Högre stack, mer komfort?

GustafH

Aktiv medlem
Håller på att kolla på cyklar till min fru för att försöka lura in henne i mountainbike-träsket och har hittat flera hojar som hade funkat bra. Problemet är att hon i vissa fall ligger mellan storlekarna (ffa på women's specific, hon har gärna det låga insteget) och

Till min fråga då: emedan reach-måttet är ganska generellt samma på väldigt många hojar (380-400 mm) så skiljer stacken ganska rejält, mellan 570 och 630 mm. Först och främst, hur stor skillnad gör det? Och andra, till en kort nybörjare, bör vi kolla på lite högre stack för att få lite mer upprätt sittställning?

Stacken kan du lösa med distanser, styrstam och styre. Stirra dig inte blind på det måttet. Det säger ännu mindre om du jämför cyklar med olika mycket slaglängd, speciellt fullgungare.

SalkinL sa:
Stacken kan du lösa med distanser, styrstam och styre. Stirra dig inte blind på det måttet. Det säger ännu mindre om du jämför cyklar med olika mycket slaglängd, speciellt fullgungare.

Fast vad händer då om man har högre stack än sadelhöjd? Eller borde man köra på ramen med lägre stack så att det finns lite injusteringsmöjligheter?

Jag gissar att du/ni inte kommer att byta styren och styrstammar det första ni gör. Då känns det ju viktigt att det blir rätt från början.
Jag hade nog satsat på en cykel med högre stack för lite mer avslappnad sittställning (mer komfortabelt för någon som bara har vana från "vanliga" cyklar). Det ger dessutom en tryggare känsla när man ger sig ut i skogen.

Jag hade nog hellre valt låg stack just för justeringsmöjligheterna. Det är lätt att höja styret med distanser om man har låg stack. Bästa är väl egentligen att provsitta lite så ni får en bild av hur upprätt sittställning som känns ok. Då har ni åtminstone en referens att utgå från.

Gärna lite högre stack för en nybörjare, det är sällan man hör talas om att nån har för hög stack på sin hoj och inte får ner styret tillräckligt lågt.

men som folk tidigare sagt, en cykel med normal stack är bättre, se bara till att dom inte kapar gaffelröret för mycket, för då kan du inte lägga så mycket spacers i mellan.

Då blir man tvungen att skaffa en styrstam med ganska mycket lutning uppåt och det fyller visserligen ofta samma funktion men det är kanske inte så estetiskt tilltalande.

"Fast vad händer då om man har högre stack än sadelhöjd?"

Nån cykel med högre stack än sadeln finns nog inte, du kommer alltid ha övre delen på styrröret lägre än sadeln.
En drop på mindre än ca: 4-5 cm känns väldigt upprätt för dom flesta.

som alltid vid cykelköp: prova, prova, prova

Tillbaka
Topp