Hör upp, cykel i media-tråden

Äsh. Det är kul pendla i stockholm.

Det värsta som hänt var väl:
* den morgonen jag körde ner min egen fru så hon lag kravlandes blödande på cykelbanan (det gick bra)
* Den gången en duva sket på mig när jag cyklade
* De två gånger jag fick böter för att jag cyklade mot rött

Juste! Den gången det låg en sten i cykelbanan och jag fick åka ambulans! Men jag fick hjärnskakning då och har typ glömt bort det!

Dom långsamma icke-rutinerade ”vanliga” pendlarna syns väl inte lika tydligt nu när dom kör elcykel och håller högt tempo. Gör att det rullar på rätt bra.

Tills man kommer till ställen där det är en smet av cyklister och då blir dom farliga istället för dom verkar inte kunna eller vilja reglera sin acceleration till situationen utan kör på för fullt och tror då felaktigt att dom är snabbare än alla andra, bara för att dom accelererar vid rödljus snabbt tex och lägger sig för omkörning direkt osv.
Det där är en väldigt märklig grej. Att det tycks vara helt omöjligt att anpassa sig till trafiken runtom om man cyklar elhoj. Det är stillastående eller 25 km/t som gäller. Cykla om alla i uppförsbacke, bli omcyklad så fort backen är slut. Att släppa av lite om framförvarande inte håller farten uppför finns inte på kartan.

Edit: Gärna 25 km/t förbi övergångsställen med fotgängare på väg ut i gatan också. Noll koll.

Det där är en väldigt märklig grej. Att det tycks vara helt omöjligt att anpassa sig till trafiken runtom om man cyklar elhoj. Det är stillastående eller 25 km/t som gäller. Cykla om alla i uppförsbacke, bli omcyklad så fort backen är slut. Att släppa av lite om framförvarande inte håller farten uppför finns inte på kartan.
Jag tror man stör sig mest på det faktum att det är en elcykel och att man inte reagerar på samma sätt om en moppe kör om i uppförsbacke.
Men principen med elcykel är samma: Man vill hålla konstant fart och inte åka bergochdalbana. Och ska man vara krass: Varför skulle elcyklisterna sakta ner i uppförsbackar? Då försvinner mycket av själva vitsen med elcykel. Däremot kanske de behöver förståelse för att de kommer att bli omkörda igen efter krönet och anpassar sig till det.
Men det är ett intressant psykologiskt fenomen: Även jag, som inledde min cykelkarriär med några års elcykling, blir förbannad, irriterad och kränkt så fort någon självgod elcyklist drar om i uppförsbacken...

Och ska man vara krass: Varför skulle elcyklisterna sakta ner i uppförsbackar?
För att det kommer mötande trafik?
För att det är en trång kurva, eller med dålig sikt, där det är olämpligt att köra om?

Kan bara tala för mig själv men jag har inget emot att elcyklar kör om mig, vare sig i uppförsbackar eller annat (sålänge de är lagliga) men jag har väldigt svårt för de som ska om till varje pris.
De som bara svänger ut får en omkörning utan att se sig för, vare sig framåt eller bakåt.

Det är givetvis inte alla, eller bara, elcyklister som beter sig så, men de sticker definitivt ut.

Om en elcyklist kör om mig när denna rimligen inser att jag inom inte alltför många sekunder kommer att ha nått en fart över deras maxfart tycker jag denna kunde strruntat i omkörningen. Omkörningar innebär typiskt en risk. Känns då inte helt orimligt att accelerera lite lugnare och p.s.s. göra att två omkörningar undviks, först att elcyklisten kör om mig och sen att jag cyklar om elscyklisten.

Senast ändrad:
De kör som när de sitter i bilen. Jag tror många el-cyklister aldrig cykelpendlat förr och bara fortsätter bete sig som om de sitter i bil.
Nja, även om jag om någon tycker att många bilister beter sig som skit så är det där med att strunta i gående vid övergångsställe betydligt vanligare bland cyklister. Och då inte bara elcyklister.

Jag tror man stör sig mest på det faktum att det är en elcykel och att man inte reagerar på samma sätt om en moppe kör om i uppförsbacke.
Men principen med elcykel är samma: Man vill hålla konstant fart och inte åka bergochdalbana. Och ska man vara krass: Varför skulle elcyklisterna sakta ner i uppförsbackar? Då försvinner mycket av själva vitsen med elcykel. Däremot kanske de behöver förståelse för att de kommer att bli omkörda igen efter krönet och anpassar sig till det.
Men det är ett intressant psykologiskt fenomen: Även jag, som inledde min cykelkarriär med några års elcykling, blir förbannad, irriterad och kränkt så fort någon självgod elcyklist drar om i uppförsbacken...
Jag stör mig inte ett dugg på nån som cyklar förbi på elcykel, men det är uppenbart att det skapar trängsel och riskabla situationer när elcyklister inte anpassar sig till resterande flöde och omständigheter. Bara för att du har en motor på cykeln betyder det inte att du kan eller ska hålla 100% hela tiden.

Om en elcyklist kör om mig när denna rimligen inser att jag inom inte alltför många sekunder kommer att ha nått en fart över deras maxfart tycker jag denna kunde strruntat i omkörningen. Omkörningar innebär typiskt en risk. Känns då inte helt orimligt att acceelerera lite lugnare och p.s.s. göra att två omkörningar undviks, först att elcyklisten kör om mig och sen att jag cyklar om elscyklisten.
De kan ju inte säkert veta att du kommer att cykla om dem, så för deras del är det säkrare att cykla om i uppförsbacken där cyklisten håller rätt låg fart. Men alldeles oavsett, varför skulle de bry sig om cyklisters bergochdalbana-körning? Man kan nämligen vända på resonemanget: Elcyklisten ligger snällt bakom i uppförsbacken och kan sedan inte köra om på ett säkert sätt när det går utför.
Inte alla cyklister cyklar fortare än elcyklister, nämligen.

Så det bör väl snarare handla om att undvika att köra om vid möte osv, snarare än att köra om i uppförsbackar.

De kan ju inte säkert veta att du kommer att cykla om dem, så för deras del är det säkrare att cykla om i uppförsbacken där cyklisten håller rätt låg fart. Men alldeles oavsett, varför skulle de bry sig om cyklisters bergochdalbana-körning? Man kan nämligen vända på resonemanget: Elcyklisten ligger snällt bakom i uppförsbacken och kan sedan inte köra om på ett säkert sätt när det går utför.
Inte alla cyklister cyklar fortare än elcyklister, nämligen.

Så det bör väl snarare handla om att undvika att köra om vid möte osv, snarare än att köra om i uppförsbackar.
Notera att jag inte pratar om uppförsbacke utan om omkörning efter rödljus.

Dessutom är det inte helt orimligt att anta att jag håller högre fart om jag en stund innan cyklat om personen ifråga, vilket var den ledtråd som jag syftade på när jag skrev "... när denna rimligen inser att jag inom inte alltför många sekunder kommer att ha nått en fart över deras maxfart".

Men nu var det bara uppförsbacke jag nämnde. Inga rödljus.

Nåja, jag släpper det här.
Jag skrev inlägg #10090 utan att citera något inlägg, d.v.s. det stod på sina egna ben. I synnerhet var det inte villkorat av att det skulle vara någon backe inblandad. Hade jag velat anknyta direkt till backscenariot hade jag citerat inlägg #10088.

Vidare, inlägg #10090 inleder med att beskriva premissen för det jag sedan skriver, d.v.s. det jag skriver därefter är villkorat av att situationen är sådan att elcyklisten rimligen bör inse att jag kommer att hålla en högre fart än denna inom en väldigt snar framtid. Och det jag tänkte på var specifikt rödljussituatione. Att du i inlägg #10093 blandar in backar ändrar på inget sätt något.

Tillbaka
Topp