Höger eller Vänster?

Höger eller Vänster?
Beror lite på vilket hand som är bäst för tillfället, Snacka om att peta i detaljer. Så de tycker att en som vanligtvis dricker med höger hand nu plötsligt ska dricka med vänster hand? På vilket sätt bidrar det till säkerheten? (Gissar att de tror att deras uppmaning har med säkerheten att göra)

Höger eller Vänster?
dabac sa:
staine sa:
Tänk förresten förr i tiden när växelspakarna satt nere på ramen, då fick man väl i så fall nöja sig med att växla fram?.

... Eller så sträckte man handen lite busigt GENOM ramen för att nå bägge växlarna med valfri hand.

Sant sant. Höger hand var den man i princip ALLTID växlade med, både fram och bak. Fast det var ju sällan man drack samtidigt. ;)

Höger eller Vänster?
Jag har aldrig tänkt på detta tidigare. Igår kom jag på hur jag gör. Jag väntar tills jag är sist i klungan, jag tar upp flaskan med höger hand. Men jag sitter upp för att kunna dricka ordentligt och då har jag inte vänster handen på bromsen. Jag håller i vänster "brake hood" (svenska?).
1) Fler som gör så?
Skulle något dyka upp så skulle ja har en längre bromssträcka än vanligt. Detta är inget jag har funderat över förrän igår då jag var ute med klubben. Det känns att jag kanske gör något fel utan att ha tänkt på det. Jag övade då med olika sittställning och hand, men det känns mest naturligt (har tappat en flaska på 46 år cykling) att gör som jag alltid har gjort.

Om jag dricker mitt i klungan (som kan hända under de stora loppen) så håller jag lite längre ner på "brake hood" och sitter mer framåtlutat så att jag kan nå bromsen, jag tar upp flaskan med höger hand och om det känns att det behövs så sträcker ut flaskan 20-30 cm så att cyklisten bakom förstår att jag ska snart dricka.
2) Fler som gör så?

PS - Jag har skrivit till arrangören som har skrivit i PM:et att alla 4500 deltagare ska använda vänster hand och frågat varför.

Höger eller Vänster?
GarryJones sa:
Jag har aldrig tänkt på detta tidigare. Igår kom jag på hur jag gör. Jag väntar tills jag är sist i klungan, jag tar upp flaskan med höger hand. Men jag sitter upp för att kunna dricka ordentligt och då har jag inte vänster handen på bromsen. Jag håller i vänster "brake hood" (svenska?).
1) Fler som gör så?
Skulle något dyka upp så skulle ja har en längre bromssträcka än vanligt. Detta är inget jag har funderat över förrän igår då jag var ute med klubben. Det känns att jag kanske gör något fel utan att ha tänkt på det. Jag övade då med olika sittställning och hand, men det känns mest naturligt (har tappat en flaska på 46 år cykling) att gör som jag alltid har gjort.

Om jag dricker mitt i klungan (som kan hända under de stora loppen) så håller jag lite längre ner på "brake hood" och sitter mer framåtlutat så att jag kan nå bromsen, jag tar upp flaskan med höger hand och om det känns att det behövs så sträcker ut flaskan 20-30 cm så att cyklisten bakom förstår att jag ska snart dricka.
2) Fler som gör så?

PS - Jag har skrivit till arrangören som har skrivit i PM:et att alla 4500 deltagare ska använda vänster hand och frågat varför.

Bifoga gärna svaret här, ska bli grymt spännande! Anar att det kan urarta i en liknande diskussion som jag hade med Vätternrundan om varför man inte fick använda hjälmen Hövding på deras lopp. Först hävdade de att de ville att allas huvud skulle vara skyddat under hela färden kring pölen. När jag påpekade att huvudet faktiskt är skyddat hela vägen runt sjön även med en Hövding så ändrade dom sitt svar till att de ville att det skulle synas att man hade hjälm hela vägen runt. Säkerhetsfrågan var som bortblåst då helt plötsligt, det viktiga var att alla såg att man hade hjälm! :)

Höger eller Vänster?
CarlPedal sa:
Bifoga gärna svaret här, ska bli grymt spännande! Anar att det kan urarta i en liknande diskussion som jag hade med Vätternrundan om varför man inte fick använda hjälmen Hövding på deras lopp. Först hävdade de att de ville att allas huvud skulle vara skyddat under hela färden kring pölen. När jag påpekade att huvudet faktiskt är skyddat hela vägen runt sjön även med en Hövding så ändrade dom sitt svar till att de ville att det skulle synas att man hade hjälm hela vägen runt. Säkerhetsfrågan var som bortblåst då helt plötsligt, det viktiga var att alla såg att man hade hjälm! :)

Jag trodde det officiella var att hjälmen var tvungen att vara godkänd enl. ISO XYZ, vilket hövding aldrig kommer att bli, eftersom standarden utgår från att hjälmar ser ut som hjälmar.

Höger eller Vänster?
En fråga där Coppiani och Bartaliani nog skulle kunna komma överens:
coppi-bartali.jpg

Höger eller Vänster?
Lulle sa:
GarryJones sa:

Wow, att inte det där fått mer uppmärksamhet? Unket beteende från hövding.

Ja, just det. Lite aggressiv pajkastning är ju alltid ett bra sätt att föra kunskapsläget framåt.

Personligen har jag inte sett någon poäng med Hövding.
Att byta svettig skalle mot svettig hals har inte känts som ett särskilt viktigt byte.
Men hittills har jag varit rätt road och imponerad av konstruktionen IAF.
Och på den tid jag tyckte hjälmdebatten var roligare så läste jag faktiskt provningsstandarden en gång.
Den kändes väl inte helt hundra ens mot fasta hjälmar, och att den skulle vara orättvis mot en uppblåsbar hjälm känns rätt möjligt.

Men då får man väl diskutera kring det istället. Nåt i stil med att "vår analys av trafikmiljön och kända skador visar att xx % av fallen resulterar i kontakt med plana ytor, vilket ligger till bas för vår åsikt att vår produkt erbjuder ett adekvat skydd."

Då hade vi fått en vettig diskussion om hur hjälmprestanda bör provas för att bäst spegla verkligheten - vilket hade varit nyttigt - istället för det här arga tramset.

Höger eller Vänster?
Det är bättre att använda handen man har mest kontroll med men fortfarande har kontroll på cykeln. Det spelar ingen roll vilken broms är på höger/vänstersidan (men man bromsar snabbare med frambromsen). Hur kan det här vara en diskussion?

Jag dricker med högerhanden för att jag är en rightare - med vänsterhanden känns det inte lika kliniskt eller bekväm (men jag gör det ibland). När jag kör lvg, så bromsar jag mest med min högerhand också för att den är min FRAMbroms (mina bromsar är på andra sidan än de flesta - bak=väsnter, fram=höger - jag är engelskman, kan var därför).

Höger eller Vänster?
Är det inte smartare att rekommendationen är att inte vingla. Inte med vilken hand man ska dricka med. Om det nu var vinglingen man ville komma åt. Jag menar: Vilken hand ska man peta sig i näsan med? Vilken hand ska man klia sig med? Vilken hand ska man torka snor med? Vilken hand ska man plocka saker ur fickan med? ja ni fattar... Känns mest som att det är någon klungtaliban som fått möjlighet att sätta sitt besserwissrande på pränt.

Senast ändrad:
Höger eller Vänster?
Appel sa:
... Känns mest som att det är någon klungtaliban som fått möjlighet att sätta sitt besserwissrande på pränt.

Jag tror mer på att ngn mindre cykelvan i projektgruppen har sagt:"hörni gänget, vi måste visa oss proaktiva angående vår riskhantering".
Eller kanske en sponsor som kräver att loppet är "proaktivt angående sin riskhantering" för att det passar sponsorns profil.

Att då sätta upp plakat med "vi rekommenderar att inte vingla" kanske inte imponerar så mycket.

Höger eller Vänster?
Om jag helt plötsligt under klungcykling skulle få för mig att byta modus till den nya "regeln" så skulle det sannolikt utgöra en ökad risk för klungvurpa, än tvärtemot.

Men, men... det är väl kanske kutym i Dalarna?

Det skulle dock vara sjukt kul att höra hur snacket gick när den briljanta idén kläcktes!

Höger eller Vänster?
garfunkel sa:
CarlPedal sa:

Jag trodde det officiella var att hjälmen var tvungen att vara godkänd enl. ISO XYZ, vilket hövding aldrig kommer att bli, eftersom standarden utgår från att hjälmar ser ut som hjälmar.

Det viktigaste var tydligen, som det visade sig efter några meddelanden fram och tillbaka, att andra såg att du hade hjälm. Inte att du hade ett fullgott skydd för huvudet.

Höger eller Vänster?
Lulle sa:
GarryJones sa:

Dock är artikeln inte helt koscher då Råd&Rön ägs av samma, eller något liknande, som de som gjorde testet. Det enda svenska statliga institutet som testar hjälmar gav Hövding bra betyg. Kommer inte ihåg detaljer exakt men det var inte helt rent mjöl i påsen från Råd&Röns sida.

Höger eller Vänster?
CarlPedal sa:
Lulle sa:
GarryJones sa:

Dock är artikeln inte helt koscher då Råd&Rön ägs av samma, eller något liknande, som de som gjorde testet. Det enda svenska statliga institutet som testar hjälmar gav Hövding bra betyg. Kommer inte ihåg detaljer exakt men det var inte helt rent mjöl i påsen från Råd&Röns sida.

Roligast var ändå den skribent i DN vars Hövding löste ut när hon snubblade i en butik...

Höger eller Vänster?
ForesterGuy sa:
CarlPedal sa:
Lulle sa:
GarryJones sa:

Roligast var ändå den skribent i DN vars Hövding löste ut när hon snubblade i en butik...
Ett teknikprogram på någon av kabelkanalerna tog upp hövding, visade lite funktionsbilder filmade med höghastighetskamera och sådär. Åsså hade kommentatorn/reportern fått ett ex att fingra på.
Den löste ut när han försökte illustrera skillnaderna mellan normala huvudrörelser och ett fall genom att headbanga lite.
Blev nog bra TV för hövding när kommentatorn lät både imponerad och förvånad när hans sa "wow, it works".

Höger eller Vänster?
CarlPedal sa:
Lulle sa:
GarryJones sa:

Franska tester av svensk produkt, som är en cykelhjälm...

- här stod långa kommentarer och resonemang, men jag tog bort det, då det i sammanhanget är helt överflödigt -

Tillbaka
Topp