Höja sadeln mer när maxgräns på sadelstolpe är nådd?

henhj

Ny medlem
Jag är en riktigt lång kille som hamnar på maxlinjen för sadelstolpen på i princip alla cyklar jag äger. Har funderingar på en produkt jag skulle vilja ha men som jag inte vet om den finns, så tänkte att någon här kanske har koll på det?
Jag lever i landsvägscyklingsvärlden.

Tänk er att kunna montera en liten spacer på sadelns undersida som ger "nya" rails en bit längre ned på sadeln, som alltså typ höjer sadeln säg 3cm. Kan tänka mig att en sådan produkt inte borde vara helt omöjlig att få stabil. Någon som känner till en sådan produkt?
Alltså en enhet som fästs i sadelns rails och sedan ger "nya" rails några centimeter ned. En perfekt sadelhöjare :-)

Problemet jag har är helt enkelt att jag nått maxsträcket samt att jag har den längsta sadelstolpen ,aero och specifik för min cykeln, som finns. Dvs möjligheterna till högre sadelposition genom byte av sadelstolpe finns inte.

Har största ramen i min modell såklart. Men det kan säkert finnas andra modeller vars ram skulle passa mig bättre.
Ditt svar hjälpte mig tyvärr inte så mycket då jag söker efter någon möjlighet att höja en sadel på en cykel jag redan har.

Jag tror att man kam överskrida maxgränsen utan att man för den saken skulle riskerar något. Frågan är bara med hur mycket? 1, kanske 2 cm, ja det tror jag ligger inom säkerhetsmarginalen. Men sen vet jag inte riktigt hur det blir. Kan bli riktigt dåligt.

Och naturligtvis har du de längsta vevarna också. Annat vore väl konstigt. Men om inte. Där kanske du kan få till några mm.

eftersom det är tal om aerostolpe antar jag att det är LVG. Kanske byta pedaler till tex speedplay som har lägre stack än tex look keo/Shimano. Prova även med att flytta klossen bak på skon vilket brukar tillåta lägre sittposition.

Ta två stolpar till en svetsfirma?
Påfrestningen på den del av stolpen i ramen borde inte vara hutlös även om man förlänger den med svetsad del.
Påfrestningen ligger väl i sadelröret och när stolpen är för kort så klarar inte sadelröret den eventuella kraft som kan uppstå och ger vika.

Edit: Eller en duktig kolfiberfirma? Beroende på vad stolpen är gjord av....

Senast redigerad av en moderator:
Jag är ingen konstruktör, men är övertygad om att både måttet i ramrör och ovan ramrör har betydelse när man räknar ut max-höjden. Dock finns det säkert en del marginal i maxmåttet, så om du är lätt skulle iaf jag vågat överskrida måttet med ngn cm. Det är dock bäst att först kolla att nedsticket är så djupt så att sadelstolpens rör får stöd av övre ramröret.

Att det finns marginal har jag själv erfarit då jag höjt sadeln och kört med sambons cykel utan tanka på detta. Grejerna höll trots bara 3-4 cm nedstick, och då väger jag ändå 80 kg och körde i skogen. (Stålram och aluminiumstople). Funderade på varför det knäppte och knakade......

Senast ändrad:
Tack för alla svar.
Det som gäller här är en Canyon Speedmax CF. En kolfiber tempohoj för triathlon.
http://www.canyon.com/_se/triathlonbikes/series/speedmax-cf-tria.html

Integrerad sadelklämma i nederkant.
Lite specialfäste i överkant vilket gör att ditt förslag på pryl där "eketjall" inte fungerar.

Att svetsa ihop två sadelstolpar låter inte som grejen heller då vi pratar kolfiber.

Bifogar bild på just partiet med sadelstolpen.
speedmax-sadelstolpe.PNG

en mekanisk verkstad - eller du själv om du är lite finurlig - ordnar väl lätt ngn anordning att sätta i sadelklämman som i sin tur har en "ny" sadelklämma" högre upp.

I "Om inte berget kan komma till Muhammed så får Mohammed komma till berget"-anda: kontakta Hegerfors för utbyte av några kroppsdelar. ;-)

Borde det inte finns ngn kolfiberpulare som skulle kunna specialtillverka en längre stolpe som passar (ev. genom att slakta nuvarande och "återanvända" ngn del)? Kanske ingen billig lösning, men om desperationen är stor så ...

Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> en mekanisk verkstad - eller du själv om du är
> lite finurlig - ordnar väl lätt ngn anordning
> att sätta i sadelklämman som i sin tur har en
> "ny" sadelklämma" högre upp.

Det har du rätt i. Hörde efter här först bara ifall om nån kände till en redan existerande produkt för detta då det vore så himla mycket enklare. Eller som har några bra ideér på lösning :-)

Jag skulle ju tro att maxmärket är satt för 125 kilo gubbe tungt sittande i sadeln droppande ut för en hög trottoarkant...
Så väger du 80 och inte hoppar med cykel tror/vet jag det räcker att den sticker ner 3cm..

Senast ändrad:
Ett samtal till Canyon kan ju också hjälpa, skulle jag tro. De borde ju kunna få fram en längre stolpe via sina leverantörer. :)

Frid!

Med den där stolpen så krävs väl inte så mycket mer än två "plattjärn" (i valfritt material) som flyttar upp de två horisontella hålen.
Ja, inte riktigt "bara" två plattjärn, dom måste väl böjas till lite så dom inte blir längre isär än originalstolpen är bred, men ändå.
Betydligt enklare konstruktion än att göra nya rails till sadeln.

henhj skrev:
Eller som har några bra ideér på
> lösning :-)

Längre vevarmar?

När du ändå håller på att byta kroppsdelar, passa på att byta till kortare ben.

Tror en kolfiberslöjdare (Kid1000/Primenta ed) kan kapa den i två delar och förlänga den.

Jag väger normalt sett mellan 96-100kg, Skulle kunna tänka mig att hamna max 1 cm ovanför strecket tror jag. Får kolla lite på marginalerna neråt.
Självklart vore det fint med en aero förlängning om det går också.

Samtal med Canyon är redan avvklarat. Det är den längsta sadelstolpen. Om man tjatar riktigt mycket(?) kanske de skulle kunna klara av att göra en enda special som är längre, men frågan är vad det skulle kosta.

En bra idé att med att göra en förläning på mellanstycket där med "två plattjärn". En svart lackerad fräst aluminiumbut där kanske skulle kunna fungera. Och det borde man ju kunna göra någorlunda aero :-)

Menar du en sådan här?

Bilagor

• Skärmavbild 2014-08-29 kl. 13.46.29.png
    Skärmavbild 2014-08-29 kl. 13.46.29.png
    52.8 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Globalistic skrev:
> Menar du en sådan här?

Jepp det ser ju onekligen ut som det jag tänkte mi!. Helst i lite lägre vikt än vad denna verkar vara men denna skulle definitivt kunna fungera för att testa.
Någon aning var man hittar en sådan att köpa?

Sambal Oelek skrev:
> Det finns också sådana dämpande övre delar man
> kan ha, eller kanske det är hela stolpen det, kan
> vara värt att spana in kanske, som t ex Cane
> Creek Thudbuster
>
> http://www.electricbike.com/suspension-seat-posts/

Det ger onekligen höjden, men den passar nog väldigt illa på min sadelstolpe som det finns bild på ovan. Dessutom tror jag inte att så mycket fjädring är att föredra på en LVG tempohoj. Tror att kraftöverföring till fart framåt kommer att påverkas i mycket negativ riktning.

Bangs pryl såg perfekt ut.

Min tanke skulle vara att såga isär stolpen och förlänga den.

Kan säkert bli riktigt snyggt.

Tillbaka
Topp