Högdalstopparna. Nu med [RR]

Appel

Aktiv medlem
Tänkte bege mig till Högdalstopparna för att leka lite. För slippa behöva åka 14 ggr upp och ned bara för att rekognosera, kan någon tipsa om var man hittar bra utförsåka där...

Senast ändrad:
Toppen med vattentornet har en liten skön grusslinga ner, inte så utmanande kanske. Kanske börja där iallafall, du får översikt iallafall.

Har också funderat på det. Kamske att man ska ta med tzaren till jobbet (högdalen) nån dag å smita dit. var väl nån som posta ett par bilder igår i dagens-bild-tråden därifrån. Han borde veta. Men var tar man sig upp bäst ifrån?

Jag har passerat fotbollsplan vid fagersjöv ngn gång och där ser det ut som om det går en väg upp till vattentornet

Efter diverse förkylningar, resor och småbarnsfixande så dröjde det ända tills idag innan jag kunde klämma Högdalstopparna ( Högdalen ).

Tidig morgonsol med utsikt mot Älvsjö. Vädret var perfekt. Började med att åka upp på toppen bakom vattentornet. Letade runt lite och åkte rakt ner mot andra toppen. De flesta stigarna verkar gå rakt ner. Känns inte som man utnyttjar höjdmetrarna så bra...
small_P1070114.JPG

Det är en lite spännande miljö ändå. Natur blandat med industri och sopor...
Och här lite rester av en gammal rodelbana?!?!?
small_P1070116.JPG

En discgolf bana finns här också
http://www.sdga.se

HBB ser fjuttig ut från högsta Högdalstoppen
small_P1070121.JPG

Från högsta toppen går det lite byggda stigar ner. De är dock branta och med en del rätt saftiga hopp. Mer downhill liksom...
small_P1070124.JPG

Själv tyckte jag denna messtig var roligast. Med lite fler doseringar och gupp skulle den bli en höjdare!!!
small_karta.jpg

Jaja, efter att ha åkt upp och ner en handfull gånger och när jag ändå var i krokarna cyklade jag över till Farstanäset.
small_P1070126.JPG

Det finns en gammal nedlagd slalombacke här.
small_P1070128.JPG

Och extremt mycket fina stigar för att vara på en så liten yta!! Faktiskt riktigt nice att åka lite kors och tvärs på Farstanäset!!! (jag är alltså ingen riktig downhillare...)
small_P1070129.JPG

small_P1070130.JPG

small_P1070134.JPG

Och så den obligatoriska "cykel framför vattentorn" bilden!
small_P1070139.JPG

Senast ändrad:
Farstanäset är en liten pärla där jag har tillbringat väldigt många timmar. Det ligger bara fem minuters cykelväg hemifrån, är precis lagom småbökigt, speciellt när det har hällregnat och stigarna är fulla av hästskit. Man kan vända och vrida på varven man kör precis hur som helst. Det blir aldrig enformigt.
Högdalstoppen är perfekt för backträning. Först vägen upp till vattentornet, vidare upp på platån bakom, sen ner igen på den ganska nylagda vägen bakom och ända ner till botten. Ja, och där börjar vi ta oss upp. Några såna varv sitter fint i benen vill jag lova.

Maffigt vattentorn!

Försökte för övrigt köra nerför ett av de grävda Högdalstoppspåren med cyclocrossen. Bromsarna räckte inte riktigt, och tyngdpunkten var alldeles för långt fram för att jag skulle uppskatta det helt =)

Maffigt vattentorn!

Försökte för övrigt köra nerför ett av de grävda Högdalstoppspåren med cyclocrossen. Bromsarna räckte inte riktigt, och tyngdpunkten var alldeles för långt fram för att jag skulle uppskatta det helt =)

Farstanäset ser ju riktigt fint ut. Får försöka lokalisera det på google maps och ta mig dit. Har bara ca 15 minuters cykelväg från Högdalstopparna så kanske det blir till att fega sig ner någon gång med Metan.

Tillbaka
Topp