Hör upp, cykel i media-tråden

Edit: Sorry, verkar vara gammal nyhet.

Edit2: Nej det var ingen gammal nyhet, här är en artikel med mer text (utan premium).

En fransk-tysk yngling som heter Lennart? Hoppas han kommer till rätta i vilket fall.

Har funderat på detta med cykel på buss ibland efter att ha sett några barn bli nekade att ta med sina små cyklar en gång i Farsta centrum. Dom ville komma hem innan skolkortet gick ut eller nåt, och det började bli mörkt. Busschauffören sa strängt nej. Bussen var tvärtom.

Okej, jag kan köpa att bussar ofta redan är fulla på morgonen i rusningstid. Speciellt bussar i och bussar som ska in till storstäderna. Men det jag vill ha möjlighet till allra mest är faktiskt att kunna ta bussen hem eller iallafall närmare hem om jag skulle ha råkat ut för en mindre allvarlig olycka eller fått problem med cykeln på något sätt. Speciellt när man kan befinna sig så långt bort, särskilt runt ställen som bara har bussar och inga pendeltåg eller tvärbanor (här i Stockholm). Varför inte liksom? Speciellt i mån av plats. Är bussen tom ändå, kör på?

Nej denna lösning hjälper inte pendlare men det skulle kunna främja att fler vågar och vill cykla mer och längre. Och det är också värt något. Hade till och med kunnat tänka mig att betala lite extra via appen för att kunna ta med cykel på bussen även om det inte ska behövas egentligen om bussen ändå är tom.

I dagens Sydsvenskan. Kan läses av alla som har en BonnierNews-inloggning.

Därutöver i samma tidning, en intressant artikel för den som vill ta cykeln med på tåget till Berlin och Prag. Från Köpenhamn, förstås. Inte Stockholm.

”Det väntas bli två dagliga avgångar från Köpenhamn, klockan 06.22 och 10.22. På sommaren sätts ett nattåg in med avgång klockan 23.35 – dock utan sovvagnar.
Från Prag väntas de tre avgångarna bli omkring klockan 06.30, 10.30 och 16.30.
Biljetterna släpps sex månader före avgång.
De tjeckiska tågen, som går under namnet ”ComfortJet”, erbjuder bland annat en restaurangvagn med kök som har möjlighet att servera fatöl, wifi, och förvaringsplatser för upp till 12 cyklar.

IMG_1793.webp

Inte dagsfärskt direkt. Från 18 juni 2010.

Tillbaka
Topp