Hör upp, cykel i media-tråden

Jag håller med dig i sak, men jag tyckte att det lät konstigt att män skulle få vara med i tex Tjejvättern.
Trevlig midsommar.
Visa bilaga 633698
Och det är ju samma med Tjejvasan såklart:

Och det säger sig ju själv, inte f-n tillåts Emil Persson ställa upp där, det bryter ju mot skidförbundets tävlingsregler om inte annat.

Pinsamt är väl bara förnamnet. Vilka tävlingar ställs in, alla?
Bara linjeloppen, är tydligen boende längs bansträckningen i Ulleråker som klagat.
Tempoloppen går i Björklinge och påverkas inte.

Men helt otroligt att det kommer så här sent, sånt här borde väl vara klart långt innan kan man tycka.

Bara linjeloppen, är tydligen boende längs bansträckningen i Ulleråker som klagat.
Tempoloppen går i Björklinge och påverkas inte.

Men helt otroligt att det kommer så här sent, sånt här borde väl vara klart långt innan kan man tycka.
Jo, att tempot körs förstod jag nästan, där är ju elitklasserna redan i mål :)
Tänkte mer om det var Masters som ställde in och elit körde. Så de tvingas ställa in en SM-tävling ett par dagar innan det ska avgöras för att "grannarna klagar". Det är ju faktiskt så att man tror att det är 1 april.

Nu måste väl ändå botten vara nådd när det gäller tävlingscyklingen i Sverige. Eller kommer Trafikverket dra ner det ytterligare?

Jo, att tempot körs förstod jag nästan, där är ju elitklasserna redan i mål :)
Tänkte mer om det var Masters som ställde in och elit körde. Så de tvingas ställa in en SM-tävling ett par dagar innan det ska avgöras för att "grannarna klagar". Det är ju faktiskt så att man tror att det är 1 april.

Nu måste väl ändå botten vara nådd när det gäller tävlingscyklingen i Sverige. Eller kommer Trafikverket dra ner det ytterligare?
Man kan ju tänka att tvingar de sm av banan så är ju inga tävlingar heliga och det kommer bara fortsätta tills det är skottpengar på cyklister på vägar ?

Anledningen till att grannarnas klagan fått gehör är för att Länsstyrelsen innan de gav tillstånd inte gjort nån konsekvensanalys. Hade de haft det och kunnat visa upp för Transportstyrelsen antagligen avslagit klagomålen.
Det är alltså Länsstyrelsen som klantat sig, även om man naturligtvis blir förbannad på det fisförnäma villafolk som klagat också.

Ja, bansträckningen är ju ett skämt från början till slut och borde väl aldrig ens komma på tal. Men att stoppa två dagar innan…
Utan att ha koll på varför bansträckningen då uppenbarligen gått genom ett villaområde så kan jag ändå tänka mig att det var ett sätt att komma undan att dra den på vägar som det skulle blivit ännu större problem att ha den på?

Vad händer om cyklandet genomförs "utom tävlan"? Bortsett från allt det där praktiska då, och att vanliga trafikregler gäller.

Vad händer om cyklandet genomförs "utom tävlan"? Bortsett från allt det där praktiska då, och att vanliga trafikregler gäller.
Det är ditåt vi går. Svartracen kommer.
Jag kan ha fått det om bakfoten men jag har hört att det här har blivit ett stort problem i England.
Jag struntar personligen lite i det.
Om jag möter upp fem polare med vänner i Östra gatuhörnet eller 500 cykelpolare för en gemensam cykeltur med start exakt kl 9 spelar ingen större roll för min del.
Fast det känns lite trist för cykelsporten i stort.
Tänker att det blir lite knepigt med påfyllnad med ungdomar till sporten om de tvingas börja karriären med att tävla mot gamla ”tjockgubbar” efter mörkrets inbrott?

Som jag förstått det så är det väl den bana (eller iaf liknande) som de använt många gånger förr i Uppsala, ex.vis Skandislopp och SM i fjol. Och då måste de in på dessa vägar för att komma åt lite backar upp/ner på åsen, annars blir det mest platt. Åtminstone så länge de vill ha en relativt central varvbana.

nu råkade länken nedan vara el*yklar men kunde lika gärna varit elskotrar, datorer, mobiler (samsung någon), skruvdragare eller cykellampor.

det är nog bra att vara hemma när laddning pågår.

det tycks efter redan tidigare genomförda förbud och restriktioner vara särskilda problem i nyc?

nu råkade länken nedan vara el*yklar men kunde lika gärna varit elskotrar, datorer, mobiler (samsung någon), skruvdragare eller cykellampor.
Elcyklar, elsparkcyklar, hoverboards tycks dock vara mer benägna att fatta eld än de övriga i listan. Cykellampor tror jag hamnar långt ner i statistiken. Kanske är det mer fusk med tex CE märkning hos dess laddare, och kanske problemen ökar med storleken på batterierna?

det är nog bra att vara hemma när laddning pågår.

det tycks efter redan tidigare genomförda förbud och restriktioner vara särskilda problem i nyc?

Exakt min tanke också. Varför är det bara New York som syns i mitt flöde när det gäller bränder i elcykelbatterier? Det bor ungefär lika många människor i Nederländerna, men varför läser jag aldrig något om batteribränder därifrån?

Är det bara newyorkare som bryr sig? Är New York särskilt elcykeltätt? Köper newyorkare särskilt brandbenägna prylar? Frågorna hopar sig.

ja först trodde väl att motståndet i new york bara var gammelgubbeskverulans av sedvanlig modell, men det verkar ju onekligen vara veritabla problem där.

en taskig batch laddare som kommit dit skulle ju kunna vara en förklaring, eller dito batterier.

det är på batterisidan intressant hur kinesiska fuskbatterier, och med typisk fuskkapacitet, ofta innehåller ordet fire som en del av produktnamnet?

Artikel i DN om SM, Trafikverket, mm

Sverige
ca96581d-2505-41e3-89d3-b42ac553f0eb.jpeg

Danmark
IMG_3886.jpeg

Lite svårt att jämföra SM med TdF, men det känns svårt att drömma om liknande scener som vid TdF-starten i Danmark.
Ännu konstigare när bilarrangemang får äga rum på allmänna vägar i en hel vecka med trafikstockning, avgaser och en del olämpliga gaspådrag bland folk.
Jo, jag är lite less på förgasarbilar i närområdet.

Sverige
ca96581d-2505-41e3-89d3-b42ac553f0eb.jpeg

Danmark
Visa bilaga 634969
Lite svårt att jämföra SM med TdF, men det känns svårt att drömma om liknande scener som vid TdF-starten i Danmark.
Ännu konstigare när bilarrangemang får äga rum på allmänna vägar i en hel vecka med trafikstockning, avgaser och en del olämpliga gaspådrag bland folk.
Jo, jag är lite less på förgasarbilar i närområdet.
Classic Car Week? Ja, det är f-n en plåga. Har missat när det pågår ett par ggr och hamnat i karavan genom Rättvik som tagit typ 45 minuter. Som närboende måste den veckan vara misär.

Tillbaka
Topp