Du har svarat på en del av det ovan på samma sätt som jag själv tycker. Lite sammanfattat med det du skriver både i detta inlägg och i ett straxt ovan "race to the bottom" är inte bra.
Jag vill dock vända mig mot uttrycket "skitjobb". Även om jag personligen inte skulle vilja jobba som matbud, kanske mest på grund av villkoren, så menar jag att det egentligen inte finns några skitjobb. Allt definieras av vad personen själv tycker, i kombination med villkor, löner och hur man bemöts.
Jag hade tidigare ett extrajobb där jag i några fall stötte på folk som tyckte att jag hade ett skitjobb, de såg i alla fall ner på mig (eller det var så jag upplevde det). Jag jobbade som biografvaktmästare och maskinist. I jobbet ingår att springa gemom salongen och städa upp det värsta innan nästa föreställning. Efter en barnfilm kommer jag in och ser ett litet barn plocka upp sin läskmugg och popcornbägare. Mamman säger då lite överlägset "låt det vara, det tar de hand om".
Jag trivdes väldigt bra på det jobbet. Villkoren var nog "OK" kollektivavtal fanns, lönen var dålig, men de flesta var glada och nöjda och jag tyckte det var kul att se till att biobesökarna hade en bra upplevelse.