Hör upp, cykel i media-tråden

Min vana otrogen körde jag på cykelbanan i förrgår. Höll kanske 35-40 km/h på gammal banvall mellan Frillesås och Åsa. Eftersom jag har haft oturen att arbeta på en högstadieskola på orten vet jag av erfarenhet att en ovanligt stor andel av ungdomarna är värdelösa på det mesta, och extremt otrevliga tillika. Därför var jag försiktig när jag såg en elsparkcykel framför mig (föraren körde givetvis i mitten av banan och betydligt fortare än 25 km/h). Jag ropade i god tid = ingen reaktion. Fortsatte göra mig hörd. Fem-tio meter innan jag nådde upp honom lyckades äntligen ynglingen höra mig (han hade AirPods i, givetvis), vinglar till helt oförklarligt, och lägger sig sedan till vänster. Jag fick tvärbromsa och sedan cykla om honom till höger.

Sätt åldersgräns på elsparkarna, eller förbjud dem.
Är det inte redan 15-årsgräns för elsparkar? Eller är det hjälm?

Min hyrda VOI hyrspark idag gjorde enligt hastighetsmätaren 21 km/h i lätt utförslut när jag körde med gasen i botten. Jag gav allt den hade och det var enligt appen en av deras nyaste maskiner. De ville ha feedback. Skrev att den var rätt slö.

Jag åkte i 6 minuter. Kostade 28 spänn. Fattar att kidsen åker två på en. Det ser ut som de har kul då också.

Är det inte redan 15-årsgräns för elsparkar? Eller är det hjälm?
Nej, så länge som elsparkcykeln uppfyller kraven för cykel (250 W, 20 km/h) så gäller samma regler som för cykel (förutom att elsparkcykeln inte får parkeras på gångbana). Över 250 W eller 20 km/h är fordonet en moped med allt vad som då krävs (men då får den parkeras på gångbana).

Personer som inte fyllt 15 ska använda hjälm vid färd på tvåhjulig cykel.

Som vanligt kan man konstatera att alla problemen med elsparkcyklar kan lösas med ett penndrag, av att punkt 4 a i definitionen av cykel i Lag om vägtrafikdefinitioner stryks, dvs. det stycke i lagen som definierar dem som cykel (istället för moped).

Min hyrda VOI hyrspark idag gjorde enligt hastighetsmätaren 21 km/h i lätt utförslut när jag körde med gasen i botten. Jag gav allt den hade och det var enligt appen en av deras nyaste maskiner. De ville ha feedback. Skrev att den var rätt slö.

Jag åkte i 6 minuter. Kostade 28 spänn. Fattar att kidsen åker två på en. Det ser ut som de har kul då också.
Det är ju nån slags tvingad 20-gräns på dom, så grattis till den extra farten

Tillbaka
Topp