Hör upp, cykel i media-tråden

I Dalarna var det visst en cyklist som körde in i polisens avspärrningsband...

Bilagor

• avsärrning.jpg
    avsärrning.jpg
    6.5 KB · Besök: 103
På förekommen anledning

Globalistic sa:
Denna tråd skapades i syfte för att sprida ut den fina sport cykelsporten är.
Här lägger man upp länkar eller tipsar om hålltider till cykelrelaterade saker i media.

Börjar med att ES visar Paris Roubaix just nu! Efter kommer ytterligare vårklassiker :)
Har ni ESHD så blir det hela Ännu bättre!

Haha, jag hade ingen aning om att det fanns lagliga tramp-cyklar med 1000W. Det förklarar varför jag inte ställer av dem i backarna... Får sluta att svära och spotta åt dem.

Rattnalle sa:
Randonnörer får lite mediauppmärksamhet : https://www.theguardian.com/environ...rise-ultra-cyclists-london-wales-london-audax

Och en mindre rolig men intressant artikel om hur få som åtalas för mord när de kört ihjäl cyklister (verkar ändå vara betydligt fler än i Sverige) : https://www.theguardian.com/us-news/2018/may/31/why-so-hard-charge-motorists-cycling-deaths

Från rando-artikeln: "someone dressed head to toe in Rapha with a fetish for sleeping in bus shelters". Det är ju som om artikelförfattaren hänger på Happy :D

DT sa:
Henrik_E sa:

Det är verkligen fascinerande hur SJ sätter sig på tvären totalt vad gäller cyklar på tåg, när det uppenbarligen funkar jättebra i de flesta andra europeiska länder.

Och samtidigt som det finns tågoperatörer med vagnar som lyckas få det där att fungera toppen i Sverige, typ som Öresundståget eller Västtågen på västkusten.

OK. Om det stämmer att det finns vittnen som sett det hela och att beskrivningen i artikeln är korrekt borde han ligga rätt pyrt till kan jag tycka.

Inte lätt att göra personen bakom denna insändare nöjd. https://mitti.se/debatt/insandare/skarpning-tour-france/?omrade=taby

Man verkar inte få cykla fortare än personen ifråga, inte mycket i alla fall, man får inte ha "tuffa hjälmar", man får inte ha "funktionskläder" (tolkar det som cykelkläder), man får inte använda körbanan om det finns en cykelbana bredvid (trots att det numera ofta är tillåtet enligt lag) trots att det skulle minska problemet som skribenten har med att människor cyklar om honom/henne.

Det finns absolut lägen då ringklocka kan vara användbart. Om man har en väg där det är ganska väldisciplinerat med att långsammare cyklister ligger till höger och de som vill köra om gör det till vänster tycker jag dock att det finns liten anledning att plinga innan man kör om. Vore ungefär som att tuta när du kör om på motorväg. Om den cyklisten som är på väg att bli omkörd inte ligger stabilt till höger är situationen en annan och då kan det av säkerhetsskäl vara lämpligt att påkalla uppmärksamhet innan man passerar.

Kommentarerna kring kläder och utrustning är för dumma för att kommentera.

GoranS sa:
Inte lätt att göra personen bakom denna insändare nöjd.

Nä verkligen inte, att bli arg för att man inte plingar vid varje omkörning var lite ovanligt att läsa, själv upplever jag att folk blir mer irriterade OM man plingar för mycket, ungefär som "Vadå, jag ligger ju redan åt höger"!
Men vem vet, insändarskribenten kanske tillhör den där kategorin cyklister "obotliga vingelpellar" som måste plingas på plats. :)

Personer som jag upplever som vingliga tycker jag det kan finnas en poäng i att plinga på innan man kör om. Ligger de däremot stabilt till höger ser jag dock liten anledning till plingande.

Paradoxalt att dessa funktionsklädda cyklister både cyklar om på GC-banan utan att plinga OCH cyklar på vägen trots att GC-bana finns brevid. Luktar härsket gubbrant uppblandat med allmänt cyklisthat.

Tillbaka
Topp