Högbo i helgen

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
Högbo i helgen
Jag och en kompis tänkte dra till Högbo och hoja på lördag. Vi räknar med att cykla hela eftermiddagen men ingen av oss har varit där tidigare.
Vad kan vi förvänta oss? Vad ska man absolut inte missa? Vad är mindre bra?
Vi tänkte luncha på plats, finns det något lämpligt i matväg?
Hur är underlaget? Jag har Race King på nu, måste jag sula om till Nobby Nic?

Högbo i helgen
Hehe ok det låter nice. Hur är spåren då? Jag har bara hört att det är riktigt fint, men är det olika graderade banor eller det bara att kaosa runt i skogen?

Högbo i helgen
Alla banor är markerade enligt svårighetsgrad. Det har varit en torr höst hittills så underlaget är torrt. Trimtex-banan är den nyaste och mest underhållande banan. På Palmen finns lite byggda hinder och många jobbiga, korta, branta uppförsbackar. Jag tycker Kemi är kul också. Vill man ha enklare åkning är det bara att välja efter svårighetsgrad. Allt finns på hemsidan och tydligt uppmärkt på plats.

Högbo i helgen
Jag brukar köra 15, tror den är röd. Den är omväxlande och kul. Vasa är lite nötig men RK passar bra. 20 körde jag på en fatbike, då var den inte så kul.

Högbo i helgen
Vi var där i helgen (andra året, begynnande tradition) och det är kanonbra. (jag gillar egentligen inte så mycket att åka i pisten men det är smidigt men många alternativ).
Vi körde 5km + 9,9km innan lunch, sedan 2mil. Dag 2 körde vi 1,5:an.
Pumptrack och lilla backen är också kul, missa inte dem!
Min favorit var den gröna 9,9 som är lite jobbigare men alla spår har samma karaktär, ut på vägen, in i skogen...inte så stora skillnader i svårighet tycker jag.
Det finns dusch/bastu i den byggnad som ligger i mitten av området, stänger dock 17.
Kvarnens burgare är grymma.
Det är nog smart att inte ha grusvägsdäck, mkt hala rötter etc i alla fall på fm.

Högbo i helgen
Det finns 3-4 olika startplatser med 3-4 banor per startplats. Vid varje startplats finns det en karta över hur varje bana ser ut, en kort beskrivning och vilken svårighetsgrad den tillhör, (Blå - Röd - Svart). Det finns också tre äldre spår som är lite längre och har ett annat graderingssystem. Det är bra skyltat i varje bana och till varje startplats.

Om du tittar dig omkring på hemsidan så finns det gott om information samt en video till varje bana så du ser hur den ser ut, undantaget Trimtex som är lite för ny för en egen video. http://www.hogbobrukshotell.se/mtb/

Det enda jag skulle avråda dig från är vasabanan och det är helt enligt mina egna preferenser. Det är 85% dryg grusväg, 5% asfalt och 10% tråkig skog. Den enda höjdpunkten är några få meter nedförsbacke med lite stenar i i skogen.

Högbo i helgen
Satan vilken toppendag! Började med lunchtills man storknade och rullade ut till cykeln. Väl ute i spåren gick vi rakt på Kemi-spåret. Matstinn, ouppvärm och otränad packades låren på med syra efter bara några hundra meter så det blev inte direkt det flowigaste som skett på två hjul. :) rent av riktigt skitkasst men skoj!
Sedan växlade vi alla möjliga röda och svarta spår. Speciellt ett rött spår som jag inte riktigt minns namnet på men som var galet flowigt.

Det var otroligt skoj och vi kommer garanterat åka dit fler gånger.

Högbo i helgen
Nyss hemkommen efter en MTB-weekend med flickvännen i Högbo och jag måste säga att det mesta varit riktigt bra. Rummet i en av stugorna i "sportbyn" funkade perfekt med plats för cyklarna utanför, bemötandet på hotellet och frukosten var kanon. Vi körde en liten MTB-kurs på teknikområdet som var riktigt givande för de 2 timmar det var, Niklas var en bra instruktör som verkligen gillade att lära ut
.
Bäst av allt var dock själva MTB-arenan, spåren var perfekta och riktigt roliga. Jag körde de längre 10, 15 och 20km spåren samt ett par röda och svarta Mankan. Gillade särskilt röda "Maja"!
Enda nackdelen är väl att jag tycker den här typen av lite mer flowig cykling är betydligt roligare än den mycket mer tekniska stigcykling som erbjuds runt hörnet i Nackareservatet.

Tillbaka
Topp