fälgen med raka ekrar utan kontakt och andra halvcirkeln med ekrar som är "flätade" (finns det inte ett bättre ord för det?). Men min känsla är att skillnaden nog är för liten för att ge utslag med bara ett hjul och säg tusen mil eller nåt och att det kanske inte är ett så meningsfullt test ändå. Vad säger ni @kais01 , @waikato eller någon annan?
Du kunde inte låta bli. Sista ordet var tydligen viktigast.det tackar vi för? allt utrett, klart och överens. flätning tycks onödig, till och med för jobst brandt.
Bra att veta att det är olika mycket offset om det är boost eller icke-boost. (Har för mig att boost är 3mm offset)Jag håller på att bygga nya hjul, bara i teorin än så länge.
Några funderingar:
Cykeln har Ai offset (6mm Offset to NDS). Det borde innebära att jag INTE ska köpa assymetriska fälgar och att ekerlängd och ekerspänning kommer vara ganska identisk på båda sidorna av bakhjulet?
-edit-
Jag hittade informationen själv, det verkar vara som jag trodde. Inte så dumt det här med Ai offset ändå, enkelt att bygga och ger starkare hjul.![]()
Building a Cannondale AI wheelset - A custom DT Swiss wheelset for the all-new Cannondale asymmetric integration gravel bike
A custom DT Swiss wheelset for the all-new Cannondale asymmetric integration gravel bikespokecalc.io
Det stämmer, 3 mm på 148 mm nav.Bra att veta att det är olika mycket offset om det är boost eller icke-boost. (Har för mig att boost är 3mm offset)
Jämn hård ekerspänning löser problemet.Snabb fråga:
Flera ekrar skruvar ofta upp sig när jag kör. Det tror jag är naturligt då det allltid är när jag hoppar och donar runt mycket med cykeln. Idag fick jag avbryta cyklandet titigare än vad jag ville.
Vad kan jag göra?
1 lägga på gänglåsning för att fördröja att ekrar skruvar ur sig ur nipplarna.
2 spänna hjulet hårdare.
3 gilla läget och ha en ekernyckel i fickan.
4 ..... ????
Help please !
/Emil
vad är det för hjul och är det nytt?Snabb fråga:
Flera ekrar skruvar ofta upp sig när jag kör. Det tror jag är naturligt då det allltid är när jag hoppar och donar runt mycket med cykeln. Idag fick jag avbryta cyklandet titigare än vad jag ville.
Vad kan jag göra?
2 spänna hjulet hårdare.
4 ..... ????
Help please !
/Emil
Två2 spänna hjulet hårdare.
Hmmmm, det som ekrarna idag hade skruvat upp sig på, har jag byggt själv i vintras....vad är det för hjul och är det nytt?
rätt många oem hjul från diverse märken som kommit med för dåligt spända ekrar sen 1-2år tillbaka.
Hjulet är dåligt byggt. Man använder inte gänglåsning när man bygger ett hjul.Snabb fråga:
Vad kan jag göra?
2 spänna hjulet hårdare.
4 ..... ????
Help please !
/Emil