Höger växelreglage sitter fast, Shimano 5800

• Trådstartare Trådstartare ani
  • Start datum Start datum

ani

Aktiv medlem
Under gårdagens hempendling blev cykeln effektivt tvåväxlad då höger växelreglage slutade medverka vid växling mot större drev bak. Rullande felsöknińg slutade såklart med att jag hade att välja på tung eller jäveltung växel(*), justerhylsan vid styret räckte iaf till att flytta till näst minsta baktrissan och det blev hyfsat uthärdlig cykling mha lätt sida/medvind.

Symptom: går bara flytta växelreglaget några grader i sidled innan det tar definitivt stopp. Känns alltså inte som kärvande vajer utan mer stumt stopp i reglagemekaniken. Nån som vet eller har tips att delge innan jag ger mig ut och börjar skruva ikväll?
Helt vanlig 4 år gammal 105-5800 som gått nåt tusental mil skånevinter. Fram till den tvärnitade var växlingsprestanda oklanderlig.

(*) jaja, jag orkade bara inte stanna och handknyta vajer med lagom trissa.

Har inget att tillföra till huvudfrågan, men du kunde bottnat stoppskruven på bakväxeln för att få en drägligare utväxling.

Låter som att vajern har frasat upp sig själv i reglaget och låst mekanismen. Testa att byta vajer och sedan felsök.

Jo, det också, men då hade jag ju vart tvungen att stanna och kliva av cykeln ;-)

36/13 funkade, var bara lite tungt att dra igång efter stopp vid rödljusen :-)

Det är inte så att trögheten i vajern smugit sig på och till slut gjort att bakväxeln har halkat en bit på vajern?

BjornR sa:
Låter som att vajern har frasat upp sig själv i reglaget och låst mekanismen. Testa att byta vajer och sedan felsök.

Fullt tänkbart, ja. Första steg blir nog att plocka bort vajern och se om mekanismen vaknar.

ani sa:
Helt vanlig 4 år gammal 105-5800 som gått nåt tusental mil skånevinter. Fram till den tvärnitade var växlingsprestanda oklanderlig.
Har du bytt vajrar/höljen under dessa 4 år? Har hört flera som fått vajerbrott på 5700 och 5800 bara efter ett par år.

BjornR sa:
Om det har frasat upp sig, så kan det ha trillat ner små delar av vajern ner i mekanismen. Det trillar i bästa fall ut om man knackar på reglaget i olika riktningar. Om det inte räcker, så kan tryckluftspistol funka.

Det är säkert vajern som ”frasat”. Finns några trådar med bilder och lösningar här på happy för just första generatinens billiga 11d Shimanoreglage.
(Du är mao inte den förste :-) )

Nuvarande vajrar byttes förra vintern har jag för mig, eller i absolut värsta fall året före, så inte lastgamla direkt. Lär visa sig hur det ser ut när jag rullar upp gummit, tryckluft finns också till hands.

ani sa:
fasanen sa:
Det är inte så att trögheten i vajern smugit sig på och till slut gjort att bakväxeln har halkat en bit på vajern?

Nej, alla växlingar var felfria fram till dess reglaget tog stopp.

Så resonerade jag också tills jag drog loss ett nitat vajerfäste från kolfiberramen och fick liknande symptom en pendlardag med mycket motvind både meterologiskt och mentalt

ani sa:
Nuvarande vajrar byttes förra vintern har jag för mig, eller i absolut värsta fall året före, så inte lastgamla direkt. Lär visa sig hur det ser ut när jag rullar upp gummit, tryckluft finns också till hands.

Vajern till högerreglaget brukar inte hålla en säsong ens...

Så, nu har jag varit ute i förrådet/verkstan och frusit en timme.

Nope, vajern är det iaf inte. Jag plockade ur vajrarna (bromsvajern behövde bytas ivf), tog av reglaget från styret, skalade av gummit och tog loss de två plastlocken som döljer mekanismen underifrån. Allt ser fint ut, ingen skit eller korrosion därinne. Håller reglaget i handen och torrkör så funkar det skitbra, både uppåt och nedåt. Duschar i lite smörja och kör runt ett tag. Sätter tillbaka reglaget på styret och börjar montera växelvajer, och upptäcker att det är samma skit igen, går bra släppa vajer men inte dra då det tar tvärstopp :-(

Jaha, bort med vajern, och lös med reglaget igen. Upptäcker nu att växelmekanismen funkar bra om man håller det upp och ner (med broms- och växel pekande uppåt), men om man vänder det någotsånär åt rätt håll så går det inte dra vajer längre. Dessutom väldigt konsekvent, vänder jag det upp och ner igen och petar till lilla pinnen så funkar det ända tills jag vänder allt åt rätt håll igen. Stod och försökte stirra ut mekanismen en stund men kan för mitt liv inte begripa vad det är som är gravitationsberoende, ingen av de synliga fjädrarna ser ut att ha gått av (men det behöver inte synas heller, de är rätt väl gömda).

Då gav jag upp och gick in i värmen igen. Får väl bli några dagars ofrivillig cykelvila i väntan på nytt reglage från Internetz :-(

Borde sett det tycker jag när jag hade av luckorna. Blåste ordentligt med tryckluft också. Det är nånting som gör att själva mekanismen låser sig när reglaget hålls i rätt orientation men inte när det är upp och ner. Hypotesen är en fjäder som tappat livsgnistan nånstans därinne.

Tillbaka
Topp