Höjd licensavgift för 2010

Dags att motionera på nästa årsmöte att styrelsens protokoll ska vara diskussionsprotokoll. Allt för att göra styrelsens arbete mer transparent för klubbanslutna cyklister (och jobbigare för styrelsen :) ).

Little stereo; du söker på fel ställe. Kolla raden under bilden på alla cyklister. Den som börjar med HEM, FÖR FÖRENINGAR och FÖRBUNDET ... Klicka på förbundet så hittar du förbundsinfo och under den hittar du alla protokollen.

Dag Bränfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Little stereo; du söker på fel ställe. Kolla
> raden under bilden på alla cyklister. Den som
> börjar med HEM, FÖR FÖRENINGAR och FÖRBUNDET
> ... Klicka på förbundet så hittar du
> förbundsinfo och under den hittar du alla
> protokollen.

Edit: Resultatet blir fortfarende bara samma sak igen, beslutet bla bla utan någon orsak... T
"Beslutades att justera licensavgifterna 2010 till för junior 400:-. Elit, U23, Veteran 600:- samt för
Ungdom och Motion oförändrad avgift."

Senast redigerad av en moderator:
Little Stereo skrev:
> Edit: Resultatet blir fortfarende bara samma sak
> igen, beslutet bla bla utan någon orsak...

Men det är tror jag den enda gång det ö.h.t. står i ett styrelseprotokoll om någon höjning. Jag vet att det har skett förändringar sedan 2007. Men, de är inte nämnda i något protokoll, än mindre kommenterade. Så varför nu?

Här kommer mitt inlägg om licensavgiften 2010. Jag skriver om elit/veteran licensen.

För några år sedan höjdes licensen med 200kr. Anledning: Förbundets officiell organ, tidningen Nya Cyklisten skulle räddas. Alla licenserade fick en årsprenumeration på tidningen, som gick ändå i konkurs och lades ner kort därefter.

De flesta förväntade sig att de 200kr skulle plockas bort från licensavgiften. Men förbundet budgeterade med 200kr extra per licens och presenterade budget vid förbundsmöte. Några distrikt motionerade om att plocka bort den 200kr tillägg. Det var ganska jämt vid årsmöte och frågan kom upp flera gånger. Till slut kom frågan upp för sista gången 2007 och "plocka-bort-200kr" sidan vann. Därefter kostade licensen 330kr 2008.

Resultatet blev många fler sålda licenser och inledningen på en riktigt bra tid för veterantävlingar. Stora startfält, roliga tävlingar och man var t o m tvungen att införa H35 och H45 vid vissa tävlingar. Det gav mersmak och framgången fortsatt även 2009. Antalet veteranlicenser ökade rekordartat. Från ca 950 licenser 2007 till ca 1500 licenser 2009. Veteraner är numera ca 50% av det totala antalet licenser.

Det hör till saken att av de 1500 veteranlicenser är ca 150-200 tävlingscyklister som ställer upp i cupen/serietävlingar och tävlar ofta. Ca 800 licenser säljs till cyklister som är egentligen snabba motionärer som vill "testa på" en tävling. Ca 1000 veteranlicenser säljs till cyklister som tävla en eller två gånger.

Det finns en lång tradition av att årsmöten bestämmer licensavgiften vid förbundsmöte. Även om styrelsen har möjlighet att själv bestämma licensavgiften har gällande praxis varit att presenterar ett styrelseförslag till årsmöte och låtit årsmöte bestämma avgiften.

Vid 2009 årsmöte motionerade Västergötland Distrikt om att lägga tillbaka de 200kr som togs bort nyligen. Man motiverade detta med att SCF behövde pengar. Årsmöte sade ett bestämt och tydligt "nej" till Västergötland. Det är mycket bättre att sälja 1500 veteranlicenser för 330kr/400kr än 1000 licenser för 530kr. Framförallt att med fler cyklister i tävlingar lockar man fler till tävlingarna. Gällande licensavgiften hade årsmöte 2009 några motioner och ett styrelseförslag att ta ställning till. Det bestämdes att höja licensen med 70kr från och med förbundsmöte. Dvs de som var ute i tid fick köpa licensen för 330kr för 2009.

Årsmöte bestämde också att styrelsen skulle anslå licensavgiften 2010 "i god tid" före årsskifte. Detta för att ger distrikt och föreningar tid att agera och motionera om avgiften. De flesta tog det för givet att styrelsen skulle följa årsmötesbeslut och vi förväntade oss att höra något under hösten om styrelsen ville höja licensen 2010. Vi trodde också att en eventuell höjning skulle presenteras till årsmöte för ett beslut i mars 2010. Men egentligen trodde vi inte på ytterliggare höjningar 2010. Det är sällan man ha höjd licensen 2 år i rad. Det vanligaste är att man avvaktar 2-3 år.

Som bekant hade vi fel. Styrelsen väntade tills 5 december och chockhöjde licensen med de 200kr som plockades bort av årsmöte 2007. Med 2009s ökning på 70kr är det nästan en fördubbling för veteraner som köpte 2009 års licens under 1 jan - 14 mars 2009.

Då årsmöte 2009 har sagt ett klart NEJ till att höja med 200kr och ändå höjde med 70kr så är detta i det närmaste ofattbart att styrelsen kan höja med 200kr TILL i december samma år. I mitt tycke borde styrelsen visa mer respekt för ett (nej tre) årsmötes beslut.

Årsmöte 2007, Beslut: De 200kr togs bort eftersom de ansågs orättvis.
Årsmöte 2009, Beslut: Nej till en höjning med 200kr
Årsmöte 2009, Beslut: Anslå tänkte höjning "i god tid" inför årsskifte

Kom ihåg att årsmöte är förbundets högsta beslutande organ.

Det är också relevant att föreningar och distrikt kan bara motionera till årsmöte fram till 1 december. Styrelsen väntade tills 5 december, fyra dagar efter det datumet - och sedan höjde avgiften. Nu är det alltså för sent för att motionera om sänkte licens för 2010.

Jag är ordförande i Dalarna Cykelförbund. Sedan licensavgiften blev känt för några veckor sedan har jag tagit emot många telefonsamtal och email från föreningar och cyklister i länet. De vill att vi ska agera. Förbundets styrelsen anklagas för att ha iscensatt en kupp mot årsmöte där man har satt det demokratiska processen ur spel. Många är upprörda över tajmingen av beslutet och tillvägagångssättet då man väljer att bryter med en lång tradition av att bestämma licensavgiften vid förbundsmöte. Man är också förtvivlad då årsmöte 2009 var första gången föreningarna fick vara med och rösta. En förening undrade om SCF styrelsen kan ändå trotsa årsmötesbeslut varför man ska engagera sig i den demokratiska processen? En annan tyckte det var riktigt fult gjort att vänta tills 5 december då man vet att föreningar och distrikt kan ej längre agera.

Även om veteraner som åker flera lopp kommer att betala licensen är min bedömning att förbundet skjuter sig själv (och veterancykling) i foten. Gällande cyklister som åker en eller två tävlingar är 330kr är en avgift som man kan betala för att "testa på", men det finns en smärtgräns. Jag är övertygat om 600kr är för mycket och att vi kommer att ha färre cyklister i veterantävlingar 2010.

Fotnot:
Jag läste några frågor, felaktigheter och misstolkningar i tråden. Jag vill hjälpa er reda ut dessa

CITAT:
Hoppas att höjningen är väl motiverad
SVAR:
Efter att ha ringt några av vår förtroendevalda fick jag fram följande:
Man har jämfört med andra idrotter i Sverige, norska cykelförbundet och danska cykelförbundet. Man har insett att andra idrotter och våra granländer tar mer för licensen. Motiveringen jag fick fram var dock "Veteranerna har det gott ställt, de har råd med 200kr till".

CITAT:
"En lite passus att ha i bakhuvudet: SCF är alla vi som är medlemmar i en ansluten klubb. Det är inte kansliet eller styrelsen som fattat beslutet om höjningen - det är årsmötet! Och alla klubbar har rösträtt på årsmötet. Så du som är medlem i en ansluten klubb kan ju fråga den som representerade dig på årsmötet då beslutet fattades
SVAR:
Årsmöte 2009 sade NEJ till 200kr höjning. Styrelsen fattade självmant beslutet ändå 5 december

CITAT:
"Undrar om någon får en cykeltidning på köpet, trots att jag har haft licens dom senaste 11 åren blev jag utan tidning senast det begav sig... Att priset har gått upp med 70kr är väl inte mer än något annat i sammhället, billigare lär det åmtinstonde inte bli"
SVAR:
Tidningen försvann då det gick i konkurs för några år sedan. 2007 sänktes licensen från 530:- till 330:- och man ökade på veteranlicensantalet som aldrig förr.

CITAT:
försäkringen gäller väll bara vid tävling?
SVAR:
Licensförsäkringen gäller vid olycksfallsskada som inträffar under
• deltagande i tävling cykelsport
• deltagande i organiserad träning eller av tränare beordrad enskild cykelträning
• under direkt färd till och från verksamhet enligt ovan.
• Om tävling eller organiserad träning av tidigare angivet slag äger rum på annan ort än hemorten (även utomlands) gäller försäkringen också under resor och vistelse i samband med sådan resa.

CITAT:
Jag fick för mig att den gällde även vid träning och att det var en anledning till varför även motionärer skulle skaffa sig en sådan licens
SVAR:
Inom motionskommittén samarbeta vi med Folksams Startklar Plus.
Startklar Plus från Folksam är för alla som deltar i motions- och tävlingsarrangemang.
• Man får hela anmälningsavgiften tillbaka om man blir akut sjuk eller skadad och inte kan delta.
• Olycksfallsförsäkring ingår när du deltar och under resan till och från arrangemanget.
• Olycksfallsförsäkrad när man tränar inför arrangemangen.
Startklar Plus gäller för ett obegränsat antal motions- och tävlingsarrangemang i Sverige under ett år.
Startklar Plus gäller helt utan självrisk.
Startklar Plus från Folksam kostar 225kr.
Mer info www.startklar.nu
Obs att det gäller tävling/träning inom de flesta svenska idrotter, löpning, simning, cykling, skidåkning mm. En avgift för alla idrotter.

CITAT:
Visst det är en sur höjning men för mig som cyklar 12 månader om året är det skönt att ha en extra försäkring för 50kr i månaden.
SVAR:
Försäkringen gäller deltagande i organiserad träning eller av tränare beordrad enskild cykelträning. Dvs om inte din klubbtränare har beordrad dig att tränar kan du inte utgå ifrån att försäkringen gäller. (Även om det finns fall där försäkringsbolagen har varit snälla). Om du vill träna fritt med gällande försäkring ska du se till att din tränare i din förening beordra det av dig. Däremot gäller Startklar Plus då du tränar oavsett om det är beordrat eller inte.

CITAT:
..tävlingslicens ger även försäkring om du tränar på fritiden, mao. det är bra att ha.
SVAR:
Nej, licensförsäkringen gäller inte på fritiden

CITAT:
Vill du tävla lite och kan nöja dig med sport-klass går det alldeles utmärkt att lösa engångs-licens på de tävlingar som du vill köra
SVAR:
Många lvg tävlingar erbjuder varken sport eller veteranklass. T ex ska man ställa upp i Solleröloppet seniorklass (som har haft 170 startande) ska man inneha veteran eller senior licens. Engångslicensen finns visserligen vid några lopp men är inte "widespread".

CITAT:
... sen får väl ordförande och styrelse betalt, sen ska väl lokalerna på idrottens hus i farsta betalas,
SVAR:
Styrelsen får inte betalt. Man får traktamente, 330kr om dagen i samband med resor för möten och uppdrag (hemkomst efter 19.00). SCF kansli finns i Idrottens Hus bakom Stadion på Östermalm. Man har flyttat till ett mindre rum för att dra ner kostnader då man också har anställda som jobbar i Borlänge och Västerås. Man har aldrig varit i Farsta.

CITAT:
Nej, försäkringen täcker all cykling eller träning för cykling. Jag fick ut så det täckte alla kostnader inkl rehab + ytterligare någon tusenlapp för sveda & värk när jag vurpade i Hellas och slet av ett ligamnet i tummen !
SVAR:
Nej. Om du fick för "sveda & värk" så var det inte från licensförsäkringen.

CITAT:
Alla inlägg om försäkringen.
SVAR:
Här är det som gäller.
Försäkring kostar 110kr per cyklist som är SCF avgift till Folksam. 490kr är förbundets del av licensen.

Försäkringsbeloppen
Akutersättning högst -> 6 % av ett basbelopp
Tandskadekostnader -> högst ett basbelopp
Sönderklippta kläder i samband med vård -> högst 15 % av ett i samband med vård basbelopp
Skadade idrottskläderoch glasögon -> 30 % av ett basbelopp
(självrisk högst 3 % av ett basbelopp)

Medicinsk invaliditet
Invaliditetsgrad 1–4 % -> 5000kr
Invaliditetsgrad 5–49 % -> ersättning beräknas på 500 000 kr
Vid invaliditetsgrader 50 % och högre -> 1 000 000 kr
Dödsfall -> 50 000 kr
Ansvarförsäkring
Högsta ersättning -> 10 000 000 kr
Krisförsäkring -> Högst 10 behandlingar

Hoppas att jag har svarat de flesta nu.

OBS
Jag säger inte att licensförsäkringen är dålig. Det är i högsta grad värd 110kr som förbundet betalar. Jag säger inte att förbundet inte ska ta 490kr utöver detta belopp för licensen. Däremot tycker jag att det borde ha varit ett årsmötesbeslut i enighet med gällande praxis. Om styrelsen hade presenterat ett styrelseförslag till årsmöte 2010 hade frågan diskuteras. Hade styrelsen bra argument hade man kunna övertyga årsmöte. Och då hade man haft ryggen fri. Som det är nu är många upprörda.

Jag vet att jag hänger ut mig igen här på happy. Jag är inte rumsrent i frågan. Jag satt själv med i SCF styrelsen 2005-2009 och tyckte att licensen skulle ligga kvar på 530kr. Jag erkänner att jag hade fel. Resultatet av den sänkningen var många fler sålda licenser. Som ordförande i Dalarna känner jag att jag vill agera för majoriteten av föreningar och cyklister i Dalarna. Men först och främst ska vi i Dalarnas Cykelförbunds styrelsen ta ställning i frågan. Vi kommer att diskutera detta vid nästkommande styrelsemöte i Dalarna CF. Dessutom sitter jag med i Svealandskommittén där vi också kommer att titta på detta.

BOTTOM LINE
Sista ordet gällande licensavgiften 2010 är inte sagt. Jag lovar att återkommer efter Svealands/Dalarnas har tagit upp frågan.

Garry Jones
Mora

Intressant inlägg Garry. Ska man protestera genom att inte lösa licens nästa år? Kanske kan övertala arrangörerna av Sv. DH-cupen att konvertera till 100% svartrejs-cup?

Vi är några som har undersökt några möjligheter och fråga du mig idag tror jag att licensen kommer att sänkas till 400kr igen inom kort. Jag vill inte avslöja mer just nu, men watch this space.....

Ingen - minst av allt jag själv - vill dra igång ett bråk inom SCF. Vi måste inse att vi skadar idrotten då vi blir osams. I mitt tycke borde styrelsen ha visat mer respekt för årsmöte. Detta sagt är det inte så många som VILL sitta i styrelsen. Vi behöver några namn. Jag startar en ny tråd om detta.

Miss Lycka:

Nej. Vår GS har möjlighet att jobbar hemifrån under del av veckan. Det ingår i anställningsavtalet.

För övrigt:

Utdrag protokoll, SCF styrelsemöte 21 januari 2007

$175/06
Kanslipersonal, konfirmera beslut om anställning av GS
Beslutades att anställa Anders Karlsson, Borlänge som generalsekreterare under tiden 2007-02-01 till 2010-01-31.

Garry Jones reserverar sig mot tillsättningsmodellen samt möjligheten till distansarbete.

Bra inlägg.

Jag hade tänkt skaffa licens för 2010, men tycker att 400 kr räcker mer än väl. Jobba vidare på det. Det finns säkert många (s.k. sportmotionärer) som tycker det är avtändande med 600 kr...

Tack för klargörandet Garry, bra inlägg med bra information.

Vi är rätt så upprörda här hemma faktiskt, även om dom extra slantarna är tråkiga att lägga ut så är det just hur beslutet har fattats som retar, och lite annat.

Om motivationen är att "våra grannländer tar mer för licensen så då gör vi det med" så skall SCF FANIMEJ göra lika mycket för sina cyklister som motsvarande förbund i norge/danmark gör för sina.

Jag kommer behöva lösa en licens, E-beth likaså, och vi kommer väl göra det. MEN jag vill inte ens tänka på hur många motionärer/veteraner som kommer skita i det p.g.a den höga avgiften, och en klar dipp bland de som tävlar kommer säkert märkas av.

Skall det kosta 600 pix så skall vi valuta för det, och inkluderat i den valutan skall vara en röst att göra sig hörd med.

Om det så är genom sin klubb, distriktsrepresentant eller vad det nu må vara så skall man kunna påverka SCFs beslut eller på annat sätt färga diskussionen om licensavgift exempelvis. Och detta då helst INNAN motions-stoppet i december.

Jag ser detta agerande som missbruk av ställning, och för att markera så har jag god lust att anmäla det.

GarryJones skrev:
> CITAT:
> Hoppas att höjningen är väl motiverad
> SVAR:
> Efter att ha ringt några av vår förtroendevalda
> fick jag fram följande:
> Man har jämfört med andra idrotter i Sverige,
> norska cykelförbundet och danska cykelförbundet.
> Man har insett att andra idrotter och våra
> granländer tar mer för licensen. Motiveringen
> jag fick fram var dock "Veteranerna har det gott
> ställt, de har råd med 200kr till".

Sanningen är alltså att styrelsen är avundsjuka på grannländernas högre omsättning, och vill dra in mer pengar rakt mot förbundsmedlemmarnas uttryckliga önskan.
I det här läget hade det inte tagit mig längre tid att plocka fram förbundslistan och börja ringa runt på föreningsnivå för att organisera ett utträde ur SCF, och uppstarten av en ny förening, med föreningsstadgar som stipulerar att exempelvis medlemsavgifter skall beslutas om på årsstämmor, osv.
Som privatperson, hade det inte funnits en chans att jag betalat den här avgiften. Nu skall det sägas att jag är verkligen en hobbycyklist. Det har inte cyklats på flera år, och jag byggde mig ett par nya hjul i somras, det kommer ta ett tag innan jag är på den nivån att en licens är överhuvudtaget aktuell. Så för att jag ska betala för det, vill det till att det antingen tillkommer fördelar för mig, alternativt att jag ser att det faktiskt ger cykelföreningssverige någonting tillbaka. Och det kan jag inte säga att jag ser i dagsläget.

B!

SCF kan ju INGET om marknadsföring!!!!!!!!! AAAHHHH!!

Om man sänker priset lite och ser att antalet licenser ökar rejält och fler kmr in i vår sport så höjjer man väl förfan inte den! Isåfall vill man inte göra nått för cyklingen i sverige utan endast höjja sin egen lön! det är OFÖRSVARBART!
Va är det för efterblivna jevla idioter som fattar dem här besluten? Får jag veta vem det är åker ja dit me en jevla tårta i fejjan på dem asen!!!

TYST OSKAR! TYCKER DU ATT DEM ASEN GÖR RÄTT DÅ?
Ja kan kontrollera mig normalt sätt men när någon tar pengar till deras egna giriga fickor och sedan ljuger oss alla rakt upp i fejjan genom att säga att dem vill värna om svensk cykling så går det inte!
Man ljuger inte för så många människor! LÅGTLÅGTLÅGT!

Stå utan för deras fula hus kan bli ganska menlöst. Speciellt eftersom de inte kommer vara där, och därför inte kommer bry sig om de där 12 frusna puckona som står där. Vad värre är. Rätt många kommer betala licensen helt enkelt för att de känner sig tvugna (eller har rent av redan gjort det) och då kommer styrelsen slå sig för bröstet och säga "titta, det här har vi gjort bra"

Det enda som fungerar, är att slå dem där det känns. GarryJones har tydligen något på gång, så jag hade kanske avvaktat för att se vad det är, men en sak är jäkligt säker. Om jag så skulle avstå från att tävla ett år, den här licensen hade inte jag löst.
B!

Så deras motivering för att ta ut mer pengar är "vi kan"? Jag trodde det var fråga om en ideell förening... Vad ska dom med den extra inkomsten till? Är det inte rimligare som ideell förening, med målet att utvidga sporten och stödja deras medlemmar, att ha en prissättning som inte är högre en den måste vara?

Har scf pengaproblem?

GarryJones skrev:
> Vi är några som har undersökt några
> möjligheter och fråga du mig idag tror jag att
> licensen kommer att sänkas till 400kr igen inom
> kort. Jag vill inte avslöja mer just nu, men
> watch this space.....
>

Har det hänt nått på licensfronten?

Snart dags att teckna den där licensen.

Frågan kommer upp på årsmöte 13 mars i Stockholm. Det är föreningsombud och distriktsombud som ska bestämma - INTE STYRELSEN. Är ni tillräcklig många som tycker det är åt helvete med styrelsens övertramp mot årsmötes beslut 2009 att INTE höja med 200kr så vinner ni. Styrelsen behöver få sin budget godkända, en budget där man utgår från att man säljar samma antalet licenser 2010 som man sålde 2009. Lägg därtill att man också utgår från samma antal startande i tävlingar (trots färre licenser). Om styrelsen inte får sin budget godkännde ska en ny budget fram. Peo Johnasson (speakern från tranås) vill bli ordförande i SCF. Lyckas han så är framtiden ljus, avgifterna lägre och tävlingar friare, billigare och roliga.

Svar från SCF

tråkigt om du avstår från att tävla p g a storleken på
licensavgiften. Din beskrivning av höjningen stämmer inte riktigt. Licensen
kostade för några år sedan 530:- och då ingick tidningen Nya Cyklisten,
tidningen ersattes sedan av mail och hemsida. Därefter togs beslut om att
sänka avgiften till 330:- med hänvisning till att tidningen inte fanns,
kostnaden för hemsida och mailservice togs det ingen hänsyn till. 2009
höjdes så avgiften till 400:- och till 2010 till 600:-. Sammanfattningsvis
så har alltså licensavgiften höjts med 70:- sedan 2006 (tror jag det var).
I licensavgiften ingår försäkringspremien för olycksfallsförsäkringen vilket
vi betalar ca 500.000:- för, resterande kan man om man vill se som en
"beskattning" alternativt som en avgift för t ex elit- och
tävlingsverksamhet samt drift av ett centralt kansli som sköter
administration av t ex licens- och föreningsärendens samt support till
distrikt, föreningar och aktiva.
"Tanken" är således den verksamhetsplan som föreläggs förbundsmötet och den
måste underbyggas av ett budgetförslag, det är ansvaret som åligger
styrelsen. Beslut om plan och budget har sedan distrikt- och föreningsombud
vid förbundsmötet ansvar för. Hoppas din förening kommer att närvara.

Jag hoppas även du omvärderar din inställning och kommer till tävlingsbanan
även i år. Nog är det väl värt en 50-lapp i månaden att vara
olycksfallsförsäkrad och ha rätt och möjlighet att vara med i vår underbara
sport.

Med vänlig hälsning/Regards

+46 (0) 8-699 63 66 (phone)
+46 (0) 70-674 63 66 (cell)
anderskarlsson@scf.se
http://www.scf.se

Eddy skrev:
> Svar från SCF
>
> tråkigt om du avstår från att tävla p g a
> storleken på
> licensavgiften. Din beskrivning av höjningen
> stämmer inte riktigt. Licensen
> kostade för några år sedan 530:- och då ingick
> tidningen Nya Cyklisten,
> tidningen ersattes sedan av mail och hemsida.
> Därefter togs beslut om att
> sänka avgiften till 330:- med hänvisning till
> att tidningen inte fanns,
> kostnaden för hemsida och mailservice togs det
> ingen hänsyn till. 2009
> höjdes så avgiften till 400:- och till 2010 till
> 600:-. Sammanfattningsvis
> så har alltså licensavgiften höjts med 70:-
> sedan 2006 (tror jag det var).
> I licensavgiften ingår försäkringspremien för
> olycksfallsförsäkringen vilket
> vi betalar ca 500.000:- för, resterande kan man
> om man vill se som en
> "beskattning" alternativt som en avgift för t ex
> elit- och
> tävlingsverksamhet samt drift av ett centralt
> kansli som sköter
> administration av t ex licens- och
> föreningsärendens samt support till
> distrikt, föreningar och aktiva.
> "Tanken" är således den verksamhetsplan som
> föreläggs förbundsmötet och den
> måste underbyggas av ett budgetförslag, det är
> ansvaret som åligger
> styrelsen. Beslut om plan och budget har sedan
> distrikt- och föreningsombud
> vid förbundsmötet ansvar för. Hoppas din
> förening kommer att närvara.
>
> Jag hoppas även du omvärderar din inställning
> och kommer till tävlingsbanan
> även i år. Nog är det väl värt en 50-lapp i
> månaden att vara
> olycksfallsförsäkrad och ha rätt och möjlighet
> att vara med i vår underbara
> sport.
>
> Med vänlig hälsning/Regards
> ________________________
> Anders Karlsson
> Generalsekreterare/Secretary General
> Svenska Cykelförbundet/Swedish Cycling
> Federation
>
> +46 (0) 8-699 63 66 (phone)
> +46 (0) 70-674 63 66 (cell)
> anderskarlsson@scf.se
> http://www.scf.se

så scf's hållning är att licenstagarna ska betala 70kr mer än en vad man gjorde för en tidning som man inte ville ha, för att ha tillgång till en landets fulaste hemsida som ingen jävel blir lyckligare över. Bra jobbat, vad mr generalsekreterare säger är att Scf gör som dom vill och Sveriges cyklister ska vara ytterst tacksamma. Det som stör mig mest är att mongot har betalt för att författa det där skitsnacket.

Näh, nästa brev tycker jag flippad_unge ska författa!

captain8track skrev:
Det som stör mig mest är att
> mongot har betalt för att författa det där
> skitsnacket.
>
> Näh, nästa brev tycker jag flippad_unge ska
> författa!

I'm on it!

Läser ni mellan raderna så har faktiskt GS sagt precis som det är. Det är inte styrelsen som bestämmer, det är årmöte. Årsmöte består av ombunden för föreningar och distrikt. Under februari har alla distrikt ett årsmöte.

Det är så här...

T ex i Dalarna

Dalarna har årsmöte. Man går igenom SCF årsmötes handlingar och bestämmer hur man ska rösta. Man väljer ett eller flera ombud. Ombuden åker ner till Stockholm och röstar. De föreningar (19) i Dalarna som vill kan skicka sin röst med Dalarnas. Alltså det är Dalarnas årsmöte som bestämmer hur Dalarna CF ska agera och röster vid SCF årsmöte.

Så även om årsmöte i Stockholm är svårt att kommer ner och satsa tiden så kan man under februari kolla med distrikten. Åk gärna till distriktens årsmöte och vara med och påverkar. Då det är bestämt (majoritet) att distriktens ombud ska stoppa budgeten pga de eventuella (om det nu är så) felaktigheter (man utgår från samma antal licenser och samma antal start i loppen) så ska en ny budget fram.

Även om det finns en hel del svartrejsstjärnor på Happy så borde det vara rimligtvis de som redan har licens som tycker det är fel. Därför är man redan medlem i en förening. Understand att det är föreningar, distrikten, cyklisten, den som köper licens som bestämmer priset på licensen. Vägen är inte lång. Satsa några timmar på DITT (var och en av er) distriktens årsmöte.

Gör ni inte det så väljer ni att acceptera licensen för 600kr.

Jag måste också ge stöd till GS i denna fråga. Även om han personligen skulle tycka det var fel så kan han bara göra som styrelsen (arbetsgivaren) säger åt honom. Han ger er samma ledtåd som mig, engagera er för den demokrati i svensk cykel.

I den frågan kan ni också hjälpa PEO att bli ordförande i SCF... Ny tråd på gång!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp