Hopenav 135 mm till boost eller vice versa

n3wton

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter med ett gäng Hopenav för vanliga qr (100/135 mm) både bak och fram. Om man i framtiden går över till boost, finns det då end caps för att uppnå detta? Är skillnaden i bredd mellan 100-110 fram och 135-142/148 bak placerad i breddmåttet mellan ekerflänsarna (översättning..?)? Om måttet bara ligger i end capsen så faller ju hela principen med boost förmodar jag, och så enkelt lär de ju knappast gjort det för sig antar jag.

Förstår att man tappar lite styvhet (som jag inte saknar idag), men att det kommer gå att lösa. Frågan är om man kan lösa det snabbt med endast byte av end caps, eller om man måste byta axel eller svarva egna lösningar osv.

Kan väl nämna att jag både har Pro 2- och Pro 4-nav och där är jag lite osäker på om axel eller dylikt skiljer (vilket jag såklart kan mäta upp), men i min perfekta livsbubbla tänker jag att måtten är desamma på 135-naven oavsett 2- eller 4-versionen tills vidare..:)

Ah, den härliga känslan när man inser att man varit för lat för att ens googla eller kolla tillverkarens hemsida..?

Tack!

Hopes "lösning" av problemet är dock kass då de bara lägger på 3 mm på varje sida från 142 och flyttar skivan 3mm. Detta innebär att inga vanliga boosthjul passar utan justering av växel och bromsok.

Bättre är att bygga om hjulen med tex. Wolftooth boostinator som sätter alla 6mm på skivsidan. Detta kräver en justeting av dish på hjulen men är ändå att föredra då man får snudd på lika spänning på ekersidorna.

För wolftooth behöver man dock en hope endcap 142 för drivsidan också om du inte har en sådan.

Ok. Så boost-nav är bara breddade utåt bromssidan normalt sett? Låter ju rimligt för att få mer vinkel på drivside-ekrarna, även om jag då också antar att hela kedjestagsbreddningen som uppkommer blir på just drivsidan också. Iofs vet jag inte hur jämt fördelad bredden på kedjestagen är på en gammal 135-ram, de kanske inte är centrerade efter vevpartiet? Reserverar mig mot totalt feltänk..

Frågan om ombyggnad är uppkommen eftersom jag står inför att bygga ett nytt bakhjul med ett Pro 4-nav med 135-spacing. Det gör att jag har fyra baknav från Hope och gör i princip hela cykelflottan kompatibel med samtliga hjulpar (mtb och lvg/gravel, även om lvg-hjulen har lite väl smala fälgar för moderna mtb-däck). Tanken går mot ny mtb-ram framöver, och då behöver två par hjul byggas om. Bedömer infon tidigare som att det är en rimlig väg att gå att åter igen bygga nytt hjul med 135-nav, eftersom jag vid ombyggnaden får breddningen på rätt ställe på båda hjulparen vid byte av ram med boost.

Tillbaka
Topp