Hopp(byggnads)teknik

zinkpasta

Aktiv medlem
Hopp(byggnads)teknik
Hej Happy

Jag är kass på att hoppa, men ibland när jag inte orkar cykla stig så roar jag mig ändå med att bygga små hopp och försöka hoppa på/från dem.

Har dock en fundering.. på ett ställe i närheten finns en lämplig slänt med en stubbe, som gjort för att bygga hopp. Dock blir det en skålning i inrun:en, och jag får för mig att detta är suboptimalt då det blir en lite konstig kompression av cykeln/dämparna innan luftfärd, och iaf jag "buckas" iväg (överrotation) snarare än får en kontrollerad luftfärd.

Har jag rätt, och bör jag isåfall försöka bygga om hoppet (och isåfall, hur)? Eller har jag fel, och det är min bristande teknik som ställer till det? Isåfall, hur bör man bete sig innan och i ett hopp som detta? Eller kanske måste jag bara skruva mer sköldpadda på returen på bakdämparen? Den känns dock bra i andra typer av hopp..

1744122592577.webp

1744122640348.webp

1744122688036.webp

1744122753986.webp

Hopp(byggnads)teknik
Det finns både fel o rätt, hoppet i sig är ju inte "perfekt" byggt eftersom det saknar en bra läpp.
Men om du är ute på naturliga stigar kommer de flesta hopp du stöter på vara suboptimala och du behöver kunna hantera dem. Så lär du dig att hantera det där halvkassa hoppet så vinner du mer än att bli duktig på perfekta "park"hopp.
Imho.

Hopp(byggnads)teknik
Hmm ja, du har en poäng .. men i detta fallet skulle jag gärna få till ett skönare hopp, det finns gott om dåligt byggda/sketchy grejer att öva på ändå :-D.

jag funderar på om jag ska försöka fylla ut "gropen" / platta till hoppet lite för att få en kort bit där man ev kan preloada (i den mån jag kan det öht), för det tycker jag är väldigt svårt i detta fallet. Man kommer väl inte helt ifrån att det är en nedförsbacke precis innan hoppet dock.

Hopp(byggnads)teknik
Jag vill inte kommentera på själva hoppets form än (jag fattar inte än hur landningen ska se ut, och jag tror att landningen påverkar takeoffs dimensioner). Men jag vill lägga märke till att hur mjuk marken (loam) ser ut på bilden.

Ett problem som jag personligen har på sådana hopp och dropp är hur det känns att cykeln nästan självbromsar i mjuka jordmånen. Då blir jag rädd att jag okontrollerat skulle tappa för mycket fart och inte kommer att klara hela klyftan som följer.

Jag skulle ha stärkt marken med grus, sand, stenar eller t.o.m. kvistar för att känna något hårt och tryggt under däcken strax innan lyften.

Hopp(byggnads)teknik
Ah, det var mjukt i början (nedre bilderna), men när det torkat så har det satt sig bra, så det är inget som stör tycker jag.. Kan hålla med om att om det är en racklig take-off så påverlar det.

Landingen.. tja, har inte direkt jobbat med den :-D .. man hoppar över ett annat spår, så man kan kalla det road gap light om man skulle vilja verka tuff.

Tänkt landinng syns nog tydligare på följande bild (inkl undermålig hoppteknik, men jag "clearade" iaf den andra stigen med nån centimeter), det är väl 2-3 cykellängder och ok nedåtlut, så den biten känns hyffsad iaf.
GimpTEST1.webp

Hopp(byggnads)teknik
Ah, det var mjukt i början (nedre bilderna), men när det torkat så har det satt sig bra, så det är inget som stör tycker jag.. Kan hålla med om att om det är en racklig take-off så påverlar det.

Landingen.. tja, har inte direkt jobbat med den :-D .. man hoppar över ett annat spår, så man kan kalla det road gap light om man skulle vilja verka tuff.

Tänkt landinng syns nog tydligare på följande bild (inkl undermålig hoppteknik, men jag "clearade" iaf den andra stigen med nån centimeter), det är väl 2-3 cykellängder och ok nedåtlut, så den biten känns hyffsad iaf.
Visa bilaga 761774
Kul med litet cykelrelaterat mtb snack på forumet 👍🤘Mer sånt !

Jag tycker det ser ut som du flyger långt och landar med båda hjulen samtidigt. Det är det viktiga.
Dvs BRA JOBBAT ! Och bra kontroll. Ingen noslandning där inte

"Kickiga" hopp tycker jag är svårt, särskilt med hög fart.

Det jag upplever i såna där hopp med väldigt kort (typ kortare än en cykellängd) och brant kick är att bakhjulet studsar upp (du känner typ sadeln slå i röven) om jag bara inaktivt flyter över hoppet.

Nu har jag två sådana hopp på tomten och jag tar alltid den banan först för att komma ut på mina turer, dvs jag har kört dem 1000ggr och kan dem bra.

Jag tror på att öva timingen och vara aktiv, så jag/du får ett lagom tryck på pedalerna och sträva efter att hoppa uppåt och högt istf för framåt. Typ ett för hoppet "lagom" bunny-hopp.

Ska se om jag i helgen kanske kan få några bilder eller filmsnutt att jämföra med. Det vore intressant. Min teknik är helt självlärd.

Senast ändrad:
Hopp(byggnads)teknik
Det är ju en ganska liten take-off så det gör ju det hela mer tekniskt. Om det är möjligt gör hoppet lite längre så kommer det kännas lättare. Det känns mer tryggt att luta sig framåt men tekniken är att luta sig mer bakåt än vad man tror, känslan av att halka på ett bananskal ungefär. Överrotation kommer oftast när man lutar sig framåt när man lättar från take-off.

Små hopp kräver oftast mer manuell bunny hop än att läppen gör första delen åt en.

Du hamnar för långt bak och ner på cykeln, därför du skjuts iväg. Den här förklarar ganska bra hur man ska tänka.

Jag tycker inte man ska titta på The Loam Ranger för tips hur man ska lära sig hoppa helt ärligt 🙂 Det finns flertalet andra som faktiskt kan hoppa som förklarar teorin bakom det på ett bättre sätt, t.ex. Ben Cathros serie på Pinkbike.

Hopp(byggnads)teknik
Tack för fler kommentarer.. Precis som ni varit inne på, ett "bikepark/bra byggt" hopp så är det ju rätt lätt att veta hur man ska göra (teoretiskt iaf - har också kollat Bens grymma filmer, med mera) - preload och bunnyhopp baserat på hur mycket man vill boosta (inget jag direkt behärskar, iaf inte timingen..), men här gör inrun och hoppformen att bakdämpningen komprimeras mer samtidigt som framdämpning börjat expandera, iaf om man ska dra det till sin extrem.. och jag vill ju undvika framrotation, vilket får mig att bli mer defensiv o hamna alldeles för långt bak.

Det lilla hoppet gör också att det kräver rätt bra fart för att komma över (iaf med bristande teknik), vilket gör att man har kortare tid på sig att få till tekniken .. lite paradoxalt.

Men tror också på att försöka förlänga hoppet lite.. Men ska väl försöka nöta rätt teknik på denna typ av hopp också, dårå. :-)

@Emil777 ..och tack. Jag tog dock skärmdumpar från det mest kontrollerade hoppet, och om du kollar noga så är styret/fronten inte direkt i bra position i landningen, så särskilt kontrollerat var det inte. Plus att jag nog helst skulle ha velat lyfta upp bakänden under hoppet, och sen landa mer med framhjulet först. Jag behärskar det hyfsat på andra hopp, ibland. :-)

Kan nog bidra med lite fler stilstudier (både av andra byggda hopp och hopp på detta) framöver.

Senast ändrad:
Hopp(byggnads)teknik
Tack för fler kommentarer.. Precis som ni varit inne på, ett "bikepark/bra byggt" hopp så är det ju rätt lätt att veta hur man ska göra (teoretiskt iaf) - preload och bunnyhopp baserat på hur mycket man vill boosta (inget jag direkt behärskar, iaf inte timingen..), men här gör inrun och hoppformen att bakdämpningen komprimeras mer samtidigt som framdämpning börjat expandera, iaf om man ska dra det till sin extrem.. och jag vill ju undvika framrotation, vilket får mig att bli mer defensiv o hamna alldeles för långt bak.

Det lilla hoppet gör också att det kräver rätt bra fart för att komma över (iaf med bristande teknik), vilket gör att man har kortare tid på sig att få till tekniken .. lite paradoxalt.

Men tror också på att försöka förlänga hoppet lite.. Men ska väl försöka nöta rätt teknik på denna typ av hopp också, dårå. :-)

@Emil777 ..och tack. Jag tog dock skärmdumpar från det mest kontrollerade hoppet, och om du kollar noga så är styret/fronten inte direkt i bra position i landningen, så särskilt kontrollerat var det inte. Plus att jag nog helst skulle ha velat lyfta upp bakänden under hoppet, och sen landa mer med framhjulet först. Jag behärskar det hyfsat på andra hopp, ibland. :-)

Kan nog bidra med lite fler stilstudier (både av andra byggda hopp) och hopp på detta framöver.
Svårt att se på bilder men som du skriver ser du lite defensiv ut. Jag tror hoppet kan fungera som det är med lite mer aktiv pump och pop. Men det går ju oftast så väldans snabbt på små hopp och tajmingen är ännu svårare. Jag skulle nog också vilja landa framhjulet först i det där hoppet.

Tror svaret är att nöta som du skriver, kika på tutorials av folk som vet vad de pratar om 🙂
Sen kanske sekundärt förlänga hoppet, men det kommer nog bli bättre oavsett då.

Hopp(byggnads)teknik
Hann inte iväg till ovanstående hopp idag, så fick bli en kort session på tomten, och ett nyfixat/ombyggt hopp. Även här med kort/liten kick, men dock med plattare inrun vilket gör det hela enklare (även betydligt kortare till landning, som dessutom är rejält brant).

Utmaningen är här ffa att inte hoppa för långt, då man inte hinner få ner farten till en liten berm en bit ner utan riskerar att fortsätta rakt fram, nerför en väldigt oskön häll.

WhatsApp Image 2025-04-09 at 15.26.47.webp

Hemmahopp_gimped.webp

(Man kan iofs anmärka på tekniken även här, det är inte så mycket bunny utan ryck rakt upp, och böjda armar.. men men, bättre än ovanstående iaf)

Hopp(byggnads)teknik
Är verkligen ingen expert på hoppning men vill bara ge tummen upp för att fler vuxna ger sig på att lära sig hoppa. Grymt kämpat! Kör på! 👍

Min egen erfarenhet av (försöka) lära sig hoppa som vuxen (och i mitt fall 40+…) är att det är stor skillnad för oss vuxna jämfört med kidsen. Framförallt är det väl konsekvenstänket som ställer till det för oss med färdigutvecklad frontallob. Dvs vi har vett att bli rädda när vi får luft under hjulen. Även om man egentligen inte känner sig direkt rädd kan man se på nästan alla vuxna hur dom sjunker ihop, har för mycket bakvikt, är passiva och nästan alltid ”squashar” hoppet vilket ju inte är idealt. Att jobba bort det här tar otroligt mycket tid även om det inte är omöjligt. Jag la otroligt mycket tid på det här för några år sen och till sist gav det faktiskt resultat. Jag är ingen Emil Johansson direkt men är betydligt mer stabil hoppare nu än för några år sen.

Hopp(byggnads)teknik
Filat lite på inrun på hoppet från originalinlägget, försökte platta ut skålningen. Känns klart bättre, även om jag fortfarande hamnar långt bak på cykeln så är det nog nu iaf 90% min egen dåliga teknik och bara hoppets egenskaper till 10%..

Hoppstilstudie kommer när jag gimpat lite, tills vidare får ni hålla tillgodo med en stillbild på konstruktionen.
1745499564324.webp

Hopp(byggnads)teknik
En bra grej när det är lite större hopp är om du kan be någon annan (bättre) cyklist ligga precis före dig. Det klassiska är att man får hjälp med korrekt hastighet vid större hopp (och speciellt gap hopp) men jag upplever också att det ger mig bättre och mer avslappnad teknik när man har någon duktig åkare precis framför som man kan ”härma” s.a.s.

Hopp(byggnads)teknik
Denna videon tycker jag fö känns vettig teknikmässigt:

Dvs precis innan hoppet neutral stance, lägg vikt på pedalerna, "kryp ihop" (sänk tyngdpunkten) utan att aggressivt försöka komprimera dämparna utan låt hoppets läpp skapa kompressionen av dämparna, och sen ett tydligt rörelsemönster (bakåt uppåt) för att lämna läppen/expandera dämparna för extra popp. (Vet inte om min text gav det hela rättvisa, men iaf..)

Känns ju lätt i teorin, men blir givetvis svårare med kortare läpp och högre hastighet osv. Får nog hitta ett annat hopp att öva på. :-)

(Del 1 innehåller fö även kritik av The Loam Rangers "Stand up to the jump"-teknik från videon tidigare i tråden..)

Hopp(byggnads)teknik

Dvs precis innan hoppet neutral stance, lägg vikt på pedalerna, "kryp ihop" (sänk tyngdpunkten) utan att aggressivt försöka komprimera dämparna utan låt hoppets läpp skapa kompressionen av dämparna, och sen ett tydligt rörelsemönster (bakåt uppåt) för att lämna läppen/expandera dämparna för extra popp. (Vet inte om min text gav det hela rättvisa, men iaf..)

Känns ju lätt i teorin, men blir givetvis svårare med kortare läpp och högre hastighet osv. Får nog hitta ett annat hopp att öva på. :-)

(Del 1 innehåller fö även kritik av The Loam Rangers "Stand up to the jump"-teknik från videon tidigare i tråden..)
Har inte tittat på videon men så som du beskriver låter helt rätt. "Stand up to the jump" är nonsens bara så strunta i det. Det kommer bli garanterad OTB på alla takeoffs som har en lite brant lutning :P
Det kan vara bra att tänka lite bunnyhop-teknik, även om läppen gör en del av jobbet.

Hopp(byggnads)teknik
Efter att man är bekväm med att hoppa så skulle jag säga att nästa naturliga steg är att lära sig svälja hopp för att inte hoppa. Vill man ha bra flow så skulle jag säga att det nästan är viktigare än att hopptekniken är perfekt.

Hopp(byggnads)teknik

Den där snubben är sjukt bra på att förklara det hela på ett sätt som man förstår. Riktigt bra how to videos, troligen bland de bättre på YT. Dock lite långrandig ibland.
Stand upp to the jump är bl.a något han också ofta mer eller mindre totalsågar. Och jag kan inte annat än hålla med. Det är sjukt svårt att hoppa rätt, och att dumma ner det till en enda enkel rörelse som är applicerbar på allt går helt enkelt inte. Det är rent av farligt..

Tillbaka
Topp