Höja styre på Yosemite MTB 29”?

rehnii

Medlem
Hej. Jag har precis inskaffat en Yosemite MTB 29” (se bild) och undrar om det går att höja styret på denna? Verkar typ omöjligt att skruva loss i mitten för att höja.

I butiken sa de att det bara gick att höja sadeln vilket och det verkar typ omöjligt att skruva loss så jag ska kunna höja, någon som har tips eller vet bra verktyg för att lyckas?

Mvh

Bilagor

• IMG_4620.jpeg
    IMG_4620.jpeg
    52.1 KB · Besök: 211
Det låter som att du har köpt fel storlek på cykeln. Går det att byta? Om det inte går kanske du kan lägga till en distans (metallring) under styrstammen. För att göra det måste du lossa topcapen (i mitten) och bultar på sidan av styrstammen. Var noga med att inte styrstammen hamnar så högt att den inte längre klämmer till om gaffelröret. Alternativ tre är att byta till en styrstam som pekar mer uppåt (var noga med att kolla dimesionerna på gaffelröret och styret). Alternativ fyra är att byta styret till ett styre med mer rise. Testa alternativ ett först, och lycka till!

Det låter som att du har köpt fel storlek på cykeln. Går det att byta? Om det inte går kanske du kan lägga till en distans (metallring) under styrstammen. För att göra det måste du lossa topcapen (i mitten) och bultar på sidan av styrstammen. Var noga med att inte styrstammen hamnar så högt att den inte längre klämmer till om gaffelröret. Alternativ tre är att byta till en styrstam som pekar mer uppåt (var noga med att kolla dimesionerna på gaffelröret och styret). Alternativ fyra är att byta styret till ett styre med mer rise. Testa alternativ ett först, och lycka till!

Känns som en bra storlek när jag cyklar med den bara att jag kanske önskat höja sadeln & styret jätte lite. Skulle det inte gå så är det inte hela världen typ. Alternativ två känns som något jag ska kika lite närmare på, tack är tipset.

Enda möjligheten för det är om det redan sitter en eller flera extra ringar ovanför som kan flyttas till undersidan. Ligger locket redan emot styrstammen skall man inte stoppa in fler under. Det finns inga marginaler till det och kommer riskera hållfastheten.

Om/När du lossar på styrstammen kommer du också släppa spänningen på styrlagret. Kolla Youtube-video eller ha med dig en van cykelmek så att styrlagret blir korrekt justerat när du ska skruva åt igen.

Om den är monterad som cykeln på bilden så sitter distanserna redan under styrstammen. I så fall går det inte att höja. Återstående alternativ är annat styre eller annan styrstam.

Ett par tankar:

• En mtb har en lite mer framåtlutad sittställning än en vanlig herrcykel, så det är möjligt att det här bara handlar om vana och förväntningar.
• Sadelklämman brukar sitta med en vanlig insex och ska inte vara speciellt svår att lossa. Posta foto.
• Styrröret på den här cykeln är av lite modernare modell och det går inte att justera höjden på samma sätt som gamla quillstammar. Du har distanser på styrröret som kan flyttas ovanför eller under styrstammen för att justera någon centimeter.
• Vill man höja styret måste man byta ut styrstammen, t ex mot en sådan här ställbar: https://www.biltema.se/cykel-elcyke...mar/stallbar-styrstam-a-head-90-mm-2000045263
• Notera att ställbar styrstam inte är en bra idé om du cyklar i terräng, de är till för vanlig pendlingscykling.

Ett par tankar:

• En mtb har en lite mer framåtlutad sittställning än en vanlig herrcykel, så det är möjligt att det här bara handlar om vana och förväntningar.
• Sadelklämman brukar sitta med en vanlig insex och ska inte vara speciellt svår att lossa. Posta foto.
• Styrröret på den här cykeln är av lite modernare modell och det går inte att justera höjden på samma sätt som gamla quillstammar. Du har distanser på styrröret som kan flyttas ovanför eller under styrstammen för att justera någon centimeter.
• Vill man höja styret måste man byta ut styrstammen, t ex mot en sådan här ställbar: https://www.biltema.se/cykel-elcyke...mar/stallbar-styrstam-a-head-90-mm-2000045263
• Notera att ställbar styrstam inte är en bra idé om du cyklar i terräng, de är till för vanlig pendlingscykling.
Ok, som du säger så kan det handla om vana för känner inte att det är jätte lågt eller konstigt bara att hade önskat prova höja och se om det blir någon skillnad. Sadeln borde ifall inte vara problem att höja någon cm se om det blir skönare. Ska ifall börja med att inskaffa Nyckelsats T Cocraft, 9 delar och försöka med sadeln som sitter som berg.

Enklaste åtgärden är ju att vända på styrstammen så att den är vinklad uppåt istället för neråt. Då får du nog upp styret någon cm iaf.

Du kan vrida upp styret, det gör någon cm. Det ser ut att sitta neråt nu.
Då får du händerna i vinkel mot dig istället för från dig som det är nu. Det kan göra en hel del skillnad i känslan av hur "högt" styret känns.

Om det bara är lite som ska till, kan inte en styrstam med lite mer rise eller en justerbar styrstam vara något?

Har en äldre variant av samma cykel som reservcykel och den är förvånansvärt kul - men lite liten för mig som är 175cm lång..

Om det bara är lite som ska till, kan inte en styrstam med lite mer rise eller en justerbar styrstam vara något?

Har en äldre variant av samma cykel som reservcykel och den är förvånansvärt kul - men lite liten för mig som är 175cm lång..
Jag är väldigt ny när det kommer till cyklar har innan bara haft ”vanlig” cykel, aldrig meckat själv eller så. Jag är öppen för förslag för att få styret & sadel lite högre. Är 190cm men upplevde ändå inte att det var jätte dåligt inställt när jag cyklade första gången i helgen men att det kanske inte gör något att höja både sadel och styre något.

Jag är väldigt ny när det kommer till cyklar har innan bara haft ”vanlig” cykel, aldrig meckat själv eller så. Jag är öppen för förslag för att få styret & sadel lite högre. Är 190cm men upplevde ändå inte att det var jätte dåligt inställt när jag cyklade första gången i helgen men att det kanske inte gör något att höja både sadel och styre något.
Vad gäller sadeln så är en bra höjd enligt mig att du höjer tills du når till marken med dynorna bakom tårna. Det kan vara nära maxläge, tror jag. Du kommer märka stor skillnad om du haft sadeln längre ner.

Ja, och de stod i beskrivningen att den ”var tillför de som är lite längre” upplever inte att den skulle vara för liten eller så förutom att sadeln kanske sitter någon cm för lågt, styret kanske är en vane sak vad vet jag.
Höj sadeln och känn efter. Det är för dig själv och dina egna behov den behöver funka!

För många och långa varierade turer som jag gör så känns den precis för liten för mig som är 175cm, men allt beror ju helt på din användning!

Ja, och de stod i beskrivningen att den ”var tillför de som är lite längre” upplever inte att den skulle vara för liten eller så förutom att sadeln kanske sitter någon cm för lågt, styret kanske är en vane sak vad vet jag.
Man kan ej höja sadel hur mycket som helst heller... Finns minimum-markering på stolpen.

Funderar lite på att göra min reservcykel av samma modell till lite av en sleeper. Fulast hoj på stan fast med okej specs. Då tänkte jag få hydrauliska skivbromsar samt en luftdämpad gaffel. Är det någon som redan bytt gaffel och råkar ha de viktigaste måtten?

Tillbaka
Topp