Hör upp, cykel i media-tråden

Hör upp, cykel i media-tråden
Lite tveksamt om detta är rätt tråd, men i alla fall publicerad av norska TV2.
Såg detta på Expressen/Aftonbladets (någon av dom) instagram också. Blandade reaktioner bland kommentarerna såklart där bilister gläds åt att cyklisterna fick ont och att det var bra gjort av damen, blandat med mer normal sympati för dom drabbade.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Lite tveksamt om detta är rätt tråd, men i alla fall publicerad av norska TV2.
Det är lite svårt att se men man kan ju tycka att även eldre damer på permobil bör titta åt sidan innan de korsar vägen. Ser ju även ut som hon tränger sig mellan åskådarna.
Ja ja, trist för alla.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Äntligen en studie som tittar bortom den uttjatade frågan om infrastruktur.

En punkt till som jag inte ser i undersökningen.

Om man inte har det gott ställt, och har en cykel, då är det troligen ett tungt och tråkigt härke som är jobbigt att cykla med till bussen. Att då ta den ytterligare x antal km till jobbet är nog inte så lockande.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
En punkt till som jag inte ser i undersökningen.

Om man inte har det gott ställt, och har en cykel, då är det troligen ett tungt och tråkigt härke som är jobbigt att cykla med till bussen. Att då ta den ytterligare x antal km till jobbet är nog inte så lockande.
Om man har skiftarbete är det alternativet ibland ogörligt, antingen går det inte några bussar då, eller när man ska hem igen, och/eller så är cykeln, oavsett vilket härke det är, borta när man kommer dit igen.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
En annan punkt till är att folk med lägre inkomst ofta bor längre från jobbet, säkert i en stan som Stockholm. Då är pendlingssträckan ofta för lång, om man inte vill har det som träning. Det finns inte mycket att göra åt det nu med cykelinfra. Stockholm utbyggdes med tunnelbanan och bil som tänkte transportmedel.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Äntligen en studie som tittar bortom den uttjatade frågan om infrastruktur.
Dom pratar om att arbetsgivaren kan göra mycket för att uppmuntra cykling. Men varför skulle en arbetsgivare i vanliga knegaryrken, där fysiskt arbete är vanligare, vilja att personalen cyklar mer? Det saknas incitament för dom. Om personalen cyklar ökar bara risken att dom halkar och slår sig på vinterhalvåret, eller riskerar att kanske komma sent speciellt om det är långt till jobbet. Tror inte ”miljöperspektiv” och ”friskare personal”-argument biter på dom. Krävs tyngre artilleri, typ någon skattesubvention eller nåt. Avdrag, whatever.

För kontorsarbetare går det att jobba hemma om man blir snuvig av en blöt höstpendling och HR blir helt till sig över att bygga ett varumärke som arbetsgivare och företag som arbetar för miljön och friska medarbetare. Där är det mer självklart att cykelrum, torkskåp osv finns. Plus att personalen kanske oftare har kortare att cykla till kontoret eller att det inte spelar så stor roll om Pelle flexar 20 minuter för att duscha eller kommer in till kontoret alls.

Säger detta som barn till en arbetarmamma som ofta skjutsade mig till dagis bak på cykeln tidigt på morgonen innan hon stack vidare till jobbet inom vården. Det var väldigt mysigt. När jag blev äldre fick jag egen cykel och kämpade för egen kula till skolan. Men då bodde vi också i en liten småstad/tätort där distansen inte var lika stor som för någon som kanske bor i söderförort utanför Stockholm och ska pendla till jobbet i Järfälla.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
En annan punkt till är att folk med lägre inkomst ofta bor längre från jobbet, säkert i en stan som Stockholm. Då är pendlingssträckan ofta för lång, om man inte vill har det som träning. Det finns inte mycket att göra åt det nu med cykelinfra. Stockholm utbyggdes med tunnelbanan och bil som tänkte transportmedel.
Märker det på mina kollegor också som tycker att 10+ km är så himla långt bort att det skulle vara omöjligt att cykla. Kollegorna som bor ännu längre bort än vad jag gör leker inte ens med tanken på att cykla. Dock är det vanligare med kollektivtrafik här i Stockholm. Man ska inte underskatta hur gött det kan vara på morgonen att bara sätta sig ner på tunnelbanan och zona ut i mobilen en stund innan jobbet kontra att ”träna”. Speciellt för kvinnorna som ofta behöver mer tid på att göra sig iordning med smink och inte vill förstöra håret med en hjälm (säger detta som man själv men som vet hur mycket det hindrar tex min sambo från att ens gå till närmsta affär utan att först sminka sig iallafall litegrann). Då är elcykel i princip ett måste och då drar kostnaden iväg snabbt. Om man inte bor inom 2 km gångavstånd från jobbet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Dom pratar om att arbetsgivaren kan göra mycket för att uppmuntra cykling. Men varför skulle en arbetsgivare i vanliga knegaryrken, där fysiskt arbete är vanligare, vilja att personalen cyklar mer? Det saknas incitament för dom. Om personalen cyklar ökar bara risken att dom halkar och slår sig på vinterhalvåret, eller riskerar att kanske komma sent speciellt om det är långt till jobbet. Tror inte ”miljöperspektiv” och ”friskare personal”-argument biter på dom. Krävs tyngre artilleri, typ någon skattesubvention eller nåt. Avdrag, whatever.

För kontorsarbetare går det att jobba hemma om man blir snuvig av en blöt höstpendling och HR blir helt till sig över att bygga ett varumärke som arbetsgivare och företag som arbetar för miljön och friska medarbetare. Där är det mer självklart att cykelrum, torkskåp osv finns. Plus att personalen kanske oftare har kortare att cykla till kontoret eller att det inte spelar så stor roll om Pelle flexar 20 minuter för att duscha eller kommer in till kontoret alls.

Säger detta som barn till en arbetarmamma som ofta skjutsade mig till dagis bak på cykeln tidigt på morgonen innan hon stack vidare till jobbet inom vården. Det var väldigt mysigt. När jag blev äldre fick jag egen cykel och kämpade för egen kula till skolan. Men då bodde vi också i en liten småstad/tätort där distansen inte var lika stor som för någon som kanske bor i söderförort utanför Stockholm och ska pendla till jobbet i Järfälla.
Det här är ett område där, precis som du är inne på, arbetsköpare (med de sedvanliga enstaka undantagen såklart) näppeligen självmant kommer skapa förutsättningar. Här krävs lagstiftning.

Fint med en DI-artikel som tar arbetares parti.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här är ett område där, precis som du är inne på, arbetsköpare (med de sedvanliga enstaka undantagen såklart) näppeligen självmant kommer skapa förutsättningar. Här krävs lagstiftning.
Instämmer!
Fint med en DI-artikel som tar arbetares parti.
Det kommer snart en ”replik” ska du se som propagerar mot att cykelbanorna fått ta för mycket plats och att bilister förtrycks i hemska rödgröna Stockholm, lex Sveavägen-diskussionerna på Facebook.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här är ett område där, precis som du är inne på, arbetsköpare (med de sedvanliga enstaka undantagen såklart) näppeligen självmant kommer skapa förutsättningar. Här krävs lagstiftning.

Fint med en DI-artikel som tar arbetares parti.
Istället för tvärtom som nu när lagstiftningen belönar .(teoretisk) tidsvinst som pendlare får med bil, istället för metod-neutral som skulle ge samma även med kollektivtrafik eller cykel.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här är ett område där, precis som du är inne på, arbetsköpare (med de sedvanliga enstaka undantagen såklart) näppeligen självmant kommer skapa förutsättningar. Här krävs lagstiftning.

Fint med en DI-artikel som tar arbetares parti.

Njao. Det finns lite inbakat i hållbarhetsrapporteringen. Där ingår hur de anställda pendlar till jobbet.

 
Hör upp, cykel i media-tråden
Njao. Det finns lite inbakat i hållbarhetsrapporteringen. Där ingår hur de anställda pendlar till jobbet.

Det påverkar väl bara större börsnoterade bolag och koncerner?
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Man ska inte underskatta hur gött det kan vara på morgonen att bara sätta sig ner på tunnelbanan och zona ut i mobilen en stund innan jobbet kontra att ”träna”.

För mig är det tvärtom. De skulle vara helvetet att sitta i tunnelbanan innan jobbet med hundrade andra som tittar i mobilen. Att cykla till jobbet är klart bästa delen av min morgon.

Förstår dock att det inte är så för alla.
 
Tillbaka
Topp