Hör upp, cykel i media-tråden

Tycker ändå efter 20 år i Göteborg att staden får 10/10 i kategorin ”så jävligt som möjligt för bilkörning”, men kul att de fortsätter höja ribban!

Tycker ändå efter 20 år i Göteborg att staden får 10/10 i kategorin ”så jävligt som möjligt för bilkörning”, men kul att de fortsätter höja ribban!
Bilstaden Göteborg. Där får bilisterna alltid gå först. Jag minns Västsvenska Handelskammarens förslag om att bygga gigantiska tunnlar under staden, inte för tåg, utan för bil.. 🤦🏼‍♂️

Samtidigt är infrastrukturen för cykel på många platser under all kritik.

Värt att nämna är att staden också har flest överklaganden av bygglov av alla svenska, större städer. Göteborgarna är alltså inte bara de största bilkramarna, de är också de största gnällspikarna!

Det var nog den bästa och vettigaste insändaren i hela den där lokaldebatten. En röst fr nån det där galna experimentet faktiskt berör.
Galet experiment låter som en överdrift. Argumenten som skribenten anger är
- barnens simskola
- billiga storköp utanför stan
- skruvar till dotterns sänglampa
- besöka föräldrar utanför stan
Det låter som en dyr lösning med bil för att göra billiga inköp. Hans argument är samma trötta bilistcentriska kritik mot allt som försämrar ett redan invant mönster.

"If you're used to privilege, equality feels like opression."
"If you build, they will come."
Bygger man för bilar, ska man inte bli förvånad om det är bilar man får.

- barnens simskola
Det låter som en dyr lösning med bil för att göra billiga inköp. Hans argument är samma trötta bilistcentriska kritik mot allt som försämrar ett redan invant mönster.

Ja, jo, nog har du rätt i sak. Men dina argument förutsätter att vi bygger om hela städer så att vi har de stora snabbköpen och shoppingområdena utplacerade nära varje kvarter. Eller att vi helt går ifrån att storhandla själva och bara får utkört. Det känns inte som hållbara alternativ i dagsläget.

Har man ett par ungar blir man ruinerad av att gå på butiken på hörnet och köpa blöjor, kläder, osv. Allt kräver fan bil! Det finns förstås bilpool mm men att få det att funka är närapå en utopi :-(.

Att ta sig till släkt eller vänner bara några mil utanför en stad är lika svårt det. Direkt det inte är "lönsamt" med lokaltrafik till stadsnära glesbygd så är det såklart ingen som vill betala skatt för sådant, så linjerna dras in och kommer inte tillbaka.

- barnens simskola

Jag gissar att du själv inte bor i stan, utan i nåt villaområde utanför stan (”gjort för bilar” för att använda ditt narrativ). Det bärande argument han anför, som jag själv boende i stan håller fullständigt med om, är just att det är inte bilarna som finns i stan som är problemet, det är ju det dagliga inflödet/utflödet in till stan som är problemet och skapar trängsel, avgaser, etc. Rikta åtgärderna där.

Jag gissar att du själv inte bor i stan, utan i nåt villaområde utanför stan (”gjort för bilar” för att använda ditt narrativ). Det bärande argument han anför, som jag själv boende i stan håller fullständigt med om, är just att det är inte bilarna som finns i stan som är problemet, det är ju det dagliga inflödet/utflödet in till stan som är problemet och skapar trängsel, avgaser, etc. Rikta åtgärderna där.
Fast det är svårt att strypa bara det ena.

Infrastrukturen för bil är fortfarande så enormt mycket bättre än den än för alla andra i stan - och på bekostnad av de flesta andra värden man önskar av en stad - att steget till att det ens är nära jämlik standard är enormt långt. Små förskjutningar, som detta faktiskt är, är en rätt försiktig väg framåt i det hänseendet. Det kommer alltid vara någon enskild som kommer i kläm innan en ny balans uppnås, det gäller alla förändringar i båda riktningar.

Ja jag bor i stan. Och äger bil. Och cyklar ändå för det mesta för att det går fortare även om infrastrukturen är kass.

Sen hade just Såggatan varit ett bättre case i sammanhanget om det varit en bra cykelbana också.

Fast det är svårt att strypa bara det ena.

Infrastrukturen för bil är fortfarande så enormt mycket bättre än den än för alla andra i stan - och på bekostnad av de flesta andra värden man önskar av en stad - att steget till att det ens är nära jämlik standard är enormt långt. Små förskjutningar, som detta faktiskt är, är en rätt försiktig väg framåt i det hänseendet. Det kommer alltid vara någon enskild som kommer i kläm innan en ny balans uppnås, det gäller alla förändringar i båda riktningar.

Ja jag bor i stan. Och äger bil. Och cyklar ändå för det mesta för att det går fortare även om infrastrukturen är kass.

Sen hade just Såggatan varit ett bättre case i sammanhanget om det varit en bra cykelbana också.
Håller med. Egentligen borde vi nog genomföra betydligt mer genomgripande förändringar i den urbana miljön, i syfte att öka det hållbara resandet, än vad vi gör.

Experimentet på Såggatan består av att undersöka om man kan skapa bättre förutsättningar för cykling utan att spendera några större mängder pengar. Nu har jag inte cyklat förbi sedan det blev färdigbyggt, men min känsla är nog "nja". Det blir kanske lite bättre för cyklar men till en ganska hög kostnad i form av besvär för de boende och man hade nog kunnat göra en ännu bättre lösning om det hade fått kosta pengar. Rätt mig om jag har fel, men har inte staden till och med haft problem att förbruka budgeten avsatt för cykelsatsningar eftersom man inte hinner med i planeringsarbetet? Känns lite konstigt att leta efter budgetlösningar då.

De där cykelparkeringarna håller jag också med insändarförfattaren om, varför skulle man vilja ställa sin cykel där och inte utanför affären eller förskolan eller var man nu är på väg?

Jag hade gärna sett bilismens omedelbara död, men det här känns som stolpe ut.

Som vuxen cyklist är "nja" en grov överdrift skulle jag säga. Det är avsevärt sämre för cyklister än innan ombyggnation. Vissa små detaljer kan hjälpa upp helheten en del. Som att bygga bort de stora gropar som är i den numer ganska smala yta man har att cykla på. Om man sen väljer vilka av sträckorna man cyklar på utifrån deras beskaffenhet (generellt betyder det att man skippar alla cykelbanor som är kortare än 100 meter på Såggatan så skulle jag säga att man är tillbaka på plus, om än med liten marginal.
Men det finns utrymme för otrolig förbättring.
Även om jag håller med a ovan i mycket har skribenten en poäng, uppsidan på det här bygget är väldigt liten.

Plus 100

Ja, jo, nog har du rätt i sak. Men dina argument förutsätter att vi bygger om hela städer så att vi har de stora snabbköpen och shoppingområdena utplacerade nära varje kvarter. Eller att vi helt går ifrån att storhandla själva och bara får utkört. Det känns inte som hållbara alternativ i dagsläget.

Har man ett par ungar blir man ruinerad av att gå på butiken på hörnet och köpa blöjor, kläder, osv. Allt kräver fan bil! Det finns förstås bilpool mm men att få det att funka är närapå en utopi :-(.

Att ta sig till släkt eller vänner bara några mil utanför en stad är lika svårt det. Direkt det inte är "lönsamt" med lokaltrafik till stadsnära glesbygd så är det såklart ingen som vill betala skatt för sådant, så linjerna dras in och kommer inte tillbaka.
Det är nog billigare att handla i butiken runt hörnet än att ha bil. Räknade lite snabbt på familjens andrabil, och den kostar 40kr per mil, eller runt 5000kr/månad i skattade pengar när allt är inräknat. Och då har vi ingen kostnad för parkering att ta med i kalkylen.

Praktiskt med bil, visst. Men man ska nog inte intala sig att man tjänar in kostnaden genom att storhandla på ICA Maxi.

Det är nog billigare att handla i butiken runt hörnet än att ha bil. Räknade lite snabbt på familjens andrabil, och den kostar 40kr per mil, eller runt 5000kr/månad i skattade pengar när allt är inräknat. Och då har vi ingen kostnad för parkering att ta med i kalkylen.

Praktiskt med bil, visst. Men man ska nog inte intala sig att man tjänar in kostnaden genom att storhandla på ICA Maxi.
Vi "storhandlar" på en av landets dyraste Ica-butiker tror jag.
Har för övrigt levt nästan hela mitt liv med den typen av butik som huvudkälla till livsmedel.
Men att köpa en bil för att orka åka och handla någon annan stans känns... långsökt.

Fast marginalkostnaden är ju inte 40 kr/mil. Våra uppskattningsvis 50 mil storhandling kostar nog en tusenlapp ungefär och det sparar man garanterat mot att handla på lokala Lill-Ica. De få milen påverkar knappast övriga kostnader mer än på marginalen heller. Den stora kostnaden för bil har man ju oavsett.

Edit: sen förstår jag ju såklart att beräkningen bara är för vår situation.

Experimentet på Såggatan består av att undersöka om man kan skapa bättre förutsättningar för cykling utan att spendera några större mängder pengar. Nu har jag inte cyklat förbi sedan det blev färdigbyggt, men min känsla är nog "nja". Det blir kanske lite bättre för cyklar men till en ganska hög kostnad i form av besvär för de boende och man hade nog kunnat göra en ännu bättre lösning om det hade fått kosta pengar. Rätt mig om jag har fel, men har inte staden till och med haft problem att förbruka budgeten avsatt för cykelsatsningar eftersom man inte hinner med i planeringsarbetet? Känns lite konstigt att leta efter budgetlösningar då.

De där cykelparkeringarna håller jag också med insändarförfattaren om, varför skulle man vilja ställa sin cykel där och inte utanför affären eller förskolan eller var man nu är på väg?

Men som slogan är det ju väldigt bra. "Vi gör om bilparkeringarna till cykelparkeringar". Varför inte ändra stadens slogan till
"Götelabôrg, staden som gör om bilparkeringar till cykelparkeringar"

Jag tror tjänstemännen som kom på den här innovativa idén såg morgonsoffan i TV4 inom en snar framtid, och förfrågningar från Amsterdam om att komma och titta på denna revolutionerande idé.

Fast marginalkostnaden är ju inte 40 kr/mil. Våra uppskattningsvis 50 mil storhandling kostar nog en tusenlapp ungefär och det sparar man garanterat mot att handla på lokala Lill-Ica. De få milen påverkar knappast övriga kostnader mer än på marginalen heller. Den stora kostnaden för bil har man ju oavsett.

Edit: sen förstår jag ju såklart att beräkningen bara är för vår situation.
Precis, bilen har man ju för totalen, inte en enstaka aktivitet. Insändaren räknar ju dessutom upp flera anledningar, sedan cherrypickas det en att hacka på.
Har aldrig förstått det här resonemanget vissa för, att bara för att man bor centralt i en stad behöver/ska man inte ha bil. Som insändaren tar upp finns det ju massor av skäl, även om många i stan inte använder bilen i vardagen. För min del handlar det om frihet, att smidigt kunna ta mig till platser dit kollektivtrafiken inte når, att kunna resa vart jag vill när jag vill. Varför bor jag då i stan? Jo, en anledning är för att kunna pendla till jobbet smidigt UTAN att använda bil. Skulle jag bo nån annanstans skulle jag behöva ta bilen till jobbet för att komma dit på ett tidseffektivt sätt.

Just Såggatan är väl ett synnerligen olyckligt val för experimentet - jag minns att det har rantats om det kvarterets i allmänhet och den gatan i synnerhets hopplöshet (ursäkta meningsbyggnad)vad gäller parkering i evigheter, som en extremvariant av hela havet stormar där samtliga i leken betalar dyrt för sina boendekort varje månad.

Just Såggatan är väl ett synnerligen olyckligt val för experimentet - jag minns att det har rantats om det kvarterets i allmänhet och den gatan i synnerhets hopplöshet (ursäkta meningsbyggnad)vad gäller parkering i evigheter, som en extremvariant av hela havet stormar där samtliga i leken betalar dyrt för sina boendekort varje månad.

En utredning som stadsmiljöförvaltningen har gjort visar att p-platserna kommer att räcka till även i fortsättningen.

Om man räknar på hur mycket en bil kostar i inköp, drift, underhåll och värdeminskning, är storhandling på nätet med hemkörning en ren vinst. Miljömässigt är det knappast en förlust.
Släkt och vänner är naturligtvis knepigare, men det finns lösningar såsom bilpool exv.
Det är rätt skönt att slippa äga, även om det är bekvämt med egen bil. Utom när den ska ställas någonstans 95% av tiden, och när något går sönder.

Fast problemet som anförs just här är ju parkering, inte något annat. Parkering är ju en form av trängsel. Utrymme på gator, avsedda för fordon i rörelse, inte förvaring. Bilar som sedan står stilla minst 95% av tiden.

Vilka åtgärder tänker du på? Biltullar? Kommer bli minst lika populärt :-)

Sorgligt nog fanns det en stor aktiv bilpool med epicentrum i närheten av Såggatan fram tills för knappt tio år sedan. Otroligt mycket smidigare än att äga egen bil när man bor inne i stan. Någon visionär politiker kunde kanske blåsa liv i den tanken igen...

Kinto finns ju överallt i stan, även på Såggatan. Så vill man så finns "bilpooler" redan tillgängligt. Kör själv Kinto när det finns behov eftersom jag bor mitt i stan. Hysteriskt smidigt och väldigt prisvärt i förhållande till att äga bil o hyra parkering.

Senast ändrad:
Nygammalt. Det var väl så de gamla brukssamhällena fungerade.
Men det blir nog svårt att ha allt i mitten när det blir mer än 3000 innevånare.
Jag tror att den gode @Stumpy refererar till ABC-områdena som växte fram på vissa platser under 1960- och 70-talet. Nya Masthugget i Göteborg är ett bra exempel. Gissar också att min politiska hemvist finns med i passningen, då många tror att ABC var ett socialdemokratiskt projekt (det var det inte). ☺️

Förr i tiden (läs: fram till 80-talet, kanske) hade många arkitekter och stadsplanerare ett intresse av att bygga bra och funktionellt för vanligt folk. Det är inte utan att man saknar detta fokus.

Kinto finns ju överallt i stan, även på Såggatan. Så vill man så finns "bilpooler" redan tillgängligt. Kör själv Kinto när det finns behov eftersom jag bor mitt i stan. Hysteriskt smidigt och väldigt prisvärt i förhållande till att äga bil o hyra parkering.
Ja, det är ju jättebra att det finns för de som vill ha tillgång till bil genom bilpool. Men alla vill ju inte det, på samma sätt som att alla inte vill bo i kollektiv. Och jag tror att han som skrev insändaren nog vill äga sin egen bil.

Ja, det är ju jättebra att det finns för de som vill ha tillgång till bil genom bilpool. Men alla vill ju inte det, på samma sätt som att alla inte vill bo i kollektiv. Och jag tror att han som skrev insändaren nog vill äga sin egen bil.
Det var mest som ett svar på att det saknas bilpool i stadsdelen.

Själv skulle jag med största sannolikhet äga en bil om jag bodde ngn annanstans än där jag bor nu.

Det är å andra sidan ingen absolut rättighet att äga en bil och sedan förvara den (nästan) gratis på kommunal mark. Finns platsen så visst kan man väl upplåta den till det, men på många ställen i stan är det ju ont om plats till saker och då står privat parkering under marknadspris rätt långt ner på den gemensamma prioritetslistan.

Parkeringar på privata fastigheter varken kan eller försöker kommunen vad jag vet påverka i nån större utsträckning. Men det är dålig ekonomi att anlägga parkeringar för att ingen vill betala hyran det faktiskt kostar av någon anledning .. Att det är närmast gratis att stå på kommunens mark bidrar till det i de områden där man kan det.

En plats i nybyggt garage i flerbostadshus behöver ha en hyra på i storleksordningen >3500 kr/månad för att ge kostnadstäckning, betalar man mindre kan man glädjas åt att man tillsammans med grannarna som inte har parkering betalar resterande delar av parkeringen via hyran.

Jag tror att den gode @Stumpy refererar till ABC-områdena som växte fram på vissa platser under 1960- och 70-talet. Nya Masthugget i Göteborg är ett bra exempel. Gissar också att min politiska hemvist finns med i passningen, då många tror att ABC var ett socialdemokratiskt projekt (det var det inte). ☺️

Förr i tiden (läs: fram till 80-talet, kanske) hade många arkitekter och stadsplanerare ett intresse av att bygga bra och funktionellt för vanligt folk. Det är inte utan att man saknar detta fokus.

Tjena!

ABC var väl inte en direkt politisk ide eller projekt från början. Det var den gode stadsarkitekten Markelius som drog igång dessa byggen i Sthlm.
Jag gillar verkligen ABC-områden. Både Vällingby, Farsta och Kortedala har ju fantastiska centrumområde.
Kan till viss del bero på att jag har mitt ursprung i Lindome som har en hel del likheter med ABC-områden.

Nygammalt. Det var väl så de gamla brukssamhällena fungerade.
Men det blir nog svårt att ha allt i mitten när det blir mer än 3000 innevånare.
Fast vi byggde ju städer mycket mer så fram tills för typ 70-80 år sen när bilen blev norm. Visst det fanns tåg och tunnelbana och sånt men utöver det var det cykel eller att gå som gällde för de flesta. Fortfarande när satellitstäderna byggdes på 50-60-talet trodde man ju att lokal service behövde och skulle överleva, sen gick den på många platser under när bilen möjliggjorde externhandel.

Tjena!

ABC var väl inte en direkt politisk ide eller projekt från början. Det var den gode stadsarkitekten Markelius som drog igång dessa byggen i Sthlm.
Jag gillar verkligen ABC-områden. Både Vällingby, Farsta och Kortedala har ju fantastiska centrumområde.
Kan till viss del bero på att jag har mitt ursprung i Lindome som har en hel del likheter med ABC-områden.
Nej, precis, det var inte någon politisk idé. Det torde bevisas av av den typen av modernistiska och funktionalistiska idéer inom samhälls- och stadsplanering omfamnades av olika, vitt skilda politiska rörelser i olika länder.

Cyklar är viktigare än människor​

Cykelbanans asfalt är alltid plogad​

a4824c3a-a747-492a-8a57-ca60d365df69

Cyklar är viktigare än människor​

Cykelbanans asfalt är alltid plogad​

a4824c3a-a747-492a-8a57-ca60d365df69

Hon borde röka lite mindre och cykla lite mer.

Hur var det med körbanorna, förresten? Hur välplogade är de i jämförelse med cykelbanorna runtom i Sverige?

Tillbaka
Topp