Höjd på mek-bänk?

Stampe

Ny medlem
Höjd på mek-bänk?
Jag har haft den stora turen att via min BRF få hyra en 15 kvm källarlokal under min lägenhet. Jag har tänkt ha lokalen som cykelförråd, cykeltvätt (japp, vatten och brunn) samt meklokal, och har hittils koncentrerat mig på att höja säkerheten i lokalen (dvs svetsa ett galler för ett 70*35 cm stort fönster samt montera en galvad "bom" till dörren och klass 3-lås).

Nu är det dags för själva verkstadsanpassningen: Jag tänker i kortändan av lokalen montera en arbetsbänk för att kunna jobba på. Dock är jag osäker vilken höjd man vill ha den i. Eftersom jag är kontorsslav var min första tanke att ha bänken på skrivbordshöjd, men man kanske vill ha den i ståhöjd istället? Är det någon som jobbar på nåt liknande sätt som har en synpunkt på vad som är skönast i längden?

Höjd på mek-bänk?
Ståhöjd absolut, sitta ner blir inte så bra i längden eftersom man blir så orörlig. Behöver man ta i lite så är det också lättare om man står.
Runt 90-100 cm blir lagom beroende på hur lång du är.

Höjd på mek-bänk?
Ståhöjd, med någon ytmässigt mindre möjlighet (påhängbar skiva?) till sitthöjd vid mer pilligt och tidsödande jobb.

Jag har i lokalen ett större Kinnarpsskrivbord (med inbyggt ljusbord, liten sprutbox och litet skruvstycke), en hörnskrivbordsskiva med verkstadsstålben i ståhöjd (används mest till Z-skala-bygge), en flyttbar stålkonstruktion att hårdlöda på, samt sen nån vecka en hyvelbänk. Till det har jag två såna där stolar som tandläkare har som arbetsstolar. Dom lyfter högt och bra vid behov. Det är rätt fullt nu :)

Höjd på mek-bänk?
Allright, tack för svaren!

Att det blir ståhöjd är mao givet. Att utgå från diskbänken hemma är ju möjligt, även om jag tror att jag skulle vilja ha upp höjden något. 90-100 cm låter bra. Rock, du har ingen möjlighet att mäta Er höjd?

Har ju sedan ett rent mekstativ på golvet bredvid för jobb med komplett cykel, så jag behöver inte utgå från det.

Höjd på mek-bänk?
Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Allright, tack för svaren!
>
> Att det blir ståhöjd är mao givet. Att utgå
> från diskbänken hemma är ju möjligt, även om
> jag tror att jag skulle vilja ha upp höjden
> något. 90-100 cm låter bra. Rock, du har ingen
> möjlighet att mäta Er höjd?

Det där med höjden är ju rätt individuellt. Kolla t ex på http://www.av.se/teman/ergonomi/belastningsergonomi/ för lite rekommendationer.

Om du vill kan jag kolla vad Karlebo Handbok rekommenderar för "standardhöjd" när jag kommer hem om en stund ;)

Höjd på mek-bänk?
Hå hå ja ja Calle F, gärna det!

All inspiration behövs innan jag drar igång bygget! Själva bänksskivan finns, men det låter som att jag skall ner i möbelförrådet på jobbet och se om det finns ytterligare någon del att använda som "sitt-bord".

Höjd på mek-bänk?
Jag har en gammal stabil arbetsbänk i mitt garage som i mitt tycke var för låg. jag tog två stycken standard sj pall och la uppe på bänken och skruvade sedan fast pallarna ordentligt i bänken. Jag klädde sedan pallarna med överblivet laminatgolv, det blev en slät och hård arbetsskiva, hela konstruktionen blev stabil där det gick att skruva fast ett rejält skruvstycke med långa franskskruv i hörnet. Jag tror att höjden blev 95cm.

/Mats

Höjd på mek-bänk?
Stampe vår är 98cm hög. Jag hade gärna haft den lite högre men den är lagom för personer runt 1,80

Höjd på mek-bänk?
Stampe skrev:
> Hå hå ja ja Calle F, gärna det!

Hehe, ca 90 cm rekommenderar en gammal upplaga av Karlebo, men det är för lågt imho. 95 cm är nog rätt OK för de flesta av normallängd. Är det högre börjar det bli lite risk för att man t ex slår i armbågen när man sågar fastsatt i skruvstäd.

Ska man bara hålla på själv är de ju inte så besvärligt, men jag har en tioårig dotter som också gör anspråk på lokalen och då blir det till att anpassa. Vi ska t ex skaffa något lämpligt att stå på åt henne så hon också kan använda bänken med ståhöjd.

Idealet är givetvis höj- och sänk-bart, men det är ju tokdyrt om det ska vara stabilt nog. Fan vet om det ens finns sånt som är stadigt nog för tyngre arbeten och som går att ha på normala golv.

Höjd på mek-bänk?
Calle F skrev:
>> Idealet är givetvis höj- och sänk-bart, men det
> är ju tokdyrt om det ska vara stabilt nog. Fan
> vet om det ens finns sånt som är stadigt nog
> för tyngre arbeten och som går att ha på
> normala golv.

Har ett sådant på jobbet (anpassat för att vara ett hörnbord i en skrivbordsuppsättning, därav extra långa "fötter") som nog skulle kunna fungera. Men ett motorstyrt höj/sänkbart bord från Kinnarps för 10.000:- är nog att aningens överdriva det hela... ; )

Tack för tips och råd, efter nyårshelgen sätter jag igång med bygget.

Höjd på mek-bänk?
Stampe skrev:
> Har ett sådant på jobbet (anpassat för att vara
> ett hörnbord i en skrivbordsuppsättning, därav
> extra långa "fötter") som nog skulle kunna
> fungera. Men ett motorstyrt höj/sänkbart bord
> från Kinnarps för 10.000:- är nog att aningens
> överdriva det hela... ; )

Inte håller det där Kinnarpsbordet om du t ex spänner fast en ram i det och sen går lös med jätterörtången på en extra jävlig fastärgad sadelstolpe ;)

Jag har en tandläkarstol. Vackert beige och 80-tal, från Bredaryds Mekaniska. Jag ska väl försöka sälja den då den är i vägen nu när lokalen har bytt användning en smula. Får jag inget för den så blir den dock nog istället en höj- och sänk-bar bas till mekstället. Det borde vara ganska praktiskt att kunna justera på det sättet, och utan själva sitsen kvar så går det att få plats med den :)

Tillbaka
Topp