Hör upp, cykel i media-tråden

Kan ju nämnas att nollvisionen bara gäller bilister, alltså att det skall vara noll döda bilister. Motorcyklar räknas inte heller in i den statistiken.
Nollvisionen gäller på eu-nivå nu:

De är noggranna med att inkludera andra trafikanter än bilister men sverige är ett i mycket bakåtsträvande land i europas utkant på de här områdena tyvärr. Eu publicerar bra statistik annars:
1655463872180.png

Jag tolkar det som att buss är säkrast och kommer nu omedelbart att påbörja jobbet med att ta busskort samt inventera marknaden för bussar. Jag antar att det var detta EU ville uppnå med statistiken?

Att uppdatera designen på skyltar måste lamslå hela verksamheten. Säkert ett möte och ett par timmars jobb för en grafiker.

Artikeln verkar vara från TT, så det blir såklart samma fel överallt. Enligt teamet själva gäller 6.59 "eller snabbare"

"Ny bansträckning och nytt mål inför 2022, Vätternrundan, kommer från 2022 att vara 315 km och vi kommer sätta rekordet som ska jagas i framtiden och vår målsättning är 6.59 eller snabbare. Men allt beror såklart också på väder & vind."

Någon som hört något? De borde vara framme nu va?

Väderförhållandena är säkert olika, idag har de mot/sidvind ner, och de kommer ha sida med på västra sidan. Men de ligger 20 minuter (!) efter tiden i Jönköping från 2019, och det är samma bana ner dit om jag förstår rätt. De har haft ett snitt på ca. 42,2km/t ner dit.

Kantvindskörning. Kanske inte helt lämpligt att köra vinge över hela vägen i det här loppet dock.
Jag tror att det blir tufft att klara målet på SUB 7, om de nu inte har sparat rejält på krutet.

Vad ligger rekordet på nya banan på?

Om man går på att tidsnoteringen vid "Hjo avfärd" är vid depån, 171 km, så har de alltså 144 km kvar och Hjo passerades på fyra timmar blankt. För sub7 krävs alltså sub3 på 144 km eller m.a.o. över 48 km/h.

Officiellt 33 km mellan Hjo och Karlsborg. Med 48 km/h ska det ta 41-42 min, d.v.s. de ska passera Karlsborg 16.11-16.12 om de ska hålla farten dit. Sen vet man ju inte precis var tidtagningen sker.

Tillbaka
Topp