Hjulet sitter snett i gaffeln. Sned gaffel?

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har ett problem med en gammal SID-gaffel. När hjulet sitter i gaffeln hamnar det snett. Det verkar som om ena gaffelbenet är längre än det andra, så hjulet hamnar närmare det ena gaffelbenet än det andra. Det är inte hjulet som är fel-dishat, det har jag redan kollat. Man ser tydligt att hjulet inte står vertikalt när cykeln står upp, det lutar lite åt ena sidan. Jag har ännu inte mätt hur mycket av innerbenen som sticker upp ur ytterbenen på gaffeln, men jag tror att det är olika mycket på vänster och höger sida, och att det är detta som orsakar problemet.

Innan jag börjar riva isär gaffeln vill jag kolla om någon har erfarenhet av liknande problem, och om det går att lösa, eller om jag helt enkelt får köra med "vinklat" framhjul tills dess att jag behagar byta gaffel.

Jag har liknande problem på min Sid 26". Finns det något som går att göra? Nya ytter en blir ju svårt och böja går ju knappast.

Finns det nån smed eller gammaldags verkstad i närheten? Gafflar går att kröka rätt igen. Det behövs ett rejält ställ, även för riktning.

Finns det nån smed eller gammaldags verkstad i närheten? Gafflar går att kröka rätt igen. Det behövs ett rejält ställ, även för riktning.

En gaffel i stål går kanske att kröka rätt. En gaffel i magnesium, som SID, skulle jag inte våga att böja tillbaka. Om en fjädergaffel är skev är den redan bortom räddning.

Jag är historiker, ingen metallurg: Böjer sig verkligen t ex magnesium och titan?

Man böja alla metaller. Några mer, andra mindre. Stål kan man böja mer och också tillbaka. Aluminium är bättre att inte böja tillbaka, det bryter ofta. Magnesium i gafflar är en legering som är mestadels aluminium.

Man böja alla metaller. Några mer, andra mindre. Stål kan man böja mer och också tillbaka. Aluminium är bättre att inte böja tillbaka, det bryter ofta. Magnesium i gafflar är en legering som är mestadels aluminium.
Jag trodde magnesiumlegeringen i gafflar brukade vara AZ91. 90% Mg, 9% Al, 1% Zn.

Jag trodde magnesiumlegeringen i gafflar brukade vara AZ91. 90% Mg, 9% Al, 1% Zn.

Det visste jag inte. Trodde att "magnesium" skulle vara framförallt marknadsföring. En snabb googling gav ingen information om legeringen som används i gafflar. Men AZ91 används i pressgjutning, så det verkar rimligt.

Hursomhelst är en skev gaffel i magnesium bortom räddning.

Jag har liknande problem på min Sid 26". Finns det något som går att göra? Nya ytter en blir ju svårt och böja går ju knappast.
Jag hade en SID 26:a med samma problem, redan när den var ny ut kartong. Filade ur ena dropouten, och fick det lite bättre. Det var naturligtvis en QR-gaffel, att fila i en TA är ingen bra idé :)

Det visste jag inte. Trodde att "magnesium" skulle vara framförallt marknadsföring. En snabb googling gav ingen information om legeringen som används i gafflar. Men AZ91 används i pressgjutning, så det verkar rimligt.

Jag håller med. Inget man vill böja och bända.

Problemet är väldigt konstigt tycker jag.
Jag märkte det egentligen först för någon månad sen när jag bytte till dubbdäck på dem befintliga hjulen på cykeln. Gaffeln köptes begagnad tidigare under hösten och efter montering var det inget jag la märke till iaf, då med samma hjul fast andra däck.
Rätt nyligen köpte jag ett par nya (för mig) begagnade hjul och testade med dem och samma problem där. Det konstiga är att jag då fick dem tidigare hjulen att sitta någorlunda centrerat i gaffeln. Samma med ett 29" hjul utan däck jag hadde liggandes dessutom. Känns dock som att hjulet fortfarande är snett men framåt istället för i sida. Kanske bara är jag som är nojig dock. Testade med dem nya 26orna igen och dem forstatte sitta snett, dvs. närmre det vänstra gaffelbenet än det högra.

Något jag la märke till är att naven på dem nya hjulen var bredare än dropoutsen och att man var tvungen att lirka in hjulet lite lätt för att få det att bottna i gaffeln. Jag undrar om det inte kan ha med hur hjulet installeras som gör att jag får lite blandade resultat. Naven är DT Swiss Onyx om jag inte minns fel, oem cup & cone på hjulen med dubb och Hope Pro 2 evo på 29"-hjulet.

Magnesium är lättare (lägre densitet) än aluminium och lättare att gjuta i tunna komplexa former, men fortfarande tillräckligt bra hållfasthet, så det passa bra i underben på gafflar.

Är det någon ide att försöka få tag på en ny sid?
Lite tråkigt att gå på något annat som väger 500 g mer men jag undviker gärna samma problem igen.

SID lär väl inte vara konsekvent sneda

EDIT. Det har kanske blivit betydligt svårare än för några år sen. I alla fall på bike24

Är det någon ide att försöka få tag på en ny sid?
Lite tråkigt att gå på något annat som väger 500 g mer men jag undviker gärna samma problem igen.

Men det låter som du har QR på din SID. SID med QR tillverkas inte sedan många år.

Men om det är QR är problemet då kanske att axeln inte sitter rätt i dropout på en sidan?

Problemet är väldigt konstigt tycker jag.
Jag märkte det egentligen först för någon månad sen när jag bytte till dubbdäck på dem befintliga hjulen på cykeln. Gaffeln köptes begagnad tidigare under hösten och efter montering var det inget jag la märke till iaf, då med samma hjul fast andra däck.
Rätt nyligen köpte jag ett par nya (för mig) begagnade hjul och testade med dem och samma problem där. Det konstiga är att jag då fick dem tidigare hjulen att sitta någorlunda centrerat i gaffeln. Samma med ett 29" hjul utan däck jag hadde liggandes dessutom. Känns dock som att hjulet fortfarande är snett men framåt istället för i sida. Kanske bara är jag som är nojig dock. Testade med dem nya 26orna igen och dem forstatte sitta snett, dvs. närmre det vänstra gaffelbenet än det högra.

Något jag la märke till är att naven på dem nya hjulen var bredare än dropoutsen och att man var tvungen att lirka in hjulet lite lätt för att få det att bottna i gaffeln. Jag undrar om det inte kan ha med hur hjulet installeras som gör att jag får lite blandade resultat. Naven är DT Swiss Onyx om jag inte minns fel, oem cup & cone på hjulen med dubb och Hope Pro 2 evo på 29"-hjulet.
som håkanc varit inne på är en vanlig och tänkbar orsak till det du beskriver att ekerspänningen med tiden släppt efter, och då blir det assymetri mellan platta sidans högre spänning, och den andra. resultatet blir att bakhjulet förskjuts åt vänster, framhjulet åt höger.

sidoförskjutning kan också uppstå om man renoverat eller bytt delar i öppna justerbara kullager.

Om gaffeln är sned borde gå att konstatera genom att lägga den med framsidan neråt på ett plant underlag och se eller mäta om kronan ligger snett i förhållande till underlaget?

Tillbaka
Topp