Hör upp, cykel i media-tråden

Hör upp, cykel i media-tråden
Seriöst, vad gafflar du om? Det svenska ”samhället” bygger inte bort möjligheten till att cykla.

Och föräldrar födda på 80-talet är ju dom som totalt skiter i om deras ungar rör på sig sett till att deras kids åker elscooter överallt.
Varje gång vi prioriterar infrastruktur för bil framför infrastruktur för kollektivtrafik och/eller cykel, så att det blir mer attraktivt att köra bil, bygger vi indirekt bort en möjlighet att cykla.

Många människor är lata och bekväma - de måste på något sätt tvingas att välja andra färdsätt, annars kör de vidare på sin egotripp. Det kommer alltid finnas mer eller mindre usla anledningar att sätta sig i bilen.

Ett mjukare sätt att tvinga fram förändring är att exempelvis flytta investeringar från bilväg till spårväg och cykelväg.

Cykelkultur och cykelkultur, jag vet inte.. Det beror på vad man menar med kultur. Cykeln behöver inte någon direkt ”kultur” för att vara ett attraktivt transportmedel - den behöver bara rätt förutsättningar. Bilen har inneburit en enorm frihet för löntagarna, och det är bra, men det var också den ökade levnadsstandarden som dödade cykeln som transportmedel, plus en gigantisk utbyggnad av vägnätet för att tillgodose kraven från alla nya bilister. Så visst är det en politisk fråga.
 
Senast ändrad:
Hör upp, cykel i media-tråden
Kul.

Jag orkar inte gå in på en historielektion varför svenskar valde bilen efter andra världskriget men det finns en anledning.

Bilismen är inte en fiende till cykling, det är bara att svensken tydligt valde bilen framför cykeln och bussen/spårvagnen och alla styrande institutioner såg till att tillgodose majoriteten.
Jo, kom igen; jag är säker på att det finns fler än jag som är intresserade.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Försöker man skilja på kultur och politik, då behöver man läsa på, minst sagt.
Nej, för femtioelfte jävla gången, ni har ingen cykelkultur. ”Aaa, aa-aaa men Fåglum bröderna ’rå!” som tycks vara det enda argumentet (där inte en jävel vet vilka dom är utanför en 40 årig cykelnörd) för svensk cykelkultur håller ju inte.

Landsvägscykling till mountainbiking är universellt hatat och är sporter som bägge har skottpengar på sig från norr till söder.

Du löser inte den skiten genom anarkister som Karin Pleijel och Daniel Hellden, man bara spär på konflikten.

Lösningen? Det finns ingen. Antalet nya ”cyklister” är folk på elcyklar som har noll koll på absolut allt och lyckas irritera såväl cyklister som bilister och bara spär på hatet :)
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej, för femtioelfte jävla gången, ni har ingen cykelkultur. ”Aaa, aa-aaa men Fåglum bröderna ’rå!” som tycks vara det enda argumentet (där inte en jävel vet vilka dom är utanför en 40 årig cykelnörd) för svensk cykelkultur håller ju inte.

Landsvägscykling till mountainbiking är universellt hatat och är sporter som bägge har skottpengar på sig från norr till söder.

Du löser inte den skiten genom anarkister som Karin Pleijel och Daniel Hellden, man bara spär på konflikten.

Lösningen? Det finns ingen. Antalet nya ”cyklister” är folk på elcyklar som har noll koll på absolut allt och lyckas irritera såväl cyklister som bilister och bara spär på hatet :)
Vänta nu, har jag sagt nåt sånt? Knappast. Och jag skulle aldrig dra upp några gamla tävlingscyklister. Men Varberg har haft cykelkultur, antar att andra städer där cykelfabriken var en av de största arbetsplatserna också hade nån form av cykelkultur. Då det speglar den politik som såväl företagsledning som lokalpolitiker ville ha.
Och det är jag som är anarkist, det där är två socialliberaler.
Innan du börjar yra om storstadsbo och akademiker, så är jag arbetarklass från Norrland. Och mountainbikehatare hittar du inte utanför den vanliga gruppen av stövelslickande smygfascister bland hund- och skogsägare, där dom är en minoritet, och kommer så att förbli.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej, för femtioelfte jävla gången, ni har ingen cykelkultur. ”Aaa, aa-aaa men Fåglum bröderna ’rå!” som tycks vara det enda argumentet (där inte en jävel vet vilka dom är utanför en 40 årig cykelnörd) för svensk cykelkultur håller ju inte.

Landsvägscykling till mountainbiking är universellt hatat och är sporter som bägge har skottpengar på sig från norr till söder.

Du löser inte den skiten genom anarkister som Karin Pleijel och Daniel Hellden, man bara spär på konflikten.

Lösningen? Det finns ingen. Antalet nya ”cyklister” är folk på elcyklar som har noll koll på absolut allt och lyckas irritera såväl cyklister som bilister och bara spär på hatet :)
Du som är så historiskt kunnig måste väl ändå ha god koll på den stora och i många fall centrala plats cyklar, cykling, jobbpendling på cykel och lvg-tävlingar har haft runt om i Sverige.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Vänta nu, har jag sagt nåt sånt? Knappast. Och jag skulle aldrig dra upp några gamla tävlingscyklister. Men Varberg har haft cykelkultur, antar att andra städer där cykelfabriken var en av de största arbetsplatserna också hade nån form av cykelkultur. Då det speglar den politik som såväl företagsledning som lokalpolitiker ville ha.
Och det är jag som är anarkist, det där är två socialliberaler.
Innan du börjar yra om storstadsbo och akademiker, så är jag arbetarklass från Norrland. Och mountainbikehatare hittar du inte utanför den vanliga gruppen av stövelslickande smygfascister bland hund- och skogsägare, där dom är en minoritet, och kommer så att förbli.

Är man vänster, anarkist och arbetarklass så är det ju bingo sett till artikelen som vi började diskutera i från.

Du som är så historiskt kunnig måste väl ändå ha god koll på den stora och i många fall centrala plats cyklar, cykling, jobbpendling på cykel och lvg-tävlingar har haft runt om i Sverige.

Jag hajar att du är dryg för sakens skull nu, men nä, i så fall får du fråga han snubben på Cyklistbubblan eller vad det heter.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Är man vänster, anarkist och arbetarklass så är det ju bingo sett till artikelen som vi började diskutera i från.
Du missade mitt första inlägg?
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Cykelpendlandet i stockholm har i alla fall ökat enormt senaste 10-12 åren. Inte minst på vintern. Från att vara nästan ensam är det nu nästan samma trängsel och köer på cykelbanorna som i kollektivtrafiken och på infartslederna. :)
I alla fall när man närmar sig stan.

Jag tror att vägen fram är inte att göra det sämre för bilisterna, utan att göra alternativen mycket mycket mer attraktiva. Framförallt kollektivtrafiken måste byggas ut enormt och skulle kanske vara helt skattefinansierad.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag tror att vägen fram är inte att göra det sämre för bilisterna, utan att göra alternativen mycket mycket mer attraktiva. Framförallt kollektivtrafiken måste byggas ut enormt och skulle kanske vara helt skattefinansierad.

Men så funkar det inte. Varje skattekrona kan bara spenderas en gång. Och varje kvadratmeter i stan kan bara användas en gång, förutom om man bygger fler tunnlar. Man måste alltid väga hur mycket man ska lägga på vad.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Men så funkar det inte. Varje skattekrona kan bara spenderas en gång. Och varje kvadratmeter i stan kan bara användas en gång, förutom om man bygger fler tunnlar. Man måste alltid väga hur mycket man ska lägga på vad.
Ja, man måste såklart fundera om från början hur man egentligen skall använda budgeten för att organisera ett väl fungerande samhälle där fler får en bättre vardag. Vi har i alla fall kanske världens största offentliga budget att jobba med, så det borde inte vara helt omöjligt. :)
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej, för femtioelfte jävla gången, ni har ingen cykelkultur. ”Aaa, aa-aaa men Fåglum bröderna ’rå!” som tycks vara det enda argumentet (där inte en jävel vet vilka dom är utanför en 40 årig cykelnörd) för svensk cykelkultur håller ju inte.

Landsvägscykling till mountainbiking är universellt hatat och är sporter som bägge har skottpengar på sig från norr till söder.

Du löser inte den skiten genom anarkister som Karin Pleijel och Daniel Hellden, man bara spär på konflikten.

Lösningen? Det finns ingen. Antalet nya ”cyklister” är folk på elcyklar som har noll koll på absolut allt och lyckas irritera såväl cyklister som bilister och bara spär på hatet :)
Du kan inte bygga argument från engagement på FB, hatet skapas av trollfabriker. Om FB hade rätt skulle 15 miljoner boende i Sverige stå o heila på Hitler och Putins födelsedagar.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Du kan inte bygga argument från engagement på FB, hatet skapas av trollfabriker. Om FB hade rätt skulle 15 miljoner boende i Sverige stå o heila på Hitler och Putins födelsedagar.
Nu håller du på med sånt där rationellt tänkande; källkritik och någon form av verklighetsbaserad verklighetsbeskrivning. Hur tror du troll skall kunna överleva under sådana premisser? 🤪
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Ja, man måste såklart fundera om från början hur man egentligen skall använda budgeten för att organisera ett väl fungerande samhälle där fler får en bättre vardag. Vi har i alla fall kanske världens största offentliga budget att jobba med, så det borde inte vara helt omöjligt. :)

Det håller jag med om. Fortfarande är dock utrymmet begränsad så man måste prioritera.

Men nu jag tänker på det tror jag faktiskt inte att t.ex. omvandlingen i Stockholm av bilfilar till cykelbanor begränsar biltrafiken nämnvärt. I rusningstrafiken finns det bilköer upp till mer än 5 km från slottet. Fler bilfilar i centrala Stockholm ger bara mer utrymme för köar, inte ett större flöde.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det håller jag med om. Fortfarande är dock utrymmet begränsad så man måste prioritera.

Men nu jag tänker på det tror jag faktiskt inte att t.ex. omvandlingen i Stockholm av bilfilar till cykelbanor begränsar biltrafiken nämnvärt. I rusningstrafiken finns det bilköer upp till mer än 5 km från slottet. Fler bilfilar i centrala Stockholm ger bara mer utrymme för köar, inte ett större flöde.
Flödet på Götgatan blev ju inte sämre när en fil i vardera riktningen togs bort för en massa år sedan. De högra filerna användes till stor del för att dubbelparkera.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Äntligen en studie som tittar bortom den uttjatade frågan om infrastruktur.
Slående hur snabbt diskussionen här på happy som vanligt kom att handla om infrastruktur, när studien lyfter fram helt andra faktorer som viktigare…
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Slående hur snabbt diskussionen här på happy som vanligt kom att handla om infrastruktur, när studien lyfter fram helt andra faktorer som viktigare…
Nja. Der har väl hållit sig hyfsat till klass och de tillhörande faktorerna avstånd och stadsplanering.
"Detta innebär att cykelåtgärder också behöver handla om ökad trygghet med bättre belysning, levande stadsmiljöer och trygg cykelparkering, även under tider då få människor rör sig ute, menar Lena Smidfelt Rosqvist."
Levande stadsmiljöer är inte förorter. Några få möjligen.
Men att prata ekonomi är svårt. Folk blir obekväma när man säger att det är för dyrt att bo nära jobbet.
Enklare att prata om gatubelysning och trygghet. Men i artikeln så tas levande stadsmiljöer upp, och det är exakt det man inte har råd med.
Att prata infrastruktur är enkelt, då kan man skita i segregeringen. Att se segregering som nåt annat än ett problem på annat än individnivå, det gillar inte folk att diskutera. För då kanske man måste prata om att lägga arbetsplatser intill även finare bostadsområden, och då blir dom nervösa över taxeringsvärdet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Man ska nog tänka sig ganska noga för innan man inför lagstiftning om att olika saker som inte har något med arbetet att göra ska finnas på en arbetsplats. Om det t.ex. är en person som cyklar på företaget känns det som rejäl overkill med en bevakad cykelparkering.
Håller inte med dig.
Inhängnad cykelparkering är, när jag tänker efter, det mest kritiska för egen del vad gäller att kunna cykla till jobbet. Det övriga skulle jag klara mig utan. Du får det att låta som väldigt omfattande när du skriver "bevakad cykelparkering", men det räcker väl med ett vanligt stängsel och låst dörr? Vakter som traskar runt företagets område är väl redan vanligt, och ytterligare en box att vakta kan ju knappast ha någon speciell påverkan på "the bottom line". Tycker det är väl värt för samhället att förmå företag att erbjuda detta till sina anställda.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp