Hör upp, cykel i media-tråden

Hör upp, cykel i media-tråden
Lite tveksamt om detta är rätt tråd, men i alla fall publicerad av norska TV2.
Såg detta på Expressen/Aftonbladets (någon av dom) instagram också. Blandade reaktioner bland kommentarerna såklart där bilister gläds åt att cyklisterna fick ont och att det var bra gjort av damen, blandat med mer normal sympati för dom drabbade.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Lite tveksamt om detta är rätt tråd, men i alla fall publicerad av norska TV2.
Det är lite svårt att se men man kan ju tycka att även eldre damer på permobil bör titta åt sidan innan de korsar vägen. Ser ju även ut som hon tränger sig mellan åskådarna.
Ja ja, trist för alla.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Äntligen en studie som tittar bortom den uttjatade frågan om infrastruktur.

En punkt till som jag inte ser i undersökningen.

Om man inte har det gott ställt, och har en cykel, då är det troligen ett tungt och tråkigt härke som är jobbigt att cykla med till bussen. Att då ta den ytterligare x antal km till jobbet är nog inte så lockande.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
En punkt till som jag inte ser i undersökningen.

Om man inte har det gott ställt, och har en cykel, då är det troligen ett tungt och tråkigt härke som är jobbigt att cykla med till bussen. Att då ta den ytterligare x antal km till jobbet är nog inte så lockande.
Om man har skiftarbete är det alternativet ibland ogörligt, antingen går det inte några bussar då, eller när man ska hem igen, och/eller så är cykeln, oavsett vilket härke det är, borta när man kommer dit igen.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
En annan punkt till är att folk med lägre inkomst ofta bor längre från jobbet, säkert i en stan som Stockholm. Då är pendlingssträckan ofta för lång, om man inte vill har det som träning. Det finns inte mycket att göra åt det nu med cykelinfra. Stockholm utbyggdes med tunnelbanan och bil som tänkte transportmedel.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Äntligen en studie som tittar bortom den uttjatade frågan om infrastruktur.
Dom pratar om att arbetsgivaren kan göra mycket för att uppmuntra cykling. Men varför skulle en arbetsgivare i vanliga knegaryrken, där fysiskt arbete är vanligare, vilja att personalen cyklar mer? Det saknas incitament för dom. Om personalen cyklar ökar bara risken att dom halkar och slår sig på vinterhalvåret, eller riskerar att kanske komma sent speciellt om det är långt till jobbet. Tror inte ”miljöperspektiv” och ”friskare personal”-argument biter på dom. Krävs tyngre artilleri, typ någon skattesubvention eller nåt. Avdrag, whatever.

För kontorsarbetare går det att jobba hemma om man blir snuvig av en blöt höstpendling och HR blir helt till sig över att bygga ett varumärke som arbetsgivare och företag som arbetar för miljön och friska medarbetare. Där är det mer självklart att cykelrum, torkskåp osv finns. Plus att personalen kanske oftare har kortare att cykla till kontoret eller att det inte spelar så stor roll om Pelle flexar 20 minuter för att duscha eller kommer in till kontoret alls.

Säger detta som barn till en arbetarmamma som ofta skjutsade mig till dagis bak på cykeln tidigt på morgonen innan hon stack vidare till jobbet inom vården. Det var väldigt mysigt. När jag blev äldre fick jag egen cykel och kämpade för egen kula till skolan. Men då bodde vi också i en liten småstad/tätort där distansen inte var lika stor som för någon som kanske bor i söderförort utanför Stockholm och ska pendla till jobbet i Järfälla.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
En annan punkt till är att folk med lägre inkomst ofta bor längre från jobbet, säkert i en stan som Stockholm. Då är pendlingssträckan ofta för lång, om man inte vill har det som träning. Det finns inte mycket att göra åt det nu med cykelinfra. Stockholm utbyggdes med tunnelbanan och bil som tänkte transportmedel.
Märker det på mina kollegor också som tycker att 10+ km är så himla långt bort att det skulle vara omöjligt att cykla. Kollegorna som bor ännu längre bort än vad jag gör leker inte ens med tanken på att cykla. Dock är det vanligare med kollektivtrafik här i Stockholm. Man ska inte underskatta hur gött det kan vara på morgonen att bara sätta sig ner på tunnelbanan och zona ut i mobilen en stund innan jobbet kontra att ”träna”. Speciellt för kvinnorna som ofta behöver mer tid på att göra sig iordning med smink och inte vill förstöra håret med en hjälm (säger detta som man själv men som vet hur mycket det hindrar tex min sambo från att ens gå till närmsta affär utan att först sminka sig iallafall litegrann). Då är elcykel i princip ett måste och då drar kostnaden iväg snabbt. Om man inte bor inom 2 km gångavstånd från jobbet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Dom pratar om att arbetsgivaren kan göra mycket för att uppmuntra cykling. Men varför skulle en arbetsgivare i vanliga knegaryrken, där fysiskt arbete är vanligare, vilja att personalen cyklar mer? Det saknas incitament för dom. Om personalen cyklar ökar bara risken att dom halkar och slår sig på vinterhalvåret, eller riskerar att kanske komma sent speciellt om det är långt till jobbet. Tror inte ”miljöperspektiv” och ”friskare personal”-argument biter på dom. Krävs tyngre artilleri, typ någon skattesubvention eller nåt. Avdrag, whatever.

För kontorsarbetare går det att jobba hemma om man blir snuvig av en blöt höstpendling och HR blir helt till sig över att bygga ett varumärke som arbetsgivare och företag som arbetar för miljön och friska medarbetare. Där är det mer självklart att cykelrum, torkskåp osv finns. Plus att personalen kanske oftare har kortare att cykla till kontoret eller att det inte spelar så stor roll om Pelle flexar 20 minuter för att duscha eller kommer in till kontoret alls.

Säger detta som barn till en arbetarmamma som ofta skjutsade mig till dagis bak på cykeln tidigt på morgonen innan hon stack vidare till jobbet inom vården. Det var väldigt mysigt. När jag blev äldre fick jag egen cykel och kämpade för egen kula till skolan. Men då bodde vi också i en liten småstad/tätort där distansen inte var lika stor som för någon som kanske bor i söderförort utanför Stockholm och ska pendla till jobbet i Järfälla.
Det här är ett område där, precis som du är inne på, arbetsköpare (med de sedvanliga enstaka undantagen såklart) näppeligen självmant kommer skapa förutsättningar. Här krävs lagstiftning.

Fint med en DI-artikel som tar arbetares parti.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här är ett område där, precis som du är inne på, arbetsköpare (med de sedvanliga enstaka undantagen såklart) näppeligen självmant kommer skapa förutsättningar. Här krävs lagstiftning.
Instämmer!
Fint med en DI-artikel som tar arbetares parti.
Det kommer snart en ”replik” ska du se som propagerar mot att cykelbanorna fått ta för mycket plats och att bilister förtrycks i hemska rödgröna Stockholm, lex Sveavägen-diskussionerna på Facebook.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här är ett område där, precis som du är inne på, arbetsköpare (med de sedvanliga enstaka undantagen såklart) näppeligen självmant kommer skapa förutsättningar. Här krävs lagstiftning.

Fint med en DI-artikel som tar arbetares parti.
Istället för tvärtom som nu när lagstiftningen belönar .(teoretisk) tidsvinst som pendlare får med bil, istället för metod-neutral som skulle ge samma även med kollektivtrafik eller cykel.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här är ett område där, precis som du är inne på, arbetsköpare (med de sedvanliga enstaka undantagen såklart) näppeligen självmant kommer skapa förutsättningar. Här krävs lagstiftning.

Fint med en DI-artikel som tar arbetares parti.

Njao. Det finns lite inbakat i hållbarhetsrapporteringen. Där ingår hur de anställda pendlar till jobbet.

 
Hör upp, cykel i media-tråden
Njao. Det finns lite inbakat i hållbarhetsrapporteringen. Där ingår hur de anställda pendlar till jobbet.

Det påverkar väl bara större börsnoterade bolag och koncerner?
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Man ska inte underskatta hur gött det kan vara på morgonen att bara sätta sig ner på tunnelbanan och zona ut i mobilen en stund innan jobbet kontra att ”träna”.

För mig är det tvärtom. De skulle vara helvetet att sitta i tunnelbanan innan jobbet med hundrade andra som tittar i mobilen. Att cykla till jobbet är klart bästa delen av min morgon.

Förstår dock att det inte är så för alla.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Njao. Det finns lite inbakat i hållbarhetsrapporteringen. Där ingår hur de anställda pendlar till jobbet.

Visst finns det något litet korn av incitament (en snäll tolkning av friskvårdsbidrag till exempel, enhet förmånscykel) eller politisk styrning.

Men jag tänker mer handfasta krav som exempelvis duschmöjlighet; bevakad cykelparkering delen vad det nu kan tänkas vara som bidrar positivt.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Man ska nog tänka sig ganska noga för innan man inför lagstiftning om att olika saker som inte har något med arbetet att göra ska finnas på en arbetsplats. Om det t.ex. är en person som cyklar på företaget känns det som rejäl overkill med en bevakad cykelparkering.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Man ska nog tänka sig ganska noga för innan man inför lagstiftning om att olika saker som inte har något med arbetet att göra ska finnas på en arbetsplats. Om det t.ex. är en person som cyklar på företaget känns det som rejäl overkill med en bevakad cykelparkering.
Det är ju i grunden inte konstigare än att vi lägger oss i parkeringar för bilar i bygglov. Vi får det vi bygger för. Men även sånt är knepigt retroaktivt såklart.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Man ska nog tänka sig ganska noga för innan man inför lagstiftning om att olika saker som inte har något med arbetet att göra ska finnas på en arbetsplats. Om det t.ex. är en person som cyklar på företaget känns det som rejäl overkill med en bevakad cykelparkering.
Just att detaljstyra hur arbetsplatsen ska utformas eller se ut är nog svårt att lagstifta så länge det inte är något direkt farligt man vill få bukt med. Men att införa incitament till att tex göra iordning ett ordentligt cykelrum och duschmöjligheter, alternativt någon slags monetärt incitament eller stöd för anställda som pendlar med cykel hade nog funkat. Det blir ingen bestraffning för dom som inte gör det men arbetsgivaren har plötsligt en anledning till att se till att fler tar cykeln istället för bilen. Vi har gjort det förut med bidrag till att bygga skyddsrum.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Just att detaljstyra hur arbetsplatsen ska utformas eller se ut är nog svårt att lagstifta så länge det inte är något direkt farligt man vill få bukt med.
Tvärt om ställer vi väldigt mycket och rätt detaljerade krav. Vid nybyggnation. Nu är visserligen nya PBL betydligt mer öppet skriven, men det är ändå mycket som ska checkas av.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Man ska nog tänka sig ganska noga för innan man inför lagstiftning om att olika saker som inte har något med arbetet att göra ska finnas på en arbetsplats. Om det t.ex. är en person som cyklar på företaget känns det som rejäl overkill med en bevakad cykelparkering.
Jag tycker artikeln ovan sätter fingret på en mycket viktig aspekt kring cykelpendling (som går igen inom då många områden kopplade till hälsosamt leverne, jfr. skillnad i medellivslängd utifrån ekonomiska förutsättningar till exempel): rättvisa. Det är uppenbarligen ingenting som kommer "av sig självt" och då är lagstiftning en rimlig väg att gå.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Tvärt om ställer vi väldigt mycket och rätt detaljerade krav. Vid nybyggnation. Nu är visserligen nya PBL betydligt mer öppet skriven, men det är ändå mycket som ska checkas av.
Ja jag tänkte mer på redan befintliga arbetsplatser. Av majoriteten som arbetar tror jag få faktiskt jobbar i speciellt nya lokaler. Då blir det svårare att införa dessa krav på CNC-firman som består av 4 personer ute på landet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag tycker artikeln ovan sätter fingret på en mycket viktig aspekt kring cykelpendling (som går igen inom då många områden kopplade till hälsosamt leverne, jfr. skillnad i medellivslängd utifrån ekonomiska förutsättningar till exempel): rättvisa. Det är uppenbarligen ingenting som kommer "av sig självt" och då är lagstiftning en rimlig väg att gå.
Ja och förutsättningarna finns att hitta i flera former. Fysisk infrastruktur både på stan, i hemmet och på arbetsplatsen är en del men absolut inte allt som behövs för att det ska vara attraktivt att cykla.

Ja jag tänkte mer på redan befintliga arbetsplatser. Av majoriteten som arbetar tror jag få faktiskt jobbar i speciellt nya lokaler. Då blir det svårare att införa dessa krav på CNC-firman som består av 4 personer ute på landet.
Så är det givetvis. Det gäller ju bostäder också, de allra flesta bostäder vi behöver är redan byggda. Det nya står för en relativt liten del även om det fläckvis kan vara mycket nytt.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Ja jag tänkte mer på redan befintliga arbetsplatser. Av majoriteten som arbetar tror jag få faktiskt jobbar i speciellt nya lokaler. Då blir det svårare att införa dessa krav på CNC-firman som består av 4 personer ute på landet.
Nej då, det är bara att införa lagen och en ny myndighet som övervakar att företagen följer den. Att tänka efter innan man inför lagar är bara dumt och bakåtsträvande. Inför man bara regler kommer folk simsalabim att ändra sina vanor.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej då, det är bara att införa lagen och en ny myndighet som övervakar att företagen följer den. Att tänka efter innan man inför lagar är bara dumt och bakåtsträvande. Inför man bara regler kommer folk simsalabim att ändra sina vanor.
Ändrar man reglerna och håller i med efterlevnaden så kommer folk ändra sina vanor. Det är bara att titta på när vi planerade för och säkerställde att vi fick in bilen som en vana hos befolkningen i stort. Det gick inte av sig själv på grund av nån naturlag även om det finns en del som lever i den tron. Det lagstiftades, byggdes och revs friskt för att nå det målet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Ändrar man reglerna och håller i med efterlevnaden så kommer folk ändra sina vanor. Det är bara att titta på när vi planerade för och säkerställde att vi fick in bilen som en vana hos befolkningen i stort. Det gick inte av sig själv på grund av nån naturlag även om det finns en del som lever i den tron. Det lagstiftades, byggdes och revs friskt för att nå det målet.
Det är fascinerande att det kan vara så fantastiskt kontroversiellt att tycka att man ska fundera igenom lagstiftning och inte bara skjuta från höften. För det är allt jag har sagt.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej då, det är bara att införa lagen och en ny myndighet som övervakar att företagen följer den. Att tänka efter innan man inför lagar är bara dumt och bakåtsträvande. Inför man bara regler kommer folk simsalabim att ändra sina vanor.
Det är fascinerande att det kan vara så fantastiskt kontroversiellt att tycka att man ska fundera igenom lagstiftning och inte bara skjuta från höften. För det är allt jag har sagt.
Lagstiftning, oavsett område och syfte, behöver givetvis beredas ordentligt (något som vi de senaste åren förefaller frångått närmast regelmässigt). Men diskussionen behöver ju också börja någonstans.

Att få folk ändra sina beteenden (vanor) är ofta en mycket stor del av varför ny lagstiftning införs. För en gångs skull är jag dessutom för ren och skär symbolpolitik; för ökad rättvisa, folkhälsa och cyklande. 🚲
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det är fascinerande att det kan vara så fantastiskt kontroversiellt att tycka att man ska fundera igenom lagstiftning och inte bara skjuta från höften. För det är allt jag har sagt.

Nej, du sade också att det är overkill med en parkering för cyklar om bara en anställd cyklar. Jag tycker att det är helt absurt att många arbetsplatser, min inklusive, inte har ett säkert ställe att parkera cyklar. Vi har sett att personer har stulit cyklar dagtids inför fönstrarna där folk kunna titta på handlingarna. Även om bara en anställd cyklar skulle kanske flera cykla om de kunde ställa cykeln säkert. Det är att jag bor relativt nära jobbet och därför kan pendla på en billig cykel. Jag skulle inte våga att parkera en lvgcykel framför jobbet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Lagstiftning, oavsett område och syfte, behöver givetvis beredas ordentligt. Men diskussionen behöver ju också börja någonstans.

Att få folk ändra sina beteenden (vanor) är ofta en mycket stor del av varför ny lagstiftning införs. För en gångs skull är jag dessutom för ren och skär symbolpolitik; för ökad rättvisa, folkhälsa och cyklande. 🚲
Huruvida det är rimligt att lagstifta för att styra än det ena och än det andra i hur folk lever sina liv skulle jag säga att det råder delade meningar om. Det är också i ganska hög grad en politisk fråga så det går inte riktigt att debattera.

Min gissning är att sannolikheten att påverka folks beteende med lagstiftning av denna typ, d.v.s. "möjliggörande" lagstiftning, hänger på att det hela upplevs som rimligt och någorlunda ekonomiskt rimligt. Rena symbolpolitiska åtgärder tror jag inte är de bästa. Sen går det förstås att ändra människors beteende med "tvingande" lagstiftning, t.ex. genom att förbjuda alla kommunikationsmedel förutom apostlahästar och cykel. Sannolikheten att det skulle inträffa i närtid ser jag dock som ytterst låg.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej, du sade också att det är overkill med en parkering för cyklar om bara en anställd cyklar. Jag tycker att det är helt absurt att många arbetsplatser, min inklusive, inte har ett säkert ställe att parkera cyklar. Vi har sett att personer har stulit cyklar dagtids inför fönstrarna där folk kunna titta på handlingarna. Även om bara en anställd cyklar skulle kanske flera cykla om de kunde ställa cykeln säkert. Det är att jag bor relativt nära jobbet och därför kan pendla på en billig cykel. Jag skulle inte våga att parkera en lvgcykel framför jobbet.
Nej, jag sa att det var overkill med en bevakad cykelparkering i det fallet.

Men det är klart, en startup-firma bör innan de anställer folk se till att fixa en bevakad cykelparkering.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Gör man det förmånligt och attraktivt för arbetarna i sig kan ju också arbetare och facken sätta press på arbetsgivaren att fixa bättre möjligheter för cykelpendling, tex en säker parkering.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej, jag sa att det var overkill med en bevakad cykelparkering i det fallet.

Men det är klart, en startup-firma bör innan de anställer folk se till att fixa en bevakad cykelparkering.
Ibland är det svårt att debattera på helt andra grunder än att ämnet kan anses vara politiskt...
 
Tillbaka
Topp