Hockeyhjälm vs Mtb hjälm?

TobyMcDoby

Ny medlem
Hej!

Häromdagen gjorde jag en tur över styret och slog i huvudet ordentligt på sidan, vilket ledde till rejäl huvudvärk och ett blodigt öra.

Jag går nu och funderar på en ny hjälm som ger bättre skydd på sidorna. En hockeyhjälm har ju klart bättre skydd på sidan men hur klarar den av smällar som en mtb-hjälm klarar av?

Alternativet är ju en Poc Trabec modell annars.

Vad tycker ni?

Med vänliga hälsningar
Tobias

Tror varken skydds eller ventilationsnivån på en hockeyhjälm lämpar sig speciellt bra för cykling. Köp en "riktig" hjälm avsedd cykling ist.

Det finns integralhjälmar för cykling.

För övrigt så gissar jag - observera: gissar - att en hockeyhjälm skyddar bäst när man får en puck i skallen medan en cykelhjälm skyddar bäst när man dänger huvudet i ett fast föremål.

Jag tror nog att hockeyhjälmen är lämpad för smällar i marken då den trots allt ska skydda huvudet från smällar i isen. Nackdelen med hockeyhjälmen är i sådant fall att den kan bli lite varm.

Hockeyhjälmar tål upprepade slag vilket inte en cykelhjälm gör men det innebär att de inte skyddar lika bra mot hårda smällar som cykelhjälmar.

Köp en hjälm anpassad för cykling.

Hockeyhjälmar skyddar väldigt bra mot vassa föremål då skalet är av rätt seg plast. Forspaddlare har hockeyhjälmar då de skyddar bra om de slår huvudet i vassa stenar.

Mina ungar har Reebooks variant av Jofa-hjälmen som lekhjälm, funkar toppen då den tål att slängas i backen upprepade gånger utan att behöva kasseras.

Men som någon konstaterat så kan de vara rätt varma då designen främst är för att skydda och inte att vara aerodynamisk eller med bra ventilation.

Jocke skrev:
-------------------------------------------------------
> Hockeyhjälmar tål upprepade slag vilket inte en
> cykelhjälm gör men det innebär att de inte
> skyddar lika bra mot hårda smällar som
> cykelhjälmar.
>
> Köp en hjälm anpassad för cykling.

Anpassad för de funktionskrav som cykling ställer, i första hand. Estetik och konventioner är också en slags anpassning, ganska korkade sådana.

singletrack skrev:
> Har en kompis som cyklar xc med dh hjälm, det
> funkar nog hyffsat.

Smäller det är han nog välskyddad. Tills dess får han lite extra nackträning. Inte så dumt egentligen.

rickards skrev:
> Klart du ska ha hockeyhjälm.

+1
Det är alldeles för lite hockeyutrustning i mtb numera.

erik h skrev:
> rickards skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart du ska ha hockeyhjälm.
>
>
> +1
> Det är alldeles för lite hockeyutrustning i mtb
> numera.

Precis, man hör ju redan på namnet att hockeyhjälm är som gjord för att ha när man cyklar.

Hockeyhjälmar duger ju bevisligen bra till att skydda mot smällar mot hårt underlag. Annars skulle det vara ganska klent med talangfulla ungdomar i TV-pucken. Alltså tror jag att en hockeyhjälm skulle fungera ganska bra på MTB i skogen. Plocka bort visiret bara, annars skulle det estetiskt lite udda snabbt övergå till skrattretande.

Nu är det så här, hockeyhjälmar utsätts för mer "slitage" än en mtb hjälm som slits nästan bara när den går i backen. En hockeyhjälm gnids mot sarg, is, plexi. Sen ska det fästas "tillbehör" på hockeyhjälmen, visir, galler, det går inte att skruva i "frigolit" utan hockeyhjälmen måste ha ett ganska stabilt plastskal.

Hockeyhjälmar finns det två sorter av. De flesta, nu för tiden, har "frigolit" precis som en cykelhjälm. Den tål INTE flera smällar. Lekhjälmar för barn är ofta "skumplast" som fjädrar tillbaka, de skyddar klart sämre.

Hockeyhjälmen har MYCKET tunnare "frigolit" än vad en cykelhjälm har. Så, cykla med en cykelhjälm, snälla. En hockeyhjälm slits mer men behöver inte skydda lika mycket som en cykehjälm i princip.

Jag spelar hockey och cyklar.

Klart hjämtillverkarna måste sälja en massa olika hjälmar.
kör du fs e ht e helstelt, 26, 29 e 27,5. Krävs helt olika helmutar.

finns ännu flera parametrar.

Plus hade för ca 3 år sedan ett inslag om hjälmar och dess ändamål, dom menade att hockyhjälmen var den mest mångsidiga, därmed inte sagt att den skyddar bättre än en cykelhjälm

Jag röstar på full face hjälm. Då blir vi en till i klubben! =)

Efter jag toksmällde i höstas körde jag först med en Giro Remedy som var väldigt trevlig. Nu kör jag med en IXS Phobos som också funkar men är något varmare än Giro'n som jag tyvärr fick gå ifrån för den var lite förliten.

Tack till er med seriösa svar. Väldigt varierande svar dock men imorgon bär det iväg för att prova en ny hjälm.

Någon som använder Poc Trabec?

Till er som gör narr av min fråga; Så skiter jag faktiskt i vad ni tycker jag ska ha för hjälm och vad som anses snyggt i mtb-världen när jag möter er i spåret. Min hälsa går i första hand,
Only the dead fish follow the stream.

Atlas skrev:
> Du hade aldrig trillat om du hade skitit i hjälm
> från start.

Var är Erik Sandblom. Detta är ju ytterligare en som tagit hjälmen som svepskäl för att köra vårdslöst. Vilket kan bevisas med Januari månads statistik på bananskörden i Equador

Det som skruvas fast i hockeyhjälmen sätts i muttrar kan nämnas som kuriosa i sammanhanget. Jag är tveksam till att en hockeyhjälm skulle hjälpt jättemycket mot det blodiga örat och angående dämpmaterialet i en hockeyhjälm är det uteslutande någon form av frigolit idag skulle jag säga, däremot är ju skalet av avsevärt mycket tjockare plast så det är möjligt att frigoliten klarar sig bättre än i en cykelhjälm.

Man kan också bevisa att det är det minskade antalet Pirater som är orsaken till den globala uppvärmningen...

Bilagor

• 800px-PiratesVsTemp(en)_svg.png
    800px-PiratesVsTemp(en)_svg.png
    40.4 KB · Besök: 31
Forza! skrev:
> Man kan också bevisa att det är det minskade
> antalet Pirater som är orsaken till den globala
> uppvärmningen...

Snygg kurva, 234 piratattacker 2013 (IMB data från November) ger i snitt drygt 13 attacker per person. De ligger inte på latsidan de där 17 piraterna iallafall..

Jag har en F14-hjälm från THE Industries, verkar inte finnas att köpa längre men deras F20 är ganska lik. Täcker bakhuvudet mer än andra hjälmar men inte örat som en hockeyhjälm. Det närmaste en bra kompromiss man kan komma tycker jag.

/Cristoffer

Snygg kurva, 234 piratattacker 2013 (IMB data från November) ger i snitt drygt 13 attacker per person. De ligger inte på latsidan de där 17 piraterna iallafall..

Det är inga riktiga Sjörövare. Bara Piratkopior...

Tillbaka
Topp