Hjulfråga: Velocity A23

Jonas

Aktiv medlem
Är dom riktigt styva och goa? :-)

Om man byter från ett par Mavic TN719 kommer man bli ledsen då? 32h och cyclocross är det som gäller.

Känns ju inte helt fel att lätta hjulen 300g (TN719+Mässing+DT comp till A23+alu+Sapim CX ray).

Senast ändrad:
De lär ju vara mindre styva än TN719 då de består av såpass mycket mindre material, samma sak med ekrarna. Men lättare blir det ju helt klart, och troligen tillräckligt styvt.

Jonas skrev:
-------------------------------------------------------
> Ps. Väger 90kg (inte fett).

Hade du vart tyngre om det var 90kg fett? .. eller var det relevant för fälgvalet på nåt sätt ja inte förstod?

Problemet är ju när man trycker på allt man kan (i huvudsak uppför) tycker jag, det är främst då jag märker att bakhjul kan bli lite svajjiga. Det är väl en av dom situationerna som får mig att värdera styvhet högre än vikt.

Nu har jag ju skivor så problemet blir mindre när man slipper bromsklossar som ligger an växelvis. Jag kör förövrigt inte cyclocross (springar över plankor och sånt) med min cx utan det är en försvenskad mtb-light variant aka "grusvägsracer".

Om du upplever nuvarande bakhjul som svajiga så är jag ganska säker på att A23 hjulen blir svajigare. Skivorna hjälper nog till att göra hjuler svajigare då det blir en mindre vinkel på ekrarna. Skulle välja en tyngre fälg, kanske med ännu högre profil i det läget. Det är inte bara så att du behöver spänna lite ekrar på nuvarande hjul om det svajar?

JMT: Har kanske varit lite otydlig. Nuvarande hjul är finemang, tänker bara att det vore trevligt med lättare. (Men jag har haft andra kraftigare fabrikshjul som jag tycker varit svajjiga, vartefter jag kommit att värdera styvhet högt.)

Vad skulle skulle vilja veta i en perfekt värld är ju hur många %/mm etc mer flex det blir i "nya" hjulen. Men så lever vi ju inte i en perfekt värld... :-)

Jonas:
Vill du maximera styvheten så kan du ju använda olika fälgar fram och bak,
ett bakhjul flexar ju mer pga ekervinklarna.

Styvast hjul får du med en assymetrisk (bak-)fälg, en av de bättre i 23mm bredd är
Velocity Synergy
atb-synergy-bx.gif

http://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=590

OK, den är tyngre än A23 http://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=746
men (ngt) lättare än TN 719 http://mtb.mavic.com/en/product/rims/mountain-bike/rims/TN-719-Disc

Fram borde du klara dig bra med de riktigt lätta Alpha 340 http://www.notubes.com/ZTR-Alpha-340-32-Hole-Black-P529C68.aspx
Då får du hjul som är både lätta och ett riktigt styvt och tåligt bak-hjul!

När Velocity Synergy har varit uppe här i Forumet tidigare så framkom det att Norvelo skall sälja dem, om det stämmer vet jag inte.
Jag har inga egna hjul med Velocity Synergy, men jag har byggt många hjul med andra assymetriska (bak-)fälgar, och jag gillar dem verkligen.
Tex så byggde jag pendlarhjul med 23mm breda Ritchey OCR Pro-fälgar för några år sedan,
de hjulen blev så symmetriska att det gick att bygga dem med lika långa ekrar på höger och vänster sida!
(Fast allra helst skulle de ha varit +1 och -1mm i längd)

Många tillverkare använder assymetriska (bak-)fälgar i sina 'fabrikshjul', tex
Campa, Mavic, Shimano m fl

/Håkan

(Läser jag slarvigt och svarar därför i fel ordning)

JMT skrev:
> Det är inte
> bara så att du behöver spänna lite ekrar på
> nuvarande hjul om det svajar?

Det är långtifrån säkert att hjulet blir styvare med hårdare spända ekrar.
Endast om ekrarna nu är så dåligt spända att de slackar helt under belastning så kommer det att göra skillnad, men när ekrarna går helt slacka så brukar de 'klicka' och 'knäppa'.

Annars är det så att en metalls styvhet beror inte på hur hårt spänd den är.

Det gäller även för hjul, kolla tex den här mätningen
tension.gif

Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer.
It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till 1. Does stiffness vary with spoke tension?

/Håkan

HåkanC: Tack jättebra svar, tyvärr är jag lite fåfäng också vilket jag glömde nämna - jag vill inte ha bromsytor på mina dischjul. Annars fin-fina tips!

Kanske Crest 29" fram - borde väl vara styvare än Alpha? Och om det inte finns något bra "OCR" alternativ så eventuellt nya Arch ex bak.

Synergy bak + A23 fram hade ju också kunnat funka, men känns lite mer tveksamt att byta fälg för att spara 20g när den jag har funkar.

Jonas skrev:
> tyvärr är jag lite
> fåfäng också vilket jag glömde nämna - jag
> vill inte ha bromsytor på mina dischjul.

OK
Men även Velocity A23 har bromsytor
a23%20rim%20close%20up.jpg

Därför trodde jag det var OK för dig

Ngn av Stan's 29er-fälgar borde då vara mer vad du leter efter.

/Håkan

A23 finns att hitta utan svarvade fälgsidor, även om Velocity påstår att dom inte existerar. :-)

Råkar du veta om Crest är styvare än Alpha?

Jonas skrev:
> A23 finns att hitta utan svarvade fälgsidor,

Det visste jag inte.
Var då?

> Råkar du veta om Crest är styvare än Alpha?

Ingen aning, jag har bara använt Alpha 340, till ett framhjul.

/Håkan

Tillbaka
Topp