Höger växelreglage sitter fast, Shimano 5800
Under gårdagens hempendling blev cykeln effektivt tvåväxlad då höger växelreglage slutade medverka vid växling mot större drev bak. Rullande felsöknińg slutade såklart med att jag hade att välja på tung eller jäveltung växel(*), justerhylsan vid styret räckte iaf till att flytta till näst minsta baktrissan och det blev hyfsat uthärdlig cykling mha lätt sida/medvind.
Symptom: går bara flytta växelreglaget några grader i sidled innan det tar definitivt stopp. Känns alltså inte som kärvande vajer utan mer stumt stopp i reglagemekaniken. Nån som vet eller har tips att delge innan jag ger mig ut och börjar skruva ikväll?
Helt vanlig 4 år gammal 105-5800 som gått nåt tusental mil skånevinter. Fram till den tvärnitade var växlingsprestanda oklanderlig.
(*) jaja, jag orkade bara inte stanna och handknyta vajer med lagom trissa.
Symptom: går bara flytta växelreglaget några grader i sidled innan det tar definitivt stopp. Känns alltså inte som kärvande vajer utan mer stumt stopp i reglagemekaniken. Nån som vet eller har tips att delge innan jag ger mig ut och börjar skruva ikväll?
Helt vanlig 4 år gammal 105-5800 som gått nåt tusental mil skånevinter. Fram till den tvärnitade var växlingsprestanda oklanderlig.
(*) jaja, jag orkade bara inte stanna och handknyta vajer med lagom trissa.