Hjulfäste skadat

dabr

Ny medlem
Hjulfäste skadat
Hej, för ett tag sen köpte jag en Haro Werx xcr ram på eBay och har märkt att bakhjulet inte vill sitta rakt på den. När man sätter in hjulet utan att sätta sig på cykeln så sitter det rakt men när den belastas så sätter den sig i en "grop" som finns på en av bilderna. Jag undrar om man kan försöka fylla gropen på något sätt, det är en 6066 alu ram.

Jättetacksam för hjälp!

Bilagor

• P1000707.JPG
    P1000707.JPG
    72.2 KB · Besök: 58
  • P1000723.JPG
    P1000723.JPG
    87.6 KB · Besök: 116
Hjulfäste skadat
Ni kanske har också lagt märke till sprickan som finns på bilden och ser ganska farligt ut. Jag tror att någon måste ha använt ett hjul med bara några få gängor kvar att stödja på. Så är inte fallet för mig så att jag tror att det inte borde bli några problem. Kanske man ändå bör stärka den på något sätt?

Hjulfäste skadat
Iofs är det sant, ramen har hållit bra än så länge. Har dock inte hunnit belasta den något extremt mycket så jag undrar om gängan och sprickan inte förtjänar lite "stärkning"?

Hjulfäste skadat
dabr skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni kanske har också lagt märke till sprickan som
> finns på bilden och ser ganska farlig ut.

Droputs/gaffeländar görs väl av massiva stycken som sätts fast på kedjestag och sadelstag. Det ser visserligen lite knepigt ut, men jag kan inte förstå hur man skulle få en solid plåtbit att "delaminera" sådär.

dabr skrev:
> Jag tror att någon måste ha använt ett hjul med
> bara några få gängor kvar att stödja på.

Nja, under normal cykling så ser inte dropouten särskilt mycket tryck i höjdled från axeln, hjulet hålls främst på plats genom att dropouten kläms mellan snabblås/hjulmutter och låsmuttern.

dabr skrev:
> Kanske man ändå bör stärka den på något sätt?

Clas Ohlsons aluminiumlod smälter mha grov lödkolv, skulle antagligen inte ens skada lacken...

Fast om det är ett sadelstag i kolfiber där i bakgrunden skulle jag nog fega ur.

Hjulfäste skadat
fila inte utan stoppa in lite plastic padding eller dylilkt så du får tillbaka rätt form. Byter du sedan ill ett baknav utan gängade axeländar (typ inte de billigaste shimanonaven) så slipper du nya repor i lagningen.

Hjulfäste skadat
dabr skrev:
> Dabac: ja, det är kolfibersadelstag :), ....Jag vill ju laga det :-P

En behjärtansvärd attityd.

dabr skrev:
>... varför skulle man fega ur?

Jo, för att jag har en anings känsla för hur nära en proffslack man kan komma med svets och löd innan färgen börjar bubbla och släppa - men jag har ingen aning om hur nära ett limmat kolfiberstag man kan komma innan limmet säger upp sig. Vore ju lite trist och stå där med en omsorgsfullt fixad dropout som är på väg att släppa från ramen...

dabr skrev:
>> Vet nån vad är bäst före datum på den här
> och om det kommer funka?
> http://www.fyndbors.se/visa.php?va=17165
>
> Eller var kan man annars köpa grejerna?

Plastic Padding, kemisk metall, JB weld mm mm. finns på clas ohlson, biltema, jula - antagligen alla byggvaruhus och järnaffärer inkl en stor del av alla bemannade bensinmackar. Om det inte är grannen som säljer burkarna(i vilket fall jag helt enkelt skulle tigga till mig en tesked) finns ingen orsak att fippla med gamla grejer.

Hjulfäste skadat
>
> dabr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >... varför skulle man fega ur?
>
> Jo, för att jag har en anings känsla för hur
> nära en proffslack man kan komma med svets och
> löd innan färgen börjar bubbla och släppa -
> men jag har ingen aning om hur nära ett limmat
> kolfiberstag man kan komma innan limmet säger upp
> sig. Vore ju lite trist och stå där med en
> omsorgsfullt fixad dropout som är på väg att
> släppa från ramen...

Jag kanske inte inser hur farligt det är men kolfibern sitter 10 cm från hjulfästet. Jag vet att metall har en bra värmeledningsförmåga men behöver man verkligen värma ramen? I fall jag använder kemisk metall (som jag aldrig gjort förr men tror att man inte behöver värme för att applicera) så borde det väl gå bra?

Hjulfäste skadat
bara kleta på och slipa, borde ju funka! är ju inga brutala krafter som är vid drop-outen bak som tidigare konstaterats. Hade en spricka i en alu-ram för en massa år sen som satt från mitten av dropouten men eftersom hjulet spände "över"sprickan så laga jag med kemisk metall och det höll tills ramen sprack på andra sidan. Skitram med andra ord...

Hjulfäste skadat
captain8track skrev:
> bara kleta på och slipa, borde ju funka! är ju
> inga brutala krafter som är vid drop-outen bak
> som tidigare konstaterats. Hade en spricka i en
> alu-ram för en massa år sen som satt från
> mitten av dropouten men eftersom hjulet spände
> "över"sprickan så laga jag med kemisk metall och
> det höll tills ramen sprack på andra sidan.
> Skitram med andra ord...

Tack, ska göra det, känns ju onödigt slipa på andra sidan. Hjulet skulle då inte sitta där den borde. Tack för alla tips!

Hjulfäste skadat
dabr skrev:
> Jag kanske inte inser hur farligt det är

Det är inte säkert att det ÄR farligt, men utan att veta vilka temperaturer kolfiberstaget och limmet tål så känns det som en onödig risk. Särskilt när det finns andra alternativ inom nära räckhåll.

dabr skrev:
> behöver man verkligen värma ramen?

Svårt att låta bli....värmen kommer vandra genom materialet. Lade igen några ekerhål i en navfläns i helgen, det knuffade upp HELA navet över hundra grader innan jag var färdig.

dabr skrev:
> Jag vet att metall har en bra värmeledningsförmåga

Särskilt grov aluminium....

dabr skrev:
> I fall jag använder kemisk metall (som jag aldrig gjort
> förr men tror att man inte behöver värme för
> att applicera) så borde det väl gå bra?

Kör på det du. Torka rent med nåt avfettningsmedel först, blanda, kleta på, låt härda, fila rent. Ingen risk att ställa till nåt och goda odds att det blir starkt nog.

Hjulfäste skadat
Funkade inte bra, metallen fäster inte så väl och vid påfrestning släpper den vid kontaktytan. Har slipat med ganska grov slip och använt avfettning men ändå släpper det efter första backe.

Är svets en variant?

Hjulfäste skadat
Kemisk metall är skräp i sammanhanget. Polaren har samma problem på sin ram så han testade för nåt år sen men den kemiska metallen faller i bitar så fort det blir lite påfrestningar. Han kör med Shimanos QR f.ö.

Hjulfäste skadat
dabr skrev:
> Buhuuuu, vill inte slipaaaa :( tänkte ta det som
> sista variant.

Det påverkar inte hållbarheten, hade varit mitt första val...

Tillbaka
Topp