Hör upp, cykel i media-tråden

???
Både i länken och i rubriken på den länkade sidan står det ju att det gäller cykling på grus(-väg)
"45 mil cykel på grusväg"
Eller har du problem med att de använder svenska?
1699435327833.png

vti fortsätter sitt oförtrutna arbete kring cyklar. här en rapport om stöldrisk som orsak till att inte cykla.

tror uppgifterna i artikeln i stort stämmer. cykelstölder och den utbredda acceptansen för att de bara får fortgå är ett stort gissel. skönt ändå tycker jag att det finns cyklar som man i alla lägen slipper parkera ute och i stället tar med sig in. en god orsak att skaffa sin brompton.

en annan negativ faktor utanför själva cyklandet i sig gissar jag kan vara punka, dess hantering, liksom den upplevda risken att bli stående med punka. sedan förstås denna årstid slutar väldigt många cykla på grund av mörker, väta och i viss mån smuts. och senare halka.

i en annan studie har man funnit att sjunkande temperaturer grad för grad minskar cyklandet. intressant är att under nollan upphör denna minskning:)
.

Hur cykling kan få immunsystemet att åldras långsammare

Och så säger vår myndighet som ansvarar för folkets hälsa att:
Att vara ute i naturen kan till exempel medföra minskad stress, stärkt kognitiv förmåga och förbättrad psykisk hälsa.

Så då är mtb ännu bättre än landsväg. Jag känner mig redan yngre.

Två dm blötsnö och oplogade cykelbanor. Låter som bra träning både fysiskt och för pannben.

Två dm blötsnö och oplogade cykelbanor. Låter som bra träning både fysiskt och för pannben.

Jaha, trodde det bara var i Stockholm man fick problem med snö. Bra då vet vi :)

Nu kanske det blir tyst på de som alltid ska relativisera och skönmåla genom att hänvisa till antalet anmälda stölder, etc.

Mycket som jag känner igen mig i i den studien. Just stöldrisken är den största anledningen till att jag själv knappt använder cykel i vardagen, jag tycker det är en alldeles för stor apparat att antingen släpa med sig cykeln in överallt eller släpa med en massa överdimensionerade lås. Vet många som resonerar likadant. Det kan ösas hur mycket pengar som helst på cykelinfra (vilken i mina ögon inte är nåt problem idag), men om politikerna inte tar tag i stöldproblemet kommer antalet vardagscyklister ändå inte öka. Att så många avstår från att cykla pga stöldrisken borde tala sitt tydliga språk.

Fusk! Sabotera inte Idrotts- och fritidsnämndens under hårt arbete uttänkta lösning för att förbättra folkhälsan.
Jag tror folkhälsan försämras av att folk klättrar på de snövallar som tidigare varit gång/cykelbana. Det är (just nu iaf) rätt så slirigt/jobbigt att gå även där bilarna kör. Men annars håller jag med dig. Lite hårt arbete skadar inte.

Problem? Nej, nej, medvetet val av Idrotts- och fritidsnämnden i Umeå för att stärka folkhälsan. Norrlänningar är hårda och behöver inte plogning av cykelbanor.
Det går så dåligt att åka skidor så, om cykelbanorna är för välplogade...

I övrigt är det där med 2dm blötsnö bara snickesnack, jag var ute och trampade fatbikespår 3km från Umeå centrum i e.m. och det var puffpuffpudersnö. Allt annat än blötsnö! Den enda blöta snö jag stötte på var på busstorget som värms med fjärrvärme ?

Otäckt slut på Karakorum highway tripp. Kanske god ide att förtiga även svensk härkomst i dessa tider av koranbränningar och hot om moskerivningar?

Otäckt slut på Karakorum highway tripp. Kanske god ide att förtiga även svensk härkomst i dessa tider av koranbränningar och hot om moskerivningar?
Tyvärr finns det ju vedervärdiga människor. Jag vet inte hur säkerhetsläget f.n. ser ut i den delen av världen för västerlänningar. Men att vifta med svenska flaggor kan nog vara osmart i riskhänseende.

Var där? Det är ju ett gäng korsningar. Jag kommer inte åt artikeln.
Man blir inte jättemycket klokare av att läsa artikeln, men hela området med Åkareplatsen och Drottningtorget är ju ett dåligt skämt.

Cykelbanan slutar utan förvarning med gatsten och mötande trafik här
IMG_9311.jpeg

och sedan teleporteras man 100 m fram.
IMG_9312.jpeg

Från andra hållet vetefan.

Skulle inte cykla på den sidan av kanalen i onödan. Ett skämt på Spårvägen var att det säkraste vårtecknet var att det var en norskreggad bil och körde runt på Drottningtorget.

Kan nån av er göteborgare förklara varför de inte bara stänger av biltrafiken vi drottningtorget? Känns ju helt missanpassat ha en bilväg där. Jag fattar ett någon stackars sate skulle behöva åka en lång omväg om de ska åka bil mellan ex clarion post å nordstan men annars, att ha en bilväg mitt bland alla människor där är ju helt stört.

Borde ju vara jättenkelt för stan å säga nåt i stil med "Sorry bilister, o'learys i centralhuset vill ha större uteservering och de drar in mer pengar än ni. gatan e stängd". Typ.

Kan nån av er göteborgare förklara varför de inte bara stänger av biltrafiken vi drottningtorget? Känns ju helt missanpassat ha en bilväg där. Jag fattar ett någon stackars sate skulle behöva åka en lång omväg om de ska åka bil mellan ex clarion post å nordstan men annars, att ha en bilväg mitt bland alla människor där är ju helt stört.
Nej men nu har du fått det helt om bakfoten. Göteborg är bara en avancerad kuliss för att göra bilvägarna lite mindre enformiga. Gångtrafikanter och cyklister agerar statister så att bilarna ska ha något skoj att tuta på.

Nej men nu har du fått det helt om bakfoten. Göteborg är bara en avancerad kuliss för att göra bilvägarna lite mindre enformiga. Gångtrafikanter och cyklister agerar statister så att bilarna ska ha något skoj att tuta på.
Om Volvo ska få till helt självkörande bilar till 2040 eller vad de utlovat måste det väl ha ett testfält?

Tillbaka
Topp