Hör upp, cykel i media-tråden

GoranS skrev väl fem steg, och det finns ju de som tar sjumilakliv så...
Nog för att jag kan trycka på skapligt när jag går och därmed, gissningsvis, har hygglig steglängd men får nog erkänna att bokstavliga sjumilakliv ligger över min förmåga. T.o.m. enmilakliv kan nog bli tufft. Verkar m.a.o. som det precis som alla andra år blir en 100%:ig reduktion av avdragsmöjligheten (eller är det ett 100%:igt avdrag på reduktionen?) för min del.

Tolkar jag rätt att det är 30-kilometersgränsen som ska gälla i fall där resan går mellan olika storstadskommuner men inom samma storstadsområde? Verkar ju rimligt, men något luddigt beskrivet tycker jag (både i själva förslaget och på frågor-och-svarsidan).

Tolkar jag rätt att det är 30-kilometersgränsen som ska gälla i fall där resan går mellan olika storstadskommuner men inom samma storstadsområde? Verkar ju rimligt, men något luddigt beskrivet tycker jag (både i själva förslaget och på frågor-och-svarsidan).
Ja, både hem och arbete måste finnas i nån av storstadskommunerna (de som ingår i Tillväxtanalys definition av stor-sthlm, stor-Gbg och stor-Malmö) för att 30 km ska gälla. Finns mer info på Finansdepartementets web.

Jag antar att man måste ha gjort resan till jobbet för att få avdraget. Någon som sett något om hur man ska visa att man gjort resan?
Ska arbetsgivaren redovisa vilka dagar man var där eller är det bara att skriva sig i sommarstugan och få avdrag till hemmakontoret?

Jag antar att man måste ha gjort resan till jobbet för att få avdraget. Någon som sett något om hur man ska visa att man gjort resan?
Ska arbetsgivaren redovisa vilka dagar man var där eller är det bara att skriva sig i sommarstugan och få avdrag till hemmakontoret?
Ja, det där blir intressant. Det enda jag sett är att arbetsgivaren måste uppge arbetsplatsens adress i kontrolluppgiften. Känns lite väl magstarkt om de ska behöva uppge när folk varit där (på en del arbetsplatser är det nog inte ens möjligt). Men det är ju inte mer konstigt än idag, man ska ju vid kontroll kunna göra troligt att man har rätt till avdraget/reduktionen.

Sonny Cobrelli kollapsade av okänd anledning efter spurten på första etappen av Katalonien runt :confused: Han är vid medvetande men inlagd på sjukhus.
Han har haft problem med bronkit nyligen, men oklart om det har något direkt samband.

Sonny Cobrelli kollapsade av okänd anledning efter spurten på första etappen av Katalonien runt :confused: Han är vid medvetande men inlagd på sjukhus.
Han har haft problem med bronkit nyligen, men oklart om det har något direkt samband.

Han fick hjärtstopp.
Men återupplivades och är på sjukhus.

f5788ba05be4094fb5327817e6f7c285.jpg

Han fick hjärtstopp.
Men återupplivades och är på sjukhus.
Usch, väldigt otäckt. Hoppas verkligen det går bra och att de kommer fram till varför det inträffade. Känns lite vanskligt med fortsättningen annars. Jag minns denna, det var en mkt bättre kollaps.

Ny BMX bana i söderort. Bra där !

Ny BMX bana i söderort. Bra där !

Men, va f-n. Där skulle ju den nya nedgrävda velodromen ligga. Också kör vi CX-träningar där ibland. Kanske iofs kan kombineras?

Men, va f-n. Där skulle ju den nya nedgrävda velodromen ligga. Också kör vi CX-träningar där ibland. Kanske iofs kan kombineras?
Hoppas det. Tänk om det kunde bli ett cykelsportcentrum? I mina amatörögon så räcker utrymmet till mer än en aktivitet om man gör det klokt.

Kul (tycker jag iaf) med att BMX får en modern bana som duger att tävla på - kan göra nytta för sporten!

Intressant artikel om cykelolyckor i en nederländsk tidning:

Studie av trafikolyckor i Nederländera mellan 2012 och 2021, antal personer som behövde akut vård (antar på sjukhuset):
- 44.400 cyklister behövde akut vård i 2021 (många äldre än 55 år)
- cyklister +29% (alla trafik +18%)
- mer än 29% högre vid lvg och mtb cyklister
- cyklister äldre än 55 år i singelolycka +42%
- andel svåra skador elcycklister melan 12 och 16 år 4% i 2016, 22% i 2021.

En förklaring är mycket fler cyklister i Nederländerna, framförallt pandemin.
En annan förklaring är elcyklar. En vanlig nederländsk cyklist cyklar 15-17 km/h, en elcyklist minst 25 km/h. Intressant är att dom också namnar starka bromsar. Framförallt äldre cyklister är inte van med starka bromsar och ramlar framåt vid nödbromsning.

Obs att de flesta (icke lvg/mtb) cyklister inte bär hjälm i Nederländerna. Experter säger att det skulle vara bättre att bära hjälm, framförallt för elcyklister.

Nya förslag för att förbättra för cyklister i Stockholm:
https://sverigesradio.se/artikel/cyklister-foreslas-fa-gront-ljus-fore-bilister
  • Stockholms stad vill göra det säkrare och smidigare att cykla i staden och har tagit fram en cykelplan som listar flera åtgärder.
  • Bland annat föreslås bredare cykelbanor separat från gångtrafikanter och trafikljus som ger grönt ljus till cyklister före bilar.

Tillbaka
Topp