Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Snajdigt @Rattnalle! Min granne har byggt ett liknande och gav mig en byggbeskrivning. Självinsikten fick mig att beställa från Aliexpress istället. Nån annan kanske är intresserad av den, går det ladda upp en pdf nånstans?
Jag har byggt på frihand så finns ingen ritning… men har sett en ritning på ett likadant ställ nånstans som jag utgått ifrån i bakhuvudet.

Hjulbyggartråden
Någon som har egen erfarenhet av Rydes CSS fälgar? Främst hur bra livslängden är i förhållande till vanliga. Tillverkas ju inte längre men finns några butiker som har kvar restlager.

Hjulbyggartråden
Någon som har egen erfarenhet av Rydes CSS fälgar? Främst hur bra livslängden är i förhållande till vanliga.
Är det de med keramisk beläggning på bromsytan?
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av sådana fälgar men jag vet att Mavic + fler hade sådana under några få år och även om den keramiska beläggningen på bromsytan var mer slitstark medförde den även en del nackdelar
Den keramiska beläggningen på bromsytan är inte enbart slitstark, den är även grov, hård och spröd. Det brukar därför krävas speciella bromsgummin anpassade för den keramiska beläggningen på bromsytorna, Kool Stop har sådan på sin hemsida, men för v-bromsar
Att bromsytan är grov, hård och spröd gör också att bromsgummina slits snabbare och en större del av hettan som blir när man bromsar hamnar i bromsgummina eftersom den keramiska beläggningen är en dålig värmeledare. Bromsgummina skall alltså få en hel del kortare livslängd.
Materialet från bromsgummina kan fastna i den keramiska bromsytan så att den kan bli så gott som "blank" och "hal" när man sedan bromsar i blöta och kyla
Sprödheten hos den keramiska beläggningen gör också att den riskerar att spricka och ibland även lossna bitvis, enl olika användarerfarenheter.

Även om bromsverkan med nya fräscha fälgar blir bättre är bromsningen med keramisk beläggning på fälgarna inte utan nackdelar.

Vad överväger för dig?
Fördelarna eller nackdelarna?

Hjulbyggartråden
Hur lätta hjul för hårdare XC vågar man sig på egentligen? Jag tänker mig att tillverkningen av fälgar börjar bli mogen, där små utrymmen finns för förbättringar och därav kanske det inte skiljer så mycket i hållfasthet mellan olika fabrikat (givet samma vikt). Magkänslan säger att 1300g för ett hjulpar är någon form av brytpunkt för att hjulen ska orka med utan att behöva riktas stup i kvarten. Har ni några några synpunkter eller erfarenheter?

Hjulbyggartråden
Hur lätta hjul för hårdare XC vågar man sig på egentligen? Jag tänker mig att tillverkningen av fälgar börjar bli mogen, där små utrymmen finns för förbättringar och därav kanske det inte skiljer så mycket i hållfasthet mellan olika fabrikat (givet samma vikt). Magkänslan säger att 1300g för ett hjulpar är någon form av brytpunkt för att hjulen ska orka med utan att behöva riktas stup i kvarten. Har ni några några synpunkter eller erfarenheter?
Varför fokuserar du enbart på totalvikten?

Som jag har skrivit här tidigare tycker jag att den roterande vikten och den laterala(sidledes) styvheten är mer avgörande för hur hjulen skall kännas jmf med totalvikten.
Varför inte prova själv!
Vilken skillnad märker du med 1, 2 eller 3 dl mer eller mindre i vattenflaskan?
Den skillnaden motsv ju samma viktskillnad hos naven.
Även vad gäller fälgvikten bör man tänka sig för för i den roterande vikt man har i verkligheten ingår ju även däcken och guckan(slang?) och dagens XC-däck verkar börja på ~600g och då får man 950-1.000g roterande vikt/hjul (däck, gucka, fälg, nipplar och ~1/3 av eker-vikten (den roterande delen).
Hur stor chans är det då att en ~50g lättare fälg märks annat än i plånboken?

Däremot finns det flera tester som visar att i praktiken kan en onödigt låg lateral styvhet märkas som om hjulen är allmänt segare och trögare, även om inte heller det skall överdrivas bör man ändå inte välja hjul med onödigt få ekrar. Det blir även bättre om ekrarna är styvare på kassettsidan och skivsidan fram liksom om fälgarna är asymmetriska.

Hjulbyggartråden
Varför fokuserar du enbart på totalvikten?

Som jag har skrivit här tidigare tycker jag att den roterande vikten och den laterala(sidledes) styvheten är mer avgörande för hur hjulen skall kännas jmf med totalvikten.
Varför inte prova själv!
Vilken skillnad märker du med 1, 2 eller 3 dl mer eller mindre i vattenflaskan?
Den skillnaden motsv ju samma viktskillnad hos naven.
Även vad gäller fälgvikten bör man tänka sig för för i den roterande vikt man har i verkligheten ingår ju även däcken och guckan(slang?) och dagens XC-däck verkar börja på ~600g och då får man 950-1.000g roterande vikt/hjul (däck, gucka, fälg, nipplar och ~1/3 av eker-vikten (den roterande delen).
Hur stor chans är det då att en ~50g lättare fälg märks annat än i plånboken?

Däremot finns det flera tester som visar att i praktiken kan en onödigt låg lateral styvhet märkas som om hjulen är allmänt segare och trögare, även om inte heller det skall överdrivas bör man ändå inte välja hjul med onödigt få ekrar. Det blir även bättre om ekrarna är styvare på kassettsidan och skivsidan fram liksom om fälgarna är asymmetriska.
Det är väll lite det spåret jag varit inne på, att det inte är nödvändigt att satsa på det absolut lättaste. Jag ser att vissa lätta hjulpar från exempelvis Bontrager och Roval har 24 ekrar för att spara vikt, vilket jag spontant tycker känns ynkligt… Istället för att låta ett nav dansa i en styv fälgen tycker jag det känns mer naturligt att ha en fälg som deformerar sig kring navet istället? Nu spekulerar jag fritt! Jag har varken byggt hjul tidigare eller har bra uppfattning gällande vikter på nav, ekrar och fälgar! Jag har främst tittat på kompletta hjul… kanske skriver jag i fel tråd därför… Tänkte främst söka lite vägledning kring val av hjul!

Hjulbyggartråden
Ajjemen! Får se hur det slutar! Tack! :-)
Jag byggde dessa till sonen:
IMG_3332.webp
Bygda på:
Fälg: https://www.lightbicycle.com/xc930-super-light-xc-carbon-rim-270g-tubeless-ready.html med 30mm inmerbredd
Ekrar: Sapim D-light 28/hjul
Nav: DT 350

Med lite rea och samfrakt med ett par andra fälgar landade kostanden på 9-10’. Svårslaget kilopris.

Funkar bra men han är ju rätt lätt.
Med 32 ekrar och kralligare ekrar på drivsidan kan de nog bli riktigt starka med marginell viktökning.

Hjulbyggartråden
Roval har ju släppt Roval Control World Cup som väger <1 kg men som enligt dom ska hålla precis lika bra som Roval SL som väger 1,5 kg med 350 nav.

1758259041607.webp

Hjulbyggartråden
Är archetype fortfarande ett bra val för klassiska fälgbromsade lvghjul?
archetype.jpg

Ur länken
Weight: 470 grams
Internal Width: 17.5mm
Max Tension: 125KGF

Ganska tung och omodernt smal, men det fungerade ju när fälgen var nykonstruerad så då fungerar det även nu. (Åtminstone med lvgdäck <28-30 mm)

Jag har ingen egen erfarenhet av den, men det är du som skall bli nöjd med det du köper, inte jag eller ngn annan tomte på nätet
Som jag har skrivit här tidigare har jag flera hjul med KinLin-fälgar som jag är nöjd med,
fälgarna finns som både symmetriska och asymmetriska liksom fälg + skivbroms
Kolla tex
eller
De är även stora OEM-leverantörer och tex Hunt använder deras fälgar i åtminstone
HUNT Race Aero Wide
De skall vara byggda med KinLin 31-fälgar men i den enklare symmetriska varianten även till bakhjulet (fälgbroms). Jag har använt den bättre asymmetriska fälgen till (fälgbromsat) bakhjul
Kinlin-XR-31RT.png

Kombinerat med bättre nav och med olika ekrar på höger/vänster sida. Hunthjulen har inget av detta.
Problemet är att hitta ngn som säljer KinLin-fälgar inom EU. Tyvärr har jag inga bra och aktuella tips där, det är flera år sedan jag köpte mina fälgar.

Hjulbyggartråden
Byggde ett par blankpolerade för mer än 10 år sedan. jämfört med de något smalare Mavic-fälgar jag använt tidigare var de märkbart styvare i sidled och med en fantastiskt finish.
Det finns ett antal brittiska företag som säljer lösa Kinlin-fälgar men enbart Hunt och Halo för blankpolerade fälgar (med laseretchad logo, fy) till givetvis högre pris. Inom EU kan det vara svårare, dock tror jag att nån fransk firma för dom givetvis till ett högre pris. Återkommer med adresser om intresse finns.
PS Har utvecklat en mild allergi mot svart-eloxerade Alu-fälgar och mot Mavics fälgar

Hjulbyggartråden
Kanon info, jag är så ute ur loopen så tänker att h plus son är breda 😂. Jag knep precis ett dura ace 7900 navset i silver så det är silver jag är ute efter. De är 32h så kommer ju bli en bombsäkert hjulset. Ska kika på kinlins utbud där!

Hjulbyggartråden
Jag byggde dessa till sonen:
Visa bilaga 794324
Bygda på:
Fälg: https://www.lightbicycle.com/xc930-super-light-xc-carbon-rim-270g-tubeless-ready.html med 30mm inmerbredd
Ekrar: Sapim D-light 28/hjul
Nav: DT 350

Med lite rea och samfrakt med ett par andra fälgar landade kostanden på 9-10’. Svårslaget kilopris.

Funkar bra men han är ju rätt lätt.
Med 32 ekrar och kralligare ekrar på drivsidan kan de nog bli riktigt starka med marginell viktökning.
Appropå kralliga XC-hjul så upptäckte den andra sonen precis att hans Hollowgram-fälg spruckit.
IMG_4838.webp
Ser ju ut att vara ett skapligt genomslag men det som förvånar mig är att däcket inte har ett märke men fälgen är helt mos, borde inte däcket gå först? Det kan ju såklart vara så att däcket vek sig och fälgen dunkade rakt i men känns inte jättesannolikt.

Hjulbyggartråden
Byggde ihop ett bakhjul idag. Testade att spänna enligt metoden nedan. Det gick väldigt snabbt och framförallt lätt att få till radial rundhet (kan just nu inte komma på ett bättre ord, ni förstår…).

Hjulbyggartråden
Mitt hjulbyggande kan delas upp i tre faser: I) skiftnyckel för att spänna nipplarna II) riktig ekernyckel av god kvalitet III) nippelmejsel som gör att alla nipplar är exakt lika långt iskruvade som utgångsläge.

Hoppet mellan varje steg var ungefär lika stort: skiftnyckeln jag använde som barn förstörde mängder av nipplar, när jag sen fick en riktigt ekernyckel öppnade sig en ny hjulbyggarvärld. Och slutligen nu för något år sedan provade jag en nippelmejsel och känslan var att det nästan blev för enkelt att bygga med hjul som knappt behövde riktas alls.

Hjulbyggartråden
Byggde ihop ett bakhjul idag. Testade att spänna enligt metoden nedan. Det gick väldigt snabbt och framförallt lätt att få till radial rundhet (kan just nu inte komma på ett bättre ord, ni förstår…).

det underlättar betydligt att gå före med kassettsidan. jag har tjatat om konceptet en längre tid:)

Hjulbyggartråden
ekrarna på nds arbetar i ett lägre läs mer hanterbart intervall av spänning. att slutjustera på platta sidan kan vara ett litet helvete

ytterligare lättare bli det om man skiljer på framåtgående och bakåtgående ekrar när man går sina varv. då kan man ta större spänningstag åt gången utan att hamna i svårigheter vid slutet av ett givet varv.

som jag nämnt tidigare är på så vis en sammanlagd tid för bygge och slutjustering på cirka en timme inom räckhåll.

utan riktställ.

Hjulbyggartråden
Mitt hjulbyggande kan delas upp i tre faser: I) skiftnyckel för att spänna nipplarna II) riktig ekernyckel av god kvalitet III) nippelmejsel som gör att alla nipplar är exakt lika långt iskruvade som utgångsläge.

Hoppet mellan varje steg var ungefär lika stort: skiftnyckeln jag använde som barn förstörde mängder av nipplar, när jag sen fick en riktigt ekernyckel öppnade sig en ny hjulbyggarvärld. Och slutligen nu för något år sedan provade jag en nippelmejsel och känslan var att det nästan blev för enkelt att bygga med hjul som knappt behövde riktas alls.
Länk till rekommenderad nippermejsel tack.

Hjulbyggartråden
Jag har Park Tool ND-1. Fungerar fint men som den (och de flesta liknande verktyg) har ett fel – stiftet i mitten är alldeles för kort vilket gör att verktyget "släpper" för sent. Dvs drar du till verktyget släpper (vilket väl är poängen med denna typ av verktyg) kommer ekern spännas alldeles för hårt mot vad den borde göra i detta skede av hjulbygget. Jag har löst det genom att slipa ner kanterna på verktyget så att stiftet blir längre men skulle nog behöva ta av kanske en halv millimeter till upptäckte jag häromdagen när jag byggde ett hjulpar.

Hjulbyggartråden
Jag har Park Tool ND-1. Fungerar fint men som den (och de flesta liknande verktyg) har ett fel – stiftet i mitten är alldeles för kort vilket gör att verktyget "släpper" för sent. Dvs drar du till verktyget släpper (vilket väl är poängen med denna typ av verktyg) kommer ekern spännas alldeles för hårt mot vad den borde göra i detta skede av hjulbygget. Jag har löst det genom att slipa ner kanterna på verktyget så att stiftet blir längre men skulle nog behöva ta av kanske en halv millimeter till upptäckte jag häromdagen när jag byggde ett hjulpar.

Vad märkligt att PT har missat en sådan funktionell brist :oops:

Hjulbyggartråden
som jag nämnt tidigare är på så vis en sammanlagd tid för bygge och slutjustering på cirka en timme inom räckhåll.
Proffsmekaniker? Verkligen imponerande snabbt för mig som glad amatör. 😳 Men då handlar det knappast om hjul med oborrad fälgbana iaf, omständigt värre då jag alltid lyckas tappa åtminstone ett par nipplar inne i fälgen och måste skaka ut dem genom ventilhålet…

Hjulbyggartråden
Fast det beror väl på hur man tänker kring optimal ekerlängd och annat, det är ju inte en helt fix parameter.
Optimal ekerlängd är väl typ alltid att änden på ekern skall komma så nära spåret i nippeln som möjligt när hjulet är helt färdigbyggt? Är ekern mycket längre än så riskerar gängorna ta slut och bottna mot nippeln innan lagom spänning uppnåtts, för kort så större risk att nippeln går av i förtid.

Med den korta piggen som de flesta av dessa verktyg har så är du där redan om du kör tills det släpper. Åtminstone med standard 12 mm nipplar, har man längre nipplar flyttas väl den gängade delen motvarande distans längre ut. Och då behöver du ett verktyg med ännu längre pigg.

Hjulbyggartråden
Optimal ekerlängd är väl typ alltid att änden på ekern skall komma så nära spåret i nippeln som möjligt när hjulet är helt färdigbyggt? Är ekern mycket längre än så riskerar gängorna ta slut och bottna mot nippeln innan lagom spänning uppnåtts, för kort så större risk att nippeln går av i förtid.

Med den korta piggen som de flesta av dessa verktyg har så är du där redan om du kör tills det släpper. Åtminstone med standard 12 mm nipplar, har man längre nipplar flyttas väl den gängade delen motvarande distans längre ut. Och då behöver du ett verktyg med ännu längre pigg.
Finns ej verktyg med utbytbara piggar? Alltså för att ackommodera olika längd på nipplar?

Hjulbyggartråden
Finns ej verktyg med utbytbara piggar? Alltså för att ackommodera olika längd på nipplar?

Hjulbyggartråden

Jag tycker det låter bra men hur får man rätt spänning på drive side genom att lite lagom spänna till 2/3 utan att gå tillbaka och pilla? Är det good enough som gäller?

Hjulbyggartråden
Bits finns ju, tex den här
1756%23626981%23image_1024.jpg

Unior 1756
Den säljs dessutom för endast 74 SEK i en svensk butik
Men som @Mayhem och @Rattnalle skriver kan ju en fast längd på "piggen" medför problem
det finns bits med justerbar "pigg"
720158_2201.jpg

Cyclus 720158
Men den är dyr, nästan 367 SEK

Tidigare i sommar frågade jag efter ett motsv bits men för förlängda Sapim Double Square nipplar.
Vill man ha alunipplar medför ju förlängda nipplar en kompensation för den bristande hållfastheten hos alu
Bra_alunippel.webp

https://happyride.se/forum/threads/hjulbyggartraden.1592311/post-4650201

Jag fick ett bra tips från @nadderf om brittiska bits och hittade även en försäljare inom EU,
men jag har inte köpt några bits (ännu), läs mer i: #6.818

<REDIGERAT>
Sen
@erolwi har redan tipsat om de brittiska bitsen i #6.920

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Bits finns ju, tex den här
1756%23626981%23image_1024.jpg

Unior 1756
Den säljs dessutom för endast 74 SEK i en svensk butik
Men som @Mayhem och @Rattnalle skriver kan ju en fast längd på "piggen" medför problem
det finns bits med justerbar "pigg"
720158_2201.jpg

Cyclus 720158
Men den är dyr, nästan 367 SEK

Tidigare i sommar frågade jag efter ett motsv bits men för förlängda Sapim Double Square nipplar.
Vill man ha alunipplar medför ju förlängda nipplar en kompensation för den bristande hållfastheten hos alu
Visa bilaga 795384
https://happyride.se/forum/threads/hjulbyggartraden.1592311/post-4650201

Jag fick ett bra tips från @nadderf om brittiska bits och hittade även en försäljare inom EU,
men jag har inte köpt några bits (ännu): #6.818

<REDIGERAT>
Sen
@erolwi har redan tipsat om de brittiska bitsen i #6.920
Den där fasta bits:en bör vara tämligen enkel att replikera med dremel/fil mot valfri gammal flatspårad skruvmejsel eller något av de tiotusen gamla skruvdragarbits jag har liggandes. Tack!

Edit: Hittade denna förklarande skiss på lämpliga mått för sagda DIY-projekt:

1758703378932.webp

Hjulbyggartråden
Den där fasta bits:en bör vara tämligen enkel att replikera med dremel/fil mot valfri gammal flatspårad skruvmejsel eller något av de tiotusen gamla skruvdragarbits jag har liggandes. Tack!

Edit: Hittade denna förklarande skiss på lämpliga mått för sagda DIY-projekt:

Visa bilaga 795387
Ser ut att vara från Roger Mussons bok, vilket är just den jag utgått från när jag lärde mig bygga hjul. Han anmärker just på att kommersiella verktyg har för kort pigg och uppmanar till att modifiera dem enligt ovan om man köper ett sådant. Annars förespråkar han att bygga ett eget genom att köpa den billigaste platta skruvmejseln man hittar eftersom den antagligen har mjukt gods som går att böja och sedan fila till spetsen.

Hjulbyggartråden
Ser ut att vara från Roger Mussons bok, vilket är just den jag utgått från när jag lärde mig bygga hjul. Han anmärker just på att kommersiella verktyg har för kort pigg och uppmanar till att modifiera dem enligt ovan om man köper ett sådant. Annars förespråkar han att bygga ett eget genom att köpa den billigaste platta skruvmejseln man hittar eftersom den antagligen har mjukt gods som går att böja och sedan fila till spetsen.
"Böja"? Menar du för att skapa en form liknande PT:s (mfl) verktyg? Nedan Uniors version:

1758704260521.webp

Hjulbyggartråden
Det kanske är jag som missförstår funktionen, men som jag tolkar det trycker ekerns ände ur verktyget ur spåret så den slutar driva. Små diffar i ekerlängd borde därför ge olika spänning.
Ja. Om man inte är så anal att man kapar och gängar sina ekrar själv får man ju alltid leva med upp till ±1 mm från optimal längd. Men alla ekrar på respektive sida kommer ju ändå ha samma längd (om man inte har någon väldigt underlig fälg- eller navgeometri), och därmed ungefär samma spänning när man dragit dem med detta nippelverktyg.

Detta är ju bara ett steg på vägen innan hjulet är klart, det måste fortfarande slutriktas med en vanlig ekernyckel. Anläggningsytan mellan verktyg och nippel är för liten för att det överhuvudtaget skall vara möjligt att uppnå slutlig ekerspänning utan att man dragit sönder spåret i nippeln långt innan…

Hjulbyggartråden
Mätte du till 2/3 eller spände du lite lagom?
Jag hade symmetrisk fälg, 2mm oreducerade ekrar och en TM-1. 1200N motsvarar då 25 på TM-1.

Spände upp till 15-16 på DS och landade då kring 22 på DS efter spännt NDS. Så 2/3 stämde ganska bra. Med asymmetrisk fälg får man hålla tungan rätt i mun.

Edit: Även fälgar med offset i nippelhålen får ju ett annat resultat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp