Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Vilken längd fick du inkl decimaler?
Generellt brukar det fungera bäst att välja kortare ekrar, men om 275mm istället är 275,5 (eller mer) kan det fungera bättre med 276mm ekrar
Klicka på min FreeSpoke-länk i #6.473, där fick jag 282,7 och 281,7mm och jag valde jag 282mm till båda sidorna. Men pga spänningsskillnaden olika ekrar: Sapim Race och Laser.
Beräkningen ger 275.0 och 273,4.
Så förmodligen 274 och 272mm kommer vara aktuellt?
(Sapim race 2.0/1.8, J-bend)

IMG_5389.jpeg

Hjulbyggartråden
Beräkningen ger 275.0 och 273,4.
Så förmodligen 274 och 272mm kommer vara aktuellt?
(Sapim race 2.0/1.8, J-bend)
Du ska naturligtvis använda precis de ekrar du vill
Men jag är nyfiken och därför undrar jag:
Eftersom 275mm ekrarna endast får 66% av ekerspänningen. Varför inte då välja en tunnare eker, typ Laser, eller om de är för besvärliga att bygga med (det kan de vara!): Sapim D-Light (1,65mm)?

Hjulbyggartråden
Du ska naturligtvis använda precis de ekrar du vill
Men jag är nyfiken och därför undrar jag:
Eftersom 275mm ekrarna endast får 66% av ekerspänningen. Varför inte då välja en tunnare eker, typ Laser, eller om de är för besvärliga att bygga med (det kan de vara!): Sapim D-Light (1,65mm)?
Sorry, såg ditt svar sent HåkanC.

Faktum är att jag faktiskt tänkte fråga om Sapim D-light kunde passa. Det är 1/2 priset på d-light ekrar med exakt den längden jag behöver.

Jag bygger hjul till en park-cykel och jag undrar om d-light är starka nog?
Sapim skriver att d-light rekommenderas till BMX och MTB.
Sapim anger att deras Sapim Race rekommenderas till, mtb, bmx och DH.
Midjan på D-light är 1,65mm och för Race 1,80mm.

Spelar det någon roll eller ska jag gå på pris?
Det är främst frånvaro av ekerbrott och närvaro sv raka hjul jag vill nå. Vikt och pris är sekundärt.

Det kanske blir mindre ekerbrott med smalare midja (hö hö, om ni förstår ofrivilliga skämtet 😉)?

Hjulbyggartråden
Faktum är att jag faktiskt tänkte fråga om Sapim D-light kunde passa. Det är 1/2 priset på d-light ekrar med exakt den längden jag behöver.
Köp!

Jag bygger hjul till en park-cykel och jag undrar om d-light är starka nog?
Eftersom inte ens 1,5mm-ekrar går av där de är som tunnast när (eller kanske snarare om) de går av, så är styrkan hos 1,65mm ekrar mer än vad behövs
Detta eftersom den stora ekerspänningsförändringen när ett hjul belastas inte är en ökning utan en minskning av ekerspänningen, se GIFen:
ANSYS_Spoke_tension.gif

så håller sig en tunnare och mer elastisk eker sig spänd bättre även på sidan med lägre ekerspänning (vä bak och hö fram)

Även många fabriksbyggda hjul har olika ekrar på hö/vä-sida. Tex Campa, Mavic, Shimano och säkert många fler som inte jag känner till.

Hjulbyggartråden
Hej, ska köpa ekrar (med rätt längd den jär gången)

Någon som provat:
https://kstoerz.com/freespoke/

Väldigt bra sida !
(om beräkningarna funkar) Jag har valt ett standardnav och standardfälg som fanns att välja.

Men har någon provat sidan och kan ge återkoppling att beräkningarna stämmer?
Till paret hjul jag byggde i somras med Sputnik fälgar och Shimano nav använde jag 294 fram och 294/292 bak som var precis rätt. Testade kalkylatorn nu och den gav för samma fälgar och nav 294,8 fram och 293,1/291,7 bak..

Hjulbyggartråden
Köp!

Eftersom inte ens 1,5mm-ekrar går av där de är som tunnast när (eller kanske snarare om) de går av, så är styrkan hos 1,65mm ekrar mer än vad behövs
Detta eftersom den stora ekerspänningsförändringen när ett hjul belastas inte är en ökning utan en minskning av ekerspänningen, se GIFen:
Visa bilaga 743770
så håller sig en tunnare och mer elastisk eker sig spänd bättre även på sidan med lägre ekerspänning (vä bak och hö fram)

Även många fabriksbyggda hjul har olika ekrar på hö/vä-sida. Tex Campa, Mavic, Shimano och säkert många fler som inte jag känner till.
Tack! Nu lärde jag mig nåt 👍

Hjulbyggartråden
Till paret hjul jag byggde i somras med Sputnik fälgar och Shimano nav använde jag 294 fram och 294/292 bak som var precis rätt. Testade kalkylatorn nu och den gav för samma fälgar och nav 294,8 fram och 293,1/291,7 bak..
Jag körde kalkylatorn igen (fick samma resultat 🙃 duuuh)
Men jag körde även DT swiss och Sapims kalkylatorer, med samma input.
Sapims kalkylator beräknar 3-4mm längre ekerlängd. Men DTs ger exakt samma ekerlängd som den andra (kstoerz.com)

Hjulbyggartråden
Finns det något sätt att baklängesräkna vilken totalspänning en fälg ska ha, eller ska man bara gå på estimat av liknande fälgar?
Har ett lite äldre Roval Control SL 142+ (Kolfiber 23mm innerbredd 28-H, runda straight pull d=1.5mm) i riktstället som jag ska byta ett tiotal ekrar på.

Har mätt runtom men iom att så många ekrar är skadade så diffar det hejvilt.

Edit:
Ska nog be om att få framfälgen, det borde jag ju räknat ut själv. Men det kan vara intressant och höra vad ni säger om ovan ändå!

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag kan förstås inte lämna några som helst garantier
men eftersom de flesta tillverkare själva rekommenderar ~1.200-1.300 N
borde 1.000-1.200 N fungera utan problem.
Men som jag redan har skrivit: inga garantier.

Hjulbyggartråden
sen undrar man hur går det till att "skada" ett tiotal ekrar? i min värld brukar de antingen hålla, eller gå av. och har det varit haveri, och det är ett kolfiberhjul med ett tiotal skadade ekrar; var försiktig.

väldigt försiktig.

när det gäller ekerspänningen är det kritiskt att nds alltså vänstra sidan bak inte blir så låg att ekrarna slackar när man kör på hinder. det märker man med att det då blir ett spelande ljud. låter man det fortgå kommer ekrarna kunna skruva ur sig.

högra sidan blir sedan vad det blir, för att hålla fälgen i läge. lätt 30 procent mer..

Hjulbyggartråden
Tjena!

Ser ju ut som att kedjan har trillat ner innanför kassetten.

Att köra vidare med nya ekrar på den fälgen ser jag inte som ett problem. Har själv kört sönder nio ekrar (gren i hjulet) på precis ett sånt hjul, det är väl sju-åtta år sedan nu och det har inte varit några problem.

Hjulbyggartråden
det kan hända att det inte är ett problem.

men är det traumatiskt och inte metalltrötthet krävs det stora krafter dra av även en 1,5 mm eker. och de som är intakta men skadade har också dragit hårt i sitt säte i fälgen.

är det alufälg kan man då eventuellt se mikrosprickor, matthet i eloxeringen eller deformation. kolfiberfälgar kan vara svårare värdera. ljudet när man knackar kan vara en ledtråd. förstås bör ljud kontra spänning av ekrarna vara konsekvent.

det är verkligen synd kassera en fin och bra fälg bara för att man är orolig. men mitt råd är alltså att ändå vara lite misstänksam.

Hjulbyggartråden
Jag har förklarat läget att det inte är 100 och laga, min erfarenhet är att fler ekrar brukar gå efterhand på ett skadat hjul. Man hamnar i nån form av ond spiral med ekrar som blir utmattade. Så har köpt ett gäng extra som lite försäkring.

Verkar inte vara en självklarhet att köpa ett hjul med 142+ Nav. I värsta fall får man väl kanske bygga med en ny fälgbana.

Hjulbyggartråden
Jag har förklarat läget att det inte är 100 och laga, min erfarenhet är att fler ekrar brukar gå efterhand på ett skadat hjul. Man hamnar i nån form av ond spiral med ekrar som blir utmattade.
Byt åtminstone alla ekrar som är skadade/påverkade på ngt sätt
När du sedan har spänt upp hjulet och riktat det bör du se till att
spänningsbefria alla ekrar, görs enkelt genom att klämma dem hårt parvis,
så här
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.728132

(Fast jag brukar använda handskar)
Det gäller att klämma hårt, du måste momentant komma över sträckgränsen för ekrarna
Läs mer här
https://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Spänningsbefria alla ekrar bör du förstås även göra om du byter alla ekrar.

Hjulbyggartråden
Jag körde kalkylatorn igen (fick samma resultat 🙃 duuuh)
Men jag körde även DT swiss och Sapims kalkylatorer, med samma input.
Sapims kalkylator beräknar 3-4mm längre ekerlängd. Men DTs ger exakt samma ekerlängd som den andra (kstoerz.com)
jag hade valt 274 rakt av:)

men det kan förstås vara kul att finlira med separata lite fetare ekrar på platta sidan bak.
Hej, vill bara avsluta, tacka för input med att säga att det blev perfekt med Sapim d-light 274mm ekrar, rakt av/båda sidorna.
Ett rakt och runt hjul där jag kan spela harpa på ekrarna.
Jag använde ett bildäck, där jag la mtb-hjulet och kunde sen kliva runt och hoppa lätt på ekrarna för att belasta dem. Nu borde det bli minimalt med efterspänning efter den knådningen av ekrarna.

Kalkylatorerna Kstoerz.com och DT-swiss räknade rätt på ekerlängden men Sapims kalylator alltså beräknade fel ekerlängd.

Tack för hjälpen i tråden !

Hjulbyggartråden
Hej, vill bara avsluta, tacka för input med att säga att det blev perfekt med Sapim d-light 274mm ekrar, rakt av/båda sidorna.
Ett rakt och runt hjul där jag kan spela harpa på ekrarna.
Grattis! Bra gjort
Jag använde ett bildäck, där jag la mtb-hjulet och kunde sen kliva runt och hoppa lätt på ekrarna för att belasta dem.
Vågat och inget jag skulle våga göra. För som hjulbyggargurun Jobst Brandt skrivit i sitt inlägg om spänningsbefrielse
"Another not recommend method, is laying the wheel on the floor and walking on it with tennis shoes, carefully stepping on each pair of crossed spokes. The method works but bends the rim and is difficult to control."
Jag har alltid nöjt mig med att klämma parvis på ekrarna för att spänningsbefria dem, att klraften även då blir tillräckligt hög för att åtminstone momentant nå över sträckgränsen är enkelt att beräkna.
Så här klämmer jag
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.728132

(Fast jag brukar använda handskar)

Nu borde det bli minimalt med efterspänning efter den knådningen av ekrarna.
??
Kalkylatorerna Kstoerz.com och DT-swiss räknade rätt på ekerlängden men Sapims kalylator alltså beräknade fel ekerlängd.
Bra varning.

Det viktiga är ju ändå att du har fått ett bra och välbyggt hjul!

Hjulbyggartråden
Trots kalkylerad längd och mätt så är ekrarna för långa. 😢
Hur mkt för långa och vad är det för fälg?
För om det bara rör sig om 1-2 mm kanske det kan funka med nippelbrickor
typ
Newman MG som skall vara 2mm tjock och det kanske även behövs Sapim Polyax Double Square nipplar
images

Detta är inget jag har provat själv,
Men kolla även vad priset blir jmf med endast kortare ekrar.

Hjulbyggartråden
Ska bli intressant att bygga med coolfiberekrar frampå, dom får absolut inte stressbefrias som vanligt utan man rekommenderas att klämma nav eller massera fälgen stödd på navet, är väl för att grejerna ska sätta sig .

Hjulbyggartråden
Mitt hjulbygge blev inget bra!
Trots kalkylerad längd och mätt så är ekrarna för långa. 😢
Du är inte ensam, att beställa rätt längd på ekrarna är det svåraste med att bygga hjul. Finns de som skaffar sig verktyg för att själv gänga ekrarna till rätt längd:

Hjulbyggartråden
Jag har ett hjul med Novatec d792sb nav. Axel och endcaps saknas. Jag har googlat massor, men blir inte klok på om jag kan bygga upp det som boost 148mm? Och vad som behövs för det. Sen saknas två av spärrarna på bodyns frihjul också. Men dessa borde väl gå att få tag på.
Ny plan för det här hjulet.
Vad kan tänkas behövas för att göra det till 135qr? Hur ska bodyn sitta fast? Den var lös när jag köpte hjulet.

Hjulbyggartråden
Hej, sitter och tittar på fälgar och nav, Ska inte bygga något superfint utan till en cargo cykel.
Någon som har erfarenhet av Contec nav

CONTEC Rear Hub Core DB​

Eller annan rekommendation på nav? 12x142 med micro spline

Hjulbyggartråden
Sitter och försöker bygga ihop ett hjul med Hope Pro 5 nav och beställt DT Swiss Alpine III Spokes 2.0/1.8/2.34.
Sådana ekrar ger tyvärr fler och större nackdelar än de ger fördelar, tex är de som du redan har mäskt krångligare att bygga med och de är inte starkare (de är ju bara 1,8mm som smalast).

Funkade fint på drivsidan, men får inte igenom ekrarna på vänster sida. Har jag fattat det fel och köpt fel ekrar? Hope skriver att spoke hole DIA är 2.6 både på vänster och höger.
Någon som har ett svar?
Inget svar, men kanske ett tips
Jag har ingen koll på hopenavets mått men på i princip alla nav i bakhjul är det bättre att använda tunnare ekrar på vänster sida, för dig kanske Sapim D-Light är ett bra val gissar jag

Hjulbyggartråden
Sådana ekrar ger tyvärr fler och större nackdelar än de ger fördelar, tex är de som du redan har mäskt krångligare att bygga med och de är inte starkare (de är ju bara 1,8mm som smalast).

Inget svar, men kanske ett tips
Jag har ingen koll på hopenavets mått men på i princip alla nav i bakhjul är det bättre att använda tunnare ekrar på vänster sida, för dig kanske Sapim D-Light är ett bra val gissar jag
Lirkade lite och fått igenom några, ville inte direkt använda våld.
läste ändå på en annan sida att det funkat med den uppsättningen, dock framnavet.
Fortsätter prova så får jag se om jag behöver köpa tunnare ekrar.

tack för svar!

Hjulbyggartråden
Lirkade lite och fått igenom några, ville inte direkt använda våld.
läste ändå på en annan sida att det funkat med den uppsättningen, dock framnavet.
Fortsätter prova så får jag se om jag behöver köpa tunnare ekrar.

tack för svar!
på en cargocykel eller tandem med fullstora hjul hade jag inte använt varken 1,8 eller 1,5. och helst 36 ekrar. dock har framhjulet på en cargo ibland 406-fälgar, och då kan man gå ner i ekrarnas tjocklek.

har ännu att uppleva nav där det är problem att trä 2,2 eller 2,3-ekrar. förstås träs varv nr 2 från insidan av flänsen.

Hjulbyggartråden
Hallå
Jag försöker begripa dehär med å bygga sina egna hjul (låter fel till cyckel) från fälg till cyckel men vaaars om det finns någon smidig sida som faktiskt säljer det jag behöver för att göra ett arbete som kommer hålla mer än 10sekunder ? Jag är nyfiken som bara Sjutton å lära mig dethära å köpa nav ekrar bromskivor å det som behövs för å göra ett hjul än en naken fälg .
De nakna fälgarna är int dyra de går på under sexhundringen styck .

Men jag finner typ fälgar som jag är intresserad utav halo vapour 27.5" 50mm via en sida evalds (vill jag minnas )just för att kunna trycka på lite kraftigare däck för å se skillnaden från 29" å kommer köpa en kraftigare framgaffel å renovera upp å montera dom i .

För det verkar inte finnas nå annat alternativ än halo tillverkarn ? Nu tänkte jag slippa å beställa pryttlar utifrån kina å usa & eu kanske tyskland utan fokus på butiker ifrån Sverige .

Någon som ids peta mig i någorlunda riktning så jag faktiskt gör dethär ?

Hälsningar Paul

Bilagor

• halo fälg 50mm evalds .webp
    halo fälg 50mm evalds .webp
    11.6 KB · Besök: 39
Hjulbyggartråden
Hallå
Jag försöker begripa dehär med å bygga sina egna hjul (låter fel till cyckel) från fälg till cyckel men vaaars om det finns någon smidig sida som faktiskt säljer det jag behöver för att göra ett arbete som kommer hålla mer än 10sekunder ? Jag är nyfiken som bara Sjutton å lära mig dethära å köpa nav ekrar bromskivor å det som behövs för å göra ett hjul än en naken fälg .

Men jag finner typ fälgar som jag är intresserad utav halo vapour 27.5" 50mm via en sida evalds (vill jag minnas )just för att kunna trycka på lite kraftigare däck för å se skillnaden från 29" å kommer köpa en kraftigare framgaffel å renovera upp å montera dom i .

För det verkar inte finnas nå annat alternativ än halo tillverkarn ? Nu tänkte jag slippa å beställa pryttlar utifrån kina å usa & eu kanske tyskland utan fokus på butiker ifrån Sverige .

Hälsningar Paul
Det är en viss insats i att bygga hjul. Orkar man inte sätta sig in i detaljerna kanske det inte är en grej man ska ägna sig åt.

Enda som är svårare än att bygga hjul är att bygga cykelram från grunden. Det är helt enkelt inte för alla.

Hjulbyggartråden
Hallå

Hälsningar Paul
27,5+ grejer är ju numera inte särskilt vanligt. Att hitta ett större utbud i Sverge blir nog svårt, sannolikt lättast hos de största tyskarna eller nishbutiker. WTB (KOM Light I45), Bontrager och Velocity (Dually) har ju bredare 27,5 fälgar, finns säkert någon till men inte så många.

Jag tycker Ali Clarkson har riktigt bra hjulbyggarvideor, ett bra ställe att börja på:

Det är ju lite jobb att sätta ihop sina första hjul men känslan att trampa iväg på ett par egenbygda hjul är värt mödan!

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Det lättaste tycker jag är att välja fälgar och nav från DT Swiss och sen köra på deras sida för att att räkna ut vilken längd på ekrarna man ska ha. Då borde man hamna hyfsat rätt och man gör ett av momenten lite mindre krångligt. Delarna skulle jag ha beställt från någon tysk sida. Nu kanske inte det funkar i just det här fallet, men generellt.

Sen tycker jag att man ska angripa hjulbyggande mer som hantverk och pyssel än som allmänt cykelmekande. Sätter man sig in i hur det går till, har en bra guide att följa och är beredd att låta det ta lite tid (med en plan för hur man ska backa om det blir fel) tror jag dom flesta kan få till ett bra resultat, men det är rätt annorlunda jämfört med mycket annat man skruvar med på cykeln.

Hjulbyggartråden
Nytt projekt, har sålt fälgarna från mina riktigt vassa allroundhjul nu när jag byggt rena klättrarhjul.
Tänker att jag bygger mer renodlat "svenskt" hjulpar, hittat 2 fälgalternativ som jag absolut kan tänka mig men borde finnas mer.
Föredrar egentligen 50mm + / breda / hookless / lätta.
Dessa 2 är aningen grunda men finns det ex 55mms med liknande form osv..
Nån som har vettiga ideer?

Screenshot_20250215_101133_Samsung Internet.webp

Screenshot_20250215_101415_Samsung Internet.webp

Tillbaka
Topp