hjultips för pendlarhoj?

pepparkakan

Ny medlem
hjultips för pendlarhoj?
Snart dags att lägga på dubbdäecken (schwalbe winter marathon 622-35) men istället för att byta bara däcken så tänkte jag ev kosta på mig ett nytt extra hjulset så att man beroende på väder, snabbt kan växla mellan dubbat/odubbat här i vinter.

Cykeln-en alu Focus hybrid och pendlingen (året runt i ur o skur) är knappa milen enkel väg i kuperad stadsterränguteslutande på asfalt. Cykeln har hydraulisk skivbroms och shimano 105 (3x9). Någon som har ett bra hjultips för en rimlig penning-3kkr?

hjultips för pendlarhoj?
Jag har samma cykel så när som på att min är en cx. Jag köpte handbyggda från actionsports och är jättenöjd. Där kan du plocka ihop efter portmonnä. Jag valde Swiss-nav(350) med Mavic-fälg och rev-ekrar. Ville ha nav med maskinlager och ska man tro recensionerna så är inte 350-modellen så mkt sämre än 240. Tror mina landade på 3500:-. Ångrar lite att jag inte tog en något bredare fälg(19mm)

hjultips för pendlarhoj?
tack för tipsen där. Att beställa ett handbygge över nätet låter som en vild chansning, säkert bra hjul från tyskland men tyvärr är jag nog lite för okunnig helt enkelt för att våga beställa .

Ett ngt tryggare alternativ då är ju att vända sig till LBS och där vill man sälja ett par Shimano XT MTB-däck men detta skulle nog snarare landa upp emot 4 lät det som inkl kassett och skivor. För mig låter det som XT är avsedd för bredare kraftigare MTB-däck men det kanske funkar även med mina 35 mm däck?

Är det ngn som har erfarenhet av XT vore det ju intressant att höra såklrt även då kommentarer kring hur XT skulle stå sig mot ett handbygge för samma peng.

hjultips för pendlarhoj?
Det är möjligt att en MTB-fälg inte klarar trycket som behövs för 35mm-däcket. Fälgarna på min MTB är till exempel inte specade till mer än 2,7bar vilket skulle bli rätt lite med ett så smalt däck.

Utöver det så ska ett par 29" MTB-hjul passa.

Prisvärt? Upp till var och en. Du betalar ju en slant för lokal service och att slippa läsa på så mycket själv. Men XT-naven verkar ju rätt poppis så de kommer säkert att fungera jättebra.

Dessa verkar ju uppfylla kraven annars. CX-hjul för skivbroms för typ 1400 spänn + ~300 till för skivor om du inte flyttar dem: http://www.bike-discount.de/shop/k1889/a99548/wh-rx05-wheelset-white.html?mfid=43
Såg Rosehjulen nu. De är förmodligen rätt likvärdiga fast billigare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp