Hjulfråga

Alex.J

Medlem
Hjulfråga
Hej.
Jag har tänkt att skaffa mig skivbromsar och behöver nya hjul. Tyvärr så är min budget lite tajt. Jag har tittat på Mavics Cross Land hjul och på hemmabygda hul med XTnav(gamla modellen) och XC717 fälg. Jag undrar nu om det finns några andra alternativ i samma prisklass eller om det är allt.

Alex.

Hjulfråga
Om du vill ha lätta hjul kan du välja American classic istället för xt nav och dt revolotion ekrar.
Det skilljer inte så mycket i pris.
Vet dock ej hur kvaliten är på naven.

Hjulfråga
Tycker själv bäst om handbygge från Dr. Spoke men har tagit in några ex av WTB's LaserDisc och Dual Duty hjul (med nya WTB nav, inte de gamla som fick dåligt kritik på MTBR) och de ser faktiskt OK ut. Vi kommer att testa dem nästa vecka i Åre innan vi tar in flera men för de som är intresserade mer information finns på http://www.wtb.com/wheelsets.html och cirkapriser finns på min hemsida.

Hjulfråga
Sebastian Skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du vill ha lätta hjul kan du välja American
> classic istället för xt nav och dt revolotion
> ekrar.
> Det skilljer inte så mycket i pris.

Inte på ekrarna (2,-/eker dyrare med DT Rev istället för DT Comp), men det skiljer en hel del på naven. Kollade iofs. bara på cyclecomponents.com men där får man ge 2.265,- för ett par American Classic skivbromsnav medan Shimano XT 756 går loss på 775,- paret. Då kan man dessutom välja 36H iställer för 'bara' 32H.

Hjulfråga
Är själv inne på att (sakta) övergå till disc.
Tänker no satsa på ett par XT 756 nav (6bult) med Mavic XM719 fälgar.
Dessa fälgar verkar väldigt tåliga och väger inte så mycket mer än ett par 717 eller liknande lätta XC fälgar. Med dessa fälgar kan jag köra färgbroms bak ett tag till...

Vad tror ni om det?

Hjulfråga
Låter som en klok kombination. Själv kör jag XT 756 med Mavic X618. Även om jag kör med disc ville jag ha möjlighet att kunna köra med fälgbroms. Man vet ju aldrig vad man vill ha hjulen till i framtiden. Om du någon gång får för dig att köra med riktigt smala slicks kan det kanske bli problem på den bredare 719-fälgen. Å andra sidan så är det väl bättre med en bredare fälg om man vill köra feta däck.

Hjulfråga
oxr:
om du kör xc så får du på det mesta på "vanliga" xc fälgar från mavic och du kör sällan med något bredare än racing ralph 2,25"? det är det bredaste xc däcket jag sätt och tror inte mycket bredare får plats på bredden i baksvingen på en xc ram, o speciellt om man kör fälgbroms.

Hjulfråga
Hade inte sett x618 fälgen, är den utgången? Ska se om jag kan få tag i den när jag beställer... Hittar inget test av den på nätet.
Verkar lika bred (21.8mm) som X517/717 men hålla bättre - villket är det jag vill ha!

Vad blir det för nackdel med breda fälgar (förutom vikt)?
Jag har inte tänkt köra bredare än 2.1/2.25 så av den anledningen behöver jag inte bredden det var mest att xm719 var de fälgar jag sett/läst om med bäst styrka/vikt.

Är ni nöjda med era x618 - jag lyssnar gärna på era kommentarer om denna fälg passar mig bättre.

Hjulfråga
pollyplopp Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är ni nöjda med era x618 - jag lyssnar gärna på
> era kommentarer om denna fälg passar mig bättre.

Kör med x618 ceramic bak och har inget ont att säga om den (förutom att det var en dyr fälg). Cyklade med punkterat bakdäck de sista kilometrarna på BST och det tog den ingen skada av.
Jag tror att 717 har ersatt både 618 och 517 fälgen.

Hjulfråga
Hmmmm,
Varför skulle nu upplysa mig om x618 nu när jag bestämmt mig för xm719 :-)
Jag kommer inte att köra supersmala slicks, det får i så fall bli på pendlarcykeln (gamla mtb:n).

Finns det några nackdelar med XM719 bredare (24.5mm) fälg om jag kör med 1.9/2.1/2.3 däck?

Kanske räcker 36håls x717 fälg, så kompenseras vikten från de tunga XT(756) naven?
Klara x717 0,5m hopp, bakhjulsåk etc?

Tillbaka
Topp