Hör upp, cykel i media-tråden

Skärmavbild 2020-10-05 kl. 13.34.21.png

Dessvärre (?) cykelrelaterat. Så länge de är i rullning tycker jag dock att det är ett helt ok inslag i trafikmiljön. På det stora hela...

223 st dog i trafiken under år 2019. Då måste i alla fall hälften av dessa vara cykelrelaterade olyckor. Dessutom skall 100 st skett på grund av att cyklisten hållit en hastighet över 15 km/h.
Känns som Trafikverket måste sätta fokus på detta genast!

Fast enligt den här statistiken så omkom 153 st år 2019 i vägtrafikolyckor.

Här är visar statistiken på att det inte finns 100 liv att rädda.
Visa bilaga 446213
Av Trafikanalys statistik framgår att av de 27 fotgängare som omkom i trafiken 2019, var det 24 efter närkontakt med personbil, 7 efter närkontakt med lastbil, 1 efter närkontakt med buss och 1 efter närkontakt med traktor, och slutligen 1 efter närkontakt med cykel.

Av Trafikanalys statistik framgår att av de 27 fotgängare som omkom i trafiken 2019, var det 24 efter närkontakt med personbil, 7 efter närkontakt med lastbil, 1 efter närkontakt med buss och 1 efter närkontakt med traktor, och slutligen 1 efter närkontakt med cykel.
Så av 27 döda så har 34 dött i kollision med ett fordon. Det ger att 7 st har odött på något sätt.

Sorry, statistiken blev minst sagt tokig. Det var 17 fotgängare som omkom efter påkörning av personbil.
Bra med uppmärksamma läsare.

Ta avstånd, såsom i att be om att få läsa lite över axeln?
Verkligen inte. Jag är noggrann med att följa de restriktionerna som ålagts oss medborgare sedan något halvår tillbaka. Det är ju fördelen med internet; goda möjligheter till social distans. ?

Jag var intresserad av en sammanfattning av vad texten innehåller för att eventuellt kunna föra en diskussion kring det, innehållet. Det är väl därför tråden finns?
Jag har inte bett om att få artikeln återgiven ordagrant. Jag har inte bett om att få "läsa lite över axeln". Spara därför gärna spydiga kommentarer och obefogade oförskämdheter till dess de är befogade. Jag är inte perfekt - tillfällen kommer att uppstå.

Verkligen inte. Jag är noggrann med att följa de restriktionerna som ålagts oss medborgare sedan något halvår tillbaka. Det är ju fördelen med internet; goda möjligheter till social distans. ?

Jag var intresserad av en sammanfattning av vad texten innehåller för att eventuellt kunna föra en diskussion kring det, innehållet. Det är väl därför tråden finns?
Jag har inte bett om att få artikeln återgiven ordagrant. Jag har inte bett om att få "läsa lite över axeln". Spara därför gärna spydiga kommentarer och obefogade oförskämdheter till dess de är befogade. Jag är inte perfekt - tillfällen kommer att uppstå.

Uttrycket "tagit aktivt avstånd från Wolodarski" tyder på att du absolut inte vill läsa något i DN. Då är det är logiskt att anse att du tar konsekvensen av detta. Om det är just skribenten du "tagit aktivt avstånd" ifrån förstår jag verkligen inte vad det har med saken att göra. För övrigt kan det knappast vara bra att aktivt begränsa sin informationsinhämtning, ensidig information leder bara till confirmation bias.

Uttrycket "tagit aktivt avstånd från Wolodarski" tyder på att du absolut inte vill läsa något i DN. Då är det är logiskt att anse att du tar konsekvensen av detta. Om det är just skribenten du "tagit aktivt avstånd" ifrån förstår jag verkligen inte vad det har med saken att göra. För övrigt kan det knappast vara bra att aktivt begränsa sin informationsinhämtning, ensidig information leder bara till confirmation bias.
Det innebär varken de enda eller det andra. Och det är en i sammanhanget irrelevant distinktion. Om du läser det inlägg som du citerat framgår det varför.
Jag betackar mig för att få ord lagda i munnen på mig. Och om det är mitt informationsintag du talar om kan jag vara konstatera att du rimligtvis inte besitter den ringaste kunskap om hur det ser ut. Nu tackar jag för mig i den här diskussionen.

Tillbaka
Topp