Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Jag tror du är lite fel ute nu, aero är snabbare än mindre rotationsvikt, och du ska bygga grusräcer måste du ha aero för inte nog med att de är snabbare så har de en coolare siluette.

Ska vi börja prata däck så krävs en stor volym för softiness och även här coolare siluette än smalare däck, även tanwall är uteslutet då de generellt må vara lättare men mindre snabbt till utseende, så är det! Men var glad för Herr Reine kränger de ända däcken man kan cykla på i svart extralite!

Kort och gott, batman är cool = svart är coolare än annat.

Och djupa fälgar måste man ha, för som i träningsvärlden är konsistens är nyckeln, här gäller ”aero is key”.

Mycket gott,
Edvin
Du är bara avundsjuk för att jag kommer rulla om dig i uppförsbackarna med mina lätta lågprofilsfälgar i sommar.?

Hjulbyggartråden
Du är bara avundsjuk för att jag kommer rulla om dig i uppförsbackarna med mina lätta lågprofilsfälgar i sommar.?
Time will tell!
Tjena!

Fast vid riktigt stökig gravel så vinner ju ett par lätta fälgar. Prioriteringar som sagt var.
Nja inte helt säker på det, aero är faktiskt väldigt bra! Kolfiber på det slipper du alla vibrationer också!
Också som grädde på mitt mos säker på att @n3wton kommer cykla skatås runt några gånger och kalla det stök! ?
högprofil är fult

Fight me
Jolov, jag kommer med många sanningar här men framförallt denna, högprofil är objektivt snyggt!

Hjulbyggartråden
Jolov, jag kommer med många sanningar här men framförallt denna, högprofil är objektivt snyggt!
Bara för det så kommer jag alltid föreställa mig hur du cyklar runt på den här när jag läser dina inlägg

IMG_8160.jpeg

Hjulbyggartråden
Bara för det så kommer jag alltid föreställa mig hur du cyklar runt på den här när jag läser dina inlägg

Visa bilaga 677344
Hhahaha klockrent, är det inte tjusigt?

Jag ska sluta fula mig nu, @n3wton bygg dig ett par goa hjul, tråden här kan återgå till att prata fälgar och ekrar och sånt!

Jag är dock en man som tycker 40-45mm (svarta)djupa fälgar är mallen, tillsammans med svarta 30-32mm däck! Sen kör jag själv på Hope CX hjul med typ 10mm djupa fälgar, de gör också jobbet!

Allt gott,
Edvin

Hjulbyggartråden
Nytt projekt på gång och behöver alufälgar till 622-hjul, 32-ekrade för skivbroms.

Syftet är stökig gravelcykling alternativt långcykling. Priolistan i fallande ordning är:

- Hållbart
- Prisvärt
- Lätt
- Lagom brett (23-25 mm innerbredd)
- Assymetriska ekerhål

Om man kollar rena "gravelfälgar" hos diverse tillverkare så är de ganska tunga och väger över 500 gr av oklar anledning. Tittar man däremot på XC-fälgar är dessa ofta lättare och bredare på samma gång, men följaktligen med lägre höjd. Givet att jag inte öht letar aerofördelar måste jag väl kunna köra så låga och lätta som bara möjligt väl?

Vad jag hittat hittills efter 10 minuters letande:

DT XR391 på 440 gram:

Visa bilaga 677327

Visa bilaga 677328

EDIT:

Duke Lucky Star Ultra på 370 gr. För lätt för cyklist på 80+ med lite klipp i benen/stökcyklarambition?

Visa bilaga 677331

EDIT igen:

Dukes logga verkar vara etsad/tryckt och därmed inte möjlig att ta bort, och då går nog de fälgarna bort dessvärre..

Visa bilaga 677332

EDIT, fyller på efter tips:

Newmen EVOLUTION SL X.A.25, 400 gr. Cred @erolwi

Visa bilaga 677334

Har ni några andra vettiga förslag i bakfickan??
Jag är Newmen-frälst och har nu sl a.30 på bägge skogscyklar. Hade därför valt X.A.25 i ditt fall. Men loggorna går inte att ta bort, så de kanske går bort av den anledningen?

Hjulbyggartråden
Jag är Newmen-frälst och har nu sl a.30 på bägge skogscyklar. Hade därför valt X.A.25 i ditt fall. Men loggorna går inte att ta bort, så de kanske går bort av den anledningen?
Låter ju bra - har hört mycket gott innan också här på happy ju. Misstänkte att så var fallet med loggorna, men det låter ju väldigt ängsligt att välja på rent utseende.?

Tack för bra inspel!

Edit: Vem lurar jag egentligen? Utseendet är jätteviktigt!? Och subjektivt!

Hjulbyggartråden
Låter ju bra - har hört mycket gott innan också här på happy ju. Misstänkte att så var fallet med loggorna, men det låter ju väldigt ängsligt att välja på rent utseende.?

Tack för bra inspel!

Edit: Vem lurar jag egentligen? Utseendet är jätteviktigt!? Och subjektivt!
Tycker du gör helt rätt som väljer delvis efter utseende! Om man bara ska köpa det som är objektivt vettigast hela tiden så kan man ju lika gärna gå till en cykelaffär och köpa valfri cykel av rätt sort och i rätt prisklass. Det låter ju inte kul alls.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Jag ställer en navfråga här i hopp om att någon vet hur det ligger till.

Shimano säger att 12s-kassetter passar på hjul som tar 11s (landsväg). Jag frågade Newmen om deras nav och fick ett väldigt luddigt svar om att de har tagit fram ett nytt nav där 12s shimano passar. Fortfarande lite oklart om det fungerar på deras nav för 10-11s.

Någon som vet hur det ligger till? Funkar shimano 12s på alla HG-body för 11s?

Jag skall bygga ihop ett par lvg-hjul under våren har jag tänkt. Letar komponenter nu och jag vill ha ett tyst nav, därav att jag tittat på bl.a. newmen.

Hjulbyggartråden
Det är en hookless fälg
duke-rim-lucky-star-ultra-23.jpg

Då brukar det krävas tubeless-däck och begränsat tryck
"MAX PRESSURE (BAR)3B WITH 2.10" TYRE"

Men det kanske inte är några problem?
Aha, det är så du tänker!

Nja, osäker på om det är problem eller ej.. Jag kör ju generellt låga tryck även på landsväg med 32-däck på "snabba cykeln" på LB-fälgar för tubeless (men med slang). I detta fall kommer jag maximera däckbredden vilket bör innebära 42-däck som minst (osäker på hur mycket däck som går in i ramen).

Tack för inspel - ska fundera på den!

Hjulbyggartråden
Jag ställer en navfråga här i hopp om att någon vet hur det ligger till.

Shimano säger att 12s-kassetter passar på hjul som tar 11s (landsväg). Jag frågade Newmen om deras nav och fick ett väldigt luddigt svar om att de har tagit fram ett nytt nav där 12s shimano passar. Fortfarande lite oklart om det fungerar på deras nav för 10-11s.

Någon som vet hur det ligger till? Funkar shimano 12s på alla HG-body för 11s?

Jag skall bygga ihop ett par lvg-hjul under våren har jag tänkt. Letar komponenter nu och jag vill ha ett tyst nav, därav att jag tittat på bl.a. newmen.

Tjena!

Jag har aldrig råkat ut för en 11s body där 12-delade kassett inte fungerar. Men däremot nav där det inte fungerar eftersom navflänsen sitter lite för nära. En tolvdelad kassett sticker in över bodyn.

Hjulbyggartråden
Tjena!

Jag har aldrig råkat ut för en 11s body där 12-delade kassett inte fungerar. Men däremot nav där det inte fungerar eftersom navflänsen sitter lite för nära. En tolvdelad kassett sticker in över bodyn.
Ah, tack! Det kan förklara deras svar. Jag väntar på ett förtydligande från dem men de är långsamma på att svara.

Hjulbyggartråden
Aha, det är så du tänker!

Nja, osäker på om det är problem eller ej.. Jag kör ju generellt låga tryck även på landsväg med 32-däck på "snabba cykeln" på LB-fälgar för tubeless (men med slang). I detta fall kommer jag maximera däckbredden vilket bör innebära 42-däck som minst (osäker på hur mycket däck som går in i ramen).

Tack för inspel - ska fundera på den!
Mätte 44mm brett däck i en CDF strl 60, de gick utan supertight någonstans!

Hjulbyggartråden
Tjena!

Jag såg att slowbuild säljer newmen fade sp cl som 9-12speed för Shimano. Märkligt.
trist att newmen är så långsamma på att svara.

Hjulbyggartråden
Jag tror du är lite fel ute nu, aero är snabbare än mindre rotationsvikt, och du ska bygga grusräcer måste du ha aero för inte nog med att de är snabbare så har de en coolare siluette.

Ska vi börja prata däck så krävs en stor volym för softiness och även här coolare siluette än smalare däck, även tanwall är uteslutet då de generellt må vara lättare men mindre snabbt till utseende, så är det! Men var glad för Herr Reine kränger de ända däcken man kan cykla på i svart extralite!

Kort och gott, batman är cool = svart är coolare än annat.

Och djupa fälgar måste man ha, för som i träningsvärlden är konsistens är nyckeln, här gäller ”aero is key”.

Mycket gott,
Edvin
Hur mycket skillnad ger 40 millimeters djup jämfört med 20 millimeter när däck med 45 millimeters bredd används?

Hjulbyggartråden
Jag såg att slowbuild säljer newmen fade sp cl som 9-12speed för Shimano. Märkligt.
trist att newmen är så långsamma på att svara.
Jag tittade lite mer på svaret jag fick från Newmen och jag tror att det är ett missförstånd. Jag chansade och beställde naven igår. Fick fram och bak för dryga 1500kr. Ett kap får man ändå säga!

Nu har jag en månad på mig att röna ut om de verkligen fungerar. Bra med öppet köp.

Åter till ämnet i tråden.

Jag behöver fälgar med. Jag har skummat igenom tråden men det finns så mycket att välja bland... Det jag söker är

- 28"
- För "vanlig" landsvägscykling
- ca 40mm profil
- Lätt men tålig
- Kolfiber om det blir en stor fördel
- För 28-32mm däck. Skall dock klara upp till 35mm
- Pålitliga

De skall sitta på en stålcykel så jag vill inte ha för tunga hjul.

Jag tar tacksamt emot förslag!

Hjulbyggartråden
Jag tittade lite mer på svaret jag fick från Newmen och jag tror att det är ett missförstånd. Jag chansade och beställde naven igår. Fick fram och bak för dryga 1500kr. Ett kap får man ändå säga!

Nu har jag en månad på mig att röna ut om de verkligen fungerar. Bra med öppet köp.

Åter till ämnet i tråden.

Jag behöver fälgar med. Jag har skummat igenom tråden men det finns så mycket att välja bland... Det jag söker är

- 28"
- För "vanlig" landsvägscykling
- ca 40mm profil
- Lätt men tålig
- Kolfiber om det blir en stor fördel
- För 28-32mm däck. Skall dock klara upp till 35mm
- Pålitliga

De skall sitta på en stålcykel så jag vill inte ha för tunga hjul.

Jag tar tacksamt emot förslag!
Här kommer åsikter!

Det där hänger lite ihop med min tidigare fråga om alufälgar. Har ett hjulpar med kolfiberfälgar som bara är 28 mm höga (Light Bicycle AR28 tror jag de heter) som jag byggde till min racer för ett par år sedan. Nu ska jag bygga gravel och då hade de hjulen egentligen varit perfekta på nya cykeln, varpå jag istället tänkte bygga nya med högre profil till racern.

Problemet är bara att jag inte vill köpa tunga fälgar bara för att det är norm och "ser fräckt ut". Jag kör en vanlig racerrunda solo med ett rullsnitt på mellan 34-38 km/h om jag ska cykla fort. Jag tror vinsterna i aerofördelar är för små för mig för att väga upp det härliga i lätta och rappa hjul som man förlorar när man kör tyngre högprofilshjul. Tror man behöver vara ärlig mot sig själv och sitt användande och fatta beslut om fälgval utifrån det.

Ska sägas att jag inte är speciellt viktkänslig någon annan stans inom cykling än just för däck- och fälgval.

Jag skulle valt kolfiber enbart utifrån att de är lättare än alu, men ställer man lätta låga fälgar mot varandra är de ändå såpass lätta att fördelen med kolfiber inte är lika uppenbar som om man ska köra högprofil där vikten skulle skena om man inte valde kolfiber.

Att mina låga fälgar inte är lika fräcka som de andra i klungan som kör random budgethjul med hög profil skaver lite, men man får försöka stå över det.

PS. Utseende är en subjektiv sak. Jag baserar min känsla av att jag inte har någon nytta av aerofördelar vid hastigheter under 40 km/h på ren och skär känsla och tyckande. Det kanske är världens grej - men tyngre är ändå tyngre!

Hjulbyggartråden
Jag tror vinsterna i aerofördelar är för små för mig för att väga upp det härliga i lätta och rappa hjul som man förlorar när man kör tyngre högprofilshjul.
Vill man ha hjul som känns lätta och rappa så är det även viktigt att de inte är onödigt flexiga,
enl de som har jmf spelar även det stor roll för hur rappa hjulen känns.
I praktiken betyder det att man inte bör välja för få ekrar, det finns fler parametrar (förstås) men antalet ekrar är den som är enklast att påverka, särskilt för den som bygger sina egna hjul.

Tror man behöver vara ärlig mot sig själv och sitt användande och fatta beslut om fälgval utifrån det.
+1

Hjulbyggartråden
Här kommer åsikter!

Det där hänger lite ihop med min tidigare fråga om alufälgar. Har ett hjulpar med kolfiberfälgar som bara är 28 mm höga (Light Bicycle AR28 tror jag de heter) som jag byggde till min racer för ett par år sedan. Nu ska jag bygga gravel och då hade de hjulen egentligen varit perfekta på nya cykeln, varpå jag istället tänkte bygga nya med högre profil till racern.

Problemet är bara att jag inte vill köpa tunga fälgar bara för att det är norm och "ser fräckt ut". Jag kör en vanlig racerrunda solo med ett rullsnitt på mellan 34-38 km/h om jag ska cykla fort. Jag tror vinsterna i aerofördelar är för små för mig för att väga upp det härliga i lätta och rappa hjul som man förlorar när man kör tyngre högprofilshjul. Tror man behöver vara ärlig mot sig själv och sitt användande och fatta beslut om fälgval utifrån det.

Ska sägas att jag inte är speciellt viktkänslig någon annan stans inom cykling än just för däck- och fälgval.

Jag skulle valt kolfiber enbart utifrån att de är lättare än alu, men ställer man lätta låga fälgar mot varandra är de ändå såpass lätta att fördelen med kolfiber inte är lika uppenbar som om man ska köra högprofil där vikten skulle skena om man inte valde kolfiber.

Att mina låga fälgar inte är lika fräcka som de andra i klungan som kör random budgethjul med hög profil skaver lite, men man får försöka stå över det.

PS. Utseende är en subjektiv sak. Jag baserar min känsla av att jag inte har någon nytta av aerofördelar vid hastigheter under 40 km/h på ren och skär känsla och tyckande. Det kanske är världens grej - men tyngre är ändå tyngre!
Tack,
det är lite så jag har resonerat själv. Det är ju synd att tynga ner en stålcykel mer än nödvändigt. Jag vill ha en riktigt bra allroundcykel som ändå är kul att dra på med när jag känner för det.
Vill man ha hjul som känns lätta och rappa så är det även viktigt att de inte är onödigt flexiga,
enl de som har jmf spelar även det stor roll för hur rappa hjulen känns.
I praktiken betyder det att man inte bör välja för få ekrar, det finns fler parametrar (förstås) men antalet ekrar är den som är enklast att påverka, särskilt för den som bygger sina egna hjul.

+1
Jag har tänkt mig på 28 ekrar. Kör på 20/24 ekrar idag och har inga problem med styvheten i de hjulen. Visserligen gamla men fina dura-ace kanttråd (24mm på ena paret och 50mm på andra).

24mm-paret är bekvämast att köra på.

Utseendet spelar ju viss roll med, jag vill bli glad när jag ser cykeln. Men det kan jag nog bli med ett par 28mm fälgar. Så länge det inte är stora dekaler osv. Men det verkar gå att välja bort när man beställer.

Några andra vettiga alternativ till AR28?

Hjulbyggartråden
Jag har tänkt mig på 28 ekrar. Kör på 20/24 ekrar idag och har inga problem med styvheten i de hjulen.
Vad jag menar är inte att hjulen känns uppenbart flexiga eller styva
Utan att styvheten och inte endast den roterande vikten spelar stor roll för att få hjulen att kännas rappa.

Några andra vettiga alternativ till AR28?
Jag har byggt några hjul med LB-fälgar, de fungerar fortf riktigt bra efter flera år. Men ingen av fälgarna heter AR28, de är väl för gamla för det.

Hjulbyggartråden
Nytt projekt på gång och behöver alufälgar till 622-hjul, 32-ekrade för skivbroms.

Syftet är stökig gravelcykling alternativt långcykling. Priolistan i fallande ordning är:

- Hållbart
- Prisvärt
- Lätt
- Lagom brett (23-25 mm innerbredd)
- Assymetriska ekerhål

Om man kollar rena "gravelfälgar" hos diverse tillverkare så är de ganska tunga och väger över 500 gr av oklar anledning. Tittar man däremot på XC-fälgar är dessa ofta lättare och bredare på samma gång, men följaktligen med lägre höjd. Givet att jag inte öht letar aerofördelar måste jag väl kunna köra så låga och lätta som bara möjligt väl?

Vad jag hittat hittills efter 10 minuters letande:

DT XR391 på 440 gram:

Visa bilaga 677327

Visa bilaga 677328

EDIT:

Duke Lucky Star Ultra på 370 gr. För lätt för cyklist på 80+ med lite klipp i benen/stökcyklarambition?

Visa bilaga 677331

EDIT igen:

Dukes logga verkar vara etsad/tryckt och därmed inte möjlig att ta bort, och då går nog de fälgarna bort dessvärre..

Visa bilaga 677332

EDIT, fyller på efter tips:

Newmen EVOLUTION SL X.A.25, 400 gr. Cred @erolwi

Visa bilaga 677334

Har ni några andra vettiga förslag i bakfickan??
Slutade lite som väntat med att jag köpte de fälgar jag först kom att tänka på. När de dessutom gick att få tag i för 63 euro var det lätt att slå de andra fälgarna ur tankarna. De är billigare, 40 gram tyngre men har loggor som man kan ta bort gentemot Newmen-fälgarna som var andraalternativet, dessutom tror jag den mer kantiga profilen lirar bättre utseendemässigt med vad jag tänkt mig.

IMG_6111.png

Tack för fina inspel från många håll!

Nu ska jag skörda Hopenav ur gamla 26-tums mtb-hjul, serva om så behövs och sen bygga hjul! Uppdatering lär följa!

IMG_6112.jpeg

Hjulbyggartråden

är det motvind är det lätt hänt att komma upp i betydligt högre relativ hastighet än så. i min inte alltför snabba värld är det vid ensamåkning och motvind man känner av en en i det läget ändå tydlig fördel med högprofilhjul.

i klunga är det skit samma. och har man kolhjul bullrar de så man inte gärna pratar...

du blir säkert nöjd med dina nya hjul!

Hjulbyggartråden
Slutade lite som väntat med att jag köpte de fälgar jag först kom att tänka på. När de dessutom gick att få tag i för 63 euro var det lätt att slå de andra fälgarna ur tankarna. De är billigare, 40 gram tyngre men har loggor som man kan ta bort gentemot Newmen-fälgarna som var andraalternativet, dessutom tror jag den mer kantiga profilen lirar bättre utseendemässigt med vad jag tänkt mig.

Visa bilaga 678064

Nu ska jag skörda Hopenav ur gamla 26-tums mtb-hjul, serva om så behövs och sen bygga hjul! Uppdatering lär följa!

Visa bilaga 678063
Dom försökte jag köpa ?

Hjulbyggartråden

Visa bilaga 678064

Visa bilaga 678063
Jag har byggt grushjul på DT XR 391 (fast i 27,5 och med 28 hål) och dom har funkat jättebra!

Hjulbyggartråden
Jag har byggt grushjul på DT XR 391 (fast i 27,5 och med 28 hål) och dom har funkat jättebra!
Låter lovande!?

Jag har alltid kört grusdäck på smalare fälgar men vet ju vilken skillnad det gör att köra bredare fälgar på mtb. Har du någon input kring hur bredden påverkar känslan? Planen är att köra bredare däck och lägre tryck än jag brukar på den tilltänkta cykeln, och via bredare fälg få bättre stöd i svängar.

Ledande fråga, men men..?

Hjulbyggartråden
Låter lovande!?

Jag har alltid kört grusdäck på smalare fälgar men vet ju vilken skillnad det gör att köra bredare fälgar på mtb. Har du någon input kring hur bredden påverkar känslan? Planen är att köra bredare däck och lägre tryck än jag brukar på den tilltänkta cykeln, och via bredare fälg få bättre stöd i svängar.

Ledande fråga, men men..?
Tyvärr, har inte jämfört med smalare fälgar och är allmänt dålig på att känna hur däcksidorna beter sig när man svänger. Brukar köra med ungefär 1,7 bar i mina däck (som jag tror är 50 mm breda) när det är lite stökigare underlag.

Hjulbyggartråden
Hur gör jag med straightpull-nav där? Är inte den vanliga kalkylatorn för j-bend nav?

Jag får samma svar från DT och berdspokes. På freespoke får jag 6-7mm kortare ekrar. På de två förstnämnda kan jag knappa in att det är straightpull. Det går inte på freespoke.

Hjulbyggartråden
Hur gör jag med straightpull-nav där? Är inte den vanliga kalkylatorn för j-bend nav?

Jag får samma svar från DT och berdspokes. På freespoke får jag 6-7mm kortare ekrar. På de två förstnämnda kan jag knappa in att det är straightpull. Det går inte på freespoke.
Jag vet inte. Jag har inte använt FreeSpoke för SP-nav.

Tillbaka
Topp