Hör upp, cykel i media-tråden

Man kan tycka att (tvåtakts-)mopeder på cykelbana är ett problem, men vi får aldrig glömma grundproblemet: en usel cykelinfrastruktur. Låt er inte luras av beslutsfattare som försöker ställa cyklister, mopedister och fotgängare mot varandra. Den attityden, om något, luktar unket.

Dålig cykelinfrastruktur orsaker många problem, men inte det här. Tvåtakt moped borde vara förbjuden för att några farliga ämnen i avgaser är hundra gånger fler än vid en bil.

Blir inte servicen för dyr för att svara lönsamt med skysta arbetsvillkor?
Om inte företagen kan operera på svensk arbetsmarknad utan att erbjuda sina arbetare humana villkor, är företaget inte tillräckligt lönsamt och bör gå i konkurs, medan arbetarna flyttar över till mer produktiva företag. Strukturomvandling alltså.

Annars är marknaden ”dopad” och klarar sig enbart på grund av att villkoren för de ”anställda” är betydligt sämre än genomsnittet. Tänker jag.

Om inte företagen kan operera på svensk arbetsmarknad utan att erbjuda sina arbetare humana villkor, är företaget inte tillräckligt lönsamt och bör gå i konkurs, medan arbetarna flyttar över till mer produktiva företag. Strukturomvandling alltså.

Annars är marknaden ”dopad” och klarar sig enbart på grund av att villkoren för de ”anställda” är betydligt sämre än genomsnittet. Tänker jag.

Så tänker jag också. Men då är det kanske inte bra för dessa arbetare att kräva bättre villkor.

Dålig cykelinfrastruktur orsaker många problem, men inte det här. Tvåtakt moped borde vara förbjuden för att några farliga ämnen i avgaser är hundra gånger fler än vid en bil.
Ja, men då når man inte långt med att förbjuda dem på cykelbanor, vilket väl var vad det handlade om här? Man flyttar problemet några decimeter.

Så tänker jag också. Men då är det kanske inte bra för dessa arbetare att kräva bättre villkor.
Man måste vända på resonemanget: Om de inte begär bättre villkor och organiserar sig skapas ett incitament för företagen att ytterligare försämra för arbetarna. Utan ett slags kollektiv, nedre gräns blir det lätt ett ”race to the bottom”, tror jag, ity det alltid finns någon någonstans som är mer desperat och kan tänka sig att arbeta till ännu sämre villkor.

adb81294-d41f-46cb-bbdd-4aa868ae5d48.webp

Man måste vända på resonemanget: Om de inte begär bättre villkor och organiserar sig skapas ett incitament för företagen att ytterligare försämra för arbetarna. Utan ett slags kollektiv, nedre gräns blir det lätt ett ”race to the bottom”, tror jag, ity det alltid finns någon någonstans som är mer desperat och kan tänka sig att arbeta till ännu sämre villkor.

Visa bilaga 806183

Ja, så borde man resonera och så resonerar jag. Men vad gör att gig-ekonomi funkar är att de flesta som jobbar där inte vet mycket om arbetsvillkor eller inte vill eller kan organisera sig för att förbättra villkoren. Och att dessa företag operar mycket snabbare än staten.

Svårt att rösta med fötterna som konsument, såklart. Men generellt hade det varit bättre att alla gjorde som du och hämtade sin mat själva, då hade det skitjobbet försvunnit och de arbetarna kunnat syssla med något annat istället, förhoppningsvis med bättre villkor.

”Arbete till varje pris” är sällan en särskilt god idé.

Men det bästa är förstås om buden organiserar sig och ställer krav på bättre lön och schystare arbetsmiljö. Enda sättet att få förändring på riktigt, tror jag. Enade vi stå, söndrade vi falla.

Med detta sagt tror jag inte att jag har beställt hemkörning av mat en enda gång i mitt 44-åriga liv. Finns inte på kartan.

Du har svarat på en del av det ovan på samma sätt som jag själv tycker. Lite sammanfattat med det du skriver både i detta inlägg och i ett straxt ovan "race to the bottom" är inte bra.

Jag vill dock vända mig mot uttrycket "skitjobb". Även om jag personligen inte skulle vilja jobba som matbud, kanske mest på grund av villkoren, så menar jag att det egentligen inte finns några skitjobb. Allt definieras av vad personen själv tycker, i kombination med villkor, löner och hur man bemöts.

Jag hade tidigare ett extrajobb där jag i några fall stötte på folk som tyckte att jag hade ett skitjobb, de såg i alla fall ner på mig (eller det var så jag upplevde det). Jag jobbade som biografvaktmästare och maskinist. I jobbet ingår att springa gemom salongen och städa upp det värsta innan nästa föreställning. Efter en barnfilm kommer jag in och ser ett litet barn plocka upp sin läskmugg och popcornbägare. Mamman säger då lite överlägset "låt det vara, det tar de hand om".
Jag trivdes väldigt bra på det jobbet. Villkoren var nog "OK" kollektivavtal fanns, lönen var dålig, men de flesta var glada och nöjda och jag tyckte det var kul att se till att biobesökarna hade en bra upplevelse.

Du har svarat på en del av det ovan på samma sätt som jag själv tycker. Lite sammanfattat med det du skriver både i detta inlägg och i ett straxt ovan "race to the bottom" är inte bra.

Jag vill dock vända mig mot uttrycket "skitjobb". Även om jag personligen inte skulle vilja jobba som matbud, kanske mest på grund av villkoren, så menar jag att det egentligen inte finns några skitjobb. Allt definieras av vad personen själv tycker, i kombination med villkor, löner och hur man bemöts.

Jag hade tidigare ett extrajobb där jag i några fall stötte på folk som tyckte att jag hade ett skitjobb, de såg i alla fall ner på mig (eller det var så jag upplevde det). Jag jobbade som biografvaktmästare och maskinist. I jobbet ingår att springa gemom salongen och städa upp det värsta innan nästa föreställning. Efter en barnfilm kommer jag in och ser ett litet barn plocka upp sin läskmugg och popcornbägare. Mamman säger då lite överlägset "låt det vara, det tar de hand om".
Jag trivdes väldigt bra på det jobbet. Villkoren var nog "OK" kollektivavtal fanns, lönen var dålig, men de flesta var glada och nöjda och jag tyckte det var kul att se till att biobesökarna hade en bra upplevelse.
Du har rätt, det var klumpigt av mig att skriva så. ”Skitjobb” är en missuppfattning, tycker jag. Det används nog mest av människor som antingen har haft ett visst arbete själva och avskytt det, eller av människor som ser ned på andra. Jag vill inte tillhöra den senare gruppen!

Vissa arbeten är tuffa och tråkiga (till exempel städning av offentliga lokaler o.s.v.) men behövs för att samhället ska fungera. Det är inga ”skitjobb” men de är kanske monotona, ställer inte så stora krav på improvisation och egna intiativ vilket gör dem tråkiga, eller är slitsamma fysiskt och psykiskt. Det innebär i min värld att de som utför dessa arbeten verkligen ska ha schyssta villkor och bra betalt.

Sedan finns det arbeten som jag personligen tycker är skitjobb, men då handlar det mest om att de inte tillför någonting till samhället eller till och med gör det sämre. Att köra ut skräpmat till usla villkor i en gigekonomi hör nog till dem. Däremot dömer jag ingen som tar ett sådant arbete (såklart!).

Senast ändrad:
Julia och Patrik cyklar till Karlstad.
Hinner man detta? När är målgången beräknad?

Edit: Då tråden behandlar media länkar jag till en artikel jag fick upp när jag googlade.

Edit2: Räknade nu lite snabbt. 610 km på 2 dagar, säg 8 timmars cyklande per dag, det blir alltså ett snitt på 38 km/h som behöver hållas. Utgått från 8 timmar då det verkar vara det som gäller under sverigetempot och liknande. Starkt om dom klarar detta!

Hinner man detta? När är målgången beräknad?

Edit: Då tråden behandlar media länkar jag till en artikel jag fick upp när jag googlade.

Edit2: Räknade nu lite snabbt. 610 km på 2 dagar, säg 8 timmars cyklande per dag, det blir alltså ett snitt på 38 km/h som behöver hållas. Utgått från 8 timmar då det verkar vara det som gäller under sverigetempot och liknande. Starkt om dom klarar detta!
Snarare 12-15 timmar cykling per dag under Sverigetempot.

Kommer att tänka på en bilfirma i Östersund som fick för sig att ställa en bil mitt i en korsning för att göra reklam för bilmärket.

Såväl övergångsstället som skylten har väl funnits där sedan länge? Eller minns jag fel? Ja det gör jag nog... 🙄

Skulle man av misstag lämnat en stolpe mitt i vanliga körbanan?
Till saken hör att Skansbron byggs om och på den sidan där stolpen står ska det i framtiden inte vara någon cykelbana. Men, det är ju i framtiden det, så det verkar inte som att de som bygger om har koll på när saker ska göras. Är väl först om ett år eller två som det hela ska vara klart.

Vidare så kommer nya Skansbron innebära en försämring för cyklister. Totalt sett mindre yta och fler korsningspunkter än tidigare.

Mest igenkänning på att bilister aldrig i helvete hade accepterat ens ett av de hinder som ligger i min väg en vanlig pendlingsdag.
Sen ÄR cykeln mer agil och bättre på att ta sig runt.
Hastighetsjämförelsen med bilars utveckling vet jag inte riktigt. Det finns en tydlig övre gräns för cykelns utveckling där. (om elcyklar trycks mycket över den gränsen blir de ju motorcyklar och hamnar någon annan stans ändå och aero sätter stopp för muskeldriven fart.

Senast ändrad:
Det där med att parkera på gång- och/eller cykelvägar är knepigt. Ofta en hel rad med hantverkarbilar står parkerade på trottoaren så man som gångtrafikant får gå utanför bilarna ute i vägen.
Tycker det är lite fult gjort.
Ja men dom kan ju inte stå I VÄGEN fattar du väl?? Då är dom ju ivägen för massa BILAR som ska KÖRA!!

Tillbaka
Topp