Hör upp, cykel i media-tråden

Att de hört mig hjälper väl föga om de kliver åt fel håll?
Man plingar ju så tidigt söm möjligt dvs på det avstånd när den man vill uppmärksamma kan förväntas tolka det som att hen är mål för plinget.

Man plingar ju så tidigt söm möjligt dvs på det avstånd när den man vill uppmärksamma kan förväntas tolka det som att hen är mål för plinget.
Du får väl korrigera dina förväntningar då, eftersom de uppenbarligen inte hinner ta sig ur vägen. Anpassa dig efter vad fotgängare brukar göra, i stället för vad du tycker att de ska göra.

[edit] Jag blir förstås också skitirriterad när de går åt fel håll, när de till höger byter till vänster och de till vänster byter till höger samtidigt o.s.v.

Plingan fungerar bra 1/4 gångerna. Vissa hatar att bli plingade på och blir sura, vissa blir skrämda och säger att man inte ska plinga, vissa hoppar rakt åt sidan, höger eller vänster. Vissa bryr sig inte, vilket är bra så länge de inte går 5 personer i bredd. Därför har inte jag plinga på någon av mina cyklar.

Plingan fungerar bra 1/4 gångerna. Vissa hatar att bli plingade på och blir sura, vissa blir skrämda och säger att man inte ska plinga, vissa hoppar rakt åt sidan, höger eller vänster. Vissa bryr sig inte, vilket är bra så länge de inte går 5 personer i bredd. Därför har inte jag plinga på någon av mina cyklar.
  • Surisar eller folk som inte bryr sig går inte att göra något åt.
  • De som blir skrämda behövde nog bli det, så att de lär sig att det finns cyklar på GC-banan.
  • Hoppar de åt sidan så kan ju du köra på andra sidan. Problem solved.
  • Lagen säger att du ska ha ringklocka.
  • De allra flesta förstår i alla fall att det är en cykel som kommer när de hör ljudet.
På med en ringklocka!

På en GC bana fungerar ett pling från en ringklocka utmärkt i typ 8 fall av 10. Det fungerar inte när den gående har lurar med hög musik i öronen.

Fungerar tyvärr lika dåligt på cyklister med hörlurar, då får man ta till ett avgrundsvrål och hoppas att man hörs.
I min världsbild känns det inte helt rätt att inte använda de sinnen som behövs i trafiken.

Du får väl korrigera dina förväntningar då, eftersom de uppenbarligen inte hinner ta sig ur vägen. Anpassa dig efter vad fotgängare brukar göra, i stället för vad du tycker att de ska göra.

[edit] Jag blir förstås också skitirriterad när de går åt fel håll, när de till höger byter till vänster och de till vänster byter till höger samtidigt o.s.v.
Eller så justerar jag mitt beteende och slutar plinga.

Lyssnade på MTB-försvaret i ring p1: "MTB har inte ringklocka", är nog det som alla kommer minnas.

Misstänker MTB har ringklocka om den köps hos LBS. Plockar man bort den själv för att spara några gram så gör man nog inte cykelhatet mindre.

Det är som sagt lag på ringklocka, går fint att byta till något minimalt och lättviktigt.

Går utmärkt att plinga en bit ifrån om man märker att gående inte sett att cykel närmar sig. Man kan undvika att plinga så nära inpå att gående blir skrämda, eller med ett aggressivt "flytta på dig"-pling.

Sist men inte minst: anpassa fart och möte efter situationen, så ingen blir skrämd och ringer p1 igen, så får vi kanske cykla i skogen i framtiden också.

• Surisar eller folk som inte bryr sig går inte att göra något åt.
  • De som blir skrämda behövde nog bli det, så att de lär sig att det finns cyklar på GC-banan.
  • Hoppar de åt sidan så kan ju du köra på andra sidan. Problem solved.
  • Lagen säger att du ska ha ringklocka.
  • De allra flesta förstår i alla fall att det är en cykel som kommer när de hör ljudet.
På med en ringklocka!

Det är töntigt och fult med ringklocka, glömde jag säga det?

Jag korrigerar. Insåg inte att det var skogen vi pratade om. Där plingar jag iofs inte heller. Men kör å andra sidan i promenadtakt vid kontakt med gångare så det är inte ett problem.

Gående bryr sig inte om ringklockor. De bara fortsätter att yra runt.

import random

class Person:
def __init__(self, hasDog):
self.hasDog = hasDog
def moveTo (self,direction):
if direction == "left":
print("Moving left...")
else:
print("Moving right...")
def stayStillAndYell (self):
print("Fucking cyclist... Do you think you are racing the Tour De France!")

def reactToRingklocka (person):
randRes = random.random()
if randRes < 0.45:
person.moveTo("left")
elif randRes < 0.7:
person.moveTo("right")
else:
person.stayStillAndYell()

if person.hasDog:
randRes2 = random.random()
if randRes < 0.5:
print("Dog moving to the left...")
else:
print("Dog moving to the right...")

def ringklockaSimulation (numberOfPeople):
people = []
for i in range(0,numberOfPeople):
rand = random.random()
if rand < 0.3:
person = Person(True)
else:
person = Person(False)
people.append(person)
for person in people:
reactToRingklocka(person)

ringklockaSimulation(8)

Men hur jäkla svårt kan det vara egentligen? Gå alltid på vänster sida i färdriktningen och skulle någon plinga så flyttar man sig till höger. I stället för att planlöst gå omkring lite hur som haver och irra ommkring som en nackad höna när någon plingar.

Idag när jag trampade hemåt på cykelbanan kom jag ikapp en förälder som cyklade med sitt barn. Föräldern på höger sida och ungen på vänstra. Avd lära ungarna trafikvett! Gissa vart föräldern med barnvagn gick när de korsade en kombinerad cykel och gångöverfart? Var det på övergångsstället?

Senast ändrad:
import random

class Person:
self.hasDog = hasDog
if direction == "left":
print("Moving left...")
else:
print("Moving right...")

if randRes < 0.45:
person.moveTo("left")
elif randRes < 0.7:
person.moveTo("right")
else:

if person.hasDog:
if randRes < 0.5:
else:

people = []
rand = random.random()
if rand < 0.3:
person = Person(True)
else:
person = Person(False)
people.append(person)
for person in people:

ringklockaSimulation(8)
Jag ser en trolig bugg.

Jag ser en trolig bugg.

Felsökning och implementation av hörlursreduktionsfaktor lämnas till läsaren.

Har implementerat ny version med position hos objekt så de bara kan fysiskt röra sig över cykelvägen.

Borde bara lägga till någon slags grafisk plottning av rörelserna så man kan se hur cykelvägen täcks av hundkoppel.

Felsökning och implementation av hörlursreduktionsfaktor lämnas till läsaren.

Har implementerat ny version med position hos objekt så de bara kan fysiskt röra sig över cykelvägen.

Borde bara lägga till någon slags grafisk plottning av rörelserna så man kan se hur cykelvägen täcks av hundkoppel.
Jag har gjort felsökningen via manuell inspektion av koden. Hint: finns en kodrad som är fullkomligen redundant men som via tillägg av ett tecken fortfarande är körbar och faktiskt påverkar resultatet.

Men hur jäkla svårt kan det vara egentligen? Gå alltid på vänster sida i färdriktningen och skulle någon plinga så flyttar man sig till höger. I stället för att planlöst gå omkring lite hur som haver och irra ommkring som en nackad höna när någon plingar.

Idag när jag trampade hemåt på cykelbanan kom jag ikapp en förälder som cyklade med sitt barn. Föräldern på höger sida och ungen på vänstra. Avd lära ungarna trafikvett! Gissa vart föräldern med barnvagn gick när de korsade en kombinerad cykel och gångöverfart? Var det på övergångsstället?
Ofta är det en massa kanter man ska över när man går på övergångsstället, så jag har viss förståelse när man med barnvagn går på en sida av cykelbanan istället. Men för vanliga gående visar jag ingen förståelse.

Gå på en sida i färdriktningen och skulle någon plinga så byt för Guds skull inte sida. Fortsätt gå på din sida, ju mer förutsägbart du agerar desto enklare blir det att köra om dig.

I detta fall var det inga kanter och mitt i cykelvägen.
Det låter som att du inte kan något om barnvagnar eller barn.
Om barnet är litet och/eller sovande kan man vilja ha helt jämn gång på vagnen. Då undviker man gärna zebraränderna. Vad var det för typ av barnvagn? Var det en liggdel eller sittdel monterad?

Lyssnade på MTB-försvaret i ring p1: "MTB har inte ringklocka", är nog det som alla kommer minnas.

Misstänker MTB har ringklocka om den köps hos LBS. Plockar man bort den själv för att spara några gram så gör man nog inte cykelhatet mindre.

Det är som sagt lag på ringklocka, går fint att byta till något minimalt och lättviktigt.

Går utmärkt att plinga en bit ifrån om man märker att gående inte sett att cykel närmar sig. Man kan undvika att plinga så nära inpå att gående blir skrämda, eller med ett aggressivt "flytta på dig"-pling.

Sist men inte minst: anpassa fart och möte efter situationen, så ingen blir skrämd och ringer p1 igen, så får vi kanske cykla i skogen i framtiden också.
Tyvärr! Och det var ju en sådan slam dunk innan dess. Han var diplomatisk, sade alla de rätta sakerna, förklarade hur man kan uppleva saker olika, nämnde att båda grupper måsta visa hänsyn. Och så bara "nej, ringklocka har man inte på mtb".

Sist jag köpte lvg ingick för övrigt ingen ringklocka. Säljaren sade typ "just det, det är ju bra att ha" när jag anmärkte på det. Då hade jag redan provcyklat mitt på Kungsholmen utan klocka. Så cykelhandlare kanske borde skärpa sig där. Jag menar, att förmontera en 25kr-variant på cyklarna man säljer är väl inte orimligt?

Tyvärr! Och det var ju en sådan slam dunk innan dess. Han var diplomatisk, sade alla de rätta sakerna, förklarade hur man kan uppleva saker olika, nämnde att båda grupper måsta visa hänsyn. Och så bara "nej, ringklocka har man inte på mtb".

Sist jag köpte lvg ingick för övrigt ingen ringklocka. Säljaren sade typ "just det, det är ju bra att ha" när jag anmärkte på det. Då hade jag redan provcyklat mitt på Kungsholmen utan klocka. Så cykelhandlare kanske borde skärpa sig där. Jag menar, att förmontera en 25kr-variant på cyklarna man säljer är väl inte orimligt?
Precis. Vill polisen dryga ut sin kaffekassa är det bara att ställa en gubbe utanför cykelaffären och ta fram bötesblocket på alla nya olagliga cyklar som rullar ut.

I dagens Godmorgon världen så togs konflikter i trafiken upp. Bilar mot cyklar, cyklar mot gångtrafikanter, elsparkcyklar. Är det Sveriges neutrala ställning under Andra världskriget som gjort så att konflikten mellan bilister och cyklister är så tydlig i Sverige?
Cirka 1h35m in i programmet.

Kan inte läsa artikeln då jag inte är prenumerant. Det är dock inte så förvånande att olyckorna ej minskar, det är helt i linje med Trafikverkets prognos.
prognos.png

Kan inte läsa artikeln då jag inte är prenumerant. Det är dock inte så förvånande att olyckorna ej minskar, det är helt i linje med Trafikverkets prognos. Visa bilaga 440849
Den huvudsakliga kritiken, som framförs av en representant för Cykelfrämjandet, handlar om att infrastrukturen för cykelresor är eftersatt. Han menar att en upprustning av infrastrukturen skulle innebära att merparten av de olyckor som sker på cykel skulle kunna förhindras.

Intressanta staplar. Mannen i artikeln menar att en av anledningarna till att det inte satsas mer infrastrukturen för cykelresor är därför att de skador som uppstår ofta är så lindriga att de inte berörs av nollvisionen.

Den huvudsakliga kritiken, som framförs av en representant för Cykelfrämjandet, handlar om att infrastrukturen för cykelresor är eftersatt. Han menar att en upprustning av infrastrukturen skulle innebära att merparten av de olyckor som sker på cykel skulle kunna förhindras.

Intressanta staplar. Mannen i artikeln menar att en av anledningarna till att det inte satsas mer infrastrukturen för cykelresor är därför att de skador som uppstår ofta är så lindriga att de inte berörs av nollvisionen.
Men det görs ju kommunala satsningar? Åtminstone i Lund satsas det många miljoner per år på cykelbanor, och det är nog likadant i andra städer. Det känns som om en stor andel olyckor sker inne i tätorterna på kommunal mark.

Men det görs ju kommunala satsningar? Åtminstone i Lund satsas det många miljoner per år på cykelbanor, och det är nog likadant i andra städer. Det känns som om en stor andel olyckor sker inne i tätorterna på kommunal mark.

Ja. Och det finns, enligt mannen från Cykelfrämjandet, tydligen statligt stöd att söka för kommunala satsningar på infrastruktur för cykelresor. Ett problem är tydligen att dessa pengar även kan användas till andra kommunala satsningar.

Den största kritiken handlade dock om att satsningarna på infrastruktur för cykelresor är avsevärt mycket lägre prioriterat än för biltrafik.

Jag har cyklat på en hel del, för mig tidigare ocyklade, cykelvägar i Sthlm de senaste veckorna. Den övergripande bild jag har fått av dessa är att visst finns det cykelvägar att tillgå, men om skicket hade varit detsamma på de vägar ditt biltrafiken är hänvisad hade en och annan upprörd röst hörts.
Det ser givetvis olika ut på olika platser i landet (och i även inom Sthlm), jag är dock helt övertygad om att vi skulle kunna minska andelen olyckor vid cykelresor genom att prioritera dessa i högre grad än vi gör idag.

Ja. Och det finns, enligt mannen från Cykelfrämjandet, tydligen statligt stöd att söka för kommunala satsningar på infrastruktur för cykelresor. Ett problem är tydligen att dessa pengar även kan användas till andra kommunala satsningar.

Den största kritiken handlade dock om att satsningarna på infrastruktur för cykelresor är avsevärt mycket lägre prioriterat än för biltrafik.

Jag har cyklat på en hel del, för mig tidigare ocyklade, cykelvägar i Sthlm de senaste veckorna. Den övergripande bild jag har fått av dessa är att visst finns det cykelvägar att tillgå, men om skicket hade varit detsamma på de vägar ditt biltrafiken är hänvisad hade en och annan upprörd röst hörts.
Det ser givetvis olika ut på olika platser i landet (och i även inom Sthlm), jag är dock helt övertygad om att vi skulle kunna minska andelen olyckor vid cykelresor genom att prioritera dessa i högre grad än vi gör idag.
Finns det nerbrutet vad olyckorna beror på? Jag cyklar varje dag och ser beteende hos alla trafikantslag som inte går att bygga bort hur många miljoner man än satsar. Här i Lund ser det ändå ganska bra ut, tycker jag. Jag ser faktiskt inte mycket bristande underhåll.

Finns det nerbrutet vad olyckorna beror på? Jag cyklar varje dag och ser beteende hos alla trafikantslag som inte går att bygga bort hur många miljoner man än satsar. Här i Lund ser det ändå ganska bra ut, tycker jag. Jag ser faktiskt inte mycket bristande underhåll.
Anna Niska har forskat på det. Om jag minns rätt var det mycket beroende på dålig infra och dåligt underhåll.

import random

class Person:
self.hasDog = hasDog
if direction == "left":
print("Moving left...")
else:
print("Moving right...")

if randRes < 0.45:
person.moveTo("left")
elif randRes < 0.7:
person.moveTo("right")
else:

if person.hasDog:
if randRes < 0.5:
else:

people = []
rand = random.random()
if rand < 0.3:
person = Person(True)
else:
person = Person(False)
people.append(person)
for person in people:

ringklockaSimulation(8)
Fyfaen vill inte läsa sånt här på happyride. Känns som man är på jobbet. Fast det kanske jag är..

På MTB är det iaf. lätlöst att bli hörd.

En tredjedel av alla cyklister som omkommer i trafiken gör det på statliga vägar.

Det gör det kanske, fast på annat håll. Någon hänvisar längre fram i tråden till Folksam - jag råkar ha en viss inblick i deras verksamhet och utan att med säkerhet kunna säga att så är fallet gissar jag att de har eller kan plocka fram statistik som i någon mån besvarar din fråga.
Mannen i artikeln hänvisar i första hand till bristfällig och illa underhållen infrastruktur när det kommer till frågan om orsaken till en stor del av de olyckor som sker.
I någon mån kan jag tänka mig att beteendet påverkas av infrastrukturen. I andra fall handlar det med största sannolikhet om personer med beteenden som ingen nyasfalterad väl belyst raksträcka i världen kan rädda. ?

Väldigt kul att höra att Lund verkar erbjuda fina möjlighet till cykling. Finns det några specifika åtgärder som är värda att lyfta fram, tycker du?

Ändå rimlig inställning av polisen:
– Det är korkat att man har valt att dra en av de största genomfartslederna från ytterstaden här. Det är som att dra in Essingeleden på Sveavägen. Samtidigt måste vi anpassa oss till verkligheten och en gågata är en gågata, då är det sju kilometer i timmen som gäller, säger Christer Baad.

Tillbaka
Topp