Hör upp, cykel i media-tråden

Hmm, det visade sig att det började spela i padden istället. Som låg på en helt annan plats i huset...

Nåväl, cykel-i-stan var det ju såklart.

T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> SVT2 tisdag 25 mars 2014 kl 20.30. Episod 3:
> Cykelkultur i Detroit.
>
> I kvällens episod av Kultur i farozonen möter vi
> Kyle Wiswall, cykelentusiasten som flyttade från
> New York till Detroit för att hitta en ny plats
> för honom och hans cykelbyggarföretag. Att
> staden gått i konkurs, stora delar av den är
> öde och avfolkad ser han som en möjlighet, en
> förlängning av det ohållbara samhället som
> behöver börja om.

Kom ihåg, börjar strax!!!!

Ja det var mycket feelgood i Detroitprogrammet. Sådana gemensamma cykelturer verkar vara relativt vanliga i USA. Vore kul att ha i Sverige också. Kan ju finnas ett behov i storstäderna.

Kommer inte ihåg vad det kallas men folk med fixie-hojar har ju events; iofs är det typ ett race genom stan där de skiter i trafikreglerna. Det handlar väl mer om små, små kepsar och kortlekar i hjulen än nån slags community-känsla.

niki skrev:
> Ja det var mycket feelgood i Detroitprogrammet.
> Sådana gemensamma cykelturer verkar vara relativt
> vanliga i USA. Vore kul att ha i Sverige också.
> Kan ju finnas ett behov i storstäderna.

Det finns redan, Cykelfrämjandet arrangerar regelbundet cykelturer i flera städer/orter i Sverige.

Miljövänliga tips ;)

cyklamer.jpg

“I find cycle race people rather hard to like, except the fat one who’s miles behind all the others, I feel sorry for him and admire his tenacity.”

Här kommer den vanliga versionen av samma artikel: http://www.dn.se/sthlm/manga-skadas-pa-daliga-cykelbanor/

Grym artikel, sorgligt att inget händer. T.o.m. nya cykelbanor blir helt idiotutformade, och får kvarstå i det skick som de färdigställs i... exempelvis på Hornsbergs strand. Således har vi fortfarande inte hamnat där detta kan ses som ett med tiden övergående problem.

Vem ska man rösta på till valet, finns det något parti som _faktiskt_ förstår problematiken och är villiga att åtgärda den i annat än ord och "tackpåsar" med reflexvästar?

Enber skrev:
> Vem ska man rösta på till valet, finns det
> något parti som _faktiskt_ förstår
> problematiken och är villiga att åtgärda den i
> annat än ord och "tackpåsar" med reflexvästar?

Centerpartiet och mer specifikt Per Ankersjö. Eller Miljöpartiet om man är lagd åt det hållet. Min drömutgång i lokalvalet är att dessa två partier gör gemensam sak, men det kommer aldrig hända. Ett starkt Centerparti i någon sorts Allianskonstellation får bli det näst bästa.

NLC skrev:
> Fast korrekt engelska väl "Middle Age Men in
> Lycra"?

Då blir det MAMIL

Det är ffa ett amerikanskt påfund med "title caps" och på tillbakagång i media av lite högre kvalitet.

Kul att SVT tog upp Emmas 11e?- placering idag.

Något som inte är lika kul är snooker på ES när det sedan 23.00 skulle vara cykel från Belgien!

Hörde just på radion att Alexandra Engen vann före Jenny Risveds världscupen i XCE i Australien.
Engen var tydligen överlägsen.

Grymt imponerande!

>
> Centerpartiet och mer specifikt Per Ankersjö.
> Eller Miljöpartiet om man är lagd åt det
> hållet. Min drömutgång i lokalvalet är att
> dessa två partier gör gemensam sak, men det
> kommer aldrig hända. Ett starkt Centerparti i
> någon sorts Allianskonstellation får bli det
> näst bästa.

Centerpartiet är ett stödparti till moderaterna, att rösta på dem är en röst på ulla hamilton, john roslund & co. Miljöpartiet är rimligen bäst ur ett rent cyklistperspektiv.

knight22 skrev:
> Centerpartiet är ett stödparti till moderaterna,
> att rösta på dem är en röst på ulla hamilton,
> john roslund & co. Miljöpartiet är rimligen
> bäst ur ett rent cyklistperspektiv.

Miljöpartiet är stödparti åt S som gått till val på att cykeltrafiken ska flyttas till bakgator. Hur illa jag än tycker om Ulla 'imponerar inte' Hamilton vore det en katastrof för nyttocyklingen om S tog över i Stockholm. Med eller utan Miljöpartiet.
Miljöpartiet må ha en bra cykel- och stadsbyggnadspolitik, precis som Centern, med att låtsas att deras ställning i förhållande till Socialdemagogerna inte gör dem till ett värre alternativ än C+M är brottsligt naivt.

Bäst vore som sagt om Mp kunde tänka sig samarbeta med de partier som faktiskt ligger betydligt närmre deras ambitioner i de här frågorna. Men det skulle väl skada deras självbild... Europas andra gröna partier brukar ju klara av det, men Mp har av okar anledning fastnat i industrifundamentalisternas kol- och (S)tålunion.

Nu handlade ju inte mitt inlägg specifikt om Stockholm, ni Stockholmare tycks i allmänhet ha oerhörda svårigheter att förstå att inte allting här i världen handlar om er stad....

Jag brukar under mina cykelturer roa mig med att jämföra mig med hur cykelinfrastrukturen ser ut i höger- jämfört med vänsterstyrda kommuner. Det är ingen tvekan om att cykelinfrastrukturen generellt är bättre i vänsterstyrda kommuner. Sveriges ledande cykelkommun, Malmö, är sedan ganska lång tid tillbaka vänsterstyrd och de satsningar man genomfört har högern stadigt försökt stoppa. Intiativet till landets första supercykelväg kommer från en miljöpartist.

I riksdagen råder en liknande situation: högerregeringen stoppar motioner för att främja cykling. Motioner som handlat om allt mellan säker cykling på 2+1 väg, anslag som motsvarar cyklingens andel av trafiken, ändrade trafikregler som blir mer anpassade cyklister m m har högermajoriteten stoppat under den senaste mandatperioden. Jag har svårt att förstå varför det skulle ändra sig om man röstade fram samma partier till makten en gång till.

http://cykelpendlare.blogspot.se/2014/03/riksdagen-sager-nej-till-alla-motioner.html

Senast ändrad:
knight22 skrev:
> Nu handlade ju inte mitt inlägg specifikt om
> Stockholm, ni Stockholmare tycks i allmänhet ha
> oerhörda svårigheter att förstå att inte
> allting här i världen handlar om er stad....

När du svarar på inlägg som handlar om situationen i just Stockholm är det ju ett förlåtligt misstag. Jag vill även påpeka att Malmö näppeligen är rikets cykelhuvudstad. Den ligger väsentligt längre norrut. Det är inte Stockholm heller.
Vem som styr där vet jag inte, men någon tydlig skillnad mellan blocken vill jag mena inte finns på riksnivå. Det var vänsterblocket som en gång avskaffade cyklismen, och den politiken har de fortsatt driva. MP undantagna, men de är ju nya i gemet och har inte blivit förstörda.

knight22 skrev:
> Nu handlade ju inte mitt inlägg specifikt om
> Stockholm, ni Stockholmare tycks i allmänhet ha
> oerhörda svårigheter att förstå att inte
> allting här i världen handlar om er stad....

Japp, sådana är vi.

Tillbaka
Topp