Hjulbyte med annan kassett 11-51 till 11-36

Mr_ewing

Aktiv medlem
Har en gravelhoj med en 11-51T 12s kassett vilket är trevligt där jag kört tidigare - men nu har jag dock börjat köra lite mindre kuperat och skulle vilja byta till en flackare/jämnare utväxling. Så min tanke var att köpa ett bakhjul till med en annan kassett.
Växeln som sitter på är en GRX RD-RX812 sgs med lång korg.
Skulle det vara möjligt att byta till ett hjul med en 11-36T eller 11-34T kassett istället? Eller kommer det inte att fungera med den bakväxeln? Shimano själva säger att minsta storlek på stora drevet är 45T, men jag fattar inte riktigt varför det inte skulle fungera, växeln lär ju plocka upp slacket som blir oavsett?
Är det någon som sitter på kunskap som kan dela med sig skulle jag bli tacksam.

Jag är inte helt säker, men en bakväxel är gjort för att röra sig från högsta växeln - inåt och upp. Landvägs kontra MTB/gravel växlar har lite olika karakteristik, så i ditt fall så kommer troligtvis bakväxeln att "ligga ovanför" i någon mening om du byter till 11-36 eller 11-34. Andra kan kanske förklara det mer teoretiskt.

Fick låna en 11-36 kassett och testade med och kan meddela att det fungerar men allt annat än optimalt.
2-11 funkar bra men inte ändlägena.

Tillbaka
Topp