Jag har aldrig tänkt på detta tidigare. Igår kom jag på hur jag gör. Jag väntar tills jag är sist i klungan, jag tar upp flaskan med höger hand. Men jag sitter upp för att kunna dricka ordentligt och då har jag inte vänster handen på bromsen. Jag håller i vänster "brake hood" (svenska?).
1) Fler som gör så?
Skulle något dyka upp så skulle ja har en längre bromssträcka än vanligt. Detta är inget jag har funderat över förrän igår då jag var ute med klubben. Det känns att jag kanske gör något fel utan att ha tänkt på det. Jag övade då med olika sittställning och hand, men det känns mest naturligt (har tappat en flaska på 46 år cykling) att gör som jag alltid har gjort.
Om jag dricker mitt i klungan (som kan hända under de stora loppen) så håller jag lite längre ner på "brake hood" och sitter mer framåtlutat så att jag kan nå bromsen, jag tar upp flaskan med höger hand och om det känns att det behövs så sträcker ut flaskan 20-30 cm så att cyklisten bakom förstår att jag ska snart dricka.
2) Fler som gör så?
PS - Jag har skrivit till arrangören som har skrivit i PM:et att alla 4500 deltagare ska använda vänster hand och frågat varför.