Hör upp, cykel i media-tråden

Fyfan. Blir lätt att relatera när det är nära både i ålder och geografi. Var ute i de krokarna senast för några veckor sedan.

Cykla säkert och ta hand om er själva och varandra på vägarna.

Mina kondoleanser till våra 08:or om Sveriges ordningsmakt har sådana fantastiska resurser att de kan sätta in specialutbildade poliser mot den pedaldrivna buskörningen som befläckar huvudstadens gator. Tur att dessa hjältar i blått finns för att skydda oskyldiga mammor mot add tvärdö genom att köra mot rött!

staine sa:
Oj. Det var mycket på en gång. Bli en fullfjädrad cyklist på 3 dagar. Man dör om man cyklar mot rött. Eller var det kanske ändå de högersvängande lastbilarna? Och köra mer än 7 km/h kostar 1000 kr. Men turister blir aldrig bötfällda, hur tokigt de än cyklar. Rörigt värre. Bäst att lämna cykeln hemma.

https://www.dn.se/sthlm/reglerna-som-cyklister-maste-ha-koll-pa/

DN-artiklar om de hemska cyklisterna är ett säkrare vårtecken än att magnolian har slagit ut i Lund. :-)

Inte klokt hur man kan få in så mycket neggo-vibbar i en och samma text.

Nu har ju du och jag lite olika inställning till att cykla mot rött. Men ändå så undrar jag om polisen verkligen har täckning för påståendet att "Det farligaste en cyklist kan göra i Stockholms innerstad är att köra mot rött."...

Ännu en saklig krönika, nu i Sigtunabygden.... ?
DSC_1218.JPG

När jag först hörde om cykelpoliserna trodde jag de skulle skydda cyklisterna i trafiken, tex genom att bötfälla bilister. Det är närmast obcent vilken vidrig attityd den där Drakeklint har.

Bengt-re sa:
NLC sa:
staine sa:
Hireliath sa:

Jösses såna fördomar dom har därute då. Och Lars Johansson borde lära sig stava till vägren innan han skriver i en tidning.

Ah, MEMIL är alltså gubbar som inte får ligga ?

Bittra journalister måsta ha något att skylla på då de egentligen avskyr att bli omcyklade.
WORD

Rattnalle sa:
perzzon sa:
Alltså lycra detta röda skynke. Jag ser fasen aldrig någon i lycra när jag cyklar I gbg. Vars hittar de dessa memils?
Mölndalsvägen. Men typ bara där känns det som ibland :-)

Hehe!

De ytterst få gånger jag själv pendlar i lycra är jag just på Mölndalsvägen faktiskt :)
Burkar köra extended pendling över Kungsbacka och tillbaka sista biten över Mölndalsvägen några få goa sommarmornar.

Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
staine sa:
Hireliath sa:

Jösses såna fördomar dom har därute då. Och Lars Johansson borde lära sig stava till vägren innan han skriver i en tidning.

Bittra journalister måsta ha något att skylla på då de egentligen avskyr att bli omcyklade.
WORD

Kan de inte göra som alla andra och klaga på elcyklar?

ForesterGuy sa:
Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
staine sa:
Hireliath sa:

WORD

Det är inte lika provocerande som ystra farbröder i tighta kläder (en del av dem har ju till och med ROSA på sig och det vet ju alla vad gubbar i rosa är för något!)

Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
staine sa:
Hireliath sa:

WORD

Det är inte lika provocerande som ystra farbröder i tighta kläder (en del av dem har ju till och med ROSA på sig och det vet ju alla vad gubbar i rosa är för något!)

Pedalfiler?

Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
staine sa:
Hireliath sa:

WORD

Nu har jag lite dålig koll på Lars Johanssons övriga gärning, men att klassa någon som journalist implicerar väl ändå att personen har utbildning i att skriva och inte bara staplar ord på varandra. Hade mycket hellre läst en kolumn på ämnet skriven av bigmollo, då hade man definitivt både kännt igen sig och skrattar högt.

Jojo, känt igen sig. Men hade cyklisthatande svenne banan känt igen sig? Dom är ju många fler. Och vinner därmed.
Aja nu släpper jag detta, inget att offra energi på en solig vårlördag som denna :)

åberg sa:
staine sa:
Oj. Det var mycket på en gång. Bli en fullfjädrad cyklist på 3 dagar. Man dör om man cyklar mot rött. Eller var det kanske ändå de högersvängande lastbilarna? Och köra mer än 7 km/h kostar 1000 kr. Men turister blir aldrig bötfällda, hur tokigt de än cyklar. Rörigt värre. Bäst att lämna cykeln hemma.

– Det är som att fiska i ett akvarium.

"...cyklar med så kallade ”fixed gear”, det vill säga pedaler som roterar med hjulet, och som egentligen är olagliga på allmänna gator i Sverige."

ForesterGuy sa:
åberg sa:
staine sa:

– Det är som att fiska i ett akvarium.

"...cyklar med så kallade ”fixed gear”, det vill säga pedaler som roterar med hjulet, och som egentligen är olagliga på allmänna gator i Sverige."

Man vet att det är vår när ...

Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Ibland undrar jag om inte cykling var trevligare innan motionsboomen. Det där hade aldrig hänt för tio år sedan. Eller?
+1
Jag upplever också att det var trevligare förr. Körde VR 2005 samt 2008-2010 som ensamåkare och upplevde det trevligt, man bjöds in i klungor och det var trevlig stämning. Sluttider på ca 10 timmar.
Gjorde sedan comeback 2015 och 2016. Mycket mer prestationsinriktat, stängda klungor (även de som höll 27-28 km/h), ofta sur stämning med nån Hitler som satt o skrek på allt o alla.

Hm, sista gången jag körde runt pölen var det gott om slutna grupper. Var absolut inte enda orsaken till att jag slutade köra VR, men det var en bidragande orsak.

ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:

Väger cykeln 112 kg och har släp så är det nog oki med några watt extra....

De kan väl montera lättare pedaler, eller knipsa bort någa ekrar eller nåt.

Jo. Maila dem ditt förslag vettja! ?

Tillbaka
Topp