Höjd över havet punkt på karta?

• Trådstartare Trådstartare NickeB
  • Start datum Start datum
Jag använde hitta.se kartan för att planera våran fjällvandring före jag fick riktiga kratan, jättefin är den! blir mer och mer grejer ju mer du zoomar in!
Och det är väl bara att hoppsa att de tär en utmärkt topp i närheten och räkna höjdkurvor :)

Edit: Men den kanske fungerar lite bättre där de finns lite större höjdskillnader :) beror lite på var du vill kolla!

Senast redigerad av en moderator:
Om det gäller i Stockholms närhet så är denna kanon: <http://happymtb.org/2007/10/13/kartfynd-delux/>
Verkar dock ha missats av en del...

Ja, men nästan.......
Om jag har koordinaterna.....finns det någonstans på internet som jag kan hämta info o höjd????
lite klurig kanske....

Ger upp snart, har googlat och snurrat runt på diverse myndigheters användarovänliga hemsidor, hittar inte någon karta där man ser höjd över havet.
Någon som har en länk?

Om nu inte USGS servrar stängts ner i den stora budgethyvlingen i USA, så finns där gratis tillgång till SRTM-data. SRTM står för Shuttle Radar Topography Mission, och är alltså en radarhöjdmätning från rymden med en horisontalupplösning på 90 m över större delen av världen, och 30 m över USA. För polnära områden finns ingen data eftersom rymdfärjans bana bara når ca 55° från ekvatorn som mest. Men större delen av Sverige ska finnas med.

me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Redan testat google earth, kollat genom alla
> "lager" man kan välja men hittar inget med höjd.
Höjden visas längst ned på skärmen efter latitud och longitud! Flytta bara muspekaren dit du vill och du har allt framför ögonen. 8)

LasseB skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.daftlogic.com/sandbox-google-maps-find-
> altitude.htm

Den funkade bra, tack.
Lyckades till slut få höjden att visas i Google Earth, när man har 3D-vy så visas en list i nederkant med long/lat samt höjd. Vet inte riktigt vad jag klickade och inte heller varför det inte visades direkt. Lite enklare med daftlogic.

Tillbaka
Topp