Hör upp, cykel i media-tråden

Äsh. Det är kul pendla i stockholm.

Det värsta som hänt var väl:
* den morgonen jag körde ner min egen fru så hon lag kravlandes blödande på cykelbanan (det gick bra)
* Den gången en duva sket på mig när jag cyklade
* De två gånger jag fick böter för att jag cyklade mot rött

Juste! Den gången det låg en sten i cykelbanan och jag fick åka ambulans! Men jag fick hjärnskakning då och har typ glömt bort det!

Dom långsamma icke-rutinerade ”vanliga” pendlarna syns väl inte lika tydligt nu när dom kör elcykel och håller högt tempo. Gör att det rullar på rätt bra.

Tills man kommer till ställen där det är en smet av cyklister och då blir dom farliga istället för dom verkar inte kunna eller vilja reglera sin acceleration till situationen utan kör på för fullt och tror då felaktigt att dom är snabbare än alla andra, bara för att dom accelererar vid rödljus snabbt tex och lägger sig för omkörning direkt osv.
Det där är en väldigt märklig grej. Att det tycks vara helt omöjligt att anpassa sig till trafiken runtom om man cyklar elhoj. Det är stillastående eller 25 km/t som gäller. Cykla om alla i uppförsbacke, bli omcyklad så fort backen är slut. Att släppa av lite om framförvarande inte håller farten uppför finns inte på kartan.

Edit: Gärna 25 km/t förbi övergångsställen med fotgängare på väg ut i gatan också. Noll koll.

Det där är en väldigt märklig grej. Att det tycks vara helt omöjligt att anpassa sig till trafiken runtom om man cyklar elhoj. Det är stillastående eller 25 km/t som gäller. Cykla om alla i uppförsbacke, bli omcyklad så fort backen är slut. Att släppa av lite om framförvarande inte håller farten uppför finns inte på kartan.
Jag tror man stör sig mest på det faktum att det är en elcykel och att man inte reagerar på samma sätt om en moppe kör om i uppförsbacke.
Men principen med elcykel är samma: Man vill hålla konstant fart och inte åka bergochdalbana. Och ska man vara krass: Varför skulle elcyklisterna sakta ner i uppförsbackar? Då försvinner mycket av själva vitsen med elcykel. Däremot kanske de behöver förståelse för att de kommer att bli omkörda igen efter krönet och anpassar sig till det.
Men det är ett intressant psykologiskt fenomen: Även jag, som inledde min cykelkarriär med några års elcykling, blir förbannad, irriterad och kränkt så fort någon självgod elcyklist drar om i uppförsbacken...

Och ska man vara krass: Varför skulle elcyklisterna sakta ner i uppförsbackar?
För att det kommer mötande trafik?
För att det är en trång kurva, eller med dålig sikt, där det är olämpligt att köra om?

Kan bara tala för mig själv men jag har inget emot att elcyklar kör om mig, vare sig i uppförsbackar eller annat (sålänge de är lagliga) men jag har väldigt svårt för de som ska om till varje pris.
De som bara svänger ut får en omkörning utan att se sig för, vare sig framåt eller bakåt.

Det är givetvis inte alla, eller bara, elcyklister som beter sig så, men de sticker definitivt ut.

Om en elcyklist kör om mig när denna rimligen inser att jag inom inte alltför många sekunder kommer att ha nått en fart över deras maxfart tycker jag denna kunde strruntat i omkörningen. Omkörningar innebär typiskt en risk. Känns då inte helt orimligt att accelerera lite lugnare och p.s.s. göra att två omkörningar undviks, först att elcyklisten kör om mig och sen att jag cyklar om elscyklisten.

Senast ändrad:
De kör som när de sitter i bilen. Jag tror många el-cyklister aldrig cykelpendlat förr och bara fortsätter bete sig som om de sitter i bil.
Nja, även om jag om någon tycker att många bilister beter sig som skit så är det där med att strunta i gående vid övergångsställe betydligt vanligare bland cyklister. Och då inte bara elcyklister.

Jag tror man stör sig mest på det faktum att det är en elcykel och att man inte reagerar på samma sätt om en moppe kör om i uppförsbacke.
Men principen med elcykel är samma: Man vill hålla konstant fart och inte åka bergochdalbana. Och ska man vara krass: Varför skulle elcyklisterna sakta ner i uppförsbackar? Då försvinner mycket av själva vitsen med elcykel. Däremot kanske de behöver förståelse för att de kommer att bli omkörda igen efter krönet och anpassar sig till det.
Men det är ett intressant psykologiskt fenomen: Även jag, som inledde min cykelkarriär med några års elcykling, blir förbannad, irriterad och kränkt så fort någon självgod elcyklist drar om i uppförsbacken...
Jag stör mig inte ett dugg på nån som cyklar förbi på elcykel, men det är uppenbart att det skapar trängsel och riskabla situationer när elcyklister inte anpassar sig till resterande flöde och omständigheter. Bara för att du har en motor på cykeln betyder det inte att du kan eller ska hålla 100% hela tiden.

Om en elcyklist kör om mig när denna rimligen inser att jag inom inte alltför många sekunder kommer att ha nått en fart över deras maxfart tycker jag denna kunde strruntat i omkörningen. Omkörningar innebär typiskt en risk. Känns då inte helt orimligt att acceelerera lite lugnare och p.s.s. göra att två omkörningar undviks, först att elcyklisten kör om mig och sen att jag cyklar om elscyklisten.
De kan ju inte säkert veta att du kommer att cykla om dem, så för deras del är det säkrare att cykla om i uppförsbacken där cyklisten håller rätt låg fart. Men alldeles oavsett, varför skulle de bry sig om cyklisters bergochdalbana-körning? Man kan nämligen vända på resonemanget: Elcyklisten ligger snällt bakom i uppförsbacken och kan sedan inte köra om på ett säkert sätt när det går utför.
Inte alla cyklister cyklar fortare än elcyklister, nämligen.

Så det bör väl snarare handla om att undvika att köra om vid möte osv, snarare än att köra om i uppförsbackar.

De kan ju inte säkert veta att du kommer att cykla om dem, så för deras del är det säkrare att cykla om i uppförsbacken där cyklisten håller rätt låg fart. Men alldeles oavsett, varför skulle de bry sig om cyklisters bergochdalbana-körning? Man kan nämligen vända på resonemanget: Elcyklisten ligger snällt bakom i uppförsbacken och kan sedan inte köra om på ett säkert sätt när det går utför.
Inte alla cyklister cyklar fortare än elcyklister, nämligen.

Så det bör väl snarare handla om att undvika att köra om vid möte osv, snarare än att köra om i uppförsbackar.
Notera att jag inte pratar om uppförsbacke utan om omkörning efter rödljus.

Dessutom är det inte helt orimligt att anta att jag håller högre fart om jag en stund innan cyklat om personen ifråga, vilket var den ledtråd som jag syftade på när jag skrev "... när denna rimligen inser att jag inom inte alltför många sekunder kommer att ha nått en fart över deras maxfart".

Men nu var det bara uppförsbacke jag nämnde. Inga rödljus.

Nåja, jag släpper det här.
Jag skrev inlägg #10090 utan att citera något inlägg, d.v.s. det stod på sina egna ben. I synnerhet var det inte villkorat av att det skulle vara någon backe inblandad. Hade jag velat anknyta direkt till backscenariot hade jag citerat inlägg #10088.

Vidare, inlägg #10090 inleder med att beskriva premissen för det jag sedan skriver, d.v.s. det jag skriver därefter är villkorat av att situationen är sådan att elcyklisten rimligen bör inse att jag kommer att hålla en högre fart än denna inom en väldigt snar framtid. Och det jag tänkte på var specifikt rödljussituatione. Att du i inlägg #10093 blandar in backar ändrar på inget sätt något.

För min del är det inte så mycket ATT bli imkörd som att man sedan måste köra om och de kärna fortsätter ligga "för omkörning", helst utan att trampa. Om jag kommer ikapp någon på ett visst ställe och är pyttelite snabbare så funderar jag om det är rimligt att köra om eller om den framför mig kommer vara snabbare efter denna passage (visst, delvis för att slippa bli krängt =)

Ja, ska man cykla/köra om någon är det rimligt att man ska tro att man faktiskt kommer att färdas mer än försumbart snabbare än denna och det mer än tills dess att den andra fått upp farten. Alternativt om det är två cyklister att man delar på dragjobbet och därför cyklar om. Annars kan man lika gärna strunta i att passera. Sen finns det säkert undantag men som grundregel tycker jag det är rätt rimligt.

Ja, ska man cykla/köra om någon är det rimligt att man ska tro att man faktiskt kommer att färdas mer än försumbart snabbare än denna och det mer än tills dess att den andra fått upp farten. Alternativt om det är två cyklister att man delar på dragjobbet och därför cyklar om. Annars kan man lika gärna strunta i att passera. Sen finns det säkert undantag men som grundregel tycker jag det är rätt rimligt.

Nej, grundregeln på en elcykel är, som skrevs ovan, att man alltid kör 25 km/h när man kör. Sen om det inte finns utrymme att köra om till vänster (ofta i rusningstrafiken) kör man om till höger.

Nästan alla, skulle jag säga. De flesta dubbelriktade har bredden av en enkelriktad cykelbana i Nederländerna.
En enkelriktad cykelbana i Nederländerna är ofta bredare än en dubbelriktad fordonsväg mellan höga och täta häckar i sydvästra England.
Encounter_between_hedges_in_Cornwall.webp

Enl min begränsade erfarenhet

Senast ändrad:
Nej, grundregeln på en elcykel är, som skrevs ovan, att man alltid kör 25 km/h när man kör. Sen om det inte finns utrymme att köra om till vänster (ofta i rusningstrafiken) kör man om till höger.
Som cyklist får man köra om till höger också. Det är ett undantag i lagen. Men det borde vara dödsstraff på detta på cykelbanor, speciellt under pendling. Och extra speciellt när det innebär att dom genar över heldraget in på en gångbana.

Som cyklist får man köra om till höger också. Det är ett undantag i lagen.
Det får du ge en källa på. Menar du Tafikförordningen (1998:1276) 3 kap. 31 §?

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

"Vi vill ha cykelvägar där vi är trygga" — Maria Lundgren Dellgran
Som andra sagt redan, men det är inte cykelgatans fel.

Vi borde införa en obligatorisk årlig kunskapsuppdatering för alla som har körkort, speciellt när det kommer nya regler och uppfinningar i trafiken. Och ett krav på uppkörningsprov ca var femte år för att få behålla körkortet. Klarar man det inte så ska man behöva göra om körkortet tills man bevisar att man kan reglerna och klarar av att köra säkert i trafiken.

Jag vet att ovan bara är önsketänkande och aldrig kommer att genomföras såklart. Men det är faktiskt helt orimligt att vi ska förvänta oss att bilister som tog körkort för 20, 30 eller 40 år sedan ska hålla sig ajour med allt nytt på eget bevåg, och dessutom inte till slut hitta på helt egna regler i sitt egna huvud. Felaktiga regler som sprider sig som en myt bland andra.

Ta till exempel ”man får temporärt överstiga hastighetsgränsen vid omkörning”, ”det är farligare att köra för långsamt (hastighetsgränsen) än för snabbt”, ”man måste leda cykeln över ett övergångsställe och man får inte cykla över”, eller klassikern ”man måste följa trafikflödet (överstiga hastighetsgränsen bara för att alla andra gör det)”.

Dessa personer kommer aldrig att ta till sig information på eget bevåg om nymodigheter som cykelgator, cykelöverfarter osv. Speciellt när det går emot deras världsbild om att cyklar ska cykla på trottoaren och ”bilvägen” är till för bilar. Det måste till ett tvång för att det ska gå in.

Det där har inget med cykelgator att gör. Det är helt enkelt en kriminell bilist. I Stockholm har jag aldrig mött aggresiva bilista på cykelgator, inte på vanliga gator heller.
Jag är en (mycket) stark motståndare vad det gäller kameraövervakning. I den här typen av (trafik)miljö skulle jag gärna se någon form av kameror med inspelning av fordon och deras förare, men övrig omgivning "blurrad" eller liknande. Kalla det en form av utvecklad trafiksäkerhetskamera. Givetvis med uppföljning från, utifrån förarens beteende, berörd myndighet.

Omkörning till höger gäller enbart andra fordon än cykel och moped.
Vill inleda med att säga att du har helt rätt här. Men det här gör ju i praktiken tex en cykelbox omöjlig att få till så att det blir lagligt att använda i praktiken, i sådana fall. Eftersom vid grönt ljus uppstår aldrig en naturlig ”kedja” av cyklister som låter den till vänster om en i placeringen köra först.

Det är ju sällan rimligt att köra om en moped eller cykel på höger sida ändå (iallafall när det gäller vanlig väg) eftersom vi och mopederna ska hålla oss längst ut på höger sida av vägen ändå, och helst slicka kanten med millimeterprecision medan bilar och andra fordon är mer mitt i vägen och då lämnar en lämplig yta att köra om på höger sida som cyklist. Antar att det är pga detta regeln existerar.

Faktum är dock att många känner sig stressade när de cyklar på dem. Tveksamt om det är en bra lösning, iaf när det är undantag som det är nu. Hade det varit standard i city hade det varit en annan grej.

Då är beteende av bilister i Göteborg helt annorlunda än i Stockholm. I Stockholm kör bilister lungt bakom cyklister till det finns utrymme att köra om (som ofta inte finns). I Stockholm har jag aldrig hört klagomål om cykelgator, inte från cyklister och inte från bilister, förutom att det skulle vara bortkastade pengar.

Jag är en (mycket) stark motståndare vad det gäller kameraövervakning. I den här typen av (trafik)miljö skulle jag gärna se någon form av kameror med inspelning av fordon och deras förare, men övrig omgivning "blurrad" eller liknande. Kalla det en form av utvecklad trafiksäkerhetskamera. Givetvis med uppföljning från, utifrån förarens beteende, berörd myndighet.
Räcker med att polisen står och ger böter då och då. Som man gör med cyklister och rödljus varje vår när aspiranterna ska få öva på böterskrivande innan examen. Men ja, håller med om att reglerna måste efterlevas för att det ska fungera. Annars havererar det i praktiken och får ingen effekt. Som med folk som promenerar på cykelbanor när det finns en gågata bredvid. Det har (iallafall i Stockholm) inte skrivits ut en enda böter för detta trots att polisen skulle kunna skriva ut hundratals varje dag bara dom prioriterade det lite. Så folk tror ju att det är helt fritt fram, omedvetna om reglerna eller fattar inte att det (i teorin då) har ett bötesstraff.

Då är beteende av bilister i Göteborg helt annorlunda än i Stockholm. I Stockholm kör bilister lungt bakom cyklister till det finns utrymme att köra om (som ofta inte finns). I Stockholm har jag aldrig hört klagomål om cykelgator, inte från cyklister och inte från bilister, förutom att det skulle vara bortkastade pengar.
Jag sa väl iofs inte ett ord om bilisternas beteende.
Tycker de flesta sköter sig. Men jag gissar att Göteborgscyklister ofta är vana att hålla sig helt på cykelbanor.

Det får du ge en källa på. Menar du Tafikförordningen (1998:1276) 3 kap. 31 §?

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.
Jag viker mig och glädjer mig åt beskedet samtidigt.

Faktum är dock att många känner sig stressade när de cyklar på dem. Tveksamt om det är en bra lösning, iaf när det är undantag som det är nu. Hade det varit standard i city hade det varit en annan grej.
Det hade såklart hjälpt om fler bilister kände till det och respekterade det. Och såklart om fler cyklade där och att det fanns på fler ställen. Men samma sak kan man ju säga om cykelbanor. Om dessa skulle användas av bilister som vanlig väg och bilisterna skulle tuta på och försöka köra över cyklister på cykelbanorna så skulle även dessa kännas osäkra såklart. Så det är inte cykelgatorna i sig det är fel på.

Som andra sagt redan, men det är inte cykelgatans fel.

Vi borde införa en obligatorisk årlig kunskapsuppdatering för alla som har körkort, speciellt när det kommer nya regler och uppfinningar i trafiken. Och ett krav på uppkörningsprov ca var femte år för att få behålla körkortet. Klarar man det inte så ska man behöva göra om körkortet tills man bevisar att man kan reglerna och klarar av att köra säkert i trafiken.

Jag vet att ovan bara är önsketänkande och aldrig kommer att genomföras såklart. Men det är faktiskt helt orimligt att vi ska förvänta oss att bilister som tog körkort för 20, 30 eller 40 år sedan ska hålla sig ajour med allt nytt på eget bevåg, och dessutom inte till slut hitta på helt egna regler i sitt egna huvud. Felaktiga regler som sprider sig som en myt bland andra.

Ta till exempel ”man får temporärt överstiga hastighetsgränsen vid omkörning”, ”det är farligare att köra för långsamt (hastighetsgränsen) än för snabbt”, ”man måste leda cykeln över ett övergångsställe och man får inte cykla över”, eller klassikern ”man måste följa trafikflödet (överstiga hastighetsgränsen bara för att alla andra gör det)”.

Dessa personer kommer aldrig att ta till sig information på eget bevåg om nymodigheter som cykelgator, cykelöverfarter osv. Speciellt när det går emot deras världsbild om att cyklar ska cykla på trottoaren och ”bilvägen” är till för bilar. Det måste till ett tvång för att det ska gå in.
Det räcker med att införa en ny körkortsklass för fordon som själva ser till att följa trafikregler vilket många moderna fordon klarar av rätt så bra nuförtiden.

Vid allvarlig förseelse nedgraderas ditt kort permanent. Lite synd om de som måste köpa ny bil efter att de kört alldeles för fort eller nåt men jag tror i praktiken inte det blir några problem. Gänget som brukar bli upprörda när deras "friheter" inskränkts brukar ju oftast påpeka att de själva är väldigt duktiga på att köra bil och att de följer reglerna så de kommer nog inte drabbas av detta

Även här i Stockholm är ju cykelgatorna relativt nya. Är du säker på att du menar samma sak nu? Alltså cykelgator, inte cykelbanor, cykelfält, cykelvägrenar (oklart vad det har för namn?) osv?

Cykelgata
IMG_5220.webp

IMG_5221.webp

Cykelvägren
IMG_5222.webp

Vanliga cykelbanor och cykelfält antar jag att du och alla andra har koll på. Men dessa ovan är lite kluriga att hålla isär då det är så nytt.

Om du nu faktiskt menar cykelgator så har jag nog aldrig haft en konversation om dessa med någon någonsin i verkliga livet. Ännu mindre en bilist. Typ den enda gången jag har stött på en är vid Västerbroplan där det är en kort bit cykelgata innan man når cykelbanan upp för bron i södergående riktning. Och där har jag nog bara mött en bilist som körde försiktigt då det var fullt med cyklister som kom i mötande riktning för bilen, så det blev ju ett tvång i sig.

Jag håller med om att bilister överlag är ganska bra på att ligga bakom lugnt och köra om när det finns plats. Vi glömmer ju naturligt alla gånger det gått bra och minns alla gånger någon beter sig som en idiot istället. Men jag skulle inte säga att bilister generellt beter sig jättebra mot cyklister i Stockholm. Speciellt inte taxichaufförer eller äldre män (som ofta är arga på världen, har jag märkt). Men du kanske inte menar generellt utan just på cykelgator och då är det nog folk som bor eller jobbar i närområdet som är vana reglerna nu, och att du har mer erfarenhet av cykelgatorna än vad jag har. För mig och många andra är det dock fortfarande väldigt nytt och om man kör där dom första gångerna förstår man nog inte som bilist vad som gäller.

Hade jag inte varit cyklist hade jag aldrig hört om detta och typ tvekat på om jag ens får köra här, och tänkt nåt i stil med ”men får dom ens göra så? det här kan väl inte gälla på riktigt som en regel, utan är frivilligt att följa”.

Anklagar dig inte för att ha fel i sig eller att du inte vet vad du pratar om, vill bara säkerställa att det är samma sak vi pratar om. Och om du har mycket erfarenhet av dessa i praktiken och att bilister i Stockholm vet vad man ska göra och följer det så blir jag bara glad över att bli motbevisad.

Men skulle dessa dyka upp på fler och fler ställen skulle nog också fler incidenter som den i Göteborg dyka upp till slut. Jag tror inte vi skiljer oss åt så mycket mer än geografiskt.

Jag tycker stt det största problemet är att 1) det saknas någon form av kanal som når ut till alla. 2) Det finns inte något intresse av att informera om (nya) regler.
3) Det finns inte ens något intresse hos folk att ta till sig informationen.

Ibland saknar man anslagstavlan...

Jag tycker stt det största problemet är att 1) det saknas någon form av kanal som når ut till alla. 2) Det finns inte något intresse av att informera om (nya) regler.
3) Det finns inte ens något intresse hos folk att ta till sig informationen.

Ibland saknar man anslagstavlan...
När jag läst 1,5 punkt in i ditt inlägg kände jag "yes, äntligen får jag tillfälle att länka till detta': https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1888313 ".

Men den drömmen dog med sista meningen i inlägget... 🤪

Det räcker med att införa en ny körkortsklass för fordon som själva ser till att följa trafikregler vilket många moderna fordon klarar av rätt så bra nuförtiden.

Vid allvarlig förseelse nedgraderas ditt kort permanent. Lite synd om de som måste köpa ny bil efter att de kört alldeles för fort eller nåt men jag tror i praktiken inte det blir några problem. Gänget som brukar bli upprörda när deras "friheter" inskränkts brukar ju oftast påpeka att de själva är väldigt duktiga på att köra bil och att de följer reglerna så de kommer nog inte drabbas av detta
Utan att gå in för mycket på politik vet jag inte hur det skulle gå att genomföra direkt. Det hade krävt mycket mer avancerade bilar med mycket mer pålitlig teknik än vad som finns på marknaden idag.

Men ett alternativ hade väl varit att trafikföreteelser tex fortkörningsböter eller annat ”brott”, inklusive parkeringsböter osv, skulle leda till att man får ett andra klassens körkort som kräver kunskapsuppdateringar, uppkörningsprov osv. Men det hade ju inte förbättrat trafiksäkerheten generellt för alla. Det finns otroligt många förare där ute som hade behövt detta för att köra säkert i trafiken men som aldrig åker fast för något. Tvekar tex på att gubben i Göteborg åkte fast för detta och snarare åkte från situationen stärkt i sin övertygelse.

Tillbaka
Topp