Hör upp, cykel i media-tråden

Vad gäller just cykelgator så finns ju motsvarigheten gågata... Kan inte vara då svårt att förstå.
Har du sett någon gågata utan stora betongklumpar och annat som är där för att förhindra att blister plöjer ner fotgängare? Inga trafikanter, gång, cyklister, bilister osv kan eller klarar av att följa trafikregler.

Det enda samhället kan göra är att försöka jobba med skadereduktion, vad det nu innebär

Ibland saknar man anslagstavlan...
Den finns kvar
1748336932

Men det verkar som punkt 1 trots allt inte är uppfylld

När jag läst 1,5 punkt in i ditt inlägg kände jag "yes, äntligen får jag tillfälle att länka till detta': https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1888313 ".

Men den drömmen dog med sista meningen i inlägget... 🤪
Varför det?
Att länka till Snedtänkt och/eller Kalle Lind är väl aldrig fel?

Utan att gå in för mycket på politik vet jag inte hur det skulle gå att genomföra direkt. Det hade krävt mycket mer avancerade bilar med mycket mer pålitlig teknik än vad som finns på marknaden idag.

Men ett alternativ hade väl varit att trafikföreteelser tex fortkörningsböter eller annat ”brott”, inklusive parkeringsböter osv, skulle leda till att man får ett andra klassens körkort som kräver kunskapsuppdateringar, uppkörningsprov osv. Men det hade ju inte förbättrat trafiksäkerheten generellt för alla. Det finns otroligt många förare där ute som hade behövt detta för att köra säkert i trafiken men som aldrig åker fast för något. Tvekar tex på att gubben i Göteborg åkte fast för detta och snarare åkte från situationen stärkt i sin övertygelse.
Alla bilar efter mitten av 2024 måste ha koll på tex hastighetsgränsen. Att göra en uppdatering där bilen inte "bryter" mot reglerna bör vara enkelt.

Trist för dem med gamla bilar såklart, men bara om de nu väljer bryta mot lagen.

Vad gäller just cykelgator så finns ju motsvarigheten gågata... Kan inte vara då svårt att förstå.
Det är inte lätt där heller. Finns ju både ”gågata” och sen finns även ”gångfartsområde”. Får man cykla på gågata tex? En snabb googling så säger deras AI nej. Transportstyrelsens länk pratar bara om motortrafik på gågator, och nämner inte cyklar förrän det handlar om att ”cykla på cykelgata”. Stockholms kommun (Stockholms stad) säger dock att man får det i sin länk så länge man anpassar sig till gående. Men när jag har varit i kontakt med kommunen tidigare har dom antytt att gågata betyder att man inte får cykla där. Tex har ”cykel förbjuden”-skyltar ersatts med skyltar för gågata i ett närområde nyligen för att förtydliga att man inte får cykla där, ironiskt nog.

För cykla får man i ett gångfartsområde så länge man cyklar i gångfart, och vad som är gångfart varierar beroende på vem du frågar. Polisen säger ibland max 5-7 km/h, och säger att 11 km/h är alldeles för snabbt. Andra vanliga människor som uttalat sig har sagt att det är förbjudet att cykla snabbare än vad folket i området går för tillfället.

På vår kära gågata Drottninggatan har vi lite olika skyltar beroende på vilket håll du kommer ifrån. Som för cyklister som inte har som krav att inneha körkort lätt kan bli lite förvirrande, minst sagt.

Ena hållet:
IMG_5227.webp

Andra hållet:
IMG_5228.webp

Ibland hittar man även en kombination av alla tre skyltar. Skylt för gågata, förbud mot infart med fordon/”enkelriktat-skylten” (i folkmun) och sen tillägget ”Gäller ej cykel”.

Så helt lätt och logiskt är det inte. Det finns nog någon här som sitter på facit och kan förstå exakt vad som gäller i alla dessa fall. Men det blir ju inte lätt i praktiken ändå när vi har så många saker som låter och ser nästan identiska ut (gågata/gångfartsområde, cykelpassage/cykelöverfart, cykelgata/cykelbana), alla kommuner gör lite olika beroende på område med skyltning osv. Så man förstår verkligen varför folk blir förvirrade.

Alla bilar efter mitten av 2024 måste ha koll på tex hastighetsgränsen. Att göra en uppdatering där bilen inte "bryter" mot reglerna bör vara enkelt.

Trist för dem med gamla bilar såklart, men bara om de nu väljer bryta mot lagen.
Det hjälper ju bara hastighet. Och kräver då någon slags GPS-spärr för cykelgator då. Om inte kamerorna och sensorerna känner av detta automatiskt, vilket jag inte tror dom gör idag. Skiljer sig ju också från bil till bil hur bra spärren fungerar och hur tekniken funkar? Vissa bilar läser av hastighetsskyltar, vissa går på data i kartorna, andra en kombo.

Men oavsett så hjälper ju inte detta bilförarna att inte bryta mot svenska påhitt inom cykelinfrastruktur. Skulle en sådan bil kunna känna av en cykelpassage och känna av väjningsplikten för bilen när föraren ska svänga ut från en rondell och kunna skilja på den situationen jämfört med en cykelpassage där bilen inte genomför en sväng/kör ut? Och skulle den tekniken isåfall fungera hela tiden och vara pålitlig nog att använda som ”straff” för personer som egentligen inte ska köra bil? Ska staten subventionera bilköpet, eller hur ska det gå till? Blir det inte då ett kryphål för att få en ny modern bil genom att bryta mot lagen med en gammal skrotbil från blocket?

Även här i Stockholm är ju cykelgatorna relativt nya. Är du säker på att du menar samma sak nu? Alltså cykelgator, inte cykelbanor, cykelfält, cykelvägrenar (oklart vad det har för namn?) osv?

Ja, jag menar cykelgator.

Sen ser jag inte vad en cykelgata tillför formellt jämfört med en gata med hastighetsgräns 30 km/h. Bilister måste (borde) anpassa hastigheten till cyklisterna för att de inte snabbt kan köra om vid 30 km/h. Så jag tycker att cykelgator bara har en signalfunktion.

Sen har man på t.ex. Surbrunnsgatan gett cyklister (och bilister) företräde vid nästan varje korsning och höjd in/utfarten till korsande gatorna upp till trottoarhöjd. Det gör mycket för cyklingen men hade också kunnat göra utan cykelgatan.

Jag tycker stt det största problemet är att 1) det saknas någon form av kanal som når ut till alla. 2) Det finns inte något intresse av att informera om (nya) regler.
3) Det finns inte ens något intresse hos folk att ta till sig informationen.

Ibland saknar man anslagstavlan...
Jag saknar inte anslagstavlan. Var alltid nån vuxen som skulle påpeka vilken höjdpunkt det var och att det var ”enda gången man fick se tecknat som liten”.

Men ja, mer trafikinformation och upplysande via reklam föreslår jag. Det är värt att lägga lite skattepengar på för det händer mycket och snabbt, och bidrar till att öka säkerhet och förståelse för varandra i trafiken. Men då överallt, poddar, YouTube, sociala medier och inte bara linjär TV.

Tror dock ändå ett tvång vore mer effektivt att verkligen nå ut till alla. Genomför du inte utbildningen i tid får du inte köra längre. Det hade gett effekt. Självklart får du ett halvår på dig att slutföra utbildningen och får göra om tills du får godkänt precis som det brukar funka på större företag som har liknande interna utbildningar. Men gör du den inte pausas körkortets giltighet automatiskt och du riskerar att åka dit om du kör ändå.

Ja, jag menar cykelgator.

Sen ser jag inte vad en cykelgata tillför formellt jämfört med en gata med hastighetsgräns 30 km/h. Bilister måste (borde) anpassa hastigheten till cyklisterna för att de inte snabbt kan köra om vid 30 km/h. Så jag tycker att cykelgator bara har en signalfunktion.

Sen har man på t.ex. Surbrunnsgatan gett cyklister (och bilister) företräde vid nästan varje korsning och höjd in/utfarten till korsande gatorna upp till trottoarhöjd. Det gör mycket för cyklingen men hade också kunnat göra utan cykelgatan.
Då kan jag glädja dig genom att upplysa om att bilister förvisso har en teoretisk MAXHASTIGHET på 30 km/h på cykelgator, men bilarna får inte överskrida hastigheten som cyklarna har. Du får då som bilist tex inte köra snabbare än 20 km/h om cyklisten framför dig håller den hastigheten. Cyklarna bestämmer hastigheten. Men även cyklarna är begränsade till 30 km/h som maxhastighet.

Sen har bilisterna väjningsplikt och måste släppa fram cyklister vid infart och utfart på cykelgata.

Hittar inte några regler som hon i insändaren nämner att ”cyklar ska cykla mitt i vägen” osv. Men i praktiken blir det väl tillåtet i och med att det också då praktiskt inte ska gå att genomföra en omkörning av cyklister som bilist på cykelgata.

Det hjälper ju bara hastighet. Och kräver då någon slags GPS-spärr för cykelgator då. Om inte kamerorna och sensorerna känner av detta automatiskt, vilket jag inte tror dom gör idag. Skiljer sig ju också från bil till bil hur bra spärren fungerar och hur tekniken funkar? Vissa bilar läser av hastighetsskyltar, vissa går på data i kartorna, andra en kombo.

Men oavsett så hjälper ju inte detta bilförarna att inte bryta mot svenska påhitt inom cykelinfrastruktur. Skulle en sådan bil kunna känna av en cykelpassage och känna av väjningsplikten för bilen när föraren ska svänga ut från en rondell och kunna skilja på den situationen jämfört med en cykelpassage där bilen inte genomför en sväng/kör ut? Och skulle den tekniken isåfall fungera hela tiden och vara pålitlig nog att använda som ”straff” för personer som egentligen inte ska köra bil? Ska staten subventionera bilköpet, eller hur ska det gå till? Blir det inte då ett kryphål för att få en ny modern bil genom att bryta mot lagen med en gammal skrotbil från blocket?
Vi pratar ju om folk som inte ska vara ute och köra bil över huvud taget. Nu får chansen att ha den friheten som bil ändå innebär. Har du inte råd så ar det dags att göra som det på happy nu allt mer oftast kallas för "prioriteringar".

Det kommer såklart vara ett ganska dåligt system där i alla fall i början en massa bilar blir jätteförvirrade och hoppar ner i 20 km/h läge.

Ska vi ha ner trafikdöden utan att börja inskränka folks rätt att ha bil ich fri rörlighet så tror jag inte det finns så många andra sätt

Har du sett någon gågata utan stora betongklumpar och annat som är där för att förhindra att blister plöjer ner fotgängare? Inga trafikanter, gång, cyklister, bilister osv kan eller klarar av att följa trafikregler.

Det enda samhället kan göra är att försöka jobba med skadereduktion, vad det nu innebär
Jag syftade mest på kunskapsläget, att de flesta bilister nog vet ungefär vad som gäller på en gågata, även om många struntar fullkomligt i reglerna.
(Cyklister och elsparkare har ingen aning. De kommer alltid i full kareta på gågator)

Hittar inte några regler som hon i insändaren nämner att ”cyklar ska cykla mitt i vägen” osv. Men i praktiken blir det väl tillåtet i och med att det också då praktiskt inte ska gå att genomföra en omkörning av cyklister som bilist på cykelgata.
Cykelfartsgatorna i Göteborgs innerstad är byggda med en remsa asfalt i mitten och gatsten på sidorna för att det ska vara naturligt att föra cykeln i mitten.

Cykelfartsgatorna i Göteborgs innerstad är byggda med en remsa asfalt i mitten och gatsten på sidorna för att det ska vara naturligt att föra cykeln i mitten.
Det där verkar vara en rest av ett göteborgs(?)påhitt vid namn ”cykelfartsgata”.

I Stockholm är cykelgatorna breda, rödmålade och har både skyltar och stor målad text ”CYKELGATA” på asfalten.

Där det inte bedöms finnas tillräckligt med plats används istället så kallade ”bygdevägar” med en fil i mitten som är dubbelriktad och breda rödmålade vägrenar för cykel (med målade cyklar på asfalten) som bilister temporärt får svänga in på vid mötande trafik om inga cyklister uppehåller sig på vägrenen.

Det här verkar vara någon slags omvänd bygdeväg för cyklar men som inte verkar ha så mycket plats alls, och inte är så tydligt markerad?

Edit: Såg nu att du också skrev cykelfartsgata i ditt inlägg. Men tyvärr verkar det inte vara någon etablerad grej med egna regler som dom renodlade och mycket tydligare cykelgatorna? Kan det vara så att gubben i insändarens incident hade rätt i sak ändå?

Edit2: Holy shit! Även insändaren nämner ”cykelfartsgator”. Alltså ingen cykelgata alls, egentligen. Håller med om att dom skulle kännas osäkra.

Jag cyklar då och då Redbergsvägen upp från Olskrokstorget mot Redbergplatsen. Jag tror mig cykla den uppförsbacken fortare än många pendlare, men jag känner mig definitivt stressad bland bilarna just för att det är så brant upp att man inte enkelt håller nån högre fart. Faktiskt så tycker jag det är tillräckligt obehagligt för att hellre cykla en rätt rejäl omväg och ta Ånäsvägen upp istället, där det finns separerad cykelbana.

Och jo där cyklar man typiskt mitt i vägen på grund av gatstenen. Men också för att det skulle vara rejält dumt att bjuda in nån bil att pressa sig förbi på den smala branta biten när man knappt håller ordentlig styrfart.

Men jag kan också tillägga att jag aldrig stött på nån bilist som betett sig uppenbart dumt där så stressen kanske mestadels är obefogad. När jag själv kör bil där försöker jag vara extra hänsynsfull och i förekommande fall lämna rejäl lucka framåt mot en cykel för att de förhoppningsvis ska känna att de kan få ta lite tid på sig upp.

Det är en äldre del av staden så det är väl inte alldeles lätt att hitta på något bra för alla där. Men det är väl rätt klart att gångare och spårvagnar har det bäst på bekostnad av bilar och cyklar.

Jag cyklar då och då Redbergsvägen upp från Olskrokstorget mot Redbergplatsen. Jag tror mig cykla den uppförsbacken fortare än många pendlare, men jag känner mig definitivt stressad bland bilarna just för att det är så brant upp att man inte enkelt håller nån högre fart.
Jag kör den vägen med bilen lite då och då, på väg till Pedalen & Fälgen eller Cykelfiket. Det blir att man krypkör och håller avstånd men man märker ändå hur stressade cyklisterna framför en blir. Ingen bra lösning för någon.

Det där verkar vara en rest av ett göteborgs(?)påhitt vid namn ”cykelfartsgata”.

I Stockholm är cykelgatorna breda, rödmålade och har både skyltar och stor målad text ”CYKELGATA” på asfalten.

Där det inte bedöms finnas tillräckligt med plats används istället så kallade ”bygdevägar” med en fil i mitten som är dubbelriktad och breda rödmålade vägrenar för cykel (med målade cyklar på asfalten) som bilister temporärt får svänga in på vid mötande trafik om inga cyklister uppehåller sig på vägrenen.

Det här verkar vara någon slags omvänd bygdeväg för cyklar men som inte verkar ha så mycket plats alls, och inte är så tydligt markerad?

Edit: Såg nu att du också skrev cykelfartsgata i ditt inlägg. Men tyvärr verkar det inte vara någon etablerad grej med egna regler som dom renodlade och mycket tydligare cykelgatorna? Kan det vara så att gubben i insändarens incident hade rätt i sak ändå?

Edit2: Holy shit! Även insändaren nämner ”cykelfartsgator”. Alltså ingen cykelgata alls, egentligen. Håller med om att dom skulle kännas osäkra.
Gatan är inte på något sätt olaglig utan utformad på ett sådant sätt som tvingar cyklisten att ligga i mitten av körbanan (och undvika dörrzonen) och samtidigt tvinga bilföraren att inse att det faktiskt inte går att köra om. Gatstenen gör dessutom att motortrafikens fart hålls nere. Trafikregeln cykelgata fanns inte när utformningen valdes. (Märk väl att cykelfartsgatan i Nederländerna inte är en formell trafikregel utan bara praxis.)

Det omvända förekommer också, dvs. att mitten av körbanan är lagd med konventionell gatsten medan en remsa på var sida är lagd med sågad (dvs. slät) gatsten för cykeltrafiken. Praktiskt när det av olika skäl inte ryms en riktig cykelbana och inte passar med ett formellt cykelfält.

Tillbaka
Topp