Höja styret ytterligare eller bara gå för risebar?

Helaskiten

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg hur jag gjorde sist jag höll på med det. Men som ni ser är det ganska upphöjt i själva stammen redan. Med såna där ringar man kan sätta på stammen under styret.

Nu, kan jag sätta en ytterligare ring här eller blir det för högt då så att skruvarna klämmer för högt upp där?

Med andra ord, borde jag ge fan och bara köra högre risebar istället? Försöker få sittställingen helt perfekt och prövar att optimera enda in i kaklet :)

Bilagor

• Ringnut.png
    Ringnut.png
    210.2 KB · Besök: 153
Du är redan nu ungefär 12 mm för högt. Byt till en styrstam med brantare vinkel uppåt..
Yes tänkte det.

Kan det här göra något dåligt för cykeln att den är 12 mm för långt upp menar jag? Typ göra att hålet minskar eller något? Känns väldigt stabilt som det är nu. Men kanske jag gör något jag kommer ångra när jag har 12 mm för högt där?

Yes tänkte det.

Kan det här göra något dåligt för cykeln att den är 12 mm för långt upp menar jag? Typ göra att hålet minskar eller något? Känns väldigt stabilt som det är nu. Men kanske jag gör något jag kommer ångra när jag har 12 mm för högt där?
Bägge skruvarna ska ha mothåll.

Yes tänkte det.

Det är designat för att hela klämman ska nypa runt styrröret. Nu riskerar du att alltihop släpper om du belastar det hårt. Det är alltså en rätt dålig idé att cykla så öht.

Yes tänkte det.

Du ska vara mer orolig för tänderna än cykeln om du kör sådär. Men ta bort en spacer nedför stammen och byt till ett styre med mer rise eller en styrstam med mer vinkel, eller både och.

Men glöm inte att högre rise på styret och färre distanser under stammen kommer leda till längre reach än ifall du har många distanser och ett lågt styre

Du ska vara mer orolig för tänderna än cykeln om du kör sådär. Men ta bort en spacer nedför stammen och byt till ett styre med mer rise eller en styrstam med mer vinkel, eller både och.
Yes tänkte det.

Vad tror du om en sån här från biltema så att jag har lite mer justeringsnivåer att leka med? I tillägg till risebar. Då kan jag ta bort en spacer också så att den klämmer mer på själva röret.

Senast ändrad:
Typ vilka?

Aldrig sett en tillverkare speca avsedd bar roll på styrena. Men har väl missat det

Jag hade räknat att jag skulle har nästan samma reach med byte från OneUp 20 rise till 35 rise tillsammans med byte till 10 mm kortare stam. Men det visade sig att rise visar bakåt.

T.ex. Race Face och Deity styre har också rise som visar bakåt på de flesta bilder, men jag vet inte om tillverkaren har tänkt det så eller åkaren har valt det själva.

Tillbaka
Topp